Lepsze kierowanie i pomysły na zaangażowanie użytkowników

Niezależnie od wielkości Twojej firmy, czy obsługuje ona garstkę, czy tysiące klientów, marketing wyzwalający to strategia, która umożliwia dotarcie do każdego z nich w optymalnym momencie.

E-maile wysyłane automatycznie na podstawie określonych akcji użytkowników zyskują na popularności ze względu na wyższe wskaźniki konwersji. Badania Blueshift Labs z 2020 roku wykazały, że e-maile wyzwalane są o 497% skuteczniejsze niż standardowe, masowe kampanie mailowe.

Jeśli testowałeś różne strategie marketingu internetowego, ale nie widzisz oczekiwanych rezultatów, to marketing wyzwalający może być właśnie tym, czego potrzebujesz. Zachęcamy do zapoznania się z całym artykułem, aby dowiedzieć się, jak zacząć.

Czym jest marketing wyzwalający?

To zaawansowana metoda marketingowa, która monitoruje działania użytkowników w aplikacjach lub na stronach internetowych, a następnie automatycznie wysyła e-maile marketingowe, zachęcając ich do subskrypcji newslettera lub dokonania zakupu.

Specjaliści od marketingu cyfrowego definiują „wyzwalacze”, a następnie przekazują te dane do systemu automatycznej wysyłki wiadomości. Gdy system wykryje określony wyzwalacz w zachowaniu użytkownika, wysyła SMS-y, e-maile, wiadomości WhatsApp lub powiadomienia w aplikacji, aby nawiązać z nim kontakt.

Kiedy warto stosować marketing wyzwalający?

Jest to taktyka marketingowa, która ma na celu zachęcenie klientów do podjęcia konkretnych działań, takich jak zapisanie się na stronie, pobranie e-booka, częstsze odwiedzanie serwisu, polubienie/skomentowanie postów w mediach społecznościowych, zakup produktów itp.

Dlatego jeśli zauważysz, że klient od pewnego czasu nie korzystał z Twojej aplikacji lub strony, wysłanie e-maila wyzwolonego może być dobrym rozwiązaniem. Kluczem jest identyfikacja odpowiednich wyzwalaczy, które pasują do cyklu życia Twojego marketingu.

Przykłady marketingu wyzwalającego

Specjalne okazje

Jeśli jesteś klientem dużych sieci restauracji, banków, sklepów detalicznych lub platform zakupów online, prawdopodobnie otrzymasz e-mail lub SMS od tych marek w dniu swoich urodzin. To typowy przykład e-mail marketingu wyzwalającego.

Porzucone koszyki

Gdy klient porzuci koszyk na platformie e-commerce, system automatycznie wyśle spersonalizowaną wiadomość e-mail z linkiem do tego koszyka.

Promocja wydarzeń

Firmy organizujące webinary lub wydarzenia na żywo często prowadzą kampanie promocyjne z odliczaniem czasu do wydarzenia oraz oferują zniżki za rejestrację.

E-maile powitalne

Gdy nowy użytkownik zapisuje się do newslettera, tworzy konto w aplikacji, subskrybuje usługę lub kupuje produkt, marki wysyłają mu wiadomość powitalną, aby wyrazić swoje uznanie.

Treści o wysokim poziomie zainteresowania

Przykładowo, możesz wysłać listę polecanych biurek dla graczy, gdy użytkownik przegląda treści związane z grami wideo na Twojej stronie lub blogu.

Jak marketing wyzwalający wspiera rozwój firm?

Zaspokajanie indywidualnych potrzeb klientów

Osobisty kontakt z klientem i zachęcanie go do zakupu zwiększa całkowitą sprzedaż. Jeśli uda Ci się to zaimplementować dla wszystkich użytkowników, zobaczysz znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży, poza regularną działalnością. Możesz to osiągnąć, wykorzystując narzędzia do wysyłania e-maili wyzwalanych.

Praca z potencjalnymi klientami

Możesz nawiązywać kontakt z potencjalnymi klientami, wysyłając im wiadomości promocyjne, oparte na ich aktywności, w czasie rzeczywistym, itp. Jest szansa, że potencjalny klient zmieni się w kupującego.

