Przewodnik po lokalnym SEO

Photo of author

By maciekx

Pozycjonowanie w lokalnych wynikach wyszukiwania, szczególnie w kontekście Google, stanowi efektywną i niedrogą strategię, aby w sposób naturalny dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów.

Dostosowanie profilu firmy do zapytań typu „W pobliżu mnie” jest kluczowym elementem usprawniania lokalnych działań SEO.

Analiza trendów wyszukiwania wskazuje na ciągły wzrost zapytań „W pobliżu mnie” w ciągu ostatnich pięciu lat. Google Trends potwierdza, że konsumenci w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii, Republice Południowej Afryki i innych regionach coraz częściej korzystają z tego typu fraz kluczowych.

Zapraszamy do lektury, aby zdobyć wiedzę ekspercką dotyczącą tworzenia efektywnych lokalnych strategii SEO i optymalizacji pod kątem wyszukiwań „W pobliżu mnie”.

Czym jest lokalne SEO?

Lokalne SEO to praktyka optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, która ma na celu poprawę widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania. W kontekście Google, lokalne SEO oznacza, że nazwa Twojej firmy lub marki będzie częściej pojawiała się w wynikach Google Map Pack lub Google Search Local Pack.

Algorytmy Google dążą do prezentowania użytkownikom najbardziej adekwatnych wyników wyszukiwania. Przykładowo, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce hasło „księgarnie W pobliżu”, Google, korzystając z danych Wi-Fi, danych komórkowych, GPS i innych technologii lokalizacyjnych, wyświetli trzy najlepsze profile firm z Google Business w ramach pakietu lokalnego lub pakietu map.

Google SERP analizuje zgromadzone dane profili Google Moja Firma, należących do odpowiednich podmiotów i prezentuje trzy najlepiej oceniane firmy w ramach pakietu lokalnego lub pakietu map. Dlatego też, kompleksowy profil, zawierający nazwę firmy, numer telefonu, godziny otwarcia i zamknięcia, odnośnik do strony internetowej, materiały wideo, zdjęcia, oceny, opinie i inne istotne dane, jest niezwykle ważny.

Dlaczego lokalne SEO jest potrzebne?

Lokalne frazy kluczowe uzyskują wyższe pozycje w Google

Klienci, dążąc do oszczędności czasu i wysiłku, preferują produkty i usługi dostępne w ich bezpośrednim sąsiedztwie lub w pobliżu miejsca ich zamieszkania. W rezultacie, pozycjonowanie na lokalne słowa kluczowe jest bardziej opłacalne dla firmy niż pozycjonowanie o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. Coraz więcej przedsiębiorstw skupia swoje wysiłki na pozycjonowaniu na frazy o charakterze lokalnym.

Łatwa konwersja zapytań online na zakupy w świecie rzeczywistym

W dzisiejszych czasach, większość konsumentów rozpoczyna proces poszukiwania produktu w Internecie przed udaniem się do sklepu stacjonarnego w celu jego zakupu. Dzięki lokalnemu pozycjonowaniu Twoja firma może pojawić się w czołówce wyników wyszukiwania, a jeśli zainteresuje konsumentów, dokonają zakupu oferowanego produktu lub usługi, zamiast odwiedzać inne placówki.

Wzrost odwiedzin strony internetowej od użytkowników z okolicy

Lokalne SEO przekłada się na większą widoczność wśród lokalnych konsumentów. W większości przypadków, internauci odwiedzają strony internetowe, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach. Dzięki temu Twoja witryna zyska większą rozpoznawalność, ruch i świadomość marki, co z kolei może prowadzić do wzrostu sprzedaży.

Bezpłatna reklama o zasięgu lokalnym

Lokalne SEO działa jak nieodpłatna forma reklamy online dla Twojej działalności. Umożliwia nawiązanie kontaktu z klientami bez dodatkowych kosztów. Możesz przekazać potencjalnym konsumentom istotne informacje, takie jak adres, numer telefonu, adres e-mail, menu produktów, godziny otwarcia i informacje o dniach świątecznych.

Co kryje się pod terminem „wyszukiwanie „w pobliżu mnie”?

