Stoisz przed dylematem wyboru pomiędzy HubSpot CRM a Salesforce CRM? Rozjaśnij swoje wątpliwości i podejmij przemyślaną decyzję, analizując kompleksowe porównanie tych dwóch platform.
Wybór odpowiedniego systemu zarządzania relacjami z klientami, czyli CRM, ma bezpośredni wpływ na powodzenie Twojego przedsiębiorstwa. W kontekście tego istotnego wyboru, na czoło wysuwają się dwaj liderzy rynku: HubSpot i Salesforce.
W niniejszym opracowaniu przyjrzymy się kluczowym różnicom między tymi popularnymi systemami CRM, aby ułatwić Ci znalezienie rozwiązania idealnie dopasowanego do specyfiki Twojej działalności.
Czym jest HubSpot?
HubSpot CRM stanowi centralny element rozbudowanej platformy marketingowej i sprzedażowej HubSpot. Jest to wszechstronne rozwiązanie CRM dostępne w chmurze, przeznaczone dla firm o różnej skali, począwszy od lokalnych przedsiębiorstw, a skończywszy na dużych korporacjach z sektorów takich jak handel detaliczny, marketing cyfrowy, wydawnictwa internetowe, technologie informacyjne i wielu innych.
Podstawowa wersja CRM umożliwia przechowywanie i dostęp do informacji o klientach, zarządzanie transakcjami i ścieżkami sprzedaży, a także monitorowanie historii komunikacji. Finalnie, narzędzie to automatyzuje wiele działań biznesowych, sprzedażowych i marketingowych.
Czym jest Salesforce?
Salesforce CRM jest powszechnie stosowanym narzędziem, które wspiera zespoły sprzedażowe w optymalizacji zarządzania relacjami z klientami. Pełni funkcję centralnej aplikacji w procesie sprzedaży, umożliwiając śledzenie, organizowanie i zwiększanie liczby potencjalnych klientów. Pomaga również firmom identyfikować okazje sprzedażowe na każdym etapie cyklu sprzedaży.
CRM oferuje szereg podstawowych funkcjonalności, w tym zarządzanie kontaktami, monitorowanie leadów, prognozowanie sprzedaży oraz narzędzia do współpracy. Wszystkie te funkcje wspierają przedstawicieli handlowych, pracowników działu obsługi klienta i menedżerów sprzedaży w usprawnieniu pracy i szybkim finalizowaniu transakcji.
HubSpot i Salesforce: Punkty wspólne
#1. Podstawowe funkcje CRM
Oba systemy CRM oferują standardowe funkcje, takie jak śledzenie transakcji, zarządzanie kontaktami, monitorowanie leadów, konwersja leadów, rejestrowanie aktywności, kampanie promocyjne itp. Ponadto, oba CRM przechowują dane klientów i firm w scentralizowanej bazie danych.
#2. Prostota użytkowania
Zarówno HubSpot CRM, jak i Salesforce CRM są zaprojektowane z myślą o łatwości użytkowania. W odróżnieniu od niektórych konkurencyjnych rozwiązań, nie wprowadzają użytkowników w zakłopotanie. Elementy interfejsu, teksty, przyciski – wszystkie te komponenty działają zgodnie ze swoim przeznaczeniem.
#3. Dostępność online
Oba narzędzia są dostępne przez Internet. Możliwość korzystania z CRM z dowolnego miejsca, gdzie jest dostęp do sieci i przeglądarka internetowa, pozwala na dynamiczne aktualizacje i współpracę między różnymi działami firmy oraz członkami zespołu sprzedaży, niezależnie od ich lokalizacji.
#4. Integracja z aplikacjami zewnętrznymi
Oba systemy CRM umożliwiają połączenie z innymi aplikacjami biznesowymi, co ułatwia import i eksport danych między zintegrowanymi narzędziami i usługami. Przykłady podobnych integracji dla Salesforce i HubSpot obejmują:
- Aplikacje Google Cloud i Workspace
- Dropbox
- Outlook
- Microsoft365
- Zoom
- Facebook Ads
- Slack
#5. Personalizacja systemu CRM
Uniwersalny interfejs CRM nie jest odpowiedni dla każdej firmy, dlatego zarówno HubSpot, jak i Salesforce oferują opcje personalizacji. Możesz dostosować funkcje, takie jak pola, przepływy pracy, ścieżki sprzedaży, układy, tablice zadań, aby lepiej odpowiadały potrzebom Twojej firmy.
