Zrozumienie UCaaS w połączonym świecie [+6 Solutions for SMBs]

Wdrożenie efektywnej platformy UCaaS może przynieść Twojej firmie wymierne korzyści, nie tylko w obecnym czasie, ale również zapewnić przewagę technologiczną w przyszłości.

Rozwiązania UCaaS zyskują na popularności ze względu na swoją elastyczność, wygodę użytkowania, łatwość skalowania, optymalizację kosztów oraz inne zalety, które są niezwykle istotne dla współczesnych przedsiębiorstw działających w konkurencyjnym środowisku.

Udowodniły swoją niezastąpioną wartość w sytuacjach kryzysowych, takich jak niedawna pandemia, kiedy to konieczność pracy zdalnej stała się powszechna.

Dostęp do zaawansowanych narzędzi i zasobów dla osób pracujących zdalnie znacząco podnosi produktywność, usprawnia przepływ pracy i przyczynia się do sukcesu firmy.

W niniejszym artykule omówimy zagadnienie UCaaS oraz przedstawimy najlepsze platformy, które możesz wykorzystać do zoptymalizowania komunikacji w swojej firmie.

Czym jest UCaaS?

Unified Communications as a Service (UCaaS), czyli Ujednolicona Komunikacja jako Usługa, to model dostarczania usług komunikacji biznesowej w chmurze. Pozwala firmom, niezależnie od ich wielkości, na korzystanie z ujednoliconych narzędzi komunikacyjnych za pośrednictwem chmury.

UCaaS stanowi jeden z elementów szerokiego trendu określanego jako Anything-as-a-Service (XaaS), do którego zaliczają się również SaaS, PaaS, IaaS i inne. Jest on również istotną częścią transformacji cyfrowej, która promuje wykorzystanie usług chmurowych w różnych sektorach gospodarki na całym świecie. UCaaS obsługuje sześć głównych funkcji komunikacyjnych:

  • Telefonia firmowa
  • Zintegrowane wiadomości
  • Mobilność
  • Komunikatory i status obecności dla zespołów i użytkowników indywidualnych
  • Rozwiązania konferencyjne, obejmujące wideokonferencje, konferencje audio i internetowe
  • Procesy wspomagające komunikację, takie jak współpraca w ramach przepływu pracy, platformy komunikacyjne, centra kontaktowe itp.

Dzięki oparciu na chmurze, UCaaS jest łatwo dostępny dla firm o różnej skali działania. Oferuje korzyści takie jak prostota skalowania, łatwość konfiguracji oraz oszczędności finansowe.

Jak działa UCaaS?

Infrastruktura UCaaS oparta na chmurze jest dostarczana, zarządzana i utrzymywana przez dostawcę usług. Dzięki temu klienci nie muszą samodzielnie konfigurować ani utrzymywać żadnej infrastruktury, aby móc z niej korzystać. Charakterystyczne cechy UCaaS to:

  • Wielodostępność, gdzie wielu klientów korzysta ze wspólnej infrastruktury komunikacyjnej, w tym centrów danych, zasobów obliczeniowych, serwerowni, współdzielonego sprzętu, sieci oraz serwerów kasetowych.
  • Samoobsługowy portal internetowy, który umożliwia zarządzanie, monitorowanie użytkowania i wydajności.
  • Usługi licencjonowane w ramach cyklicznej, miesięcznej lub subskrypcyjnej opłaty.

UCaaS usprawnia usługi komunikacyjne w całej organizacji. Zapewnia dostęp do czatów, wiadomości SMS, wideokonferencji, centrów kontaktowych i wielu innych możliwości. Wszystko to odbywa się w środowisku internetowym, co eliminuje konieczność stosowania dodatkowego sprzętu VoIP. Dostawcy usług UCaaS przejmują odpowiedzialność za całą konfigurację, telefonię, funkcjonalności i aspekty bezpieczeństwa.

