Tworzenie aplikacji Flutter: kompletny przewodnik

Według Statista, Flutter jest drugą najpopularniejszą wieloplatformową platformą mobilną wybieraną przez większość programistów, obsługującą ponad 100 000 aplikacji od momentu jej uruchomienia.

Został ukuty w 2017 roku przez Google i jest open source. Jego zdolność do tworzenia wysokiej jakości i szybkich aplikacji obejmujących mobilne systemy operacyjne – Android i iOS – oraz inne funkcje sprawiają, że jest to dobry wybór dla wielu programistów.

Jeśli jesteś decydentem lub przedsiębiorcą, możesz użyć Fluttera, aby uzyskać wysokiej jakości aplikacje dla swojej firmy w przystępnej cenie.

Jeśli rozważałeś użycie Fluttera, teraz jest dobry moment, aby zacząć. Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób Flutter może pomóc Tobie jako programiście i jak możesz go wykorzystać do wzmocnienia swoich produktów.

Co to jest Flutter?

Flutter to platforma typu open source, czasami nazywana Software Development Kit (SDK), używana do tworzenia natywnie kompilowanych aplikacji międzyplatformowych. Możesz tworzyć rozwiązania mobilne, internetowe i Mac z jednej bazy kodu.

Flutter obejmuje framework – zestaw komponentów interfejsu użytkownika wielokrotnego użytku (przyciski, formularze, suwaki itp.), które możesz dostosować do swoich potrzeb, oraz SDK – zestaw narzędzi obejmujący frameworki, biblioteki i interfejsy API, które pomogą Ci w tworzenie w pełni funkcjonalnych aplikacji.

Framework Flutter jest napisany w języku programowania Dart, opracowanym przez Google, który mocno koncentruje się na interfejsie użytkownika.

Dlaczego potrzebujesz Fluttera jako programisty?

W przeciwieństwie do utrzymywania wielu bibliotek w Javie, JavaScript, Swift dla Androida i iOS, wszystkie dla jednej aplikacji w wielu systemach operacyjnych (OS), Flutter otacza cały Twój kod w jednym języku, a ta struktura jest odpowiednia dla wielu programistów. Oczywiście zarządzanie kodem dla wszystkich aplikacji w jednym momencie oszczędza programistom czas.

Możesz użyć kompilacji Flutter w ułamku sekundy, aby uzyskać natychmiastowy podgląd. W takim przypadku możesz użyć funkcji szybkiego przeładowania Fluttera, aby przyjrzeć się zmianom w kodzie i odpowiednio je dostosować. Możesz także uzyskać dostęp do kodu źródłowego Fluttera i zmodyfikować go do swoich potrzeb, ułatwiając kodowanie i tworzenie aplikacji.

Co sprawia, że ​​Flutter jest wyjątkowy?

Flutter słynie z oszczędzania czasu na procesy tworzenia aplikacji i kosztów oraz pomaga tworzyć aplikacje z interaktywnymi projektami dla użytkownika i płynnymi animacjami.

Jeśli chcesz nauczyć się Fluttera, najlepiej byłoby mieć solidną znajomość z nim, abyś mógł pominąć wprowadzenie i rozpocząć naukę. Oto zestawienie jego kluczowych funkcji:

  • Obsługa wielu platform: Flutter opracowuje natywnie skompilowane aplikacje z jednej bazy kodu mobilnego, internetowego i komputerowego. Podczas tworzenia aplikacji mobilnych nie trzeba pisać kodu dla wielu aplikacji, na przykład na Androida i iOS, co pozwala zaoszczędzić czas i ból głowy związany z tworzeniem wielu aplikacji. To też obniża koszty.
  • Dostępne SDK i funkcje natywne: Flutter wykorzystuje swój natywny kod, interfejsy API platformy i integracje innych firm, upraszczając procedury programistyczne, a tym samym zapewniając dobre wrażenia programistyczne.
  • Widżety: Flutter ma wiele wyspecjalizowanych projektów, które możesz dostosować do swoich potrzeb.
  • Przeładowanie na gorąco: gdy wprowadzasz zmiany w kodzie, ta funkcja umożliwia natychmiastowe śledzenie zmian w kodzie. Flutter wskazuje aktualizacje, które są widoczne dla samej aplikacji.
  • Open source: Flutter jest całkowicie darmowy i open source. Możesz zintegrować różne pakiety i biblioteki innych firm w swojej aplikacji, czy to filmy, czaty, reklamy lub inne funkcje.
  • Następnie przyjrzymy się niektórym zaletom używania Fluttera.

