10 najlepszych praktyk w Excelu podczas opowiadania historii o wizualizacji danych

Chcesz bez wysiłku sprzedać pomysł, produkt lub usługę? Musisz przyjąć koncepcję storytellingu wizualizacji danych!

Opowiadanie przekonującej historii poprzez dzielenie i dzielenie danych stało się niezbędną umiejętnością w każdej karierze i biznesie. Jeśli chcesz zapewnić sobie pracę w renomowanej marce, musisz udowodnić, co możesz zrobić dla firmy, przedstawiając fakty oparte na danych.

Lub, jeśli Twoja marka coś sprzedaje, musisz afiszować się, poparty danymi, w jaki sposób Twój produkt/usługa może coś zmienić.

Czy Ty też chcesz spróbować swoich sił w wizualizacji danych i odnieść sukces jako profesjonalista lub firma? Przeczytaj ten artykuł do końca!

Czym jest wizualizacja danych?

Gdy przedstawiasz graficznie dane w łatwo zrozumiałym formacie wizualnym, to jest to wizualizacja danych. W tym procesie analitycy i analitycy danych wykorzystują różne elementy wizualizacji danych, takie jak wykresy, wykresy, przestawne, mapy cieplne, mapy i inne.

Celem jest uczynienie danych bardziej dostępnymi i zrozumiałymi dla odbiorców. Pracownicy, menedżerowie i interesariusze mogą z łatwością wskazywać wzorce, trendy i wartości odstające na poprawnie zwizualizowanych slajdach danych.

W życiu osobistym i zawodowym spotkasz się z wizualizacją danych. Kolorowe pulpity nawigacyjne, które widzisz w aplikacjach do ćwiczeń, finansów, giełdy, narzędzi inteligentnego domu, nawigacji drogowej itp., są wynikiem wizualizacji danych.

Jak działa wizualizacja danych?

Wizualizacja danych polega na przekształcaniu liczb w łatwo zrozumiałe wizualizacje. Jeśli wyjaśnisz tendencję wzrostową temperatury otoczenia w ciągu dnia za pomocą prostych liczb, ludzie z trudem to zrozumieją.

Jeśli jednak narysujesz wykres liniowy z danych wejściowych i pokażesz, że temperatura rośnie od rana, osiąga szczyt, a następnie spada wraz ze zbliżaniem się nocy, wykres utworzy kształt odwróconej litery V. Publiczność będzie teraz z łatwością rozumieć zmiany temperatury w ciągu dnia.

Wizualizacja danych działa, ponieważ:

  • Ludzie z łatwością przyswajają obrazy, takie jak kształty, kolory, zdjęcia, rysunki itp., w porównaniu z liczbami i tekstami w arkuszu kalkulacyjnym.
  • Wykresy, mapy, wykresy itp. są wizualnymi metaforami. Ponieważ ludzie przetwarzają wizualizacje szybciej niż teksty, mogą łatwo łączyć kropki podczas wizualizacji danych.
  • Same surowe dane w bazie danych lub arkuszu kalkulacyjnym nie mają żadnej wartości. Kiedy organizujesz surowe dane i wizualizujesz je, dodajesz wartość do danych. Zwizualizowane dane to przydatne informacje, które odbiorcy mogą wykorzystać do rozwiązywania problemów lub podejmowania decyzji.

Dlaczego wizualizacja danych jest ważna?

  • Pomaga szybko przyswajać informacje.
  • Ponieważ otrzymujesz wizualne kolejki, przetwarzanie informacji, wydobywanie wglądu i podejmowanie decyzji stają się łatwe.
  • Możesz udostępniać wizualizacje zewnętrznym i wewnętrznym współpracownikom za pomocą kilku kliknięć.
  • Identyfikacja korelacji między zmiennymi niezależnymi staje się łatwym zadaniem.
  • Możesz podzielić skomplikowane dane na proste fragmenty, a następnie zwizualizować je, aby łatwo je zrozumieć.

Różne typy i przykłady wizualizacji danych

# 1. Wykresy liniowe

Do wizualizacji danych szeregów czasowych należy użyć wykresów liniowych lub diagramów. Są bardzo podobne do wykresów punktowych, ale przedstawiają punkty danych oddzielone przedziałami czasowymi. Wykresy liniowe łączą segmenty za pomocą linii, stąd nazwa.

#2. Wykresy powierzchniowe

Podobnie jak w przypadku wykresów liniowych, analitycy danych używają wykresów warstwowych do śledzenia danych w czasie. Jednak narzędzie koloruje wykreślony obszar między liniami dla wielu elementów. Ten typ wizualizacji danych umożliwia mierzenie ogólnych wolumenów, takich jak wolumeny różnych produktów sprzedawanych w różnych krajach.

#3. Wykresy sieciowe

Grafy sieciowe składają się z sieci, węzłów, interakcji między sieciami i ścieżek, tworząc bardzo złożoną grafikę. Jeśli chcesz wykryć wzorce między sieciami klastrów, możesz użyć tego formatu wizualizacji danych.