Zatrzymywanie większej liczby klientów

Gdy klient zamierza opuścić Twoją platformę, skontaktuj się z nim za pomocą spersonalizowanych wiadomości SMS, tekstów WhatsApp, e-maili i powiadomień w aplikacji, aby zachęcić go do pozostania. Oferty specjalne w zakresie zatrzymania klienta często bywają skuteczne.

Unikanie powtarzalnych wiadomości

Ciągłe wysyłanie masowych e-maili promocyjnych może sprawić, że klient poczuje się zaniedbany. Taki sposób komunikacji wydaje się schematyczny i obniża wiarygodność Twojej marki. Zamiast tego, wykorzystaj różne rodzaje marketingu wyzwalającego, aby okazać swoim klientom indywidualne podejście.

Zwiększanie świadomości marki

Jeśli wyślesz klientowi spersonalizowany e-mail wyzwalany, jest duża szansa, że opowie o tym w swoim gronie znajomych. W ten sposób więcej osób dowie się o Twojej marce dzięki marketingowi szeptanemu.

Reagowanie na zachowania w czasie rzeczywistym

Wykorzystaj zachowania klientów w czasie rzeczywistym. Na przykład, jeśli użytkownik szuka subskrypcji VPN lub chce kupić inteligentne urządzenie do domu, wyślij mu spersonalizowaną ofertę, aby szybko sfinalizować sprzedaż.

Budowanie emocjonalnych relacji

Wysyłanie e-maili marketingowych z okazji specjalnych dni i wydarzeń buduje emocjonalną więź pomiędzy firmą a klientem. W rezultacie klient może wybrać Twoją platformę do kolejnego zakupu.

Interaktywne i spersonalizowane doświadczenia

Istnieje duża szansa, że zaimponujesz klientom spersonalizowanymi, aktualnymi i interaktywnymi wiadomościami e-mail z propozycjami produktów/usług lub ofertami promocyjnymi.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu, przenosząc swoje działania marketingowe na e-maile wyzwalane, zamiast prowadzić kosztowne kampanie Google Ads lub masowe kampanie e-mail marketingowe.

Zwiększenie szans na konwersję

Jeśli natychmiast skontaktujesz się z klientem, który porzucił koszyk, za pośrednictwem SMS-a lub e-maila, istnieje duża szansa, że wróci i dokończy zakup.

Rodzaje marketingu wyzwalającego

Zachowanie

Specjaliści od marketingu monitorują zachowanie konsumentów i w oparciu o to uruchamiają e-mail marketing, aby zwiększyć prawdopodobieństwo konwersji. Na przykład, jeśli klient często przegląda Twoją stronę w poszukiwaniu informacji na temat ochrony danych i VPN, możesz to wykorzystać.

Wykorzystaj ten schemat zachowania, wysyłając e-maile marketingowe z listą najlepszych rozwiązań VPN, dodając do tego linki afiliacyjne, które pozwolą Ci zarobić prowizję od sprzedaży.

Wydarzenia

E-maile wyzwalane na podstawie wydarzeń są bardzo angażujące, ponieważ budują pozytywny wizerunek marki. Klient poczuje, że marka o niego dba.

Możesz wybrać specjalne dni lub wydarzenia publiczne, aby wysyłać e-maile wyzwalane. Na przykład Nowy Rok, Walentynki, Dzień Matki, Dzień Ojca, itp. Ostatnio firmy świętują też wydarzenia prywatne, takie jak urodziny i rocznice, wysyłając spersonalizowane wiadomości e-mail.

Takie e-maile to doskonały sposób na zaprezentowanie klientom nowych produktów i usług. Możesz dołączyć osobisty kod promocyjny, który klient będzie mógł wykorzystać przy kolejnych zakupach.

Emocjonalny

Ten rodzaj marketingu wyzwalającego koncentruje się na emocjach i sentymencie klientów. Celem e-maila wyzwalanego jest stworzenie więzi emocjonalnej poprzez nawiązanie do takich uczuć jak przynależność, niezawodność, zaufanie, troska i lojalność. Taka relacja emocjonalna zwiększa zaangażowanie i konwersje.