#6. Automatyzacja przepływu pracy
Obie platformy umożliwiają automatyzację powtarzalnych zadań i procesów. Specjaliści działu obsługi i menedżerowie mogą definiować reguły automatyzacji, które przyspieszają procesy sprzedaży, kampanie marketingowe, powiadomienia o wysyłce zamówień, obsługę zwrotów i wiele innych.
#7. Aplikacje mobilne
Teraz możesz zarządzać całością działań biznesowych, sprzedażą i marketingiem z poziomu smartfona lub tabletu. Wystarczy, że wybierzesz HubSpot lub Salesforce. Obie aplikacje CRM są dostępne w sklepach Google Play i App Store.
HubSpot w Google Play | Hubspot w App Store
Salesforce w Google Play | Salesforce w App Store
HubSpot i Salesforce: Różnice
Poniżej przedstawiamy kluczowe różnice między HubSpot a Salesforce:
#1. Automatyzacja marketingu
W kontekście automatyzacji marketingu, HubSpot jest preferowanym wyborem dla firm działających w cyfrowej przestrzeni. Udostępnia on wiele standardowych narzędzi i funkcjonalności marketingowych bez dodatkowych opłat. Bezpłatnie otrzymujesz dostęp do funkcji takich jak:
- Zarządzanie reklamami
- Generowanie leadów
- Kreator stron docelowych
- Konstruktor formularzy
- Email marketing
- Śledzenie aktywności na stronie
- Panel raportowania
- Zarządzanie kontaktami
- Konstruktor chatbotów
- Czat na żywo
W ramach miesięcznej subskrypcji uzyskasz dostęp do biblioteki produktów, integracji z Google Search Console, treści wielojęzycznych, narzędzi ABM i automatyzacji, zarządzania kampaniami i innych funkcji.
Z drugiej strony, Salesforce ma charakter bardziej biznesowego systemu CRM, oferującego pewne funkcje automatyzacji marketingu. W zakresie wsparcia marketingowego oferuje:
- Personalizację w czasie rzeczywistym podczas kontaktu z leadem lub klientem bezpośrednio z poziomu CRM
- Angażowanie klientów poprzez email, telefony komórkowe, rozmowy i reklamy
- Marketing oparty na koncie
- Dostarczanie informacji zwrotnej ROI dzięki wbudowanej sztucznej inteligencji
- Dedykowane programy marketingowe i lojalnościowe dla klientów o wysokiej wartości
#2. Zarządzanie procesem sprzedaży
Funkcje modułu HubSpot Sales Hub w ramach HubSpot CRM umożliwiają efektywne zarządzanie sprzedażą produktów fizycznych, dóbr konsumpcyjnych, usług online i innych.
Możesz rozpocząć sprzedaż, tworząc opis produktu, przegląd cen i stronę z cechami bezpośrednio w HubSpot CRM. Następnie możesz zorganizować działania sprzedażowe w HubSpot, korzystając z następujących funkcji:
- Wyceny
- Analityka i raportowanie sprzedaży
- Ścieżki sprzedaży
- Konta sprzedażowe
- Poradniki zarządzania sprzedażą
Salesforce jest natomiast wiodącym systemem CRM do obsługi klienta dla firm o dużym wolumenie sprzedaży. Chociaż to narzędzie opiera się całkowicie na modelu subskrypcyjnym, oferuje zaawansowane funkcje sprzedażowe. Przykładowo, otrzymasz:
- Zarządzanie kontem sprzedaży i kontaktami
- Zarządzanie leadami sprzedażowymi
- Identyfikacja możliwości sprzedaży wśród obecnych klientów
- Współpraca sprzedażowa
- Zaawansowane funkcje obsługi zleceń sprzedaży
- Grywalizacja procesu sprzedaży z monitoringiem wydajności
- Analityka i prognozowanie sprzedaży
- Integracja z innymi produktami Salesforce
#3. Inteligencja biznesowa
Funkcje Business Intelligence w HubSpot CRM są wystarczające dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wykorzystuje on bazę danych HubSpot zawierającą informacje o ponad 20 milionach firm. Podczas tworzenia projektu sprzedażowego lub marketingowego w HubSpot, system automatycznie generuje nowe możliwości pozyskiwania klientów, sprzedaży i promocji dla nowych odbiorców. Inne funkcje BI obejmują:
- Panel BI z aktualnymi danymi
- Szczegółowe informacje o firmach i klientach
- Filtrowanie kontaktów na podstawie połączeń, notatek, emaili itp.
