Valorant to dynamiczna strzelanka z perspektywy pierwszej osoby, stworzona i opublikowana przez Riot Games Inc. Gra zdobyła ogromną popularność, stając się poważnym konkurentem dla klasyka, jakim jest Counter-Strike.
Riot Games, amerykański gigant branży gier, ma w swoim portfolio takie tytuły jak League of Legends czy Legends of Runeterra. Zanim światło dzienne ujrzał Valorant, projekt ten funkcjonował pod nazwą kodową „Project A”.
Pierwsze testy gry w zamkniętej becie ruszyły 7 kwietnia 2020 roku, dając dostęp do tytułu ograniczonej grupie graczy. Duże zainteresowanie produkcją wzbudzili popularni streamerzy Twitch, tacy jak Hiko, ShahZaM czy Shroud. W efekcie gra przyciągnęła uwagę szerszego grona odbiorców i zadebiutowała 2 czerwca 2020 roku jako darmowa pozycja, dostępna do pobrania na stronie Riot Games.
Obecnie gra jest dostępna bezpłatnie na komputery PC z systemem Windows, a minimalne i zalecane wymagania sprzętowe przedstawiają się następująco:
MINIMALNA KONFIGURACJA / 30 FPSZALECANA KONFIGURACJA / 60 FPSWYSOKA KONFIGURACJA / 144+ FPSProcesorIntel Core 2 Duo E8400 (Intel), Athlon 200 GE (AMD)Intel i3-4150 (Intel), Ryzen 3 1200 (AMD)Intel i5-9400F 2,90GHz (Intel), Ryzen 5 2600X (AMD)Karta graficznaIntel HD 4000, Radeon R5 200Geforce GT 730, Radeon R7 240GTX 1050 Ti, Radeon R7 370
Rozgrywka w Valorant
Valorant to gra zespołowa 5 na 5, w której kluczową rolę odgrywają unikalne postacie. Oferuje szeroki wybór broni, zróżnicowane mapy i agentów, z których każdy posiada odmienne umiejętności. Gra oferuje różnorodne tryby, takie jak tryb nierankingowy, rywalizacja, szybka gra i wiele innych.
W fazie beta gracze mieli do wyboru 10 agentów. Wraz z aktualizacją 1.05 liczba ta wzrosła do 12. Obecnie w grze znajduje się 19 grywalnych postaci, które można odblokować poprzez aktywną grę.
Gra zawiera również wiele map. Każda z nich oferuje odmienne wrażenia z rozgrywki. Obecnie dostępnych jest 7 map, przy czym „Podział” został wycofany, a jego miejsce zajęła nowa mapa o nazwie „Perła”.
W grze dostępnych jest 17 rodzajów broni, które można personalizować za pomocą skórek. Skórki można zdobyć za darmo lub kupić w sklepie gry. Każda broń ma swoje unikalne właściwości: jedne lepiej sprawdzają się w strzałach w głowę, a inne w strzelaniu seriami.
Globalny wskaźnik wyboru agentów
Powyższa ilustracja prezentuje globalny wskaźnik wyboru agentów na różnych poziomach zaawansowania i na różnych mapach. Na szczycie listy znajduje się Reyna, a w pierwszej piątce są również Chamber, Sage, Jett i Raze.
Cele gry
W podstawowym trybie rozgrywki biorą udział dwie drużyny: atakująca i broniąca. Celem jest wygranie 13 rund. Każda drużyna na zmianę gra jako atakujący i broniący. W przypadku remisu po 12 rundach, gra przechodzi do dogrywki. W trybie nierankingowym wystarczy wygrać jedną rundę, natomiast w trybie rywalizacji wymagane jest zwycięstwo w dwóch kolejnych rundach. Tryb rywalizacji ma wyższą stawkę niż tryb nierankingowy, ponieważ wpływa na rangę gracza.
Rundę można wygrać na dwa sposoby:
- Eliminując wszystkich przeciwników przed podłożeniem lub rozbrojeniem kolca (w zależności od strony).
- Podkładając lub rozbrajając kolec przed upływem czasu.
Wyróżnienia w grze:
- As: Gracz, który wyeliminuje wszystkich pięciu wrogów w jednej rundzie, otrzymuje asa.
- As drużynowy: Sytuacja, w której każdy gracz z drużyny wyeliminuje jednego przeciwnika w tej samej rundzie.
- Oszczędny: Drużyna otrzymuje „oszczędny” gdy dysponuje słabszym wyposażeniem niż przeciwnik.