Wyszukiwanie „W pobliżu mnie” to metoda uzyskiwania wyników wyszukiwania, które są ściśle powiązane z aktualną lokalizacją użytkownika. Proces ten przebiega następująco:

  • Użytkownik otwiera wyszukiwarkę, np. Google, Yahoo lub Bing.
  • Wpisuje nazwę produktu lub usługi, której szuka, i dodaje frazę „W pobliżu”.
  • Przykładowo: księgarnie „W pobliżu”, restauracje „W pobliżu”, stacje benzynowe „W pobliżu” itp.
  • Zwrot „W pobliżu mnie” sygnalizuje, że użytkownik jest zainteresowany wyłącznie wynikami lokalnymi.
  • W odpowiedzi, wyszukiwarka prezentuje najbardziej trafne i najlepiej oceniane opcje na samej górze wyników wyszukiwania.

Wyszukiwarka Google doskonale interpretuje zapytania „W pobliżu”. Prezentuje specjalne karty w wynikach wyszukiwania, ułatwiając użytkownikom szybkie zidentyfikowanie najlepszych firm w okolicy. W przypadku wyszukiwania „W pobliżu mnie” w Google, użytkownik zobaczy pakiet lokalny nad wszystkimi pozostałymi wynikami. Analogicznie, powtarzając wyszukiwanie w Mapach Google, otrzyma zestawienie najwyżej ocenianych placówek w ramach pakietu map.

Analiza danych z Google Trends pokazuje, że zapytania „W pobliżu” zyskują na popularności od kilku lat. Według Google Trends, zapytania „W pobliżu mnie” osiągnęły średni wynik zainteresowania na poziomie 90 w 2022 roku, co oznacza, że fraza ta cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem.

Poniżej prezentujemy listę popularności wyszukiwania „W pobliżu mnie” w wybranych krajach:

  • Stany Zjednoczone: 100
  • Australia: 47
  • Wielka Brytania: 46
  • Kanada: 44
  • Malezja: 35

Lokalne przedsiębiorstwa mogą znacząco skorzystać na optymalizacji pod kątem wyszukiwań „W pobliżu”. Wykorzystując odpowiednią strategię SEO i dostosowując treści do Map Google i Google Business, mogą zyskać:

  • Częste pojawianie się ich firm w pakietach lokalnych i pakietach map.
  • Większą liczbę użytkowników, którzy uzyskają dostęp do danych firmy, takich jak numery telefonów, adresy stron internetowych, adresy e-mail.
  • Możliwość kontaktu z działem obsługi klienta poprzez połączenie telefoniczne w przypadku pytań dotyczących produktów lub usług.
  • Możliwość zbierania przez dział marketingu różnych danych od potencjalnych klientów, uzyskanych z połączeń telefonicznych, wiadomości e-mail i ścieżek kliknięć w witrynie.
  • Możliwość opracowania przez dział sprzedaży lub marketingu spersonalizowanych ofert dla klientów przychodzących i szybkiego pozyskiwania zamówień i kontraktów.

Wpływ najnowszej aktualizacji lokalnego wyszukiwania Google

W listopadzie 2021 roku, Google wprowadził aktualizację algorytmu znaną jako Aktualizacja w sąsiedztwie, dotyczącą lokalnych wyników wyszukiwania. Ta aktualizacja spowodowała zrównoważenie czynników rankingowych, które mają wpływ na generowanie lokalnych wyników wyszukiwania.

Google zachęca firmy do stosowania sprawdzonych praktyk lokalnego SEO w celu poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania „W pobliżu mnie”. Zaktualizowane algorytmy uwzględniają poniższe główne czynniki rankingowe:

#1. Trafność: Określa, w jakim stopniu profil firmy pasuje do wprowadzonej frazy wyszukiwania. Przykładowo, firma, która specjalizuje się w ciastach czekoladowych, będzie miała większe szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania dla tego hasła, niż firma, która skupia się na ciastach truskawkowych.

#2. Odległość: Google analizuje również odległość między lokalizacją firmy a lokalizacją wskazaną w zapytaniu. Firmy znajdujące się najbliżej, mają wyższy priorytet w lokalnych wynikach wyszukiwania.

