Wyjaśnienie marketingu opartego na doświadczeniach w 5 minut (z przykładami)

Marketing doświadczeń to naprawdę skuteczna i szybka taktyka marketingowa służąca budowaniu świadomości marki poprzez bezpośrednie kontakty z klientami publicznymi lub biznesowymi.

Tradycyjny model reklamowy telewizji i radia jest słabszy niż kiedykolwiek. Internauci używają adblockerów do blokowania reklam z internetowych platform reklamowych.

Co więcej, dostępność rozrywki i treści informacyjnych bez dodatków na platformach OTT naprawdę zmniejszyła przestrzeń dla marketingu biznesowego opartego na reklamach.

Będąc inteligentnym właścicielem firmy lub menedżerem ds. Marketingu, musisz odkrywać unikalne i zrównoważone taktyki marketingowe. Ponadto musisz działać szybciej niż konkurencja, aby zdobyć jak najwięcej potencjalnych klientów, potencjalnych klientów i klientów.

Marketing doświadczalny to szybko rozwijająca się strategia marketingowa, którą można wykorzystać na kurczącym się rynku reklamy online i offline. Czytaj dalej, aby zostać ekspertem w tej dziedzinie!

Wstęp

Marketing doświadczeń, jak sama nazwa wskazuje, to biznesowa strategia marketingowa, w ramach której oferujesz swoim klientom doświadczenie produktów i usług.

Takie doświadczenia mogą mieć charakter osobisty lub wirtualny. Ale głównym celem jest zbudowanie wpływu na uczestników wydarzenia, aby uzyskać następujące korzyści bez płacenia za kolejne kampanie marketingowe:

  • Nieaktywni klienci kupują lub subskrybują ponownie
  • Obecni klienci rozpowszechniają Twoją markę i funkcje w swoich sieciach społecznościowych
  • Bezpośrednia konwersja leadów i przypadkowych uczestników na klientów podczas wydarzeń

Ponadto wszystko polega na stworzeniu wciągającego, wciągającego i zabawnego doświadczenia, które pomaga marce przyciągnąć więcej uwagi i pokonać popularność konkurencyjnych marek.

Możesz usłyszeć następujące terminy marketingowe dotyczące marketingu empirycznego i masz rację; wszystkie są podobne:

  • Marketing zaangażowania
  • Marketing naziemny
  • Marketing na żywo
  • Marketing partycypacyjny
  • Marketing lojalnościowy

Ostatecznym celem tej taktyki marketingowej jest pokazanie konsumentom, że nie jesteś na rynku, aby sprzedawać produkty lub usługi.

Jesteś tam ze swoimi konsumentami, słuchaj ich bolączek, improwizuj swój produkt, spraw, aby był opłacalny i uwzględniaj głos klienta.

Cele

# 1. Stwórz buzz o swoim produkcie

Głównym celem tego podejścia marketingowego jest wywołanie szumu wokół Twojego produktu, usługi lub marki i utrzymanie tego szumu przez dłuższy czas. Nawet jeśli nie angażują żadnych celebrytów ani influencerów, eksperymentalne kampanie mogą wywrzeć trwałe wrażenie na klientach.

Gdy doświadczenie jest udostępniane pocztą pantoflową lub udostępniane w mediach społecznościowych, szum trwa i prowadzi marketing w Twoim imieniu.

#2. Zwiększ świadomość marki

Firmy również wykorzystują tę technikę marketingową, aby uświadomić ludziom swoją markę. Jego strategia polega na umieszczeniu Twojej marki w centrum uwagi, więc każdy musi ją zauważyć, bez względu na wszystko. Ponieważ ludzie mogą utożsamiać się z tymi kampaniami, jest bardziej prawdopodobne, że będą rozmawiać o Twojej firmie z innymi.

#3. Zdobądź uwagę mediów

Właściwie przeprowadzony marketing oparty na doświadczeniach może zapewnić Ci zasięg w mediach bez wydawania ani grosza. Ponadto nie musisz inwestować w PR, ponieważ ta kampania może umieścić Cię w mediach i pozwala wydać budżet na media/PR na coś innego.