Punkty doświadczenia
Punkty doświadczenia, czyli EXP/XP, są przyznawane za ukończenie meczów i misji. Dzienna misja zapewnia 2000 PD, a cotygodniowa misja nagradza zmienną liczbą PD, zależną od wyzwań w danym tygodniu.
Punkty doświadczenia za poszczególne tryby gry prezentują się następująco:
Tryb PD za przegranąPD za zwycięstwoNierankingowy100/runda200/rundaRywalizacja100/runda200/rundaReplikacja100/runda200/rundaDeathmatch900NAszybki atak1000NAEskalacja8001000Śnieżna bitwa750900NiestandardowyNANA
Punkty doświadczenia pozwalają na odblokowywanie agentów, darmowych skórek i postęp w przepustce bojowej.
Nagła śmierć vs Dogrywka
W przypadku remisu w trzeciej fazie gry (odpowiednio w trybie nierankingowym i rywalizacji), gracze muszą zmierzyć się z nagłą śmiercią lub dogrywką.
Nagła śmierć: Funkcjonuje w trybie nierankingowym. Wygrywa drużyna, która wygra rundę nagłej śmierci.
Dogrywka: W trybie rywalizacji konieczne jest zwycięstwo w dwóch kolejnych rundach, aby wygrać całą grę.
Pozostałe tryby gry
Szybki atak: Szybka i dynamiczna wersja trybu rywalizacji. Każda drużyna ma do rozegrania 3 rundy, a umiejętności i dogrywka gwarantują emocjonującą rozgrywkę trwającą 10-15 minut.
Deathmatch: Tryb „każdy na każdego”, bez wykorzystywania umiejętności agentów. Gracze mogą w nim trenować korzystanie z różnych broni i doskonalić swoje mechaniczne umiejętności. Stanowi dobrą rozgrzewkę przed wejściem do trybu rywalizacji.
Eskalacja: Tryb 5 na 5, w którym gracze nie korzystają z umiejętności agentów. Każdy mecz składa się z 12 poziomów. Na każdym z nich gracze mają do dyspozycji inną broń lub umiejętność. Celem jest ukończenie 12 poziomów lub zajście jak najdalej w ciągu 10 minut. Za ukończenie każdego poziomu przyznawane są punkty.
Replikacja: Tryb z kolcem (5 na 5), w którym wszyscy gracze w drużynie grają tym samym agentem. Wybór agenta jest losowy, na podstawie preferencji graczy przed rozpoczęciem meczu. Replikacja rozgrywa się w trybie z kolcem, w którym liczy się pierwsze 9 rund.
Tryb gry niestandardowej: Pozwala graczom na tworzenie niestandardowych poczekalni z dostępnymi trybami. Możliwe jest dostosowanie ustawień, takich jak nieskończona amunicja, tryb turniejowy, brak limitów zakupów czy rozegranie wszystkich rund.
Rangi w Valorant
W Valorant gracze są przypisywani do kategorii rang w zależności od ich umiejętności i wyników w grze. Ranga zależy od osiągnięć w trybie rywalizacji. Każda gra skutkuje przyznaniem lub odjęciem punktów do ogólnej rangi. Wspinanie się w hierarchii rang prowadzi do bardziej wymagających meczów.
System rang składa się z 9 kategorii: od żelaza do promieniście. Każda ranga dzieli się na 3 poziomy (np. Żelazo 1, Żelazo 2, Żelazo 3), z wyjątkiem rangi promieniście. Awans do rangi promieniście wymaga osiągnięcia określonej liczby punktów rankingowych w danym regionie.
Lista rang w Valorant:
- Żelazo 1-3
- Brąz 1-3
- Srebro 1-3
- Złoto 1-3
- Platyna 1-3
- Diament 1-3
- Ascendent 1-3
- Nieśmiertelny 1-3
- Promienisty
Ascendent to najnowszy dodatek do systemu rang. Znajduje się pomiędzy Diamentem a Nieśmiertelnym. Jest to również najwyższa ranga, jaką może uzyskać nowy gracz.
Reset rangi
- Reset aktu: Ranga gracza jest resetowana po każdym akcie. Wymaga to rozegrania jednej gry rankingowej, aby ujawnić rangę w nowym akcie. Nowa ranga jest zbliżona do rangi z poprzedniego aktu, z niewielkim obniżeniem.