#3. Popularność: Popularność i rozpoznawalność firmy, oparta na opiniach i ocenach, również wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania. Im bardziej pozytywne oceny i recenzje firma zgromadzi, tym większe są jej szanse na pojawienie się w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Ponieważ waga każdego czynnika została zrównoważona, a Google nie ujawnia dokładnej wagi każdego czynnika rankingowego, najlepszym sposobem reakcji na tę aktualizację jest ponowne wyważenie działań.

Jak zoptymalizować firmę pod kątem wyszukiwania „W pobliżu”?

Jeżeli chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do lokalnej społeczności, dostosowanie firmy pod kątem wyszukiwań „W pobliżu mnie” powinno być Twoim priorytetem. Oto kilka wskazówek, które warto wdrożyć, aby osiągnąć sukces w lokalnym wyszukiwaniu w Google:

Utwórz profil Google Moja Firma

Podstawowym krokiem do sukcesu w wyszukiwaniu „W pobliżu mnie” jest utworzenie strony profilu firmy w Google. Ten darmowy instrument Google umożliwia właścicielom małych i średnich przedsiębiorstw oraz organizacjom non-profit promowanie swoich firm w Mapach Google i wyszukiwarce Google.

Dane wprowadzone w profilu firmy Google powinny być zawsze aktualne i dokładne. W przeciwnym razie, Google nie będzie wyświetlać nazwy Twojej firmy, gdy użytkownik będzie szukał usług „W pobliżu”, które oferujesz. Ponadto, profil ten dostarcza klientom niezbędnych informacji, pomagając im w podjęciu decyzji, czy skorzystać z oferty Twojej firmy.

Geokodowanie obrazów

Dodanie niezbędnych informacji to nie wszystko. Należy również dodać odpowiednie zdjęcia, ponieważ potencjalni klienci często przeglądają zdjęcia, aby uzyskać wyobrażenie o oferowanych produktach, usługach, lub firmie jako całości.

Zamiast zdjęć stockowych, prezentuj swoją firmę za pomocą autentycznych fotografii sklepu, personelu, produktów i menu (jeśli prowadzisz restaurację). Pamiętaj również o dodaniu dokładnych i zoptymalizowanych tagów alt i tytułowych do każdego zdjęcia. Stosowanie docelowych słów kluczowych jako tagów alt i title zwiększa szanse na pozycjonowanie w lokalnych wynikach wyszukiwania.

NAP i pozytywne recenzje

Skrót NAP oznacza nazwę, adres i numer telefonu. Profil Twojej firmy w Google powinien prezentować te dane w przejrzystej i łatwej do odczytania formie. Dodaj również godziny otwarcia, adres URL witryny i poprawną kategorię działalności.

Większość katalogów online zawiera sekcję recenzji, którą klienci analizują przed skorzystaniem z usług danej firmy. Im więcej pozytywnych recenzji firma zbierze, tym większym zainteresowaniem będzie się cieszyć. Oprócz proszenia lojalnych klientów o wystawianie pozytywnych ocen i recenzji, warto także odpowiadać na wszystkie komentarze, aby pokazać, że firma jest aktywna.

Punkty orientacyjne i nazwy okolic

Wiele firm jest powszechnie znanych pod inną nazwą niż ich oficjalna. Jeśli dotyczy to Twojej firmy, należy uwzględnić alternatywną nazwę w lokalnych wynikach wyszukiwania, ponieważ może to pozytywnie wpłynąć na lokalny ranking. Jeżeli Twoja placówka jest oficjalnie znana jako Pizza World, ale lokalni mieszkańcy mówią na nią Henry’s Pizza, musisz dodać tę drugą nazwę do profilu firmy.

Warto też uwzględnić charakterystyczne punkty orientacyjne w pobliżu placówki. Jeśli potencjalny klient z okolicy będzie chciał odwiedzić Cię osobiście, punkt orientacyjny ułatwi mu dotarcie na miejsce.

Zakotwiczenie geograficzne

Aby osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania „W pobliżu mnie”, konieczne jest zdobycie odnośników zwrotnych z bogatym w elementy geograficzne tekstem kotwicy. Pomaga to poprawić pozycje firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania Google.

