Jak zrobić sztukę pikselową: najlepszy przewodnik dla początkujących

Pixel art to forma sztuki cyfrowej, która zrodziła się z potrzeby przekazywania obrazów na ograniczonej przestrzeni dyskowej 8- lub 16-bitowych komputerów i konsol do gier wideo.

Czasami proces tworzenia grafiki pikselowej nazywany jest „spritingiem”, co pochodzi od słowa „sprite”. Jest to termin związany z grafiką komputerową używany do opisania dwuwymiarowej mapy bitowej zintegrowanej z większą sceną (zwykle grą wideo).

Czy jesteś zainteresowany stworzeniem własnej grafiki pikselowej? Oto wszystko, co musisz wiedzieć, aby zacząć.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, potężne i drogie oprogramowanie nie gwarantuje wysokiej jakości grafiki! Wybór programu jest wyłącznie kwestią preferencji. Na Androida lub iPhone’a dostępnych jest wiele niesamowitych aplikacji do grafiki pikselowej, na początek możesz skorzystać z nich, a jeśli jesteś użytkownikiem systemu Windows, możesz nawet użyć czegoś tak prostego, jak Microsoft Paint.

Chociaż to, co naprawdę sprawia, że ​​Twoja grafika pikselowa błyszczy, to Twoja kreatywność, a nie program, którego używasz, posiadanie świetnego programu, który jest łatwy w obsłudze i opanowaniu, zdecydowanie pomaga. Jeśli szukasz świetnego narzędzia do rysowania, ale nie wiesz, od czego zacząć, Aseprite jest jednym z najlepszych dostępnych narzędzi do rysowania w pikselach i zapewni Ci wszystkie narzędzia potrzebne do odniesienia sukcesu we wszystkich przedsięwzięciach związanych ze sztuką pikselową .

Ale ostatecznie wszystko, czego naprawdę potrzebujesz do tworzenia grafiki pikselowej, to następujące narzędzia (więc upewnij się, że wybrany program je posiada):

  • Ołówek: podstawowe narzędzie do rysowania, które domyślnie umieszcza jeden piksel
  • Gumka: wymazuje lub usuwa narysowane piksele
  • Kroplomierz: kopiuje kolor wybranego piksela w celu ponownego wykorzystania
  • Wiadro: wypełnia pusty obszar jednym jednolitym kolorem

Inne przydatne narzędzia obejmują narzędzia do zaznaczania, linii, ponownego kolorowania i obracania. Nie są one absolutnie konieczne, ponieważ te same efekty można osiągnąć za pomocą narzędzi wymienionych powyżej.

Chcesz unikać pędzli, rozmyć, gradientów i innych automatycznych narzędzi, aby mieć pewność, że masz kontrolę nad każdym pikselem na płótnie.

Jeśli chodzi o sprzęt, wszystko, co pozwala kontrolować kursor, jest w porządku. Gładzik lub mysz doskonale nadają się do precyzji i szczegółów. Tymczasem tablet graficzny może być Twoim wyborem, jeśli chcesz mieć lepszą kontrolę nad długimi pociągnięciami.

Jak duży powinien być Twój duszek lub płótno?

Nie ma złej odpowiedzi na pytanie o rozmiar duszka. Jednak najczęściej spotykane są wielokrotności ośmiu w potęgach dwójki (np. 8×8, 16×16, 32×32 itd.), ponieważ w przeciwnym razie stare komputery nie mogłyby ich poprawnie wyświetlić.

Zalecamy zacząć od małych rzeczy, ponieważ może to pomóc szybko nauczyć się podstaw. W końcu sztuka pikselowa powstała, ponieważ artyści chcieli jak najlepiej wykorzystać każdy użyty piksel i kolor, ponieważ ich sprzęt był w stanie obsłużyć tylko określoną liczbę.

Pracując w ramach ograniczeń, jesteś zmuszony wykazać się kreatywnością. Skoncentruj się na doskonaleniu maksymalizacji przestrzeni małego duszka. Następnie możesz zwiększyć poziom do większych rozmiarów, aby wycisnąć w nich jeszcze więcej szczegółów.

A jeśli chcesz umieścić postać w scenie, musisz także pomyśleć o rozmiarze płótna. Dobrym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest rozważenie proporcji pomiędzy duszkiem a resztą ekranu. Jak duża lub mała ma być Twoja postać w porównaniu ze światem, w którym się znajduje?

Twórcy gier, warto wiedzieć, że większość monitorów ma obecnie współczynnik proporcji 16:9. Oznacza to, że na każde 16 pikseli szerokości przypada dziewięć pikseli wysokości.

Niezależnie od rozdzielczości, na którą ostatecznie się zdecydujesz, zazwyczaj będziesz pracować na znacznie mniejszym rozmiarze płótna, a po zakończeniu skalować do tej większej rozdzielczości.

Jednocześnie podczas skalowania grafiki pikselowej chcesz zmieniać rozmiar według liczb całkowitych, w przeciwnym razie wszystko może wyglądać nieco niepewnie. Zanim zaczniesz tworzyć grafikę pikselową, ważne jest, aby upewnić się, że Twoja matematyka została sprawdzona.

