Tworzenie aplikacji Flutter: kompletny przewodnik

Według danych firmy Statista, Flutter zajmuje drugą pozycję wśród najczęściej wybieranych przez programistów platform mobilnych, przeznaczonych do tworzenia aplikacji wieloplatformowych. Od momentu swojego debiutu, framework ten obsłużył już ponad 100 000 aplikacji.

Flutter, stworzony przez Google w 2017 roku i udostępniony na zasadach open source, zdobył uznanie dzięki swojej zdolności do szybkiego tworzenia wysokiej jakości aplikacji. Obsługuje on zarówno systemy operacyjne Android i iOS, jak również oferuje wiele innych przydatnych funkcji, co sprawia, że jest atrakcyjnym wyborem dla wielu twórców oprogramowania.

Dla osób podejmujących decyzje biznesowe oraz przedsiębiorców, Flutter może być doskonałym rozwiązaniem, umożliwiającym uzyskanie aplikacji o wysokim standardzie w rozsądnej cenie.

Jeśli zastanawiasz się nad wykorzystaniem Fluttera, to właśnie teraz jest idealny moment, aby rozpocząć swoją przygodę z tym narzędziem. W tym artykule dowiesz się, jak Flutter może wspomóc Twoją pracę jako programisty oraz w jaki sposób możesz go wykorzystać do wzmocnienia swoich produktów.

Czym jest Flutter?

Flutter to platforma open source, czasami określana jako Zestaw Narzędzi Programistycznych (Software Development Kit, SDK), wykorzystywana do tworzenia aplikacji międzyplatformowych, które są kompilowane do kodu natywnego. Za jej pomocą możesz tworzyć rozwiązania na urządzenia mobilne, strony internetowe, a także aplikacje dla komputerów Mac, korzystając z jednej, wspólnej bazy kodu.

W skład Fluttera wchodzi framework – zbiór komponentów interfejsu użytkownika wielokrotnego użytku (takich jak przyciski, formularze, suwaki), które można dostosować do indywidualnych potrzeb, oraz SDK – pakiet narzędzi zawierający frameworki, biblioteki i interfejsy API. Wszystko to pomaga w procesie tworzenia w pełni funkcjonalnych aplikacji.

Framework Flutter został napisany w języku programowania Dart, również stworzonym przez Google, który koncentruje się przede wszystkim na aspektach interfejsu użytkownika.

Dlaczego warto, aby programista korzystał z Fluttera?

W przeciwieństwie do konieczności utrzymywania wielu oddzielnych bibliotek w językach Java, JavaScript czy Swift dla systemów Android i iOS, w przypadku Fluttera cały kod jest zamknięty w obrębie jednego języka. Ta struktura jest bardzo wygodna dla programistów. Zarządzanie kodem dla wszystkich aplikacji w jednym miejscu pozwala na oszczędność czasu.

Dzięki Flutterowi możesz w mgnieniu oka zobaczyć natychmiastowy podgląd wprowadzanych zmian. Funkcja szybkiego przeładowania (hot-reload) pozwala na bieżąco obserwować efekty modyfikacji kodu i wprowadzać ewentualne korekty. Masz również dostęp do kodu źródłowego Fluttera, co daje możliwość jego modyfikacji i dostosowania do własnych potrzeb, co ułatwia proces tworzenia aplikacji.

Co sprawia, że Flutter jest wyjątkowy?

Flutter jest znany z tego, że pozwala zaoszczędzić czas i koszty związane z procesem tworzenia aplikacji. Pomaga również w projektowaniu aplikacji o atrakcyjnym wyglądzie, interaktywnym charakterze oraz płynnych animacjach.

