Sekretny sos na sukces firmy

Czy chcesz kierować ciekawymi projektami z przedsiębiorczym nastawieniem i zarabiać wspaniałe nagrody przy minimalnym ryzyku? Możesz zostać intraprzedsiębiorcą w swojej organizacji!

Zrównoważony i rozwijający się biznes wymaga ciągłych innowacji w swoich produktach, usługach, marketingu, sprzedaży, operacjach i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Skąd biorą się takie innowacje?

Dobrze zrozumiałeś! Jej pracownicy. Niektórzy pracownicy są zdeterminowani, aby przenieść firmę na wyższy poziom. Przyczyniają się do rozwoju biznesu, opracowując rewolucyjne strategie, wprowadzając nowy produkt, który zwiększy wartość marki i tak dalej.

Taka jest rola intraprzedsiębiorcy. Jeśli i Ty chcesz otrzymywać duże awanse i kierować firmą, przeczytaj ten artykuł do końca, aby dowiedzieć się, co znaczy być intraprzedsiębiorcą.

Kim jest intraprzedsiębiorca?

Intraprzedsiębiorcą jesteś, jeśli jesteś pracownikiem, który podczas pracy w firmie myśli i zachowuje się jak przedsiębiorca. Kierujesz się innowacjami i podejmujesz skalkulowane ryzyko w celu opracowania nowych pomysłów, produktów lub strategii.

Intraprzedsiębiorcy są niezbędni dla rozwoju firmy, ponieważ identyfikują możliwości, rozwiązują problemy i wykorzystują przewagę w stale zmieniającym się krajobrazie biznesowym. Wykazujesz proaktywną postawę, często kwestionujesz status quo i dążysz do pozytywnych zmian w organizacji.

Nie zadowala Cię samo wykonywanie poleceń; przejmujesz inicjatywę, wykazujesz się przywództwem i znacząco przyczyniasz się do sukcesu firmy, wspierając kulturę innowacji i zdolności adaptacyjnych.

Wreszcie celem intraprzedsiębiorcy jest wymyślenie nowatorskich pomysłów na transformację biznesu w kierunku wzrostu i ekspansji bez narażania istniejącej wartości marki i przychodów.

Role i obowiązki intraprzedsiębiorcy

Oto jak wygląda życie przedsiębiorcy w jego miejscu pracy:

  • Jesteś innowatorem pomysłów, które rozwiązują rzeczywiste problemy biznesowe. Załóżmy, że Twoja firma ma trudności ze sprzedażą większej liczby towarów w swoich sklepach detalicznych. Przekonujesz właściciela firmy, aby pozwolił Ci otwierać sklepy internetowe na Amazon, Shopify itp. w celu sprzedaży online.
  • Możesz także przejąć inicjatywę. Widzisz możliwości w wyzwaniach i tworzysz strategie, dzięki którym Twoja organizacja może odnieść korzyści ze swojej działalności lub oferty produktów.
  • Musisz także być menedżerem ryzyka i osobą ograniczającą ryzyko. Jesteś ekspertem w ocenie i zarządzaniu ryzykiem związanym z nowymi projektami i inicjatywami.
  • Będąc graczem zespołowym, skutecznie współpracujesz ze współpracownikami i zespołami interdyscyplinarnymi.
  • Jesteś także liderem. Prowadzisz poprzez przykłady pracy i wyników. Ponadto jesteś gotowy przejąć odpowiedzialność za kłopotliwe projekty i poprowadzić je do sukcesu.
  • Nieodzowną rolą przedsiębiorcy jest także bycie menadżerem zasobów. Musisz wiedzieć, jak efektywnie alokować zasoby i zarządzać nimi w przypadku projektów wewnątrzprzedsiębiorczych.
  • Masz wpływ na swój dział i organizację. Możesz przekonać innych do wzięcia udziału w hackatonach i sesjach burz mózgów, aby zgłosić innowacyjne pomysły do ​​rozpatrzenia.
  • Nie boisz się promować kultury innowacyjności i intraprzedsiębiorczości w całej firmie.
  • Umiejętności intraprzedsiębiorcze: cechy definiujące odnoszącego sukcesy intraprzedsiębiorcę