Aby lepiej zrozumieć działanie UCaaS, warto przyjrzeć się bliżej protokołowi VoIP (Voice-over-Internet), który stanowi podstawę funkcji głosowych UCaaS. VoIP przekształca sygnał dźwiękowy w pakiety danych, a następnie przesyła je do dostawcy usług telefonicznych w chmurze. Dodatkowo, powiadomienia o poczcie głosowej i numery telefonów działają w oparciu o protokół inicjowania sesji (SIP).

UCaaS w pełni wykorzystuje możliwości VoIP bez zbędnych komplikacji. Dzięki temu Twój zespół może swobodnie realizować połączenia, a każdy pracownik może pracować zdalnie, korzystając z aplikacji na urządzeniach mobilnych i komputerach.

Centra danych UCaaS są odporne na trudne warunki atmosferyczne, przepięcia i przerwy w dostawie prądu, co gwarantuje ciągłość biznesową i łatwość skalowania, co jest trudne i kosztowne w przypadku firm, które tworzą własne platformy UCaaS.

Co więcej, usługi UC są realizowane za pośrednictwem płynnie działających aplikacji do współpracy, komunikatorów i wideokonferencji. Wszystkie elementy są zaprojektowane tak, aby uprościć komunikację i zapewnić spójność w całej organizacji, niezależnie od tego, czy pracownicy pracują w biurze, czy zdalnie.

Elementy składowe UCaaS

UCaaS obejmuje szereg narzędzi komunikacyjnych, takich jak konferencje audio, telefonia, udostępnianie plików, poczta elektroniczna i wideokonferencje.

Dobra platforma UCaaS powinna oferować wszystkie te możliwości, a także intuicyjny interfejs, który zapewnia płynną nawigację i podnosi produktywność. Powinna również integrować centrum kontaktowe, komunikację wewnętrzną, czat, wideo i funkcje głosowe.

Kluczowe elementy UCaaS to:

Telefonia

Platformy UCaaS oferują zaawansowane systemy telefoniczne z podstawowymi funkcjami, takimi jak przekierowywanie połączeń, routing, nagrywanie, blokowanie numerów, automatyczna sekretarka, poczta głosowa i zarządzanie połączeniami. Wykorzystują one technologię centrali PBX w chmurze oraz VoIP, umożliwiając firmom nawiązywanie i odbieranie połączeń przez internet. Zaawansowane rozwiązania mogą również wykorzystywać sztuczną inteligencję w celu podniesienia wydajności i uzyskania cennych informacji z danych.

Wideokonferencje

Wideokonferencje stały się niezbędne dla rozwoju współczesnych firm, szczególnie po pandemii COVID-19. Pracownicy mogą pracować z dowolnego miejsca, a spotkania online to doskonały sposób na omawianie ważnych spraw, bez względu na lokalizację uczestników.

Rozwiązania UCaaS umożliwiają prowadzenie spotkań wideo i audio z wieloma uczestnikami, co idealnie sprawdza się w przypadku spotkań biurowych, webinariów, prezentacji i czatów. Ułatwia to współpracę, niezależnie od odległości.

Poczta elektroniczna i komunikatory internetowe

Dzięki komunikatorom internetowym członkowie zespołu mogą w łatwy sposób prowadzić rozmowy w czasie rzeczywistym. Jest to przydatne w przypadku szybkich odpraw, przypomnień i codziennej komunikacji. Świetnie sprawdza się również w obsłudze klienta, ponieważ jest wygodna, wydajna i nieinwazyjna.

E-mail wciąż jest niezwykle ważnym narzędziem dla firm, stanowiąc najbardziej profesjonalną i skuteczną formę komunikacji. Można go używać w połączeniu z innymi kanałami komunikacji, aby usprawnić przepływ pracy i dać pracownikom oraz klientom możliwość wyboru preferowanej formy kontaktu.