Zanim zaczniesz naukę Fluttera, warto zapoznać się z jego podstawowymi koncepcjami. Poniżej przedstawiamy kluczowe funkcje tej platformy:

  • Wieloplatformowość: Flutter umożliwia tworzenie natywnie kompilowanych aplikacji na urządzenia mobilne, strony internetowe i komputery stacjonarne z jednego kodu źródłowego. Dzięki temu nie ma potrzeby pisania oddzielnych aplikacji dla Androida i iOS, co pozwala zaoszczędzić czas i ograniczyć problemy związane z tworzeniem wielu wersji tej samej aplikacji. Jest to również korzystne pod względem kosztów.
  • Dostępność SDK i funkcji natywnych: Flutter korzysta z własnego kodu natywnego, interfejsów API platformy oraz integracji z bibliotekami zewnętrznymi, co upraszcza proces programowania i podnosi komfort pracy programistów.
  • Widżety: Flutter oferuje bogaty zbiór wyspecjalizowanych widżetów, które można dowolnie modyfikować i dopasowywać do potrzeb projektu.
  • Przeładowanie na gorąco: Funkcja ta umożliwia błyskawiczne śledzenie zmian w kodzie. Flutter natychmiast wyświetla aktualizacje w samej aplikacji.
  • Open source: Flutter jest całkowicie darmowy i dostępny na licencji open source. Można w nim integrować różnego rodzaju pakiety i biblioteki, zarówno te do obsługi wideo, czatów, reklam, jak i wiele innych funkcji.

Poniżej przyjrzymy się bliżej korzyściom płynącym z korzystania z Fluttera.

Zalety korzystania z Fluttera

# 1. Logika biznesowa na wszystkich platformach

Flutter zapewnia bardzo efektywny sposób na współdzielenie kodu pomiędzy różnymi platformami. W tym przypadku nie ma konieczności budowania komponentów dedykowanych konkretnym systemom, aby móc wyświetlić interfejs użytkownika. Wystarczy jedynie płótno do rysowania.

#2. Szybszy czas tworzenia kodu

Jeśli pracujesz nad aplikacją średniej wielkości na Androida, dostosowanie funkcji układu może zająć nawet 40 sekund. W przypadku Fluttera, dzięki wbudowanej funkcji przeładowywania na gorąco, zmiany w interfejsie są widoczne niemal natychmiast.

#3. Szybsze wprowadzenie produktu na rynek

Wykorzystanie Fluttera do tworzenia aplikacji pozwala zmniejszyć nakład pracy o połowę w porównaniu do sytuacji, w której konieczne jest stworzenie dwóch oddzielnych aplikacji, np. dla Androida i iOS.

Oszczędzasz czas, ponieważ nie musisz pisać kodu specyficznego dla każdej platformy, a jednocześnie uzyskujesz pożądany efekt wizualny na wszystkich urządzeniach.

#4. Zbliżone doświadczenie do aplikacji natywnych

W dzisiejszych czasach, w procesie tworzenia produktów cyfrowych, na pierwszym miejscu stawia się doświadczenie użytkownika (UX). Dzięki Flutterowi możesz tworzyć lepsze animacje interfejsu użytkownika (UI). Flutter jest wbudowany bezpośrednio w kod maszynowy, eliminując problemy z wydajnością wynikające z procesu interpretacji kodu.

#5. Szybki rozwój aplikacji

Masz dostęp do szerokiej gamy widżetów, co przyspiesza proces tworzenia i rozwijania aplikacji. Dodatkowo, jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja aplikacja dobrze radziła sobie na rynku, możesz użyć Fluttera do stworzenia stabilnego produktu, który nie będzie się zawieszał. Użytkownicy docenią to i chętniej będą udostępniać Twoją aplikację, co zwiększy jej zasięg.

#6. Minimalistyczne cechy projektowe

Jeśli chcesz wykorzystać w swojej aplikacji niestandardowe widżety, Flutter pozwala Ci tworzyć nowe i używać ich niezależnie lub łączyć je z już istniejącymi. Takie podejście ma kluczowe znaczenie dla tworzenia intuicyjnych i przyjaznych dla użytkownika projektów.

Wady korzystania z Fluttera

# 1. Biblioteki

Jako programista, do niektórych funkcji w swoim oprogramowaniu możesz potrzebować bibliotek zewnętrznych. Mimo że wiele z nich jest darmowych, otwartych i łatwo dostępnych, nie zawsze tak jest w przypadku Fluttera.

Flutter jest stosunkowo nowym frameworkiem, który ciągle się rozwija i jest udoskonalany. Może się zdarzyć, że będziesz musiał poczekać na dostępność potrzebnych rozwiązań, zbudować je samodzielnie lub w najgorszym przypadku poszukać alternatywnych rozwiązań.

