Jak zrobić sztukę pikselową: najlepszy przewodnik dla początkujących

Grafika pikselowa, znana również jako pixel art, to cyfrowa forma ekspresji artystycznej, której początki sięgają czasów, gdy komputery i konsole 8- i 16-bitowe miały mocno ograniczoną przestrzeń na dyskach. Musiano więc szukać sposobu na przedstawianie obrazów w ekonomiczny sposób.

Tworzenie grafiki pikselowej często określa się mianem „spritingu”, co wywodzi się od słowa „sprite”. W kontekście grafiki komputerowej, sprite oznacza dwuwymiarową mapę bitową, która jest wkomponowana w większą scenerię, na przykład w grze wideo.

Czy marzysz o tworzeniu własnych dzieł pixel art? Oto kompletny przewodnik, który pomoże Ci postawić pierwsze kroki w tej dziedzinie.

Wbrew obiegowej opinii, wcale nie trzeba dysponować drogim i zaawansowanym oprogramowaniem, by tworzyć grafikę na wysokim poziomie. Wybór narzędzia zależy wyłącznie od indywidualnych preferencji. W sklepach z aplikacjami dla systemów Android i iOS znajdziesz wiele znakomitych programów do tworzenia pixel art. Jeśli korzystasz z systemu Windows, możesz zacząć nawet od tak prostego narzędzia jak Microsoft Paint.

Choć to przede wszystkim Twoja kreatywność, a nie program, decyduje o jakości Twoich prac, to posiadanie intuicyjnego i łatwego w obsłudze narzędzia z pewnością ułatwi Ci zadanie. Jeśli szukasz sprawdzonego programu, który pomoże Ci w rozpoczęciu przygody z grafiką pikselową, Aseprite jest jednym z najlepszych wyborów. Oferuje on wszystkie niezbędne funkcje, które pozwolą Ci odnosić sukcesy na tym polu.

Tak naprawdę do tworzenia pixel art potrzebujesz tylko kilku podstawowych narzędzi (upewnij się, że Twój program je posiada):

  • Ołówek: podstawowe narzędzie do rysowania, umieszczające pojedyncze piksele.
  • Gumka: służy do usuwania narysowanych pikseli.
  • Kroplomierz: pozwala na pobranie koloru z wybranego piksela i jego ponowne wykorzystanie.
  • Wiadro: umożliwia wypełnienie obszaru jednolitym kolorem.

Przydatne mogą być również narzędzia do zaznaczania, tworzenia linii, zmiany koloru i obracania. Nie są one jednak niezbędne, gdyż te same efekty można uzyskać przy użyciu wyżej wymienionych podstawowych narzędzi.

Podczas pracy z grafiką pikselową unikaj pędzli, rozmyć, gradientów i innych automatycznych narzędzi. Dzięki temu będziesz mieć pełną kontrolę nad każdym pikselem na płótnie.

Jeśli chodzi o sprzęt, wystarczy Ci wszystko, co umożliwia sterowanie kursorem. Do precyzyjnego rysowania najlepiej sprawdzi się mysz lub gładzik. Tablet graficzny może być dobrym wyborem, jeśli zależy Ci na płynnych, długich pociągnięciach.

Jak duży powinien być Twój sprite lub płótno?

Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o rozmiar sprite’a. Najczęściej stosuje się jednak rozmiary będące wielokrotnościami ósemki i potęgami dwójki (np. 8×8, 16×16, 32×32 itd.). Jest to spowodowane tym, że starsze komputery miały problemy z wyświetlaniem obrazów o innych wymiarach.

Zaleca się rozpoczęcie od mniejszych rozmiarów, aby szybciej opanować podstawy. Twórcy pixel art musieli kiedyś maksymalnie wykorzystywać każdy piksel i każdy kolor z uwagi na ograniczenia sprzętowe.

Praca w warunkach ograniczeń sprzyja kreatywności. Skup się na tym, aby w pełni wykorzystać dostępną przestrzeń w niewielkim sprice. Gdy dojdziesz do wprawy, możesz zacząć pracować na większych rozmiarach, dodając w ten sposób więcej szczegółów.

Jeżeli planujesz umieścić swoją postać w jakiejś scenerii, musisz również przemyśleć rozmiar płótna. Dobrym podejściem jest rozważenie proporcji pomiędzy duszkiem a resztą ekranu. Jak duża ma być Twoja postać w porównaniu ze światem, w którym się znajduje?

Twórcy gier powinni pamiętać, że większość monitorów ma obecnie proporcje ekranu 16:9, czyli na 16 pikseli szerokości przypada 9 pikseli wysokości.

Niezależnie od wybranej rozdzielczości, zazwyczaj będziesz pracować na mniejszym rozmiarze płótna, a następnie, po zakończeniu pracy, skalować go do większej rozdzielczości.