Narzędzia do współpracy

Platformy UCaaS oferują szereg narzędzi do współpracy, które usprawniają pracę zespołową i komunikację. Zawierają funkcje takie jak szybkie planowanie, udostępnianie ekranu i plików, nagrywanie, coaching, a także zarządzanie projektami, klientami i pracownikami.

Dostępność chmurowa i oprogramowanie klienckie

UCaaS jest oparty na chmurze, co oznacza, że każda platforma i usługa UCaaS jest hostowana przez dostawcę usług w jego centrach danych. Dzięki temu dostęp do usług jest możliwy z dowolnego miejsca, za pomocą dowolnego urządzenia, co sprzyja pracy zdalnej.

Korzyści z UCaaS dla firm i pracowników zdalnych

Jak wspomniano wcześniej, UCaaS przynosi liczne korzyści zarówno dla firm, jak i ich pracowników, w tym osób pracujących zdalnie. Niektóre z tych korzyści to:

Skalowalność

UCaaS umożliwia łatwe skalowanie oprogramowania i zasobów w zależności od potrzeb firmy. Możesz w łatwy sposób dodawać lub usuwać użytkowników bez wcześniejszego planowania. W przypadku rozwiązań lokalnych, skalowanie może być bardzo trudne. Wymaga to znacznych inwestycji w infrastrukturę oraz przebudowy systemów. Z UCaaS jest to możliwe za pomocą kilku kliknięć.

Elastyczność i dostępność

Rozwiązania UCaaS są dostępne dla każdego, z dowolnego miejsca. Zapewnia to dużą elastyczność, co jest szczególnie ważne dla pracowników zdalnych. Dzięki temu, że aplikacje i rozwiązania UCaaS są wdrażane za pośrednictwem internetu lub chmury, masz dostęp do wszystkich narzędzi komunikacyjnych z poziomu smartfona, laptopa, komputera stacjonarnego lub tabletu.

Oszczędności

UCaaS jest oferowany klientom w modelu subskrypcyjnym. Wystarczy uiszczać ustaloną opłatę w regularnych odstępach czasu, aby uzyskać dostęp do wszystkich funkcji i narzędzi komunikacyjnych w jednym miejscu, bez konieczności inwestowania w drogi sprzęt, oprogramowanie czy ich utrzymanie.

Aby móc korzystać z UCaaS, wystarczy zainwestować w systemy o wystarczającej przepustowości. Wszystkie usługi i funkcje są zdefiniowane w ramach wybranego planu, co chroni przed nieprzewidzianymi kosztami komunikacyjnymi. Pomaga to w zarządzaniu wydatkami firmy, a jednocześnie zwiększa zwrot z inwestycji (ROI).

Dzięki UCaaS możesz zaoszczędzić na rachunkach telefonicznych dzięki stałej miesięcznej opłacie za nielimitowane połączenia. Nie musisz ponosić dodatkowych kosztów za zaawansowane funkcje, ponieważ są one wliczone w subskrypcję. Nie będziesz musiał także wydawać pieniędzy na personel IT, który zajmowałby się monitorowaniem i konserwacją, ponieważ wszystko jest obsługiwane przez usługodawcę.

Oszczędność czasu

W biznesie liczy się każda sekunda, a interesujące okazje mogą pojawić się w każdej chwili. Dlatego też musisz być zawsze gotowy.

Co jednak, jeśli poświęcisz mnóstwo czasu i zasobów na budowanie i utrzymywanie infrastruktury we własnym zakresie, a także na kwestie bezpieczeństwa, zgodności z przepisami, funkcjonalności itp.?

Może to negatywnie wpłynąć na Twoją podstawową działalność, szczególnie jeśli masz ograniczone zasoby ludzkie lub finansowe.

Zamiast tego, wybór UCaaS pozwoli Ci zaoszczędzić czas i nerwy związane z zarządzaniem i konserwacją, ponieważ wszystkim zajmie się usługodawca.