    Oto umiejętności, które musisz posiadać lub nabyć, aby zostać gwiazdą intraprzedsiębiorcy:

    • Dzięki innowacyjnemu myśleniu możesz generować kreatywne pomysły i rozwiązania.
    • Posiadasz umiejętności rozwiązywania problemów, które pozwalają Ci identyfikować wyzwania i stawić czoła wyzwaniom na czas i skutecznie.
    • Wykorzystując umiejętności przywódcze, możesz inspirować i motywować innych do wspierania innowacyjnych inicjatyw.
    • Możesz komunikować się z interesariuszami biznesowymi, inwestorami, partnerami i współpracownikami w sposób jasny i skuteczny.
    • Posiadasz niezbędne umiejętności adaptacji, dzięki czemu możesz reagować na wyzwania i zmiany bez niepowodzenia projektu.
    • Posiadasz umiejętności zarządzania ryzykiem, które umożliwiają prognozowanie ryzyka i jego łagodzenie, aby zawsze realizować projekt wewnątrzprzedsiębiorczy.
    • Kluczowe są również umiejętności techniczne, takie jak projektowanie produktów, testowanie, marketing itp.
    • Masz niezbędną wiedzę finansową, aby zrozumieć zwrot z inwestycji, budżetowanie itp.

    Ponadto musisz posiadać umiejętności zarządzania czasem, które pozwolą Ci ustalić priorytety odpowiedniego zestawu zadań i dotrzymać terminów. Mając to wszystko pod ręką, możesz zaczynać!

    Korzyści z intraprzedsiębiorczości

    Intraprzedsiębiorczość jest korzystna zarówno dla pracowników, jak i pracodawców na różne sposoby.

    Korzyści dla pracowników

    Jeśli jesteś pracownikiem organizacji, ale masz nowatorski pomysł, który możesz przekształcić w produkt lub usługę, program intraprzedsiębiorczości w Twojej obecnej organizacji może pomóc Ci wcielić ten pomysł w życie.

  • Możesz kierować lub pracować nad rozwojem innowacyjnych technologii lub innymi projektami rozwoju nowatorskich produktów, nie ponosząc ryzyka związanego z robieniem tego samego jako przedsiębiorca.
  • Możesz drastycznie rozwinąć swoją karierę i zostać pracownikiem na poziomie C zajmującym się określonymi produktami, usługami lub wynalazkami operacyjnymi, do których zmierzasz.
  • Rozwijasz swoje umiejętności przywódcze i przedsiębiorcze, a także pomagasz innym członkom zespołu uczyć się, jak wprowadzać innowacje w nowych produktach i usługach.
  • Pracując w organizacji, zyskujesz poczucie własności.
  • Możesz stać się innowatorem świetnych technologii i produktów konsumenckich, nie narażając swojego czasu i pieniędzy.
  • Otrzymujesz także wynagrodzenie za pracę nad projektami badawczo-rozwojowymi sponsorowanymi przez organizację.
  • Możesz także zarobić ogromne premie, jeśli technologia lub produkty, które wprowadzisz w życie i które wprowadzisz w życie, spotkają się z ogromnym odzewem rynkowym. Na dłuższą metę możesz zabezpieczyć swoją pracę i rolę w organizacji.

    Korzyści dla Pracodawców

    Jeśli jesteś właścicielem firmy i starasz się konkurować na rynku w stale zmieniającym się krajobrazie, intraprzedsiębiorcy w Twojej firmie mogą Ci pomóc.