Przykładowo, jeśli chcesz pozycjonować się na frazę „najlepsze restauracje w pobliżu wieży Eiffla”, staraj się zdobywać linki zwrotne z innych witryn, w których tekst kotwicy zawiera frazy takie jak „najlepsze restauracje w Paryżu”, „restauracje w pobliżu wieży Eiffla”, „polecane restauracje nieopodal wieży Eiffla” i tym podobne.

Lokalne linki z treści

Utworzenie sekcji bloga na stronie internetowej i regularne publikowanie artykułów o tematyce związanej z profilem firmy, zwiększa szanse na uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania „W pobliżu mnie”. W ten sposób można szybko uzyskać wewnętrzne linki do stron docelowych z wykorzystaniem preferowanych słów kluczowych.

Blog może służyć do promowania produktów lub usług oraz do informowania czytelników o nowościach. Można publikować wywiady z influencerami promującymi Twoją firmę lub artykuły odpowiadające na najczęściej zadawane pytania użytkowników dotyczące oferowanych usług.

Strony internetowe przyjazne dla urządzeń mobilnych

W połowie 2019 r., Google wprowadził strategię indeksowania, w której priorytetowo traktowane są strony responsywne i zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Wynika to z faktu, że większość wyszukiwań w Google jest wykonywana za pomocą smartfonów.

Aby w pełni wykorzystać ten fakt, należy posiadać responsywną stronę internetową, która oferuje spersonalizowane wrażenia użytkownikom korzystającym z różnego rodzaju urządzeń. Należy unikać stosowania oddzielnych adresów URL dla strony na komputery i strony mobilnej. W takim przypadku, adres URL strony mobilnej będzie indeksowany w pierwszej kolejności.

Oznaczenia schematu

Oznaczenia schematu mogą pomóc w wyróżnieniu firmy na tle konkurencji. Umożliwiają wyszukiwarkom, takim jak Google, pozyskiwanie danych na temat firmy i prezentowanie ich w formie rozszerzonych fragmentów wyników wyszukiwania. Fragment zawierający wszystkie niezbędne informacje (adres, dane kontaktowe, godziny otwarcia) może przyciągnąć potencjalnych klientów.

Aby zapewnić dokładność informacji i ich prawidłowe wyświetlanie w Panelu wiedzy, dodaj znaczniki schematu na stronie głównej. Jednak, w znacznikach schematu, uwzględniaj tylko dane, które chcesz wyświetlić na stronie internetowej.

Tworzenie stron dla wszystkich lokalizacji, w których działa firma

W przypadku prowadzenia działalności w wielu lokalizacjach, umieszczenie wszystkich adresów na jednej stronie może wydawać się oszczędnością czasu i wysiłku. Jednak, takie działanie może negatywnie wpłynąć na widoczność firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania. W związku z tym, każda lokalizacja powinna posiadać swoją indywidualną stronę docelową, zawierającą adres, dane o personelu oraz godziny otwarcia.

Należy stosować się do tej zasady, nawet jeśli firma posiada oddziały w różnych krajach lub w różnych częściach tego samego miasta.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego „W pobliżu mnie”

Rosnąca popularność wyszukiwania głosowego oznacza, że firmy muszą dostosować swoją lokalną strategię wyszukiwania. Wynika to z faktu, że sposób, w jaki ludzie formułują zapytania w mowie i pisemnie, znacząco się różni. W przypadku zadawania pytań asystentom domowym, takim jak Alexa, Siri i Google Home, użytkownicy często używają języka potocznego i formułują pytania w formie pełnych zdań.

Na przykład, zadając pytanie ustnie, można zapytać: „gdzie mogę znaleźć najlepszy manicure W pobliżu”, podczas gdy w formie pisemnej, można wpisać „najlepszy manicure W pobliżu”. Dlatego też, optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego ma kluczowe znaczenie dla pozyskiwania potencjalnych klientów.

Podsumowanie

W tym artykule omówiliśmy najważniejsze aspekty wyszukiwania „W pobliżu”. Teraz, gdy wiesz, jak ważna jest optymalizacja pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania i jak usprawnić profil Twojej firmy, aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania „W pobliżu mnie”, wykorzystaj tę wiedzę w praktyce, aby rozwinąć swoją firmę.

Możesz również skorzystać z zaawansowanych interfejsów API SEO, aby w pełni wykorzystać potencjał pozycjonowania w wyszukiwarkach.


newsblog.pl