Współpraca i produktywność

Zaawansowane narzędzia komunikacyjne dostarczane w chmurze ułatwiają efektywną współpracę wszystkim pracownikom, szczególnie tym, którzy pracują zdalnie. Sprzyja to budowaniu zdrowej kultury pracy, w której wszyscy mogą dzielić się swoimi spostrzeżeniami i pracować na tych samych założeniach, niezależnie od działu, w którym pracują.

UCaaS pomaga również zwiększyć produktywność pracowników poprzez szybki dostęp do informacji za pośrednictwem rozwiązań chmurowych oraz skuteczną komunikację i współpracę pomiędzy pracownikami i klientami.

Według firmy Cisco, aż 75% użytkowników odnotowało wzrost produktywności dzięki UCaaS podczas pracy w różnych lokalizacjach firmy.

Oprócz powyższych, platformy UCaaS oferują również inne korzyści, takie jak:

  • Wbudowana redundancja rozwiązań głosowych dla większej niezawodności.
  • Łatwe zarządzanie i raportowanie użytkowania.
  • Usprawnione doświadczenie pracowników i użytkowników dzięki istniejącym narzędziom.
  • Pojedynczy punkt kontaktowy do rozwiązywania problemów za pośrednictwem dostawcy UCaaS.
  • Bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami, takimi jak HIPAA, PCI-DSS, SOC itp.

Kluczowe terminy związane z UCaaS

Telepraca

Telepraca to termin, który odnosi się do sytuacji, w której pracownicy wykonują swoje zadania poza tradycyjnym miejscem pracy, takim jak biuro. Używając narzędzi komunikacyjnych, takich jak połączenia telefoniczne, wideokonferencje itp., mogą współpracować z dowolnego miejsca na świecie, pod warunkiem posiadania stabilnego łącza internetowego.

Wirtualne biuro

Wirtualne biuro to środowisko, w którym pracownik wykonuje swoje obowiązki zdalnie. Używa do tego swojego urządzenia (smartfona, tabletu, komputera stacjonarnego itp.), za pomocą którego uzyskuje dostęp do zasobów, witryn internetowych, plików biurowych i innych narzędzi. Może to przypominać Twoje biurko w biurze i możesz je zaprojektować tak, aby wyglądało profesjonalnie i nowocześnie. Możesz korzystać z wygodnego krzesła, stołu i innych niezbędnych rzeczy, które potrzebujesz podczas pracy.

Wspólna przestrzeń robocza

Wspólna przestrzeń robocza to środowisko, które koncentruje się na współpracy między pracownikami. Jej celem jest zmniejszenie złożoności, wyeliminowanie luk komunikacyjnych i stworzenie zdrowego środowiska pracy. W takiej przestrzeni pracownicy czują się częścią organizacji i są zachęcani do dawania z siebie wszystkiego, niezależnie od tego, czy pracują w biurze, czy zdalnie.

Jeśli szukasz najlepszej platformy UCaaS, oto kilka propozycji.

Vonage

Ujednolicenie komunikacji za pomocą jednej aplikacji – Vonage, która obsługuje wiadomości, połączenia głosowe, media społecznościowe, faksy i wideo. Oferuje ponad 50 funkcji i innych zintegrowanych rozwiązań, skalowalność, globalny zasięg, większą łączność i produktywność, 99,999% czasu pracy bez przestojów oraz gwarantowaną jakość usług (QoS).

Kluczowe cechy:

  • Vonage Meetings – intuicyjne narzędzie do współpracy wideo, które można wykorzystać w całej organizacji.
  • Portal administracyjny do zarządzania systemami telefonicznymi.
  • Aplikacje mobilne i komputerowe, które zapewniają łączność z Twoimi zespołami.
  • Biznesowa skrzynka odbiorcza umożliwiająca szybsze przechwytywanie i rozwiązywanie problemów za pośrednictwem wiadomości SMS, Facebook Messenger i MMS.
  • Wirtualny asystent AI do samoobsługi klienta z obsługą głosową.
  • App Center do integracji aplikacji, które zwiększają produktywność i wygodę użytkownika.
  • Blokowanie identyfikatora dzwoniącego.
  • Pola zajętości do identyfikacji, które telefony są aktualnie w użyciu.
  • Funkcja „Zadzwoń, ogłoś” do określania przyczyn połączenia oraz możliwość tworzenia połączeń konferencyjnych.