Załóżmy, że chcesz osiągnąć standardową rozdzielczość 1080p. Możesz pracować na płótnie o wymiarach 384 × 216, a następnie skalować o 500 procent więcej.

Skalowanie również powinno być ostatnią rzeczą, którą robisz. Nie chcesz skalować w górę, a następnie kontynuować rysowanie za pomocą jednopikselowego narzędzia ołówka. To pozostawi różne proporcje pikseli, co nigdy nie wygląda dobrze.

Proces spritowania

Masz już otwarte płótno – co teraz? Cóż, podobnie jak w przypadku każdej innej formy sztuki, możliwości są nieograniczone. Nie można tego zrobić tylko w jeden sposób.

Aby dać Ci punkt wyjścia, oto samouczek krok po kroku pokazujący, jak możesz rozpocząć swój projekt. Możesz dokładnie śledzić cały proces, pominąć niektóre kroki lub dodać własne.

1. Zacznij od przybliżonego szkicu

Rozpocznij tworzenie duszka, przeciągając narzędzie Ołówek, rysując w taki sam sposób, jak rysujesz za pomocą pióra i papieru. Nie musi być idealnie.

Jakikolwiek bałagan narobisz, posprzątamy później. Wszystko, do czego dążymy na tym wczesnym etapie, to przenieść Twój pomysł i jego kompozycję na płótno.

2. Oczyść grafikę liniową

Nadszedł czas, aby uczynić rzeczy trochę bardziej reprezentacyjnymi. Zamierzamy usunąć Twoje szorstkie linie i wyrzeźbić je, aby oczyścić zbłąkane piksele.

Pojedyncze piksele lub grupy pikseli, które zakłócają spójność linii, nazywane są „strzępionymi”. Jaggies są dokładnie tym, czego staramy się unikać.

Często problemem jest po prostu to, że odcinek linii jest za długi lub za krótki, co powoduje niewygodny skok. Chcesz użyć jednolitej długości pikseli, aby uzyskać płynne przejście na krzywej. Nie otaczaj rzędu pikseli większymi.

Niemożliwe jest całkowite uniknięcie postrzępionych krawędzi (chyba że Twoja grafika składa się wyłącznie z podstawowych kształtów), ale warto spróbować ograniczyć je do minimum.

3. Wprowadź kolory

Nadszedł czas, aby chwycić narzędzie Wiadro i wypełnić kolorami grafikę liniową duszka.

Zwykle chcesz ograniczyć się do palety kolorów. Dawniej rozmiar duszka często decydował o liczbie kolorów na palecie. Jeśli duszek miał wymiary 16×16, oznaczało to, że artysta miał do dyspozycji 16 kolorów. Na szczęście od tego czasu technologia poszła do przodu i nie jesteśmy już ograniczeni do tej zasady.

Najlepsze palety mają różne, uzupełniające się odcienie, różne wartości nasycenia oraz mieszankę światła i ciemności. Jeśli nie wiesz już, jak prawidłowo korzystać z teorii kolorów, zestawienie własnej palety może być trudne.

Jeśli chcesz, żeby ktoś inny myślał za Ciebie, Losspec to świetna internetowa baza danych pełna gotowych palet kolorów.

4. Dodaj szczegóły, rozjaśnienia i cienie

To najlepsza część całego procesu! To tutaj Twoja sztuka naprawdę zaczyna wyskakiwać ze strony. Teraz, gdy mamy już podstawowy pomysł, możemy dodać wszystkie małe rzeczy, aby nadać płaskiej sztuce iluzję formy.

Wybierz źródło światła i zacznij cieniować obszary najbardziej oddalone od tego źródła światła ciemniejszym kolorem. Podświetlenia należy umieszczać w obszarach bezpośrednio dotkniętych światłem.

Możesz zachować grafikę liniową w kolorze czarnym lub ją pokolorować, ale wszystko zależy od osobistych preferencji i stylu graficznego.

5. Zapisz swoją sztukę

Czas zapisać swoją pracę. Skaluj do żądanego rozmiaru, a następnie wybierz format pliku. W większości przypadków będziesz chciał zapisać go w formacie PNG, jeśli obraz jest statyczny. Jeśli jednak Twoja grafika zawiera animację, zapisz ją jako GIF. Ważne jest to, że oba formaty obsługują duże obszary jednolitego koloru i przezroczystości.

Trzymaj się z daleka od plików JPEG, chyba że wiesz, co robisz. Jest to stratny format pliku przeznaczony do zdjęć cyfrowych i innych obrazów o płynnych gradientach.

Pixel Art: łatwa do nauczenia, trudna do opanowania

Sztuka pikselowa różni się od rysunku cyfrowego ograniczeniami wynikającymi z jej siatkowej natury. Biorąc to pod uwagę, wykorzystuje wiele takich samych zasad, więc malarze i inni artyści mogą je dość szybko opanować. Dzięki dużej praktyce każdy może stać się świetny w sztuce pikselowej.