- Regularne aktualizacje bazy danych biznesowej przez HubSpot
- Narzędzie edycyjne typu „no-code” do personalizacji wpisów biznesowych
Z drugiej strony, Salesforce korzysta z jednego z najlepszych narzędzi BI, jakim jest Tableau. Dane o klientach i leadach można przesyłać do Tableau bezpośrednio z Salesforce CRM. Następnie możesz wykorzystać następujące funkcjonalności narzędzia BI:
- Sztuczna inteligencja
- Funkcja „przeciągnij i upuść” do porządkowania i przygotowania danych
- Przetwarzanie języka naturalnego i narzędzia eksploracji wizualnej
Oprócz Tableau, Salesforce CRM oferuje inne narzędzia BI:
- Analityka CRM
- Narzędzia BI do prognozowania przychodów
- Inteligencja marketingowa w chmurze
Narzędzia i możliwości obsługi klienta
HubSpot oferuje wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia operacji obsługi klienta w małych i średnich firmach. W przystępnej cenie otrzymasz narzędzia i usługi do zarządzania zespołami obsługi klienta, takie jak:
- Scentralizowany system zgłoszeń
- Baza wiedzy z artykułami, dokumentacją itp.
- Boty obsługi klienta do obsługi rutynowych zapytań
- Ankiety klientów i zarządzanie opiniami
- Czat na żywo
Salesforce Service Cloud dorównuje HubSpot, a nawet oferuje więcej funkcji obsługi klienta. Jeśli potrzebujesz solidnego systemu CRM do obsługi punktów kontaktu z klientem, Salesforce będzie lepszym wyborem. Service Cloud oferuje funkcje takie jak:
- Zarządzanie zgłoszeniami
- Intuicyjna baza wiedzy dla klientów i personelu pomocniczego
- Obsługa wielokanałowa integrująca media społecznościowe, czat, email i połączenia telefoniczne w jednym narzędziu
- Czat na żywo
- Zarządzanie usługami w terenie
- Portale online dla społeczności wsparcia technicznego
- Konsola serwisowa
- Raportowanie i analiza usług
HubSpot vs. Salesforce: Podsumowanie
Funkcje | HubSpot | Salesforce
Wsparcie klienta | Podstawowe funkcje obsługi klienta | Rozbudowane narzędzia obsługi klienta
Automatyzacja marketingu | Szeroki zakres narzędzi i szablonów | Wymaga ręcznej konfiguracji
Ścieżka sprzedaży | Podstawowa konfiguracja i zarządzanie | Zaawansowane narzędzia dla małych i dużych firm
Personalizacja | Możliwość dostosowania, ale w ograniczonym zakresie | Wysoka konfigurowalność za pomocą GUI i CLI
Marketing przychodzący | Solidne narzędzie z integracjami | Ograniczone wsparcie
Integracje | Łatwe i szerokie integracje z aplikacjami zewnętrznymi | Portal Salesforce AppExchange
Raportowanie i Analityka | Podstawowe funkcje | Zaawansowane i rozbudowane
Skalowalność | Dla małych, średnich i startujących firm | Dla dużych korporacji
Model cenowy | Freemium z płatnymi usługami dodatkowymi | Subskrypcja
HubSpot sprawdza się lepiej w tych przypadkach
#1. Marketing i reklama
HubSpot doskonale nadaje się do wszelkiego rodzaju projektów marketingowych i reklamowych. Możesz przechowywać materiały marketingowe w systemie zarządzania treścią HubSpot do współpracy online.
Gdy treść jest gotowa do publikacji, użyj integracji z Facebook Ads, Google Ads itp., aby umieścić swoją reklamę. Wbudowana funkcja śledzenia skuteczności umożliwia zbieranie danych i generowanie raportów.
#2. Media i komunikacja
Jeśli działasz w branży mediów i komunikacji i chcesz rozwijać swoją działalność, powinieneś rozważyć HubSpot CRM. Narzędzie jest dobrze wyposażone do realizacji następujących działań:
- Wyszukiwanie i kwalifikacja leadów
- Sales Hub do zarządzania zespołem
- Sekwencje i szablony do rejestracji, modyfikacji i zarządzania kontaktami
- Integracja z mediami społecznościowymi, narzędziami do wirtualnych konferencji i formularzami cyfrowymi
#3. Obsługa klienta i utrzymanie
Możesz zintegrować HubSpot ze swoimi systemami obsługi klienta, takimi jak aplikacje do połączeń cyfrowych czy interfejsy czatu. Dostępne są oddzielne interfejsy CRM dla pracowników obsługi i zaplecza.
