Wyjaśnienie nasion, serii A, B, C i D

Ten kompleksowy przewodnik omówi różne etapy finansowania startupów, takie jak finansowanie początkowe, finansowanie serii (A, B, C, D itd.) I wiele więcej.

W dzisiejszych czasach ciągle słyszy się takie słowa jak startupy, wycena, bootstrap, finansowanie zalążkowe, inwestycje typu venture capital i wiele innych. Doświadczeni przedsiębiorcy znają te terminy bardzo dobrze, ale początkujący przedsiębiorcy mogą czuć się nieco przytłoczeni.

W tym artykule szczegółowo omówimy proces finansowania startupu, harmonogram finansowania start-upu, szacunkową kwotę, którą możesz zebrać na każdym etapie, a nawet opcje wyjścia, jeśli Twój startup zmieni się w jednorożca.

Przejdźmy więc do tego przewodnika po finansowaniu startupów.

Dlaczego startupy potrzebują finansowania?

Startup to biznes, który opiera się na unikalnym pomyśle i jest w początkowej fazie rozwoju. Startup może być założony i zarządzany przez jednego lub kilku przedsiębiorców.

Jeśli nie masz pomysłu, możesz nawet użyć sztucznej inteligencji do wygenerowania pomysłu biznesowego.

Głównym celem startupu jest zaspokojenie określonego zapotrzebowania na produkt lub usługę. Dlatego mają niszową docelową bazę klientów. Startupy to w większości firmy o wysokich kosztach i niskich dochodach, dlatego do prowadzenia działalności potrzebują zewnętrznego kapitału.

Startupy są zwykle napędzane technologią i dlatego potrzebują siły roboczej, która może przekształcić pomysł założyciela w produkty i usługi. Potrzeba dużo pieniędzy, aby startup rozkwitł i stał się firmą wartą miliardy dolarów, taką jak Uber, SpaceX, Canva, Epic Games i inne.

Aby sfinansować te wymagania pieniężne, firmy przechodzą przez różne etapy finansowania start-upów. Każdy etap jest definiowany zgodnie z potrzebami firmy, rentownością, wyceną, planami na przyszłość i nie tylko.

Jak działa proces finansowania startupu?

Najpierw musisz zrozumieć uczestników zaangażowanych w proces finansowania, zanim dowiesz się, jak to działa. Po jednej stronie są właściciele/firmy start-upowe, które chcą zabezpieczyć finansowanie, a po drugiej potencjalni inwestorzy.

Inwestorzy zainwestują w spółkę, jeśli zobaczą potencjał wzrostu i oczywiście zwielokrotnią zwrot z inwestycji. Przed pozyskaniem kapitału następuje proces oceny wyceny spółki.

Wycena opiera się na zarządzaniu, oczekiwanym wzroście, prognozach, strukturze kapitału, wielkości rynku i ryzyku. Niektórzy doświadczeni inwestorzy mają również własne metody oceny firmy.

Niektóre z czynników, które wpływają na wycenę startupu to:

  • Przychód: Oszacowanie bieżących zarobków firmy i tego, ile zarobi. Formuła obliczania przychodów to Wielkość rynku X Udział w rynku.
  • Wielkość rynku: Całkowita wartość rynku, na którym działa firma. Obliczana w dolarach amerykańskich.
  • Udział w rynku: Pozycja startupu na rynku, na przykład 1% ogólnej wielkości rynku.
  • Wielokrotność: szacunkowa wartość firmy, na przykład 10-krotność lub 12-krotność przychodu.
  • Zwrot: Wzrost wartości w stosunku do zainwestowanego kapitału. Opiera się na szacowanym wzroście udziału w rynku, wielkości rynku i przychodach.

Teraz, gdy już zrozumiałeś, dlaczego startupy potrzebują finansowania i jak działa proces finansowania, przejdźmy dalej i omówmy, jakie są różne etapy finansowania startupów.

Podstawowe etapy finansowania startupów

Na etapie finansowania startupy przedstawiają inwestorom swoje pomysły biznesowe i starają się pozyskać fundusze na zaspokojenie ich potrzeb finansowych.

Zobaczmy najważniejsze etapy finansowania startupu, ile kapitału można pozyskać na każdym etapie i dlaczego firmy pozyskują kapitał etapami.

  • Finansowanie wstępne
  • Fundusze zalążkowe
  • Seria A, B, C, D i więcej
  • Pierwsza oferta publiczna (IPO)
  • Uwaga: Przed wejściem do etapu finansowania musisz zarejestrować swoją firmę jako Private LLC. Jest to obowiązkowy wymóg prawny.

    Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą lub niezarejestrowany prywatny startup nie może pozyskiwać środków poza etapem pre-seed.