Vonage jest łatwy w konfiguracji, szybki w skalowaniu i elastyczny. Umożliwia pracownikom kontaktowanie się z klientami i ze sobą nawzajem praktycznie zawsze i wszędzie.

Zoom

Połącz spotkania, czat i funkcje głosowe w jednym rozwiązaniu – Zoom, które zapewnia elastyczną komunikację i ułatwia współpracę.

Kluczowe cechy:

  • Spotkania: Bezpieczny dźwięk i obraz w jakości HD, wbudowane narzędzia do współpracy i integracja z kalendarzem.
  • Czat: Natychmiastowe połączenie z klientami, uproszczenie komunikacji wewnątrz firmy, planowanie i prowadzenie rozmów telefonicznych, spotkań ad hoc, śledzenie zadań i udostępnianie plików.
  • Telefon: Korzystanie z telefonu Zoom, przekształcanie połączeń w wideo i używanie telefonu VolP w chmurze z laptopa, telefonu komórkowego, komputera stacjonarnego lub tabletu.
  • Webinaria wideo: Webinaria Zoom, które można skalować do 50 tysięcy osób, w tym ponad 100 panelistów wideo o najwyższej jakości obrazu i dźwięku, z możliwością dostosowania konfiguracji, przesyłania strumieniowego na żywo i rejestracji.
  • Zoom Rooms: Sala konferencyjna do współpracy zdalnej lub w biurze.
  • Bezpieczeństwo: 256-bitowe szyfrowanie AES-GCM i inne funkcje bezpieczeństwa podczas spotkań.
  • Obsługiwane platformy: macOS, Windows, Linux, Android OS i iOS.

Korzystając z Zoom, otrzymujesz czystą jakość połączeń, szyfrowaną i bezpieczną komunikację w chmurze, szybką wymianę wiadomości oraz uproszczoną strukturę technologiczną.

Nextiva

Nextiva upraszcza komunikację, łącząc systemy telefoniczne z aplikacjami biznesowymi, automatyzacją i sztuczną inteligencją na jednej platformie, aby pomóc Ci skutecznie prowadzić firmę.

Kluczowe cechy:

  • Automatyzacja powtarzalnych czynności komunikacyjnych, takich jak automatyczne odpowiedzi, wysyłanie wiadomości e-mail, przeprowadzanie ankiet itp., co pozwala oszczędzać czas.
  • Analityka, która umożliwia uzyskanie dogłębnych analiz biznesowych i informacji o klientach.
  • Solidne wbudowane narzędzia do wspierania zespołów serwisowych i sprzedażowych.
  • Centrala PBX w chmurze z funkcją routingu połączeń.
  • Połączenia telefoniczne w jakości HD.
  • Udostępnianie ekranu.
  • Integracja z systemami CRM.
  • Zaawansowane funkcje, w tym rejestrowanie połączeń, nagrywanie, kolejki, transfery, przekierowywanie, identyfikacja dzwoniącego, muzyka na czekanie, automatyczna obsługa itp.

Nextiva umożliwia komunikację z klientami i pracownikami za pośrednictwem wielu platform, takich jak telefon, e-mail, wideo, wiadomości tekstowe i media społecznościowe.

Microsoft Teams

Skorzystaj z popularnej platformy Microsoft Teams, aby łączyć się z ludźmi w pracy, domu i szkole.