    Zalety korzystania z Fluttera

    # 1. Interfejs Business Logic na wszystkich platformach

    Flutter zapewnia najlepszy sposób udostępniania kodu między platformami. W takim przypadku nie trzeba budować komponentów specyficznych dla platformy, aby renderować interfejs użytkownika; potrzebujesz tylko płótna do rysowania.

    #2. Skrócony czas opracowywania kodu

    Jeśli pracujesz nad średniej wielkości aplikacją na Androida, dostosowanie funkcji układu zajmuje do 40 sekund. Wbudowana funkcja przeładowywania na gorąco sprawia, że ​​zmiany są niemal natychmiastowe.

    #3. Zwiększony czas do prędkości rynkowej

    Jeśli używasz Fluttera do tworzenia aplikacji, zajmie Ci to połowę siły roboczej zamiast opracowywania dwóch oddzielnych aplikacji, powiedzmy na Androida i iOS.

    Oszczędza to Twój czas, ponieważ nie musisz pisać kodu specyficznego dla platformy, a mimo to uzyskasz pożądany efekt wizualny na wszystkich swoich platformach.

    #4. Podobieństwo do tworzenia aplikacji natywnych

    Dzisiejsze podejście technologiczne do budowania produktów cyfrowych stawia na pierwszym miejscu doświadczenie użytkownika (UX). Dzięki Flutter możesz tworzyć lepsze animacje interfejsu użytkownika (UI); Flutter jest wbudowany bezpośrednio w kod maszynowy, eliminując błędy wydajności w procesie wyjaśniania.

    #5. Szybki rozwój aplikacji

    Możesz uzyskać dostęp do wielu widżetów dla swojego rozwoju, stąd szybszy rozwój i wzrost. Jeśli również przyglądasz się rynkowi swojej aplikacji, możesz użyć Flutter do tworzenia aplikacji bez zawieszania się. Użytkownicy to lubią, a to doświadczenie podnieca ich do udostępniania Twojego produktu, zwiększając jego zasięg rynkowy.

    #6. Minimalistyczne cechy konstrukcyjne

    Jeśli chcesz używać odrębnych widżetów dla swojej aplikacji, Flutter pozwala tworzyć nowe i używać ich niezależnie lub łączyć je z istniejącymi. Takie podejście jest niezbędne do zapewnienia najbardziej przyjaznych dla użytkownika projektów.

    Wady używania Fluttera

    # 1. Biblioteki

    Jako programista potrzebujesz bibliotek innych firm do niektórych funkcji w swoim oprogramowaniu. Podczas gdy biblioteki stron trzecich są bezpłatne, open-source i łatwo dostępne, nie dotyczy to Fluttera.

    Jest to nowa struktura, która wciąż ewoluuje i jest ulepszana; być może będziesz musiał poczekać na opłaty za przejazd, zbudować własny lub, w gorszym przypadku, znaleźć inną opcję długoterminowego rozwoju.

    #2. Integracja

    Integracja Flutter z platformami ciągłej integracji (CI) może być wyzwaniem, w przeciwieństwie do natywnych systemów Android i iOS. Może być konieczne utworzenie i utrzymywanie niestandardowych skryptów do budowania, testowania i wdrażania aplikacji Flutter w procesach CI.

    #3. Słaba obsługa funkcji iOS

    Google wspiera Flutter, pozostawiając wsparcie dla iOS. Na przykład aplikacja na iOS usuwa wszystkie dane EXIF ​​podczas robienia zdjęć na urządzeniach Apple. W rezultacie Twoje zdjęcie ma nieprawidłową orientację, położenie i gamma. Jeśli spojrzysz na unikalne funkcje ułatwień dostępu iOS, takie jak lektor, dostęp z przewodnikiem, napisy i audiodeskrypcja, nie są dobrze obsługiwane we Flutter.