    Finansowanie wstępne

    Teraz, gdy masz już swój unikalny pomysł na biznes, pierwszą rzeczą, którą zrobisz, będzie analiza rynku dla Twojego produktu/usługi. Ta analiza zweryfikuje, czy Twój pomysł na biznes jest wykonalny.

    Aby przekuć ten unikalny pomysł w rzeczywistość, początkowo będziesz musiał zainwestować trochę środków z własnej kieszeni. Te pieniądze mogą pochodzić z twoich osobistych oszczędności lub pożyczyć pieniądze od przyjaciół i rodziny.

    Runda finansowania wstępnego jest również znana jako bootstrapping. Oznacza to po prostu, że właściciele startupów wykorzystują własne istniejące zasoby, aby skalować swoje startupy w najbardziej zaradny sposób.

    Środki w fazie pre-seed są w większości wykorzystywane na badania i rozwój; pozwala to również przedsiębiorcom przetestować wykonalność ich pomysłu. Na tym etapie wiele startupów zwraca się również o wskazówki do doświadczonych założycieli startupów, aby określić koszty, zaprojektować dochodowy model biznesowy i zebrać pomysły na sprawne prowadzenie biznesu.

    Zaleca się również uporządkowanie wszelkich praw autorskich, patentów, umów partnerskich lub innych wymogów prawnych tylko na etapie przedsiewnym. W przeciwnym razie może to zniechęcić potencjalnych inwestorów, ponieważ żaden inwestor nie chce inwestować w spółkę, która ma nierozwiązane kwestie prawne.

    Potencjalna inwestycja: od 10 000 USD do 100 000 USD

    Fundusze zalążkowe

    To najważniejszy etap dla każdego startupu, ponieważ tutaj sprawy stają się trochę poważne. Według awaria9 na 10 startupów upada na etapie finansowania zalążkowego.

    W tym momencie zaniesiesz swój prototyp do potencjalnych inwestorów i zaoferujesz im udziały w firmie w zamian za większe kwoty kapitału. W większości przypadków środki zebrane na tym etapie są wykorzystywane na:

    • Wprowadzenie produktu
    • Kampanie marketingowe
    • Zatrudnianie nowych zasobów
    • Dodatkowe badania rynku w celu dopasowania produktu do rynku

    Ponieważ na tym etapie będziesz zatrudniać niektórych pracowników, będziesz musiał zainwestować w narzędzie do współpracy zespołowej, takie jak Slack, Microsoft Teams, Zoho lub inne. Jeśli zamierzasz zatrudniać zdalnie, być może będziesz musiał zainwestować w narzędzie do współpracy nad dokumentami, takie jak Notion, ClickUp lub monday.com.

    Potencjalni inwestorzy na etapach finansowania zalążkowego to:

    • Anioł Biznesu [entrepreneurs, individual investors, etc.]
    • Firmy venture capital na wczesnym etapie [Sequoia Capital, Tiger Global, Accel, and more]
    • Inkubatory [Y Combinator, Microsoft Accelerator, Techstars, and more]

    Na tym etapie do gry o finansowanie wkraczają aniołowie biznesu, czyli kolejne popularne określenie w ekosystemie startupów. Aniołowie biznesu to ci inwestorzy i doświadczeni przedsiębiorcy, którzy inwestują w firmę na etapie poprzedzającym uzyskanie przychodów, a także oferują swoją wiedzę specjalistyczną dla sukcesu firmy.

    Dlatego ci początkujący inwestorzy nazywani są aniołami. Możesz także zebrać fundusze od przyjaciół i rodziny lub poprzez kampanię crowdfundingową.

    Powinieneś udać się na rundę finansowania zalążkowego, gdy Twój startup ma wartość od 3 do 6 milionów USD. Potencjalna inwestycja zależy od stron i ich zdolności inwestycyjnych.

    Potencjalna inwestycja: od 50 000 USD do 3 mln USD

    Etap finansowania serii (A, B, C, D i więcej)

    Na tym etapie firma cieszy się dobrą opinią klientów i sprzedażą, a teraz chce zwiększyć swój udział w rynku. Aby to osiągnąć, firma będzie musiała zwiększyć skalę działalności i skupić się na odpowiedniej strategii marketingowej.

    Firma zamierza również inwestować w najnowsze technologie. Na tym etapie finansowania startupu rozpoczyna się runda Serii A. Jeśli widziałeś popularny program Shark Tank, znasz rundę finansowania Serii A.

    Na tym etapie inwestorzy chcą inwestować w spółki, które już wprowadziły na rynek swoje produkty i już zaczęły generować przychody. Wraz ze wzrostem firmy rosną jej przychody i wycena, a co za tym idzie zapotrzebowanie na finansowanie również rośnie.