  • Intraprzedsiębiorcy pomagają także utrzymać się w czołówce branży, regularnie wprowadzając innowacje w nowych produktach i technologiach.
  • Różne programy intraprzedsiębiorczości pomagają w ciągłym ulepszaniu istniejących produktów i usług w celu zwiększenia poziomu zadowolenia klientów.
  • Możliwości wewnątrzprzedsiębiorcze pomagają przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, ponieważ pracownicy mają większe szanse na pozostanie, gdy mogą skierować swoją kreatywną energię na rozwój Twojej firmy.
  • Inicjatywy wewnątrzprzedsiębiorcze motywują pracowników do wydajniejszej pracy poprzez podnoszenie morale, przejmowanie odpowiedzialności za projekty i proaktywne poszukiwanie rozwiązań wyzwań.
  • Dzięki intraprzedsiębiorczości Twoja firma może zidentyfikować i wdrożyć opłacalne procesy i ulepszenia. Prowadzi to do znacznych oszczędności i wydajności operacyjnej.
  • Daje możliwości dywersyfikacji portfela firmy, eksploracji nowych rynków i źródeł przychodów przy jednoczesnym ograniczeniu uzależnienia od jednego produktu lub usługi.
  • Co więcej, bycie postrzeganym jako innowator i zwolennik intraprzedsiębiorczości podnosi reputację Twojej firmy wśród klientów, konkurencji i partnerów.

    Znajdź poniżej inspirujące przykłady, które zmotywują Cię w Twojej podróży wewnątrzprzedsiębiorczej:

    Richarda Montañeza

    Richard Montañez z Frito-Lay stworzył Flamin’ Hot! smak przekąski Cheetos z przyprawami w stylu latynoskim podczas pracy jako woźny w firmie. Było to możliwe dzięki temu, że dyrektor generalny Roger Enrico ogłosił inicjatywę pod nazwą „Działaj jak właściciel”, która jest niczym innym jak ruchem intraprzedsiębiorczym.

    Steve Jobs i zespół

    Steve Jobs wraz z 20 innymi inżynierami w Apple rozdzielili się, aby stworzyć nową linię produktów o nazwie komputery Apple Macintosh. Ten komputer jest prekursorem potężnych systemów komputerowych Apple, takich jak Macbook i iMac.

    Srebro i Fry

    Spencer Silver i Art Fry z 3M wymyślili markę Post-It Note. Są to karteczki samoprzylepne, które generują miliardy dolarów przychodów dla firmy 3M.

    Greg Greeley i zespół

    Koncepcja członkostwa Amazon w Prime wyszła od zespołu pracowników Amazon pod przewodnictwem wiceprezesa Amazona Grega Greeleya. Przewidywali, że klienci chętnie zapłacą dodatkowo, aby uzyskać dostęp do ekskluzywnego członkostwa oferującego luksus dwudniowej dostawy.

    Dziś subskrypcja Prime generuje dla Amazona miliardy dolarów przychodów. Według tego w 2023 roku było to 25,21 miliardów dolarów Raport dotyczący logistyki wyszukiwania.

    Jak zostać intraprzedsiębiorcą

    Często w firmach zorientowanych na produkt i technologię niektórzy pracownicy posiadają innowacyjny talent do wymyślania pomysłów, które można zmaterializować w produkcie lub usłudze.

    Jeśli jesteś takim pracownikiem w swojej istniejącej organizacji, oto jak możesz zostać intraprzedsiębiorcą, jak Steve Wozniak z Apple, Sheryl Sandberg z Meta, Marissa Mayer z Yahoo, Reid Hoffman z LinkedIn i tak dalej:

    #1. Badania przed przedstawieniem pomysłu

    Przeprowadź wstępne badania nad tym, jak zmaterializować pomysł w produkt lub innowację operacyjną, z której firma może skorzystać.

    Następnie poszukaj zasad przedsiębiorczości organizacji, aby dowiedzieć się, w jaki sposób firma podzieli się z Tobą zyskownymi wynikami, jeśli Twój pomysł stanie się bestsellerem.

