Małe przedsiębiorstwa, aby zaistnieć na rynku, nie mogą ignorować potęgi internetu. Kluczem do sukcesu jest tutaj zastosowanie przemyślanych i efektywnych strategii marketingu cyfrowego.
Czy wiesz, że w Stanach Zjednoczonych aż 32 miliony małych firm tworzy 99,9% całej gospodarki? To ogromna siła napędowa!
W dynamicznie zmieniającym się świecie, zwłaszcza od początku pandemii, kiedy to coraz więcej osób decyduje się na otwarcie własnej działalności, właściciele małych firm stają przed dwoma głównymi wyzwaniami:
- Szybka transformacja cyfrowa produktów i usług, wynikająca z faktu, że konsumenci coraz chętniej robią zakupy online.
- Wzmożona konkurencja, zarówno ze strony dużych korporacji, jak i mniejszych graczy, którzy aktywnie działają w internecie.
Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak wykorzystać optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO), aby Twoja witryna osiągnęła wyższą pozycję w Google i przyciągnęła większy ruch, który może przełożyć się na nowych klientów.
Dlaczego warto postawić na SEO?
Zastanawiasz się, czy warto poświęcić czas i zasoby na SEO? To bardzo naturalne pytanie.
Konkurencja z dużymi markami, które dysponują ogromnymi budżetami na marketing i inwestują w rozbudowane kampanie reklamowe, media społecznościowe oraz doświadczonych specjalistów, wydaje się nierówna.
Jednak wyszukiwarki internetowe działają w oparciu o algorytmy, których zasady można zrozumieć. Poznając te reguły, jesteś w stanie skutecznie rywalizować o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania (SERP).
SEO to strategia o długofalowym działaniu. Pozwala Ci na uzyskanie widoczności w sieci, nawet jeśli w danym momencie ograniczone są Twoje wydatki na reklamę lub działania w mediach społecznościowych.
Oczywiście, zdobycie czołowych pozycji w SERP w konfrontacji z bardziej ugruntowanymi graczami na rynku, jest zadaniem wymagającym czasu i wysiłku. Mimo to, inwestycja w SEO z pewnością przyniesie korzyści w przyszłości.
Dzięki SEO docierasz do potencjalnych klientów w momencie, gdy aktywnie poszukują Twoich produktów lub usług. Zatem, czas zacząć działać!
Zacznij budować swoją widoczność w internecie
SEO często postrzegane jest jako bardzo techniczna strona marketingu cyfrowego. Wymaga analizy algorytmów Google, słów kluczowych, szybkości witryny i innych elementów, które składają się na tę analityczną część marketingu.
Jednak zarządzając mniejszą stroną, nie musisz od razu zatrudniać specjalistycznego zespołu technicznego, szczególnie jeśli jesteś na etapie budowania swojej obecności online.
Solidne fundamenty, które zbudujesz na początku swojej działalności w internecie, z pewnością zaprocentują w przyszłości. Dzięki temu, wystarczy kilka godzin w tygodniu na działania SEO, zamiast powoływania oddzielnego zespołu.
Poniższe kroki pomogą Ci zbudować silne podstawy dzięki praktykom SEO.
Wskazówka: W trakcie artykułu wspomnę o różnych narzędziach, które mogą Ci się przydać. Ze względu na to, że Semrush jest popularnym i przyjaznym dla małych firm rozwiązaniem do zarządzania działaniami online, będę go wspominać częściej niż inne narzędzia.
#1: Stwórz stronę przyjazną dla SEO i użytkowników
Na początku, zadbaj o to, aby Twoja strona miała przejrzystą architekturę i była dostosowana do urządzeń mobilnych.
Dobrze zaprojektowana struktura witryny to przede wszystkim połączenia pomiędzy poszczególnymi podstronami (tzw. linkowanie wewnętrzne). Dzięki temu roboty indeksujące, jak i użytkownicy, mogą bezproblemowo poruszać się po Twojej witrynie.