#2. Integracja

Integracja Fluttera z platformami Continuous Integration (CI) może być bardziej skomplikowana niż w przypadku natywnych systemów Android i iOS. Może być konieczne utworzenie i utrzymywanie niestandardowych skryptów, które umożliwią budowanie, testowanie i wdrażanie aplikacji Flutter w ramach procesów CI.

#3. Słaba obsługa funkcji iOS

Mimo że Flutter jest wspierany przez Google, wsparcie dla iOS bywa problematyczne. Przykładowo, aplikacja na iOS może usuwać wszystkie dane EXIF podczas robienia zdjęć na urządzeniach Apple. W konsekwencji, zdjęcie może mieć nieprawidłową orientację, lokalizację i ustawienia gamma. Ponadto, unikalne funkcje ułatwień dostępu iOS, takie jak VoiceOver, Dostęp z przewodnikiem, napisy czy audiodeskrypcja, nie są w pełni obsługiwane przez Flutter.

Jak stworzyć aplikację w Flutter?

Za nami spora dawka teorii, czas przejść do praktyki i stworzyć prostą aplikację, która pomoże Ci zrozumieć, jak budować w Flutterze.

Instalacja Fluttera

Do sprawnego tworzenia, rozwijania i testowania oprogramowania potrzebne będzie zintegrowane środowisko programistyczne (IDE). Możesz wybierać pomiędzy:

  • VS Code – oferuje wszystkie niezbędne funkcje IDE, w tym lekkość i szybkość. VS Code jest popularnym wyborem wśród programistów, dlatego możesz zacząć właśnie od niego.
  • Android Studio – aby zacząć korzystać z Android Studio, wystarczy skonfigurować jego SDK. Następnie zainstaluj wtyczki Flutter i Dart.

Zainstaluj Flutter SDK, pobierając go z oficjalnej strony. Po pobraniu zainstaluj SDK i kliknij „Dodaj do pliku ścieżki”, aby upewnić się, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane.

Tworzenie prostej aplikacji Flutter

W tej sekcji stworzymy prostą aplikację Flutter, aby zrozumieć, jak to działa. Będzie to dobry punkt wyjścia, aby zapoznać się ze strukturą Fluttera i kluczowymi metodami. Stworzymy prostą aplikację, która wyświetli na ekranie tekst „Hello World”.

Aby zacząć, otwórz terminal w VS Code i wpisz:

Flutter create proj_hello_world

Projekt zostanie stworzony w strukturze:

proj_hello_world

Poniżej znajduje się opis struktury katalogów dla różnych aplikacji:

  • Android — katalog przeznaczony do tworzenia aplikacji na system Android. Wszystkie implementacje przeznaczone dla Androida są przechowywane w tym katalogu.
  • Zasoby — miejsce do przechowywania różnego rodzaju plików, np. zdjęć.
  • iOS — katalog przeznaczony do tworzenia aplikacji na system iOS. W tym katalogu znajdują się wszystkie implementacje aplikacji na iOS.
  • Lib – tutaj znajduje się podstawowy plik „main.Dart”, w którym tworzony jest główny kod aplikacji.
  • Test — katalog przeznaczony do przeprowadzania testów.

Każda aplikacja Flutter potrzebuje pliku „main.Dart”. Zanim zaczniesz tworzyć własny kod, wyczyść istniejący kod w tym pliku i przejdź dalej.

Następnie należy zaimportować pakiet „Materiał”, aby móc korzystać z elementów interfejsu użytkownika. Skopiuj i wklej następujący kod do terminala:

import 'package:flutter/material.dart';

Flutter, jak każdy inny język programowania, rozpoczyna wykonywanie kodu od metody main:

void main() => runApp(new HelloWorldApp());

Widżety są centralnym elementem Fluttera. Wszystko, co tworzy Twój kod, to właśnie widżety. Widżet odpowiada za wygląd elementów interfejsu użytkownika, takich jak przyciski, listy, widoki kart, tabele itp. Cała aplikacja Flutter składa się z wielu widżetów, które łączą się, tworząc spójny interfejs użytkownika.