- Reset odcinka: Po każdym odcinku ranga gracza zostaje całkowicie zresetowana. Wymaga rozegrania pięciu gier kwalifikacyjnych w celu ustalenia rangi w nowym odcinku. Nowa ranga jest znacząco niższa od poprzedniej, podobnie jak ocena rangi. Po zakończeniu każdego odcinka gracz otrzymuje talizman na broń, odzwierciedlający najwyższą rangę w danym odcinku.
Rozwój rangi
Początkowo gracz rozpoczyna grę w kategorii nierankingowej. Podróż rozpoczyna się od samouczka. Aby móc rywalizować w rankingu, gracz musi osiągnąć 20 poziom konta, co uzyskuje się poprzez zdobywanie doświadczenia w grze.
Po osiągnięciu 20 poziomu konta, gracz odblokowuje tryb rywalizacji. Musi rozegrać 5 gier kwalifikacyjnych, aby ujawnić swoją rangę. Ranga zależy od wyników tych gier. Nawet jeśli gracz przegra wszystkie 5 gier, jego wyniki zostaną wzięte pod uwagę przy ustalaniu rangi.
Każda ranga ma 100 punktów oceny rangi (RR). Gdy gracz przekroczy 100 RR, awansuje do następnej rangi. Natomiast jeśli spadnie poniżej zera RR, zostaje zdegradowany do niższej rangi.
Dobieranie graczy i ocena
Valorant korzysta z systemu rankingowego dobierania graczy, zwanego MMR (Matchmaking Rating). Gracz otrzymuje wartość opartą na umiejętnościach i wynikach, która jest modyfikowana w zależności od wydajności. Aby zwiększyć MMR, gracz musi konsekwentnie wygrywać na obecnym poziomie umiejętności. MMR nie jest bezpośrednio powiązany z oceną rangi, jest to odrębna wartość, wykorzystywana przez grę do dobierania przeciwników.
Wartość MMR jest ukryta dla graczy, ale rozgrywki są dobierane na podstawie tej wartości. Zapewnia to mecze z graczami o zbliżonym poziomie umiejętności. Zarówno ocena rangi jak i MMR mają kluczowe znaczenie dla wrażeń z gry.
Scenariusze rankingowe dobierania graczy:
- Jeśli MMR jest wyższe niż ranga, gracz zyska więcej RR za wygraną niż straci za przegraną.
- Jeśli MMR jest równe randze, zyski i straty RR będą zbliżone.
- Jeśli MMR jest niższe niż ranga, gracz zyska mniej RR za wygraną i straci więcej za przegraną.
Aby zwiększyć MMR, należy konsekwentnie wygrywać mecze i przewyższać przeciwników!
Rozkład rang
Rozkład rang (lipiec 2022)
Powyższa ilustracja pokazuje liczbę graczy w poszczególnych rangach w porównaniu z resztą społeczności.
Rozkład rang dla poszczególnych rang
Poziom ProcentŻelazo6,6%Brąz20,9%Srebro26,3%Złoto20,2%Platyna14,4%Diament8,1%Ascendent2,8%Nieśmiertelny0,5%Promienisty0,02%
Rozkład rang dla każdego poziomu dla każdej rangi
PoziomProcentPoziomProcentŻelazo 10,3% Platyna 15,6%Żelazo 21,2% Platyna 24,6%Żelazo 35,1% Platyna 34,2%Brąz 15% Diament 13,7%Brąz 28,2% Diament 22,6%Brąz 37,7% Diament 31,8%Srebro 110,5% Ascendent 11,4%Srebro 28,79% Ascendent %Ascendent 30,5%Złoto 17,4%Nieśmiertelny 10,3%Złoto 26,7%Nieśmiertelny 20,1%Złoto 36,1%Nieśmiertelny 30,1%Promienisty0,02%
Ranga a ocena rangi
Ranga to poziom umiejętności gracza, a ocena rangi to wskaźnik, który pozwala graczowi piąć się po drabinie rankingowej. Rangi obejmują przedział od Żelaza 1 do Promienistego. Ocena rangi waha się od 0 do 100. Zmiana oceny rangi po każdym meczu skutkuje zmianą pozycji w rankingu.
Podsumowanie
Valorant to znakomita gra, która zyskała popularność dzięki elementom strategicznym i taktycznym, uzupełnionym o mechanikę strzelania z perspektywy pierwszej osoby. Jeśli jesteś fanem Counter Strike, zdecydowanie powinieneś spróbować swoich sił w Valorant.
newsblog.pl