Zaangażowanie

Ten rodzaj marketingu wyzwalającego skupia się na bezpośrednim kontakcie z klientem za pośrednictwem mediów społecznościowych, e-maili, SMS-ów lub powiadomień z aplikacji. Na przykład, możesz wysłać wiadomość WhatsApp do klienta, jeśli zbliża się data wygaśnięcia jego subskrypcji.

Promocyjny

Ten rodzaj e-mail marketingu wyzwalającego jest przydatny, gdy chcesz zwiększyć przychody ze sprzedaży poprzez:

  • Wysyłanie rabatów promocyjnych do klientów, którzy od dłuższego czasu nic nie kupowali.
  • Kontaktowanie się z konsumentami, którzy generują największe przychody.
  • Sezonowe akcje promocyjne.

Czas rzeczywisty

Ten rodzaj marketingu wyzwalającego wykorzystuje dane klientów na żywo, aby nawiązać z nimi kontakt i zwiększyć subskrypcje, odwiedzalność lub sprzedaż. Na przykład, jeśli klient odwiedzi pomnik Waszyngtona, a w pobliżu znajduje się Twój sklep, możesz wysłać mu SMS-a, powiadomienie w aplikacji lub e-mail z informacją o tym sklepie.

Możesz też uruchamiać kampanie marketingowe, wykorzystując scenariusze w czasie rzeczywistym, takie jak pogoda lub lokalne festiwale.

Ograniczone czasowo

Tego typu e-mail marketing wyzwalający jest bardzo pomocny dla sklepów internetowych, które chcą zwiększyć skuteczność swoich kampanii sprzedażowych.

Załóżmy, że prowadzisz 7-dniową wyprzedaż produktów na swojej stronie z 30% rabatem. Wykorzystaj to wydarzenie do wysyłania e-maili wyzwalanych w czasie do klientów w drugim, trzecim i ostatnim dniu wyprzedaży.

Takie działania pomagają klientom pamiętać o kampanii promocyjnej i dokonać zakupu, jeśli mieli to w planach.

Funkcjonalny

Ten rodzaj e-mail marketingu wyzwalającego koncentruje się na funkcjonalności aplikacji lub strony internetowej. Do tej kategorii zalicza się wysyłanie miesięcznych podsumowań subskrypcji, raportów z użytkowania, wyciągów bankowych, newsletterów, e-booków, propozycji playlist muzycznych czy filmów.

Kiedy uruchamiać kampanie marketingu wyzwalającego?

Pierwsza akcja

Możesz uruchomić e-mail wyzwalany, gdy klient pierwszy raz wejdzie w interakcję z Twoją aplikacją lub stroną. Może to nastąpić przed lub po rejestracji na platformie. Zwróć uwagę na to, jakie sekcje odwiedza użytkownik i ile czasu spędza na porównywaniu produktów.

Powitanie

Kampanię powitalną należy uruchomić, gdy użytkownik zapisze się do newslettera, pobierze e-booka lub zarejestruje się na Twojej stronie/aplikacji. Możesz też zaoferować rabat powitalny na zakupy lub subskrypcje, jeśli prowadzisz platformę e-commerce. Nie zapomnij o słowie „Dziękuję!”.

Wdrożenie

Marketing wyzwalający w procesie wdrożenia klienta jest podobny do kampanii powitalnej, ale w tym przypadku klient ma już dostęp do Twoich produktów lub usług. Możesz wysłać mu instrukcję obsługi produktu/usługi, dalsze kroki, aktualizacje itp.

Transakcja

Po transakcji należy wysłać e-mail, SMS lub powiadomienie w aplikacji z informacją o dostarczeniu produktu, terminie wysyłki, potwierdzeniu transakcji i płatności.

Lojalność

Regularnie wykorzystuj marketing wyzwalający w celu wzmocnienia lojalności klientów, zachęcając ich do zakupu lub subskrypcji nowych produktów/usług. Możesz na przykład po 2-3 miesiącach wysłać e-mail z podziękowaniem za lojalność i zaoferować rabat na nowy produkt.