    Firmy muszą pozyskiwać fundusze od uznanych firm venture capital, aby spełnić ten zwiększony wymóg kapitałowy. Niektórzy duzi inwestorzy instytucjonalni, których można się spodziewać na tym etapie, to Sequoia, Lightspeed, Saif Partners, Nexus, Matrix, Kalari i inni.

    Nie ma z góry określonej kwoty, którą można zebrać w każdej z tych rund Serii. To zależy od firmy do firmy.

    Omówmy potencjalne fundusze i ich wykorzystanie w każdej rundzie Serii.

    Seria A: Potencjalne inwestycje i wykorzystanie funduszy

    Na tym etapie inwestorzy nie szukają już tylko spółek opartych na świetnych pomysłach, ale takich, które są poparte mocną strategią i rentownym modelem biznesowym. Wszystko to jest konieczne, aby przekształcić startup w odnoszący sukcesy, przynoszący pieniądze biznes.

    Dlatego firmy o wartości do 50 milionów dolarów wybierają finansowanie serii A. Fundusze serii A są najczęściej wykorzystywane do przyszłego rozwoju biznesu, takiego jak:

    • Usprawnianie procesów biznesowych
    • Rozwój produktu
    • Tworzenie skalowalnego planu rozwoju
    • Zrównoważenie niedoborów i strat finansowych

    Możesz także zainwestować w narzędzia do analizy sprzedaży, aby lepiej zrozumieć swoich klientów i zwiększyć sprzedaż.

    Potencjalne inwestycje: od 2 do 10 milionów dolarów

    Seria B: Potencjalne inwestycje i wykorzystanie funduszy

    Rundy finansowania serii B mają głównie na celu przeniesienie biznesu poza etap rozwoju.

    Dzięki funduszom Seed i Series A firmy koncentrują się na badaniach rynku, rozwoju produktów i tworzeniu znacznej bazy użytkowników. Mimo to fundusze serii B są wykorzystywane do poszerzania zasięgu rynkowego i zaspokajania zwiększonych wymagań.

    Tylko firmy o ugruntowanej pozycji biorą udział w finansowaniu serii B. Według Fundzw 2022 r. spółki przechodzące do etapu finansowania serii B miały medianę wyceny na poziomie 35 mln USD i średnio 51 mln USD.

    Inwestorzy serii B to w większości ci sami inwestorzy, co inwestorzy serii A – duzi inwestorzy instytucjonalni. Często istnieje inwestor kotwiczny, który przyciąga innych inwestorów. Jedyna różnica w Serii B, którą zobaczysz, to napływ nowych firm venture capital specjalizujących się w inwestowaniu na etapie ekspansji.

    Fundusze serii B są najczęściej wykorzystywane do:

    • Rozwój rynku
    • Zaawansowane działania w celu zdobycia nowych rynków
    • Zbierz zespoły dla różnych działów – marketingu, zasobów ludzkich itp.

    Potencjalne inwestycje: od 10 do 25 mln USD

    Seria C: Potencjalne inwestycje i wykorzystanie funduszy

    Firma wchodząca w fazę finansowania Serii C już odnosi sukcesy. Na tym etapie firmy chcą poszerzyć swój katalog produktów, wejść na nowe rynki, a nawet przejąć inne firmy.

    Celem inwestora jest uzyskanie 2X lub 3X zwrotu z inwestycji. Fundusze serii C inwestowane są głównie w skalowanie firmy poprzez poszerzenie zasięgu rynkowego lub przejęcie innej spółki.

    Pozyskiwanie funduszy w serii C jest łatwiejsze w porównaniu z poprzednimi rundami, ponieważ firma znacznie się rozwija, a inwestorzy ufają, że startup odniesie jeszcze większy sukces.

    Fundusze serii C przeznaczone są na:

    • Twórz nowe produkty
    • Zwiększ zasięg rynkowy
    • Przejmuj firmy o słabych wynikach w tej samej branży

    Potencjalne inwestycje: od 25 do 50 mln USD

    Seria D: Potencjalne inwestycje i wykorzystanie funduszy

    Większość firm nawet nie bierze udziału w rundach finansowania serii D, ale jeśli to robią, dzieje się tak głównie z dwóch powodów:

  • Lukratywna okazja: przed wejściem na giełdę firma widzi okazję do przejęcia, której nie można przegapić.
  • Słabe wyniki: Firma potrzebuje więcej środków, aby osiągnąć cele określone w rundzie finansowania Serii C.
  • Nie ma ograniczeń co do liczby rund finansowania, które może ukończyć startup. Jeśli firma ma bardziej ambitne cele związane z przychodami, może przeprowadzić dowolną liczbę serii zbiórek pieniędzy.

