Czy chcesz kierować ciekawymi projektami z przedsiębiorczym nastawieniem i zarabiać wspaniałe nagrody przy minimalnym ryzyku? Możesz zostać intraprzedsiębiorcą w swojej organizacji!
Zrównoważony i rozwijający się biznes wymaga ciągłych innowacji w swoich produktach, usługach, marketingu, sprzedaży, operacjach i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Skąd biorą się takie innowacje?
Dobrze zrozumiałeś! Jej pracownicy. Niektórzy pracownicy są zdeterminowani, aby przenieść firmę na wyższy poziom. Przyczyniają się do rozwoju biznesu, opracowując rewolucyjne strategie, wprowadzając nowy produkt, który zwiększy wartość marki i tak dalej.
Taka jest rola intraprzedsiębiorcy. Jeśli i Ty chcesz otrzymywać duże awanse i kierować firmą, przeczytaj ten artykuł do końca, aby dowiedzieć się, co znaczy być intraprzedsiębiorcą.
Spis treści:
Kim jest intraprzedsiębiorca?
Intraprzedsiębiorcą jesteś, jeśli jesteś pracownikiem, który podczas pracy w firmie myśli i zachowuje się jak przedsiębiorca. Kierujesz się innowacjami i podejmujesz skalkulowane ryzyko w celu opracowania nowych pomysłów, produktów lub strategii.
Intraprzedsiębiorcy są niezbędni dla rozwoju firmy, ponieważ identyfikują możliwości, rozwiązują problemy i wykorzystują przewagę w stale zmieniającym się krajobrazie biznesowym. Wykazujesz proaktywną postawę, często kwestionujesz status quo i dążysz do pozytywnych zmian w organizacji.
Nie zadowala Cię samo wykonywanie poleceń; przejmujesz inicjatywę, wykazujesz się przywództwem i znacząco przyczyniasz się do sukcesu firmy, wspierając kulturę innowacji i zdolności adaptacyjnych.
Wreszcie celem intraprzedsiębiorcy jest wymyślenie nowatorskich pomysłów na transformację biznesu w kierunku wzrostu i ekspansji bez narażania istniejącej wartości marki i przychodów.
Role i obowiązki intraprzedsiębiorcy
Oto jak wygląda życie przedsiębiorcy w jego miejscu pracy:
Umiejętności intraprzedsiębiorcze: cechy definiujące odnoszącego sukcesy intraprzedsiębiorcę
Oto umiejętności, które musisz posiadać lub nabyć, aby zostać gwiazdą intraprzedsiębiorcy:
- Dzięki innowacyjnemu myśleniu możesz generować kreatywne pomysły i rozwiązania.
- Posiadasz umiejętności rozwiązywania problemów, które pozwalają Ci identyfikować wyzwania i stawić czoła wyzwaniom na czas i skutecznie.
- Wykorzystując umiejętności przywódcze, możesz inspirować i motywować innych do wspierania innowacyjnych inicjatyw.
- Możesz komunikować się z interesariuszami biznesowymi, inwestorami, partnerami i współpracownikami w sposób jasny i skuteczny.
- Posiadasz niezbędne umiejętności adaptacji, dzięki czemu możesz reagować na wyzwania i zmiany bez niepowodzenia projektu.
- Posiadasz umiejętności zarządzania ryzykiem, które umożliwiają prognozowanie ryzyka i jego łagodzenie, aby zawsze realizować projekt wewnątrzprzedsiębiorczy.
- Kluczowe są również umiejętności techniczne, takie jak projektowanie produktów, testowanie, marketing itp.
- Masz niezbędną wiedzę finansową, aby zrozumieć zwrot z inwestycji, budżetowanie itp.
Ponadto musisz posiadać umiejętności zarządzania czasem, które pozwolą Ci ustalić priorytety odpowiedniego zestawu zadań i dotrzymać terminów. Mając to wszystko pod ręką, możesz zaczynać!
Korzyści z intraprzedsiębiorczości
Intraprzedsiębiorczość jest korzystna zarówno dla pracowników, jak i pracodawców na różne sposoby.