Jak wspomniano wcześniej, będziemy korzystać z widżetów. Dla każdej tworzonej klasy upewnij się, że dziedziczy ona po klasie widżetu. Ta technika pochodzi z programowania obiektowego (OOP). Ponieważ nasza aplikacja jest prosta i nie musi przechowywać stanu – będzie to widżet bezstanowy. Z tego względu musimy dodać metodę budowania.

class HelloWorldApp extends StatelessWidget {
@override
Widget build(BuildContext context) {
Now comes the main magic-
return new MaterialApp(
home: new Material(
child: new Center(
child:new Text("Hello world!"),

Widżet „center” wyśrodkuje elementy, natomiast „MaterialApp” opakuje widżet, który będzie wyświetlany na ekranie.

W tym przypadku dodajemy widżet dla pola tekstowego z tekstem. Możesz oczywiście użyć własnego tekstu. Oprócz właściwości „dom” i „dziecko” (home i child), istnieje wiele innych atrybutów, które można wykorzystać do zarządzania całym interfejsem użytkownika, takich jak stylizacja, dekoracje, daty, godziny, lokalizacja itp.

Jesteśmy już prawie gotowi. Teraz należy połączyć nasz kod. Upewnij się, że w edytorze kodu masz następujące elementy:

import 'package:flutter/material.dart';
void main() => runApp(new HelloWorldApp())
class HelloWorldApp extends StatelessWidget {
@override
Widget build(BuildContext context) {
Now comes the main magic-
return new MaterialApp(
home: new Material(
child: new Center(
child:new Text("Hello world!"),
),),);}}

Na koniec wprowadź to polecenie i uruchom je:

flutter run

Gratulacje! Na ekranie powinien pojawić się napis „Hello world!”.

Testowanie aplikacji Flutter

Osoby związane ze światem programowania wiedzą, jak trudne może być ręczne testowanie, czy aplikacja działa poprawnie. Wyobraź sobie tworzenie rozbudowanych aplikacji z tysiącami unikalnych funkcji. Nie sposób ręcznie przetestować każdej funkcji. Zautomatyzowane testy pozwalają potwierdzić, że aplikacja działa prawidłowo, zanim zostanie opublikowana w środowisku produkcyjnym.

Poniżej przedstawiono kategorie testów automatycznych:

# 1. Test jednostkowy

W tym przypadku testowana jest pojedyncza funkcja, klasa lub metoda. Celem jest sprawdzenie, czy dany element działa poprawnie w różnych warunkach. Testy jednostkowe nie zapisują ani nie odczytują danych z dysku, nie odbierają akcji użytkownika ani nie renderują interfejsu użytkownika. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat testów jednostkowych, wpisz „flutter test –help” w terminalu.

#2. Test widżetu

Test ten, czasami nazywany testem komponentów w innych frameworkach, ma na celu sprawdzenie, czy interfejs użytkownika widżetów wygląda i działa zgodnie z oczekiwaniami. Do przeprowadzenia testu widżetu niezbędne jest środowisko testowe, ponieważ obejmuje on wiele klas. Można na przykład przetestować widżet, aby potwierdzić, że odbiera on działania i zdarzenia użytkownika. Testy widżetów są bardziej wszechstronne niż testy jednostkowe.

#3. Test integracyjny

Test ten obejmuje całą aplikację lub większą jej część. Celem testu jest upewnienie się, że wszystkie widżety i usługi w aplikacji działają prawidłowo, zgodnie z założeniami projektu. Jest to weryfikacja wydajności Twojej aplikacji. Testy integracyjne są przeprowadzane na rzeczywistych urządzeniach lub emulatorach systemów operacyjnych, takich jak iOS lub Android. Więcej informacji na temat testów integracyjnych znajdziesz w oficjalnej dokumentacji Flutter.

Jak zostać programistą Fluttera?

Obecnie programiści Fluttera są bardzo poszukiwani na rynku pracy, biorąc pod uwagę korzyści, o których wspomniano wcześniej. Jeśli rozważasz naukę Fluttera, to jest to dobry wybór.

Zacznij od zdobycia niezbędnej wiedzy, takiej jak programowanie obiektowe, najlepiej w języku Java. Nauka natywnego Androida ułatwi Ci zrozumienie Fluttera.

Zacznij od podstaw, przejdź do programowania interfejsu użytkownika i naucz się, jak wykonywać wywołania API. Następnie przejdź do integracji baz danych i naucz się zarządzania stanem. Na koniec zapoznaj się z architekturą projektów.