#4. Stowarzyszenia Pozytywnych Klientów

Kolejnym celem tej kampanii jest stworzenie silnej firmy. Takie skojarzenia ułatwiają budowanie i pielęgnowanie znaczących relacji z konsumentami.

Ponieważ prowadzi do rozmów wokół Twojej firmy, proces marketingowy staje się płynny dzięki dwukierunkowej komunikacji.

#5. Ulepsz profil firmy

Marketing doświadczeń pomaga markom budować silne powinowactwo. Ponieważ ułatwia to klientom rozmowę, firmy czerpią korzyści z lepszej rozpoznawalności marki, lojalności i lepszej sprzedaży.

Dzięki temu marketingowi możesz zaoferować klientom praktyczne doświadczenie, aby poprawić swoją wiarygodność. To podnosi profil Twojej marki i buduje dobrą wolę w branży.

#6. Nawiąż więź emocjonalną

Emocje to najlepszy sposób, aby pomóc komuś przypomnieć sobie Twoją markę wśród tysięcy firm. Dzięki temu rodzajowi marketingu firmom łatwiej jest budować bliskie relacje z klientami. Zwiększa lojalność wobec marki i gwarantuje, że klienci wrócą do Twojej firmy w celu spełnienia przyszłych wymagań.

#7. Uruchom nowy produkt

Kiedy masz zamiar wprowadzić nowy produkt, tradycyjne techniki marketingowe mogą nie przyciągnąć wymaganej uwagi opinii publicznej. Musisz zrobić coś nowego, aby zauważyli Twój produkt wśród bałaganu istniejących reklam.

Tutaj marketing doświadczeń może odegrać dużą rolę, integrując produkty z wydarzeniem. Może osobiście łączyć się z docelowymi konsumentami, aby zauważyli Twoje nowe produkty.

Czy marketing doświadczeń działa?

Ta taktyka marketingowa działa z następujących powodów:

  • Tworzy bezpośrednie połączenie między firmą a jej klientami/konsumentami.
  • Osobiste lub wirtualne wydarzenia, które są zabawne i wciągające, wzmacniają połączenie poprzez elementy emocjonalne.
  • Rośnie poziom lojalności i zaufania, co napędza sprzedaż bezpośrednią i szeptaną.
  • Konsumenci i klienci poszukiwali praktycznych doświadczeń lub demonstracji produktu, który chcą kupić, a marketing doświadczeń spełnia to wymaganie.
  • Uczestniczący klienci, potencjalni klienci, potencjalni klienci i przypadkowi goście dostarczają aktualnych trendów rynkowych i danych, które w przeciwnym razie musiałbyś kupić.
  • Takie wydarzenia marketingowe działają jak reakcja łańcuchowa. Kiedy klienci będą zadowoleni z Twojego wydarzenia, podzielą się tym w mediach społecznościowych lub w rozmowie ze znajomym. Następnie podczas następnego wydarzenia skierowanego do klienta możesz zauważyć wzrost liczby uczestników.
  • Twoje zespoły ds. towarów związanych z marką lub zabezpieczenia marketingowe mogą rozprowadzać więcej płatnych lub bezpłatnych towarów wśród uczestników.

Przyjrzyjmy się kilku faktom dotyczącym marketingu empirycznego:

Wskaźnik sukcesu

  • Według Agency AE 75% marketerów B2C (business-to-customer) stwierdziło, że wydarzenia osobiste mają kluczowe znaczenie dla promocji i sukcesu ich firmy.
  • Ta taktyka marketingowa przynosi tak duże sukcesy, że 81% firm stwierdziło, że ich wydatki na marketing partycypacyjny przekroczą lub dorównają budżetowi sprzed COVID-19, jak podano w EventTrack 2021.
  • Według HubSpot marketing oparty na doświadczeniach jest jedną z pięciu najważniejszych taktyk marketingowych, na których obecnie opierają się firmy.
  • Ten sam raport EventTrack 2021 mówi, że 91% konsumentów zamierza kupić produkty określonej marki po uczestnictwie w doświadczeniach związanych z marką lub wydarzeniach aktywizujących.