Interfejs klienta tworzy zgłoszenia, dodaje komentarze klientów, szczegóły itp., a następnie przekazuje je do zaplecza. Zaplecze zajmuje się rozwiązaniem problemu i aktualizuje portal internetowy, aby klienci otrzymywali automatyczne powiadomienia o statusie zgłoszenia.
Salesforce jest lepszy w tych przypadkach
#1. Zarządzanie zamówieniami detalicznymi
Salesforce to globalny standard w zakresie zarządzania zamówieniami. Możesz łatwo zsynchronizować sklep internetowy i aplikacje mobilne z Salesforce CRM. Kiedy klient składa zamówienie, system CRM automatycznie tworzy zgłoszenie i powiadamia odpowiednie zespoły.
Możesz monitorować całą transakcję od wysyłki do dostawy. Jeśli z jakiegoś powodu musisz wygenerować zwrot lub refundację, Salesforce będzie właściwym narzędziem.
#2. Umowy o poziomie usług (SLA)
Salesforce jest również solidnym systemem CRM dla firm, które chcą definiować SLA, czyli umowy o poziomie usług, określające czasy reakcji i rozwiązywania problemów w różnych przypadkach obsługi. Większość projektów outsourcingu obsługi klienta korzysta z Salesforce do tworzenia i egzekwowania umów SLA.
Obie strony mogą uzgodnić warunki umowy SLA i wprowadzić ją do Salesforce. Jeśli zgłoszenie pozostaje otwarte dłużej niż czas przewidziany w umowie SLA, Salesforce CRM automatycznie uruchomi proces eskalacji.
#3. Zarządzanie doświadczeniem
W Salesforce możesz zarządzać wszelkimi projektami dotyczącymi doświadczeń klientów B2C i B2B. System CRM oferuje funkcje niezbędne do skutecznego zarządzania doświadczeniami w organizacjach, platformach internetowych, mediach społecznościowych itp. Niektóre funkcje zarządzania doświadczeniem w Salesforce CRM obejmują:
- Ankiety online i cyfrowe
- Opinie klientów online i offline
- Portal społecznościowy w chmurze
- Współpraca i doświadczenia pracowników
- Integracja z zewnętrznymi narzędziami do zarządzania doświadczeniami
Często zadawane pytania
Dlaczego potrzebuję CRM?
Oprogramowanie CRM jest niezbędne do efektywnego zarządzania wszystkimi klientami i interakcjami z nimi. Umożliwia organizację danych klientów oraz śledzenie interakcji i transakcji. Możesz też analizować dane, aby lepiej poznać zachowania zakupowe i wykorzystać te informacje w marketingu.
Kiedy firma powinna wdrożyć CRM?
Twoja firma powinna zacząć korzystać z narzędzia CRM, gdy wchodzi w interakcje z dużą liczbą klientów lub potencjalnych klientów. CRM może również pomóc usprawnić obsługę klienta, zarządzanie zamówieniami, zwrotami, refundacjami, ofertami promocyjnymi i innymi procesami.
Jak działa CRM?
Oprogramowanie CRM zbiera i porządkuje dane klientów z różnych źródeł w centralnej bazie. Umożliwia firmom śledzenie i zarządzanie transakcjami, promocjami, usługami, zwrotami i obsługą klienta za pomocą prostego, wizualnego interfejsu.
Podsumowanie
Teraz, gdy znasz wszystkie istotne różnice między HubSpot i Salesforce CRM, oraz niektóre ich podobieństwa, podjęcie decyzji o wyborze odpowiedniego systemu będzie znacznie łatwiejsze.
Wybierz system, który najlepiej dopasowuje się do potrzeb Twojej firmy. Niemniej jednak, HubSpot jest często preferowany, szczególnie w przypadku małych, średnich i startujących firm, ze względu na bogatszą funkcjonalność i bardziej przystępne ceny.
Chcesz usprawnić swoje działania marketingowe? Sprawdź nasze propozycje najlepszego oprogramowania do automatyzacji marketingu.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.