    Jeśli nie zgadzasz się z nagrodami, możesz przedstawić pomysł menedżerowi biznesowemu, dyrektorowi generalnemu lub właścicielowi.

    #2. Znajdź platformę, na której możesz prezentować

    Poszukaj w swojej organizacji wydarzeń związanych z pomysłami, burzami mózgów i hackatonami i aktywnie uczestnicz w takich wydarzeniach. Proponuj logiczne, innowacyjne pomysły, które możesz zmaterializować w rzeczywistości, jeśli otrzymasz odpowiednie wsparcie od firmy.

    #3. Zostań graczem zespołowym

    Musisz także być graczem zespołowym. Jeśli Twój menedżer lub właściciel firmy zdecyduje się kontynuować Twój innowacyjny pomysł, przydzieli zespół analityków, programistów, projektantów, ekspertów finansowych itp., abyś mógł opracować prototyp.

    Zorganizowanie projektu poprzez wykorzystanie każdego niezależnego talentu wymaga niezwykle doświadczonego współpracownika.

    #4. Podejmuj skalkulowane i oparte na danych ryzyko

    Chociaż w projekcie wewnątrzprzedsiębiorczym nie naraziłeś oszczędności swojego życia, weź na siebie odpowiedzialność, aby uniknąć poważnych strat dla organizacji. Pamiętaj, że jeśli firma się rozwija, rośnie także Twoja kariera i wynagrodzenie.

    Jak wspierać intraprzedsiębiorczość w swojej firmie

    Wspieranie intraprzedsiębiorczości w Twojej firmie polega na budowaniu wśród pracowników kultury odpowiedzialności i innowacyjności. Wymaga to również ram, które umożliwią pracownikom działanie jako przedsiębiorcy w Twojej organizacji. Oto jak to zrobić:

  • Zachęcaj do innowacyjnego sposobu myślenia, w którym pracownicy czują się bezpiecznie, mogąc proponować nowe pomysły. Niech innowacyjność stanie się podstawową wartością Twojej firmy.
  • Często przeprowadzam szkolenia i wydarzenia rozwojowe dla pracowników.
  • Sponsoruj sesje burzy mózgów i hackatony dotyczące błędów i wyzwań w produktach i usługach oferowanych przez Twoją firmę.
  • Musisz także przeznaczyć czas, budżet i zasoby na projekty wewnątrzprzedsiębiorcze. Ponadto upewnij się, że pracownicy mają narzędzia i wsparcie, których potrzebują, aby wcielić swoje pomysły w życie.
  • Powinieneś zdecydować się na zapewnienie pracownikom swobody realizacji swoich projektów z pewnym stopniem autonomii. Pozwól im przejąć odpowiedzialność, unikając mikrozarządzania w projektach wewnątrzprzedsiębiorczych.
  • Wyróżniaj i nagradzaj odnoszących sukcesy intraprzedsiębiorców promocjami, premiami lub uznaniem w całej firmie. To motywuje innych do pójścia w ich ślady.
  • Współpraca międzyfunkcyjna jest również kluczowym czynnikiem wspierającym kulturę intraprzedsiębiorczości w organizacji.
  • Dobrze jest jasno komunikować zaangażowanie firmy w intraprzedsiębiorczość, dając pracownikom znać, że ich pomysły są cenione.
  • Firmy muszą stworzyć pętlę informacji zwrotnej poprzez ankiety pracownicze w celu ciągłej oceny i doskonalenia programów wewnątrzprzedsiębiorczych.
  • Świętuj osiągnięcia wewnątrzprzedsiębiorcze, aby inspirować innych i wzmacniać znaczenie innowacji w organizacji.
  • Przedsiębiorca kontra. Intraprzedsiębiorca: tabelaryczne zróżnicowanie

    Przedsiębiorcy są niezależnymi ryzykantami. Tworzą od podstaw własne biznesy, biorąc na siebie pełną odpowiedzialność za swój sukces lub porażkę. Z kolei intraprzedsiębiorcy działają w ramach organizacji macierzystej, wprowadzając innowacje i napędzając zmiany od wewnątrz. Podczas projektu intraprzedsiębiorczości korzystają także z zasobów i wsparcia swojego pracodawcy.