Zwrot z inwestycji (ROI)

  • Według Drum, skuteczne doświadczenia z marką w ręku zwykle prowadzą do 85% zamiaru zakupu i zwrotu z inwestycji 4: 1.
  • Inny podobny raport z Marketing Charts mówi, że ROI z marketingu opartego na zdarzeniach konsumenckich wynosi zwykle od 25% do 34%.
  • Firmy dysponujące budżetem na wydarzenia marketingowe w przedziale od 50 do 100 milionów dolarów przewidują zwrot z inwestycji na poziomie 5:1, jak wspomniało Prelude Events.

Kroki konfiguracji i uruchomienia

# 1. Dowiedz się więcej o bazie klientów

Zanim zaplanujesz tę kampanię, przyjrzyj się aktualnym danym klientów, aby dowiedzieć się, jaki rodzaj eksperymentalnego marketingu jest dla nich odpowiedni. Da ci również wgląd w niezbadane rynki.

#2. Ustaw cele

Jak w przypadku każdej innej kampanii marketingowej, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć dzięki tej kampanii. Czy chodzi o wypromowanie nowego produktu czy znalezienie nowych klientów na stare produkty? Cokolwiek to jest, zacznij przygotowywać się do kampanii, gdy ustalisz cele.

#3. Zidentyfikuj KPI

Kampanie oparte na doświadczeniach pomagają gromadzić szczegółowe dane o klientach i osobiste opinie. Jednak firmy powinny być świadome sposobów mierzenia KPI i danych, które powinny być zbierane od uczestników. Marki mogą podejmować lepsze decyzje, biorąc pod uwagę takie cele i wskaźniki KPI.

#4. Potwierdź budżet kampanii

Podczas projektowania każdej nowej kampanii musi istnieć budżet, który zapewni firmie zwrot z inwestycji. Aby przeprowadzić eksperymentalną kampanię marketingową, niezbędny jest solidny budżet. Powinien obejmować konfigurację kampanii, testy bezpieczeństwa, zebranie konsumentów i wydarzenie oraz być wystarczający, aby zapewnić niezapomniane wrażenia.

#5. Wybierz plan wielokanałowy

Chociaż większość eksperymentalnych wydarzeń marketingowych odbywa się w fizycznej lokalizacji, nie zawsze musi tak być. Możesz także transmitować wydarzenie na żywo w mediach społecznościowych. Ponadto klienci, którzy nie mogą fizycznie uczestniczyć w wydarzeniu, powinni mieć możliwość uczestniczenia w nim za pośrednictwem wiadomości tekstowych, e-maili i mediów społecznościowych.

#6. Bądź na bieżąco z wykonaniem

Nie chcesz wyglądać na nieprzygotowaną przed publicznością w dniu wydarzenia. Dlatego zapewnienie, że logistyka i wykonawcy są przygotowani i na miejscu, powinno być Twoim najwyższym priorytetem.

Kierownictwo zespołu powinno bacznie obserwować kampanię, aby wszystko przebiegało płynnie.

#7. Trenuj swój zespół

Każdy członek zespołu, który weźmie udział w kampanii, powinien przejść odpowiednie szkolenie. Powinny być dobrze poinstruowane, aby dawały radosne przedstawienie. Ponadto każdy powinien znać swoje obowiązki i mieć wystarczające uprawnienia do wykonania zadania.

#8. Nadaj priorytet bezpieczeństwu i doświadczeniu klienta

W przypadku tej techniki marketingowej musisz oferować swoim klientom pozytywne wrażenia, którymi warto się dzielić. Dopasowując przesyłanie wiadomości i wykonywanie do operacji biznesowych, musisz również zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom.

#9. Na żywo z kampanią

Największym etapem tej kampanii jest doprowadzenie wydarzenia do skutku. Skończ ze wszystkimi kontrolami w ostatniej chwili, aby uniknąć usterek podczas wydarzenia. Bądź też przygotowany na skuteczne radzenie sobie z nieprzewidzianymi problemami.

#10. Ocena wyników

W trakcie kampanii sprawdź, czy potrafisz poprawnie zebrać potrzebne dane. Po zakończeniu musisz ocenić sukces swojej kampanii i wdrożyć je do następnej strategii marketingowej.