    Jak zrobić aplikację Flutter

    Spędziłeś już sporo czasu na teorii; przejdźmy do taktyki i opracujmy prostą aplikację, która pomoże Ci zrozumieć, jak budować za pomocą Fluttera.

    Instalacja Fluttera

    Będziesz potrzebować zintegrowanego środowiska programistycznego (IDE) do szybkiego opracowywania, tworzenia i testowania oprogramowania. Możesz wybrać między:

  • VS Code – ma wszystkie pożądane cechy IDE, w tym lekkość i szybkość. VS Code był najlepszym wyborem programistów; możesz się na tym skupić.
  • Android Studio – Aby rozpocząć korzystanie z Android Studio, wystarczy skonfigurować jego SDK. Zainstaluj wtyczki Flutter i Dart.
  • Zainstaluj Flutter SDK, pobierając go z oficjalnej strony Flutter. Po pobraniu zainstaluj SDK i kliknij „Dodaj do pliku ścieżki”, aby upewnić się, że wszystko jest ustawione.

    Tworzenie prostej aplikacji Flutter

    W tej sekcji zbudujesz prostą aplikację Flutter, aby zrozumieć, jak to działa. To podstawa, aby dać ci dobry start w strukturze Fluttera i kluczowych metodach. Zbudujesz prostą aplikację, która powie użytkownikowi „Hello World”.

    Aby rozpocząć, otwórz terminal na VS Code i wpisz:

    Flutter create proj_hello_world

    Projekt realizowany jest na konstrukcji:

    proj_hello_world

    Istnieją różne składnie dla różnych aplikacji:

    • Android — do tworzenia aplikacji opartych na systemie Android. Wszystkie implementacje wykonane dla systemu Android są przechowywane w tym podkatalogu.
    • Zasoby — miejsce do przechowywania wszystkich plików, takich jak zdjęcia itp.
    • iOS — tworzy aplikację dla systemu iOS. W tym podkatalogu znajdują się wszystkie implementacje aplikacji na iOS.
    • Lib – Podstawowy plik „main.Dart”, w którym tworzony jest jeden z kluczowych kodów.
    • Test — służy do przeprowadzania testów.

    Każdy program Flutter będzie wymagał pliku „main.Dart”. Przed jakimkolwiek opracowaniem należy wyczyścić istniejący kod w pliku; upewnij się, że to zrobiłeś, zanim przejdziesz dalej.

    Następnie musisz wprowadzić pakiet „Materiał”, aby uwzględnić elementy interfejsu użytkownika. Skopiuj i wklej następujący kod do swojego terminala.

    import 'package:flutter/material.dart';

    Flutter nie różni się od żadnego innego języka programowania; wykonanie rozpoczyna się od metody main.

    void main() => runApp(new HelloWorldApp());

    Widżety są głównym celem Fluttera i są wszystkim, co musi działać Twój kod. Jeśli zastanawiasz się, czym są widżety, jest to wszystko, co kontroluje wyświetlanie, takie jak przyciski wprowadzania, lista, widoki kart, tabele itp. Cały Twój program Flutter jest kręgiem wielu widżetów połączonych w celu zapewnienia doskonałego interfejsu użytkownika.

    Jak wspomniano wcześniej, będziesz używać widżetów. Dla każdej tworzonej klasy upewnij się, że dziedziczysz klasę widżetu. Technika ta zapożycza się z programowania obiektowego (OOP). Ponieważ Twoja aplikacja jest prosta i nie wymaga zapisywania stanów – jest to bezstanowy widżet – metoda budowania powinna być obecna.

    class HelloWorldApp extends StatelessWidget {
    @override
    Widget build(BuildContext context) {
    Now comes the main magic-
    return new MaterialApp(
    home: new Material(
    child: new Center(
    child:new Text("Hello world!"),

    Widżet „centrum” uruchomi elementy, podczas gdy „MaterialApp” zawinie widżet, składający się z materiału.