Korzyści dla pracowników
Jeśli jesteś pracownikiem organizacji, ale masz nowatorski pomysł, który możesz przekształcić w produkt lub usługę, program intraprzedsiębiorczości w Twojej obecnej organizacji może pomóc Ci wcielić ten pomysł w życie.
Możesz także zarobić ogromne premie, jeśli technologia lub produkty, które wprowadzisz w życie i które wprowadzisz w życie, spotkają się z ogromnym odzewem rynkowym. Na dłuższą metę możesz zabezpieczyć swoją pracę i rolę w organizacji.
Korzyści dla Pracodawców
Jeśli jesteś właścicielem firmy i starasz się konkurować na rynku w stale zmieniającym się krajobrazie, intraprzedsiębiorcy w Twojej firmie mogą Ci pomóc.
Co więcej, bycie postrzeganym jako innowator i zwolennik intraprzedsiębiorczości podnosi reputację Twojej firmy wśród klientów, konkurencji i partnerów.
Popularne przykłady intraprzedsiębiorców
Znajdź poniżej inspirujące przykłady, które zmotywują Cię w Twojej podróży wewnątrzprzedsiębiorczej:
Richarda Montañeza
Richard Montañez z Frito-Lay stworzył Flamin’ Hot! smak przekąski Cheetos z przyprawami w stylu latynoskim podczas pracy jako woźny w firmie. Było to możliwe dzięki temu, że dyrektor generalny Roger Enrico ogłosił inicjatywę pod nazwą „Działaj jak właściciel”, która jest niczym innym jak ruchem intraprzedsiębiorczym.
Steve Jobs i zespół
Steve Jobs wraz z 20 innymi inżynierami w Apple rozdzielili się, aby stworzyć nową linię produktów o nazwie komputery Apple Macintosh. Ten komputer jest prekursorem potężnych systemów komputerowych Apple, takich jak Macbook i iMac.
Srebro i Fry
Spencer Silver i Art Fry z 3M wymyślili markę Post-It Note. Są to karteczki samoprzylepne, które generują miliardy dolarów przychodów dla firmy 3M.
Greg Greeley i zespół
Koncepcja członkostwa Amazon w Prime wyszła od zespołu pracowników Amazon pod przewodnictwem wiceprezesa Amazona Grega Greeleya. Przewidywali, że klienci chętnie zapłacą dodatkowo, aby uzyskać dostęp do ekskluzywnego członkostwa oferującego luksus dwudniowej dostawy.
Dziś subskrypcja Prime generuje dla Amazona miliardy dolarów przychodów. Według tego w 2023 roku było to 25,21 miliardów dolarów Raport dotyczący logistyki wyszukiwania.
Jak zostać intraprzedsiębiorcą
Często w firmach zorientowanych na produkt i technologię niektórzy pracownicy posiadają innowacyjny talent do wymyślania pomysłów, które można zmaterializować w produkcie lub usłudze.
Jeśli jesteś takim pracownikiem w swojej istniejącej organizacji, oto jak możesz zostać intraprzedsiębiorcą, jak Steve Wozniak z Apple, Sheryl Sandberg z Meta, Marissa Mayer z Yahoo, Reid Hoffman z LinkedIn i tak dalej:
#1. Badania przed przedstawieniem pomysłu
Przeprowadź wstępne badania nad tym, jak zmaterializować pomysł w produkt lub innowację operacyjną, z której firma może skorzystać.
Następnie poszukaj zasad przedsiębiorczości organizacji, aby dowiedzieć się, w jaki sposób firma podzieli się z Tobą zyskownymi wynikami, jeśli Twój pomysł stanie się bestsellerem.
Jeśli nie zgadzasz się z nagrodami, możesz przedstawić pomysł menedżerowi biznesowemu, dyrektorowi generalnemu lub właścicielowi.
#2. Znajdź platformę, na której możesz prezentować
Poszukaj w swojej organizacji wydarzeń związanych z pomysłami, burzami mózgów i hackatonami i aktywnie uczestnicz w takich wydarzeniach. Proponuj logiczne, innowacyjne pomysły, które możesz zmaterializować w rzeczywistości, jeśli otrzymasz odpowiednie wsparcie od firmy.