Materiały edukacyjne

Poniżej znajduje się lista kursów i książek, które pomogą Ci wejść w świat tworzenia aplikacji w Flutterze. Jest to zbiór kursów z Udemy oraz książek dostępnych na Amazonie.

# 1. Flutter i Dart – Kompletny przewodnik

Ten kurs to kompletny przewodnik po Flutter SDK i jego frameworku, umożliwiający tworzenie aplikacji na Androida i natywnych aplikacji na iOS. Poznasz podstawy i zagłębisz się w bardziej zaawansowane tematy, aby stać się zaawansowanym programistą Fluttera.

#2. Kompletny kurs programowania aplikacji Flutter z Dart

Nie ma lepszego sposobu na naukę Fluttera niż udział w kursie Flutter Development Bootcamp z Dart, stworzonym we współpracy z zespołem Google Flutter. Uczestnicząc w tym kursie, będziesz mieć pewność, że zrozumiesz wszystkie aspekty tworzenia aplikacji w Flutterze.

#3. Naucz się Fluttera od podstaw

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Flutterem, ten kurs pomoże Ci zrozumieć podstawowe koncepcje i tworzyć proste, ale estetyczne aplikacje Flutter. Nie ma żadnych wymagań wstępnych, możesz zacząć od razu!

#4. Oficjalna dokumentacja Fluttera

Niezależnie od tego, czy masz doświadczenie w programowaniu, czy dopiero zaczynasz, dokumentacja Fluttera poprowadzi Cię przez proces stawania się ekspertem w tworzeniu aplikacji. Jest to również najlepsze miejsce, aby znaleźć najnowsze stabilne wersje Fluttera.

#5. Flutter w świecie rzeczywistym według samouczków (pierwsza edycja)

Jeśli opanowałeś już podstawy Fluttera i chcesz dalej się rozwijać, ta książka o Flutterze w świecie rzeczywistym będzie doskonałym wyborem.

Poprowadzi Cię ona od podstaw do profesjonalnego tworzenia aplikacji w Flutterze.

#6. Flutter Kompletne odniesienie

Ta książka jest szczegółowym omówieniem frameworka Flutter i języka programowania Dart. Dogłębnie omawia różne zagadnienia oraz przedstawia najlepsze praktyki w zakresie tworzenia aplikacji w Flutterze.

Na oficjalnej stronie internetowej książki można znaleźć quizy, które pozwolą sprawdzić Twoje umiejętności.

#7. Flutterowa książka kucharska

Ta książka przedstawia przygodę związaną z tworzeniem, debugowaniem i skalowaniem natywnych aplikacji dla systemów iOS i Android.

Zapoznasz się z kompleksowymi samouczkami dotyczącymi Fluttera i zobaczysz, jak tworzyć unikalne interfejsy użytkownika (UI).

#8. Flutter dla manekinów

Ta książka, zatytułowana Flutter dla manekinów, jest wyjątkowa, ponieważ uczy języka programowania Dart.

Wyjaśnia, jak inicjować własne frameworki i wyposaża w narzędzia niezbędne do korzystania z rewolucyjnego środowiska tworzenia aplikacji Flutter.

#9. Budowanie gier z Flutterem

Niezależnie od tego, czy chcesz odkrywać, czy tworzyć gry w Flutterze, ta książka jest obszernym przewodnikiem po tworzeniu wieloplatformowych gier z wykorzystaniem silnika Flutter Flame.

Książka ma charakter proceduralny, co gwarantuje zrozumienie wszystkich kroków i najlepszych praktyk programistycznych.

#10. Projekty Fluttera

Ta książka uczy języka programowania Dart i frameworka Flutter poprzez praktyczne tworzenie aplikacji i gier.

Zawiera projekty, które prezentują najlepsze techniki tworzenia aplikacji Flutter.

Podsumowanie

Teraz masz pełne pojęcie o tym, jak działa Flutter i w jaki sposób może Ci pomóc w tworzeniu produktów cyfrowych. Flutter oferuje dużą elastyczność, a jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia.

Po opanowaniu podstaw programowania w Flutterze możesz stworzyć dowolną aplikację internetową, mobilną (na Androida lub iOS) lub aplikację na komputery Mac, aby zaspokoić potrzeby każdego klienta.

Na koniec sprawdź najlepsze frameworki do tworzenia aplikacji bezserwerowych.