    Potencjalne inwestycje: od 50 do 100 mln USD

    Na tym etapie jako właściciele firmy masz dwie możliwości: EXIT lub IPO.

    Teraz, gdy Twoja firma stała się wielomilionową firmą, a nawet jednorożcem wartym miliard dolarów, duzi gracze zaoferują Ci ogromną kwotę ryczałtową za przejęcie Twojej firmy.

    Może to być transakcja przejęcia 100% lub nawet fuzja. Ty i twoi inwestorzy możecie podjąć decyzję o zabraniu wszystkich zysków i wyjściu z firmy. Pamiętaj jak Facebook przejął WhatsAppa?

    Drugą opcją, którą masz na etapie finansowania Serii, jest IPO, co prowadzi nas do czwartego etapu finansowania startupu.

    Pierwsza oferta publiczna (IPO)

    Rozpoczęcie pierwszej oferty publicznej (IPO) jest ostatecznym etapem dla każdego startupu. Na tym etapie prywatny startup staje się spółką publiczną i pozyskuje fundusze bezpośrednio od społeczeństwa.

    Pierwsza oferta publiczna (IPO) oznacza po prostu pierwszą ofertę złożoną przez spółkę dotyczącą sprzedaży jej akcji własnych bezpośrednio do publicznej wiadomości za pośrednictwem giełdy papierów wartościowych. Giełda może znajdować się w kraju prowadzenia działalności lub w innym kraju.

    Firma może nawet być notowana na wielu giełdach. Niektóre z największych IPO ostatnich lat, takie jak Stripe, Instacart, Discord i inne, znajdowały się na czwartym etapie etapu finansowania startupów.

    Warunki wstępne rozpoczęcia IPO

    Podczas uruchamiania IPO proces składa się głównie z dwóch części:

    ✅ Faza przedmarketingowa

    ✅ Uruchomienie IPO

    Firma zareklamuje ofertę IPO subemitentom (głównie bankom inwestycyjnym) i zachęci do prywatnych ofert lub może opublikować komunikat prasowy, aby wzbudzić zainteresowanie opinii publicznej. Firma wybiera jednego lub kilku subemitentów, którzy prowadzą i zarządzają procesem IPO.

    Bank inwestycyjny ocenia firmę na podstawie analizy finansowej i decyduje o wycenie, cenie akcji, dacie debiutu giełdowego i nie tylko. Dbają również o każdy aspekt IPO – due diligence, dokumentację, archiwizację, marketing, a nawet emisję.

    Przed rozpoczęciem IPO firma musi być zarejestrowana w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) i spełniać wszystkie kryteria kwalifikacyjne. Gdy wszystko zostanie zrobione, firma będzie notowana na giełdzie.

    Po publicznym udostępnieniu ogół społeczeństwa może kupować i sprzedawać akcje spółki. W ten sposób firma będzie teraz zbierać fundusze. IPO to ostatnia część etapu finansowania startupu.

    Korzyści z IPO

    • Możliwość pozyskiwania kapitału od ogółu społeczeństwa
    • Rozwój firmy znajduje odzwierciedlenie w cenach akcji, co z kolei prowadzi do wzrostu kapitalizacji rynkowej
    • Spółki publiczne mają łatwiejsze transakcje przejęć (konwersje akcji)
    • Zwiększona przejrzystość dla ogółu społeczeństwa
    • Korzystne warunki kredytowania

    Ostatnie słowa

    Widzieliśmy więc różne etapy finansowania startupów i ile kapitału można się spodziewać w każdej rundzie.

    Podsumowując, istnieją cztery podstawowe etapy finansowania startupów: pre-seed, seed, rundy serii i pierwsza oferta publiczna (IPO). Każdy etap wiąże się z wyjątkowymi wyzwaniami i możliwościami, a startupy powinny dokładnie rozważyć dostępne opcje przed wyborem ścieżki finansowania.

    Startupy powinny wybrać ścieżkę finansowania, która najlepiej odpowiada ich celom i zadaniom. Fundusze zalążkowe to dobra opcja dla startupów, które dopiero zaczynają. Finansowanie aniołów to dobra opcja dla startupów z działającym produktem, które chcą się rozwijać.

    Fundusze venture capital to dobra opcja dla startupów, które chcą skalować. Finansowanie private equity to dobra opcja dla startupów, które chcą przejąć lub połączyć się z innymi firmami.

    Wreszcie, IPO jest dobrą opcją dla startupów, które są gotowe pozyskać kapitał z rynków publicznych.

    Bez względu na to, jaką ścieżkę finansowania wybierze startup, ważne jest, aby mieć solidny biznesplan i jasne zrozumienie ryzyka i korzyści z nim związanych.

    Następnie sprawdź dostawców kapitału obrotowego, aby sfinansować rozwój Twojej firmy.