Kluczowe cechy:

  • Obsługa wszystkich urządzeń, od komputerów stacjonarnych i laptopów po smartfony i tablety.
  • Szyfrowanie danych dla plików, połączeń, czatów i spotkań.
  • Udostępnianie plików, ankiety i automatyzacja zadań.
  • Przechowywanie danych w chmurze.
  • Hosting webinariów, rejestracje, spotkania z klientami itp.
  • Narzędzia do raportowania.
  • Integracja z narzędziami takimi jak Outlook, Word, PowerPoint, Excel, OneDrive, SharePoint itp.

Aplikacja Teams pozwala łączyć się ze współpracownikami, przyjaciółmi i rodziną oraz uzyskać dostęp do udostępnionych zasobów z dowolnego miejsca, aby uczyć się i wprowadzać innowacje za pośrednictwem połączeń, udostępniania wideo i czatów.

Dialpad

Rozmawiaj, spotykaj się i komunikuj z klientami i pracownikami za pomocą Dialpad, który oferuje przyjazne środowisko pracy, sprzyjające budowaniu znaczących relacji. Niezależnie od tego, gdzie znajdują się Twoje zespoły i klienci, zawsze masz dostęp do ujednoliconej komunikacji.

Oferuje doskonałe funkcje, integracje i stale wprowadza innowacje, aby dostarczać coraz lepsze rozwiązania.

Kluczowe cechy:

  • Spotkania wideo oparte na sztucznej inteligencji, platforma sprzedażowa i centrum kontaktowe.
  • Obsługa w ponad 70 krajach z bezpłatnymi i lokalnymi numerami.
  • Prawie 100% gwarancja dostępności SLA.
  • Możliwość zbierania ocen satysfakcji (CSAT) ze wszystkich rozmów z klientami.
  • Wbudowana funkcja rozpoznawania mowy oraz przetwarzanie języka naturalnego (NLP).
  • Ponad 74 dostępne integracje.
  • DARMOWY okres próbny przez 14 dni.

Możesz liczyć na tę platformę klasy korporacyjnej, która spełni wszystkie Twoje potrzeby komunikacyjne, niezależnie od wielkości i rodzaju Twojej firmy.

GoTo

Pozostań w kontakcie ze współpracownikami, klientami i bliskimi, korzystając z prostego rozwiązania – GoTo. Ten telefoniczny system oparty na chmurze jest bezpieczny i przeznaczony do pracy zdalnej i elastycznej.

Kluczowe cechy:

  • Wizualny edytor „przeciągnij i upuść” ułatwiający konfigurację.
  • Centrala PBX w chmurze i połączenia międzynarodowe.
  • Przekierowywanie połączeń, wideokonferencje HD, automatyczna sekretarka, drzewo telefoniczne itp.
  • Możliwość przeniesienia aktualnych numerów lub dodania numeru bezpłatnego.
  • Konfigurowalne plany wybierania i routing połączeń.
  • Usprawniony przepływ pracy w centrum kontaktowym.
  • 99,999% dostępności, rozproszona architektura chmury i niskie zużycie przepustowości.

GoTo obsługuje wszystkie urządzenia i umożliwia łatwe przełączanie się między aplikacjami komputerowymi, telefonem stacjonarnym i aplikacją mobilną.

Podsumowanie: dlaczego UCaaS ma kluczowe znaczenie dla przyszłości?

Inwestycja w odpowiednią platformę UCaaS zapewni lepszą komunikację w Twojej organizacji – zarówno pomiędzy pracownikami, jak i z klientami. Zagwarantuje również lepszą skalowalność, niezawodność, elastyczność i zwrot z inwestycji.

Według raportu IDC z 2012 roku, rynek UCaaS osiągnął w 2020 roku wartość 47,2 miliarda dolarów. Biorąc pod uwagę jego wzrost i rosnące wykorzystanie na przestrzeni lat, przewiduje się, że ten trend utrzyma się przez wiele kolejnych lat. Wybierz najlepszą platformę UCaaS i ciesz się korzyściami dla swojej firmy.


newsblog.pl