    W tym przypadku dodajesz widżet dla pola tekstowego z tekstem; śmiało korzystaj z własnych. Oprócz widocznych właściwości użytych tutaj, „dom i dziecko”, istnieje wiele atrybutów do zarządzania całym interfejsem użytkownika, takich jak stylizacja, dekoracje, daty, godzina, lokalizacja itp.

    Już prawie jesteś; czas połączyć nasz kod. Upewnij się, że masz następujące elementy w edytorze kodu.

    import 'package:flutter/material.dart';
    void main() => runApp(new HelloWorldApp())
    class HelloWorldApp extends StatelessWidget {
    @override
    Widget build(BuildContext context) {
    Now comes the main magic-
    return new MaterialApp(
    home: new Material(
    child: new Center(
    child:new Text("Hello world!"),
    ),),);}}

    Na koniec wprowadź to polecenie i uruchom je.

    flutter run

    Gratulacje, Twój wynik powinien brzmieć „Witaj, świecie!” wypełniony ekran.

    Testowanie trzepotania

    Jeśli byłeś w świecie tworzenia oprogramowania, wiesz, jak trudno jest ręcznie przetestować, czy aplikacja działa poprawnie. Jeśli nie, możesz sobie wyobrazić tworzenie dużych aplikacji z tysiącami unikalnych funkcji. Spróbuj, jak możesz, nie możesz ręcznie przetestować funkcji. Zautomatyzowane testy potwierdzają, że Twoja aplikacja działa poprawnie przed opublikowaniem jej w środowisku produkcyjnym.

    Oto kategorie testów automatycznych:

    # 1. Test jednostkowy

    W tym przypadku testujesz pojedynczą funkcję, klasę lub metodę. Twoim celem jest sprawdzenie, czy jednostka jest poprawna w różnych warunkach. Testy jednostkowe nie zapisują ani nie odczytują z dysku, nie odbierają akcji użytkownika ani nie renderują na ekranie poza procesem testowania. Jeśli chcesz zagłębić się w testy jednostkowe, uruchom „flutter test –help” na swoim terminalu.

    #2. Test widżetu

    Czasami określany jako test komponentów w innych frameworkach interfejsu użytkownika. Ten test zapewnia, że ​​interfejs użytkownika widżetów wygląda zgodnie z oczekiwaniami i działa zgodnie z oczekiwaniami. Do przetestowania widżetu potrzebne będzie środowisko testowe, ponieważ obejmuje ono wiele klas. Możesz na przykład przetestować widżet, aby potwierdzić, że otrzymuje on działania i zdarzenia użytkownika. Ten test jest bardziej wszechstronny w przeciwieństwie do Jednostki.

    #3. Test integracyjny

    Ten test obejmuje całą aplikację lub większą jej część. W takim przypadku Twoim celem jest upewnienie się, że wszystkie widżety i usługi w Twoim produkcie cyfrowym działają prawidłowo, zgodnie z założeniami projektu. To jest weryfikacja wydajności Twojej aplikacji. Testy integracyjne przeprowadzane są na rzeczywistych urządzeniach lub emulatorach systemów operacyjnych, takich jak iOS lub Android. Możesz dowiedzieć się o testach integracyjnych w przewodniku Fluttera po testach integracyjnych.

    Jak zostać programistą Fluttera

    Obecnie rynek pracy dla programistów Flutter jest bardzo poszukiwany, biorąc pod uwagę zalety, o których wspominaliśmy wcześniej. Jeśli zastanawiasz się nad nauką Fluttera, dokonałeś właściwego wyboru.

    Zbierz niezbędną wiedzę, taką jak programowanie obiektowe, najlepiej Java. Nauka natywnego Androida sprawia, że ​​hakowanie przez Flutter jest łatwe.

    Zacznij od podstaw, przejdź do programowania interfejsu użytkownika i dowiedz się, jak wykonywać wywołania interfejsu aplikacji (API). Przejdź do integracji baz danych i naucz się zarządzania stanem. Na koniec opakuj go w architekturę projektu.

    Zasoby edukacyjne

    Oto kilka niesamowitych kursów, które pomogą Ci włamać się do tworzenia aplikacji Flutter. To podsumowanie składa się z kursów Udemy i książek Amazon.