Pamiętaj, że podczas skalowania grafiki pikselowej należy zmieniać rozmiar o całkowitą liczbę pikseli. W przeciwnym razie efekt może być nieestetyczny. Zanim zaczniesz tworzyć pixel art, upewnij się, że dobrze wykonałeś obliczenia.

Załóżmy, że chcesz osiągnąć rozdzielczość 1080p. Możesz pracować na płótnie o wymiarach 384 x 216, a następnie przeskalować obraz o 500 procent.

Skalowanie powinno być ostatnim etapem pracy. Nie należy skalować obrazu i następnie kontynuować rysowania za pomocą ołówka, ponieważ spowoduje to nieproporcjonalne rozmiary pikseli, co nie wygląda dobrze.

Proces tworzenia sprite’a

Masz już otwarte płótno – co dalej? Podobnie jak w przypadku każdej formy sztuki, możliwości są nieograniczone. Nie ma tylko jednego właściwego sposobu tworzenia grafiki pikselowej.

Aby pomóc Ci zacząć, przedstawiamy krok po kroku przykładowy proces tworzenia sprite’a. Możesz trzymać się go w całości, pomijać niektóre kroki lub dodawać własne.

1. Zacznij od szkicu

Rozpocznij tworzenie sprite’a, używając ołówka i rysując tak, jakbyś rysował na papierze. Nie przejmuj się, jeśli szkic nie będzie idealny.

Wszelki bałagan naprawisz później. Na tym etapie chodzi tylko o to, aby przenieść swój pomysł i kompozycję na płótno.

2. Wyczyść grafikę linii

Teraz czas na to, aby Twoja praca zaczęła wyglądać bardziej schludnie. Usuń niedokładne linie i wyczyść niepotrzebne piksele.

Pojedyncze piksele lub grupy pikseli, które zaburzają spójność linii, nazywamy „postrzępionymi”. Postrzępienia to efekt, którego chcemy uniknąć.

Problem często polega na tym, że odcinek linii jest za długi lub za krótki, co powoduje nieestetyczny skok. Aby uzyskać płynne przejścia na krzywych, należy stosować jednolitą długość pikseli. Unikaj obramowywania rzędu pikseli pikselami większymi.

Całkowite uniknięcie postrzępionych krawędzi nie jest możliwe (chyba że Twoja grafika składa się wyłącznie z podstawowych kształtów), ale warto dążyć do zminimalizowania ich występowania.

3. Dodaj kolory

Teraz chwyć narzędzie „Wiadro” i wypełnij grafikę liniową kolorami.

Zazwyczaj najlepiej jest trzymać się określonej palety kolorów. W przeszłości rozmiar sprite’a często decydował o liczbie kolorów w palecie. Na przykład, jeśli duszek miał wymiary 16×16 pikseli, artysta miał do dyspozycji tylko 16 kolorów. Na szczęście postęp technologiczny sprawił, że nie jesteśmy już tak ograniczeni.

Dobrze dobrana paleta zawiera różnorodne, uzupełniające się odcienie, różne poziomy nasycenia oraz mieszankę jasnych i ciemnych kolorów. Jeśli nie masz doświadczenia w pracy z teorią kolorów, stworzenie własnej palety może być wyzwaniem.

Jeśli chcesz skorzystać z gotowych palet, Losspec to internetowa baza danych zawierająca mnóstwo gotowych palet kolorów.

4. Dodaj szczegóły, rozjaśnienia i cienie

To najprzyjemniejsza część procesu! To tutaj Twoja praca zaczyna nabierać życia. Gdy mamy już podstawy, możemy dodać drobne szczegóły, które nadadzą płaskiej grafice iluzję trójwymiarowości.

Wybierz źródło światła i zacznij cieniować obszary znajdujące się najdalej od niego, używając ciemniejszego koloru. Podświetlenia powinny pojawiać się w miejscach bezpośrednio oświetlonych.

Grafika liniowa może być czarna, ale możesz też zmienić jej kolor. To wszystko zależy od Twoich indywidualnych preferencji i stylu.

5. Zapisz swoją pracę

Nadszedł czas na zapisanie Twojego dzieła. Skaluj obraz do pożądanego rozmiaru, a następnie wybierz format pliku. W większości przypadków, jeśli obraz jest statyczny, najlepiej zapisać go w formacie PNG. Jeśli natomiast praca zawiera animację, wybierz format GIF. Ważne jest, aby oba te formaty obsługiwały duże obszary o jednolitym kolorze i przezroczystość.

Unikaj zapisu w formacie JPEG, chyba że wiesz, co robisz. Jest to format stratny, przeznaczony do przechowywania zdjęć i innych obrazów z płynnymi gradientami.

Pixel art: łatwy do nauczenia, trudny do opanowania

Grafika pikselowa różni się od innych technik rysunku cyfrowego przez ograniczenia wynikające z jej siatkowej natury. Jednocześnie wykorzystuje wiele tych samych zasad, więc malarze i inni artyści mogą dość szybko ją opanować. Dzięki regularnej praktyce każdy może osiągnąć mistrzostwo w pixel art.