Przykłady z życia wzięte

# 1. Obszar zatoki Google.org Impact Challenge

Firma Google pomogła lokalnym organizacjom non-profit w rejonie Zatoki San Francisco rozwiązać niektóre trudne problemy społeczności. Aby pomóc organizacjom non-profit, Google przekazało również 1 milion dolarów finansowania.

Firma Google umieściła wiele interaktywnych ekranów w całym regionie Bay Area, na których można było głosować na najlepsze organizacje non-profit w okolicy. Takie kampanie mają głęboki wpływ na budowanie marki wśród mieszkańców.

#2. Pokoje Smaków M&M’s

Firma M&M otworzyła wiele sklepów typu pop-up w Nowym Jorku, aby polować na swój kolejny popularny smak. Sklepy te składały się z dekoracji wewnętrznych i rekwizytów charakterystycznych dla określonych smaków. Wyskakujące okienka zawierałyby również bary z napojami i przekąskami z koktajlami o tematyce M&M.

Akcja ta umożliwiła klientom M&M udział w produkcji czekoladowych smaków. Wkrótce sklepy te pojawiły się w postach w mediach społecznościowych i zwiększyły popularność marki M&M’s.

#3. Strefy zaparowania Lipton Ice Tea

Aby sprzedawać Lipton Ice Tea, firma Lipton ustawiła interaktywne billboardy na stacjach metra i w strefach o dużym natężeniu ruchu. Te billboardy tworzyłyby mgłę na kilka sekund, aby pasażerowie czekający na autobusy lub wagony metra mogli się odświeżyć w upalne letnie dni.

#4. Podziel się colą

Kampania „Podziel się colą” prowadzona przez firmę Coca-Cola w Australii i Stanach Zjednoczonych spotkała się z fenomenalnym uznaniem klientów. Firma Coke zaczęła drukować frazę „Podziel się colą z…”, po której pojawiło się 150 popularnych nazwisk w Australii i 250 w Stanach Zjednoczonych.

Później kampania rozpoczęła drukowanie popularnych tekstów piosenek na rynku amerykańskim w ramach kampanii Share a Coke and a Song.

#5. Facebook: Facebook IQ na żywo

Ta oparta na doświadczeniu kampania marketingowa z Facebooka pomogła firmie zrozumieć przepływ zakupów produktów/usług, gdy klienci korzystają z mediów społecznościowych do robienia zakupów.

Facebook zrobił to wszystko w fizycznych sklepach detalicznych, do których ludzie biznesu mają dostęp. Była też kawiarnia na Instagramie pełna stref selfie i innych okazji do robienia zdjęć.

#6. Zapłać kampanią fotograficzną Google

Chcąc wypromować swoją aplikację fotograficzną, Google wybrało ulice Austin w Teksasie. Tam gigant technologiczny wprowadził wiele ciężarówek sprzedających babeczki z aplikacją Zdjęcia Google. Ludzie na ulicy mogli dostać ciastko i zapłacić za nie, klikając zdjęcie w aplikacji Zdjęcia Google.

Ostatnie słowa

Marketing Twojej marki, produktu, usługi lub pomysłu jest zawsze konieczny, niezależnie od tego, czy rynek idzie w górę, czy w dół. Budżet marketingowy należy przeznaczyć na odpowiednie kampanie, aby uzyskać maksymalne korzyści.

Marketing doświadczeń polega na przyciąganiu jak największej liczby gałek ocznych do Twoich produktów. Zwłaszcza, że ​​wiele krajów zniosło ograniczenia związane z COVID-19, firmy zarządzające wydarzeniami otrzymują wiele zleceń na organizowanie osobistych wydarzeń marketingowych, podczas których firmy mogą bezpośrednio kontaktować się ze swoimi klientami.

Możesz wykorzystać rozbudowaną wiedzę na temat marketingu opartego na doświadczeniach, o której mowa w tym artykule, aby zyskać większą pewność siebie, gdy następnym razem będziesz opracowywać strategię nowej kampanii marketingowej.

Możesz być również zainteresowany kampanią video marketingową.