    # 1. Flutter and Dart – Kompletny przewodnik

    Ten kurs jest kompletnym przewodnikiem po Flutter SDK i jego frameworku do tworzenia aplikacji na Androida i natywnych iOS. Poznasz podstawy i zagłębisz się w tematy, ostatecznie stając się zaawansowanym programistą.

    #2. Kompletny kurs programowania aplikacji Flutter z Dart

    Nie ma lepszego sposobu na naukę Fluttera niż wzięcie udziału w kursie Flutter Development Bootcamp z Dart, stworzonym we współpracy z zespołem Google Flutter. Będziesz wiedział, że wszyscy rozumieją wszystkie koncepcje rozwoju Fluttera.

    #3. Naucz się Fluttera od podstaw

    Jeśli jesteś początkującym, który chce zacząć z Flutterem, ten kurs Fluttera od podstaw pomoże Ci zrozumieć podstawy i tworzyć proste i piękne aplikacje Fluttera. Nie ma żadnych wymagań wstępnych; możesz szybko zacząć!

    #4. Oficjalna dokumentacja Fluttera

    Niezależnie od tego, czy masz doświadczenie w programowaniu, czy nie, dokumentacja Flutter przeprowadzi Cię przez proces stania się ekspertem w programowaniu. Jest to również najlepsze miejsce, aby uzyskać najnowsze stabilne wydania Flutter.

    #5. Flutter w świecie rzeczywistym według samouczków (pierwsza edycja)

    Jeśli opanowałeś podstawy Fluttera i chcesz się rozwijać, ta książka o Real-World Flutter autorstwa Tutorials (pierwsze wydanie) jest Twoim pierwszym wyborem.

    Przejdziesz od podstaw do profesjonalnego tworzenia aplikacji Flutter.

    #6. Flutter Kompletne odniesienie

    Ta książka jest szczegółowym omówieniem frameworka Flutter i języka programowania Dart, a także zagłębia się w głębokie tematy i najlepsze praktyki tworzenia aplikacji Flutter.

    Oficjalna witryna internetowa tej książki zawiera kilka quizów, w których można sprawdzić swoje umiejętności.

    #7. Flutterowa książka kucharska

    Ta książka jest przygodą dotyczącą tworzenia, debugowania i skalowania natywnych aplikacji dla systemów iOS i Android.

    Zapoznaj się z kompleksowymi samouczkami z Flutterem i przejrzyj unikalne interfejsy użytkownika (UI).

    #8. Flutter dla manekinów

    Ta książka, zatytułowana Flutter for Dummies, jest wyjątkowa. Uczy języka programowania Dart.

    Wyjaśnia, jak zainicjować własne frameworki, i wreszcie wyposaża cię we wszystkie niezbędne elementy do korzystania z rewolucyjnego tworzenia aplikacji Flutter.

    #9. Budowanie gier z Flutterem

    Niezależnie od tego, czy chcesz odkrywać, czy tworzyć gry Flutter, ta książka jest obszernym przewodnikiem po tworzeniu wieloplatformowych gier przy użyciu silnika Flutter Flame.

    Książka ma charakter proceduralny, aby zapewnić zrozumienie wszystkich kroków i najlepszych praktyk programistycznych.

    #10. Projekty Fluttera

    Ta książka uczy języka programowania Dart i frameworka Flutter, prowadząc cię przez tworzenie aplikacji i gier w świecie rzeczywistym.

    Ma praktyczne projekty, które demonstrują najlepsze techniki tworzenia aplikacji Flutter.

    Ostatnie słowa

    Masz teraz pełne pojęcie o tym, jak działa Flutter i jak może pomóc w tworzeniu produktów cyfrowych. Flutter oferuje całkowitą dominację w zakresie elastyczności aplikacji, a Twoja wyobraźnia może Cię tylko ograniczać.

    Po opanowaniu podstaw programowania Flutter możesz stworzyć dowolną aplikację internetową, Android, Mac lub iOS, aby spełnić potrzeby każdego klienta.

    Następnie sprawdź najlepsze frameworki do tworzenia aplikacji bezserwerowych.