#3. Zostań graczem zespołowym
Musisz także być graczem zespołowym. Jeśli Twój menedżer lub właściciel firmy zdecyduje się kontynuować Twój innowacyjny pomysł, przydzieli zespół analityków, programistów, projektantów, ekspertów finansowych itp., abyś mógł opracować prototyp.
Zorganizowanie projektu poprzez wykorzystanie każdego niezależnego talentu wymaga niezwykle doświadczonego współpracownika.
#4. Podejmuj skalkulowane i oparte na danych ryzyko
Chociaż w projekcie wewnątrzprzedsiębiorczym nie naraziłeś oszczędności swojego życia, weź na siebie odpowiedzialność, aby uniknąć poważnych strat dla organizacji. Pamiętaj, że jeśli firma się rozwija, rośnie także Twoja kariera i wynagrodzenie.
Jak wspierać intraprzedsiębiorczość w swojej firmie
Wspieranie intraprzedsiębiorczości w Twojej firmie polega na budowaniu wśród pracowników kultury odpowiedzialności i innowacyjności. Wymaga to również ram, które umożliwią pracownikom działanie jako przedsiębiorcy w Twojej organizacji. Oto jak to zrobić:
Przedsiębiorca kontra. Intraprzedsiębiorca: tabelaryczne zróżnicowanie
Przedsiębiorcy są niezależnymi ryzykantami. Tworzą od podstaw własne biznesy, biorąc na siebie pełną odpowiedzialność za swój sukces lub porażkę. Z kolei intraprzedsiębiorcy działają w ramach organizacji macierzystej, wprowadzając innowacje i napędzając zmiany od wewnątrz. Podczas projektu intraprzedsiębiorczości korzystają także z zasobów i wsparcia swojego pracodawcy.
CechyPrzedsiębiorca IntraprzedsiębiorcaWłasność Posiada i prowadzi własną działalność gospodarcząPraca w istniejącej organizacji jako innowator lub badaczRyzykoPodejmuj pełne ryzyko finansowe i operacyjnePostaw czoła mniejszemu osobistemu ryzyku finansoweNiezależnośćPełna autonomia i podejmowanie decyzjiDziałaj w ramach struktury organizacyjnej Dostęp do zasobówMusisz niezależnie zabezpieczać zasobyDostęp do istniejących zasobów firmyNastawienie na innowacjeTwórz zupełnie nowe przedsięwzięcia i rynkiWprowadzaj innowacje w ramach ramy organizacjiNagrodyUtrzymuj zyski, ale także ponoś stratyMoże otrzymać nagrody i uznanie w organizacji tylko wtedy, gdy innowacyjny produkt lub usługa spotka się z ogromnym odzewem ze strony grupy docelowejOdpowiedzialnośćWyłącznie odpowiedzialny za sukces lub porażkęDziel się odpowiedzialnością z organizacjąPrzykładySteve Jobs (Apple), Elon Musk (Tesla)Steve Woźniak (w Apple), Sergey Brin (w Google)
Przeczytaj także: Najlepsze społeczności startupowe, w których przedsiębiorcy prosperują
Wady intraprzedsiębiorczości
Znajdź poniżej wady i wyzwania związane z krajobrazem intraprzedsiębiorczości:
W dłuższej perspektywie ochrona własności intelektualnej i informacji wrażliwych związanych z projektami wewnątrzprzedsiębiorczymi również może stanowić wyzwanie.
Obudź ducha intraprzedsiębiorczości!
Intraprzedsiębiorcy są siłą napędową sukcesu przedsiębiorstwa. Napełniają organizacje świeżymi pomysłami, innowacjami i nieustannym dążeniem do doskonałości. Ich umiejętność nieszablonowego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów w ostatniej chwili, gdy firmie może grozić zamknięcie.
Wspierając kulturę zachęcającą pracowników do bycia intraprzedsiębiorcami, firmy mogą wykorzystać ten bezcenny zasób. Chodzi o uznanie, że duch przedsiębiorczości nie ogranicza się tylko do start-upów i można go łatwo rozprzestrzeniać w domach biznesowych.
Następnie opowiemy o tym, jak wykorzystać wiedzę sprzedażową, aby biznes był opłacalny.