    CechyPrzedsiębiorca IntraprzedsiębiorcaWłasność Posiada i prowadzi własną działalność gospodarcząPraca w istniejącej organizacji jako innowator lub badaczRyzykoPodejmuj pełne ryzyko finansowe i operacyjnePostaw czoła mniejszemu osobistemu ryzyku finansoweNiezależnośćPełna autonomia i podejmowanie decyzjiDziałaj w ramach struktury organizacyjnej Dostęp do zasobówMusisz niezależnie zabezpieczać zasobyDostęp do istniejących zasobów firmyNastawienie na innowacjeTwórz zupełnie nowe przedsięwzięcia i rynkiWprowadzaj innowacje w ramach ramy organizacjiNagrodyUtrzymuj zyski, ale także ponoś stratyMoże otrzymać nagrody i uznanie w organizacji tylko wtedy, gdy innowacyjny produkt lub usługa spotka się z ogromnym odzewem ze strony grupy docelowejOdpowiedzialnośćWyłącznie odpowiedzialny za sukces lub porażkęDziel się odpowiedzialnością z organizacjąPrzykładySteve Jobs (Apple), Elon Musk (Tesla)Steve Woźniak (w Apple), Sergey Brin (w Google)

    Przeczytaj także: Najlepsze społeczności startupowe, w których przedsiębiorcy prosperują

    Wady intraprzedsiębiorczości

    Znajdź poniżej wady i wyzwania związane z krajobrazem intraprzedsiębiorczości:

  • Projekty wewnątrzprzedsiębiorcze mogą odwracać zasoby i uwagę od podstawowej działalności biznesowej, potencjalnie wpływając na rentowność.
  • Nie wszystkie inicjatywy wewnątrzprzedsiębiorcze kończą się sukcesem, a nieudane projekty mogą skutkować stratą czasu, pieniędzy i morale.
  • Obecni pracownicy lub kierownictwo mogą opierać się pomysłom wewnątrzprzedsiębiorczym lub zakłócać proces ze strachu przed zmianami lub niepewnością pracy.
  • Zrównoważenie celów intraprzedsiębiorców z ogólnymi celami organizacji może prowadzić do konfliktów i napięć.
  • Intraprzedsiębiorczość wymaga czasu i wysiłku, aby pielęgnować i wspierać innowacyjne projekty, co może nadwyrężyć istniejące obciążenie pracą.
  • Ocena powodzenia i zwrotu z inwestycji (ROI) inicjatyw wewnątrzprzedsiębiorczych może stanowić wyzwanie, co utrudnia uzasadnienie dalszego wsparcia.
  • W dłuższej perspektywie ochrona własności intelektualnej i informacji wrażliwych związanych z projektami wewnątrzprzedsiębiorczymi również może stanowić wyzwanie.

    Obudź ducha intraprzedsiębiorczości!

    Intraprzedsiębiorcy są siłą napędową sukcesu przedsiębiorstwa. Napełniają organizacje świeżymi pomysłami, innowacjami i nieustannym dążeniem do doskonałości. Ich umiejętność nieszablonowego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów w ostatniej chwili, gdy firmie może grozić zamknięcie.

    Wspierając kulturę zachęcającą pracowników do bycia intraprzedsiębiorcami, firmy mogą wykorzystać ten bezcenny zasób. Chodzi o uznanie, że duch przedsiębiorczości nie ogranicza się tylko do start-upów i można go łatwo rozprzestrzeniać w domach biznesowych.

    Następnie opowiemy o tym, jak wykorzystać wiedzę sprzedażową, aby biznes był opłacalny.