Oto przykład struktury, która prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów:
Źródło obrazu: Backlinko
Zamiast tego, stwórz strukturę, która wygląda tak:
Źródło obrazu: Backlinko
Powyższy obrazek przedstawia przejrzystą strukturę, gdzie strona główna łączy się z podstronami (zazwyczaj są to kategorie), które z kolei kierują do mniejszych stron z konkretnymi informacjami.
Wskazówka 1: Utwórz mapę witryny (sitemap), która ułatwi robotom indeksującym przeglądanie Twojej strony. Jeśli niektóre strony mają charakter wewnętrzny i nie powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwania, umieść o tym informację w pliku robots.txt.
Wskazówka 2: Upewnij się, że wszystkie Twoje podstrony mają linki wewnętrzne, które do nich prowadzą. Strona „sierota” (ukryta, wymagająca zbyt wielu kliknięć, by do niej dotrzeć) może nigdy nie zostać odnaleziona przez roboty indeksujące lub użytkowników. To z kolei przekłada się na utratę potencjalnego ruchu.
Audytorzy stron internetowych, takie jak narzędzie Site Audit firmy Semrush, pomogą Ci zidentyfikować takie strony i szybko rozwiązać problem.
Źródło: narzędzie Site Audit firmy Semrush (raport z linków wewnętrznych)
#2. Skonfiguruj swoje narzędzia analityczne
Aby odnosić sukcesy w wyszukiwarce Google, musisz mieć dostęp do danych i statystyk dotyczących swojej strony. To podstawa do podejmowania dalszych działań SEO.
Upewnij się, że masz skonfigurowane Google Analytics i Google Search Console. Nawet jeśli myślisz, że masz je połączone, warto to jeszcze raz sprawdzić.
Te dwa bezpłatne narzędzia Google zbierają cenne informacje o Twojej stronie, które pomagają w podejmowaniu decyzji opartych na danych. Dzięki nim Twoja strategia może być jeszcze bardziej skuteczna.
- Google Analytics pozwala dokładnie monitorować wydajność witryny – od analizy ruchu, po mierzenie konwersji. Możesz również poznać, kim są użytkownicy odwiedzający Twoją stronę.
- Google Search Console pomaga Ci analizować, jak Twoja strona radzi sobie w wynikach wyszukiwania. Możesz wykorzystać to narzędzie, aby optymalizować proces przeszukiwania i indeksowania oraz identyfikować problemy, które mogą obniżać wydajność strony.
Wskazówka 3: Chociaż Google Search Console pokazuje najważniejsze problemy z Twoją stroną, nie jest w stanie zdiagnozować wszystkich kwestii. Aby zapewnić pełną analizę, użyj kompleksowego narzędzia do audytu strony, które sprawdzi wszystko, co tylko można. Narzędzie Site Audit firmy Semrush zidentyfikuje wszystkie problemy i pokaże, jak je naprawić.
Źródło: narzędzie Site Audit firmy Semrush
#3. Zdobądź widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania
Jeśli mówimy o SEO dla małych firm, to profil firmy w Google (Google Business Profile, GBP) jest niezbędny. To podstawa, jeśli chcesz być widoczny w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Jest to szczególnie ważne dla firm działających na określonym obszarze (np. lokalna pralnia czy kawiarnia). Nawet firmy, które działają online, ale mają kontakt fizyczny z klientami, powinny mieć profil Google Business.
GBP sprawia, że Twoja firma pojawia się w wynikach wyszukiwania lokalnego (np. „hydraulik w pobliżu”) i w Mapach Google.
Wskazówka 4: Mapy Google mogą już zawierać informacje o Twojej firmie. Możesz zgłosić prawa do tej wizytówki i zyskać kontrolę nad tym, jakie informacje są wyświetlane.
Postaraj się dodać jak najwięcej informacji o Twojej firmie. Użytkownicy mogą podejmować decyzje w oparciu o Twój profil w mapach. Umieść informacje o ofercie, cenach oraz specjalnych funkcjach (np. wejście dla wózków, restauracja przyjazna zwierzętom).