Zakup

Kampanie zakupowe są efektywne, jeśli klient porzuci koszyk i nie wróci w ciągu kilku minut. Twój automatyczny system powinien wysłać spersonalizowaną wiadomość z zachętą do dokończenia zakupu. Możesz też zaoferować niewielki rabat.

Aktywacja i reaktywacja

Gdy klienci aktywują aplikację, produkt lub usługę, możesz wysłać e-mail wyzwalany z informacją o szczegółach produktu lub nowościach w Twoim sklepie.

E-maile reaktywacyjne powinny zachęcić nieaktywnych klientów do ponownego zaangażowania się w korzystanie z Twojej platformy, oprogramowania, aplikacji lub usługi.

Kamienie milowe

Kampanie bazujące na kamieniach milowych przydają się, gdy klasyfikujesz klientów na podstawie okresu ich aktywności. Na przykład, możesz wysłać spersonalizowaną wiadomość do użytkownika, który korzysta z Twojej aplikacji od roku, podziękować mu za wsparcie i zaoferować specjalne rabaty lub darmowe aktualizacje.

Strategie marketingu wyzwalającego

Persona kupującego

Zrozumienie problemów, motywacji i nastrojów kupującego to kluczowa wiedza, która pomoże Ci w stworzeniu efektywnej strategii e-mail marketingu wyzwalającego. Zadbaj o zbieranie danych od klientów i na ich podstawie wyodrębnij profil kupującego.

Automatyzacja wyzwalaczy

Przekieruj zdarzenia wyzwalające, takie jak przeglądanie strony produktu, kliknięcia linków, odpowiedzi na e-maile, zdarzenia potwierdzające, dane osobowe, porzucenie koszyka, do systemu automatycznej wysyłki e-maili. Zdarzeń wyzwalających jest wiele, trzeba po prostu uważnie obserwować klientów.

Strategia rozwiązywania problemów

Tworząc strategię marketingu wyzwalającego, myśl o problemach i rozwiązaniach, analizuj przyczyny i skutki. Na przykład, problemem jest porzucenie koszyka, a rozwiązaniem wysłanie SMS-a z zachętą do sfinalizowania zamówienia.

Spersonalizowane wiadomości

Wykorzystaj bazę danych klientów i ich aktywność w aplikacji lub na stronie do tworzenia spersonalizowanych wiadomości e-mail lub SMS. Użycie imienia klienta oraz odniesienie do jego konkretnych działań w serwisie sprawi, że poczuje się doceniony.

CRM

Użyj systemu do zarządzania relacjami z klientami (CRM), aby uporządkować dane o klientach, zamówienia, wzorce zakupów, odpowiedzi na oferty promocyjne, zgłoszenia itp.

Ogranicz powtarzalne zadania

Przez miesiąc lub dwa obserwuj zadania wykonywane ręcznie i spisz typowe powtarzalne czynności. Następnie użyj automatycznego narzędzia, aby przejęło te zadania, a Ty będziesz mógł poświęcić czas na planowanie strategii zaangażowania klienta.

Regularne ulepszanie kampanii

Regularnie analizuj działanie swoich kampanii, aby zidentyfikować słabe punkty, brakujące zdarzenia wyzwalające, błędy w personalizacji, czy niedostateczne oferty promocyjne. Poprawiaj te błędy i udoskonalaj kampanie w przyszłości.

Podsumowanie

Kampanie marketingu wyzwalającego to skuteczny sposób na precyzyjne dotarcie do klientów, którzy wchodzą w interakcję z Twoją aplikacją lub stroną, ale z jakiegoś powodu rezygnują z dalszych działań. Dodatkową zaletą jest możliwość automatyzacji takich wiadomości, którą oferuje wiele platform do e-mail marketingu.

Specjaliści od marketingu zauważyli, że e-maile wyzwalane działają o wiele lepiej niż tradycyjne e-maile marketingowe lub newslettery. Czy jesteś gotowy, aby wypróbować tę nową technikę marketingową? Zacznij od razu, korzystając ze wskazówek i strategii przedstawionych powyżej.

Możesz też zainteresować się wyborem najlepszej platformy do marketingu SMS, która pozwoli Ci na budowanie relacji z obecnymi i przyszłymi klientami w przystępnej cenie.


newsblog.pl