#4: Znajdź skuteczne słowa kluczowe
Zrozumienie, jak ważną rolę odgrywają słowa kluczowe, to podstawa skutecznego SEO.
Wyszukiwanie opiera się na słowach kluczowych. Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę (zapytanie) to, czego szukają. W odpowiedzi, Google przedstawia wyniki, które najlepiej odpowiadają tym potrzebom.
Jeśli ktoś szuka w Google „najlepszego hydraulika w mojej okolicy” i mieszka w San Jose, a Ty działasz na tym terenie, powinieneś kierować swoją ofertę na słowo „hydraulik San Jose”.
To proste, ale w SEO liczą się detale. Ogólne słowa kluczowe mogą być trudne do zdobycia, ponieważ wszyscy hydraulicy z San Jose będą chcieli na nie pozycjonować. Przeprowadź analizę słów kluczowych, aby znaleźć bardziej niszowe frazy, które zapewnią Ci widoczność i ruch, a jednocześnie będą w zasięgu Twoich możliwości.
Możesz wykorzystać specjalne narzędzia do analizy słów kluczowych, aby znaleźć łatwe do zdobycia pozycje.
Uwaga: Możesz użyć dowolnego narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych, ale jeśli szukasz najlepszej opcji, to Semrush oferuje szerokie możliwości i precyzyjne dane.
Znajdź słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja.
Gdy wyszukasz swoją firmę w Google (np. „Najlepszy hydraulik San Jose”), zobaczysz listę witryn, które pojawiają się w wynikach. W większości przypadków te strony będą Twoją największą konkurencją. Przeanalizuj działania konkurencji.
Za pomocą raportu Organic Research, możesz sprawdzić, jakie słowa kluczowe przynoszą Twoim rywalom sukces. Wystarczy, że wprowadzisz ich witryny do narzędzia i przejrzysz listę najważniejszych słów kluczowych.
Źródło: raport Semrush Organic Research
Wykorzystaj najlepsze słowa kluczowe konkurencji jako punkt wyjścia do własnej strategii.
Aby rozwinąć te pomysły, przeprowadź dalszą analizę za pomocą narzędzia Przegląd słów kluczowych. Nie zapomnij o sprawdzeniu pytań i powiązanych słów kluczowych.
Źródło: narzędzie Przegląd słów kluczowych Semrush
Znajdź najskuteczniejsze słowa kluczowe o największym potencjale rankingowym.
Po przeprowadzeniu analizy, powinieneś mieć listę słów kluczowych, na które będziesz kierować swoje treści.
Jednak nie jest rozsądne, byś próbował pozycjonować się na wszystkie. Skoncentruj się na tych, które zapewnią Ci najłatwiejszą drogę do uzyskania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Tutaj możesz skorzystać z narzędzia takiego jak Keyword Magic. Zawiera ono dane niezbędne do oceny potencjału każdego słowa kluczowego z Twojej listy.
Źródło: Semrush Keyword Magic Tool
Zwróć uwagę na następujące dane:
- Liczba wyszukiwań odzwierciedla popularność danego słowa kluczowego, pokazując, ile razy było wyszukiwane w ciągu miesiąca. Użyj tej liczby, aby oszacować ruch, jaki możesz uzyskać na swojej stronie, jeśli osiągniesz wysoką pozycję na dane słowo kluczowe.
- Trudność słowa kluczowego (Keyword Difficulty) pokazuje, jak trudne jest pozycjonowanie się na dane słowo kluczowe.
- Intencja odzwierciedla, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajdują się użytkownicy, gdy wpisują dane zapytanie.
Analizując te dane, zobaczysz, które słowa kluczowe mają mniejszą trudność, większą liczbę wyszukiwań i odpowiadają intencji użytkowników. Dzięki temu możesz kierować swoją ofertę na te, które przyniosą Ci największy zysk.
Bardzo niewiele narzędzi oferuje wskaźnik intencji (Semrush jest jednym z nich). Jest on niezwykle istotny, jeśli chcesz skutecznie tworzyć treści na stronę i optymalizować swoją strategię. Znając intencje użytkowników, wiesz, kiedy skupić się na dostarczaniu informacji, a kiedy na prezentowaniu produktów, aby jak najlepiej zaspokoić ich potrzeby.
Umieść te słowa kluczowe na swojej stronie.
Gdy masz już gotową listę słów kluczowych, powinieneś wpleść je w treść swojej strony. Dodaj słowa kluczowe do tytułu strony, nagłówków i podtytułów (H2, H3 itd.) i w naturalny sposób w tekście.
Wskazówka 5: Pamiętaj o dodaniu słów kluczowych w metadanych stron (meta tytuł i meta opis). Aby sprawdzić, czy na Twojej stronie nie brakuje metadanych, użyj narzędzia Site Audit Semrush.
#5: Zbuduj autorytet swojej strony
Nawet jeśli kierujesz swoją ofertę na właściwe słowa kluczowe, masz dobrze zaprojektowaną stronę i zadbałeś o optymalizację pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, nie osiągniesz zbyt wiele bez autorytetu strony.
Google mierzy autorytet strony, analizując różne czynniki, które świadczą o jej wiarygodności. Najważniejsze z nich to linki zwrotne (tzw. backlinks), czyli odnośniki z innych stron do Twojej witryny.
Jeśli zdobędziesz link zwrotny z renomowanej strony, takiej jak New York Times, to będziesz postrzegany jako bardziej wiarygodny niż witryna, która ma linki słabej jakości.
Być może wydaje Ci się, że jako mała firma nie masz szans na linki z renomowanych stron. Będziesz zaskoczony, jak szybko możesz zdobyć linki zwrotne, jeśli wykażesz się kreatywnością.
Dodaj swoją firmę do lokalnych katalogów.
Umieść swoją stronę w lokalnych katalogach, takich jak Yelp, które starają się wyczerpująco prezentować firmy z danej okolicy. Katalogi te będą odsyłać do Twojej strony i zapewnią Ci dodatkową widoczność. Pamiętaj, że niektórzy użytkownicy nie szukają firm w wyszukiwarce, tylko bezpośrednio w katalogach.
Wskazówka 6: Gdy dodajesz swoją firmę do lokalnych katalogów, ważne jest, aby wszystkie informacje były spójne. Możesz użyć narzędzia takiego jak Zarządzanie listami, aby zautomatyzować proces dystrybucji informacji i zarządzania danymi. Dodatkowo, możesz monitorować swoje rankingi i recenzje.
Linkuj do partnerów biznesowych.
Może nie masz jeszcze nic do zaoferowania firmom takim jak Forbes, ale z pewnością masz wiele do zaoferowania swoim partnerom biznesowym i dostawcom. Google zabrania wymiany linków, ale jeśli dodasz linki do partnerów na swojej stronie, oni mogą zdecydować się na odesłanie do Ciebie.
Wraz ze wzrostem autorytetu strony i zasobów na link building, będziesz mógł stosować bardziej zaawansowane techniki. Jednak te proste triki wystarczą, aby zbudować początkowy autorytet.
Osiągnij sukces w organicznych wynikach wyszukiwania [+Bonus dla czytelników]
Te pięć kroków pomoże Ci osiągnąć sukces w SEO dla małych firm. Im dalej będziesz się rozwijał, tym bardziej zaawansowane techniki będziesz wdrażał. Jednak, mając solidne podstawy, wiesz, że grasz długoterminowo i zapewniasz swojej firmie stabilny wzrost.
Aby wesprzeć Cię w drodze do sukcesu, Semrush oferuje moim czytelnikom ekskluzywny 14-dniowy bezpłatny okres próbny. To idealne rozwiązanie, abyś mógł przetestować możliwości tego narzędzia.
Zapoznaj się z tym przewodnikiem, który szczegółowo omawia najważniejsze funkcje Semrush, aby w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia.
newsblog.pl