#4. Mapy geograficzne

Źródło obrazu: UBS.com

Korzystając z wizualizacji danych typu mapa geograficzna, można w łatwy i zrozumiały sposób prezentować i wyjaśniać dane dotyczące lokalizacji. Na mapach geograficznych zobaczysz głównie dystrybucję danych objętościowych dotyczących ludzi, takich jak udział głosów, udział płci, zasięg internetu, zasięg urządzeń sanitarnych itp.

#5. Mapy drzew

Mapy drzewa wykorzystują zagnieżdżone prostokąty do wizualizacji danych hierarchicznych. Takie diagramy efektywnie wykorzystują miejsce na ekranie. Dzięki temu na jednym ekranie możesz porównywać setki grup i ich wyniki. Model wizualizacji wykorzystuje również różne odcienie i temperatury kolorów, aby przedstawić dane dotyczące wydajności każdej grupy.

#6. Wykres słupkowy

Wykresy słupkowe lub diagramy ułatwiają wizualizację danych kategorycznych w odniesieniu do różnych wartości. Na osi X musisz umieścić obserwowane przedmioty. Następnie na osi Y wykreślasz wartości odpowiednich pozycji. W ten sposób otrzymujesz pionowe paski. Im wyższa wartość przedmiotu, tym wyższy pasek.

#7. Wykres Gantta

Wykres Gantta to najpopularniejszy rodzaj wizualizacji danych, jaki można znaleźć w zarządzaniu projektami.

Jest to poziomy wariant wykresu słupkowego. Wykres Gantta wizualizuje zadania i ich postęp w stosunku do czasu trwania każdego zadania. Pozioma długość pasków zależy od początku, przebiegu i końca zadania.

#8. Wykres kołowy

Ten typ wizualizacji danych przedstawia dane na wykresie w kształcie koła. Gdy chcesz porównać różne produkty lub usługi pod kątem uzyskiwanych przychodów, możesz skorzystać z tego wykresu. Tutaj traktujesz cały obszar komórki jako 100%. Następnie, zgodnie z wartością procentową każdego elementu, rozprowadzasz je po całym obszarze komórki.

Przypadki użycia wizualizacji danych

Podstawowym przypadkiem użycia jest identyfikacja trendów, wzorców, relacji między produktami/usługami itp. na podstawie surowego zbioru danych. Jeśli zauważysz nagły wzrost trendów w zbiorze danych długoterminowych, możesz wziąć pod uwagę, że zdarzenia w tych interwałach nasilają się.

Na przykład podczas wydarzenia w Czarny piątek możesz szybko zauważyć wzrost sprzedaży produktów/usług na platformach eCommerce.

Cele monitorowania

Analitycy danych tworzą interaktywne pulpity nawigacyjne przy użyciu wizualizacji danych. Te pulpity nawigacyjne mogą pokazywać produktywność, wykorzystanie zasobów, metryki wydajności, sprzedaż, zwrot z inwestycji w marketing itp. Na pulpicie nawigacyjnym można również dokonywać drobnych wyborów i modyfikacji w celu niestandardowej wizualizacji punktów danych.

Dostęp do danych

Firmy muszą przekazywać informacje swoim pracownikom w przystępnej formie. Tutaj możesz również wykorzystać wizualizację danych. Zamiast surowych danych możesz wysyłać różne wykresy i wykresy dotyczące sprzedaży, marketingu, budżetu, przychodów, kosztów ogólnych itp.

Teraz znajdź poniżej najlepsze praktyki, których powinieneś przestrzegać, aby Twój projekt opowiadania historii z wizualizacją danych odniósł sukces:

Specyfikacja grupy docelowej

Musisz stworzyć prezentację wizualizacji danych, analizując grupę docelową. Jeśli publiczność pochodzi z silnego zaplecza technicznego, możesz dołączyć złożone narzędzia do wizualizacji, takie jak wykresy sieciowe, histogramy, mapy drzew, wykresy Gantta itp.

Te grupy uczestników mogą być profesjonalistami, nauczycielami, naukowcami, kierownikami itp. i są świadomi złożonych narzędzi do wizualizacji danych.

Wręcz przeciwnie, jeśli przedstawiasz swoje ustalenia publiczności nietechnicznej, trzymaj się prostych wykresów, takich jak wykresy punktowe, wykresy słupkowe, wykresy liniowe itp.

Ta grupa odbiorców to głównie użytkownicy końcowi, osoby postronne wydarzenia marketingowego, potencjalni klienci, potencjalni klienci itp., którzy rozumieją dane za pomocą wizualnych kolejek. Mogą nie znać podstawowych zasad wykresów i wykresów, których używasz.

Zdefiniuj cel

Niezależnie od tego, czy w prezentacji używasz jednego, czy wielu wykresów wizualnych, upewnij się, że zdefiniowałeś cel każdej grafiki. Nie zostawiaj tego publiczności. Jeśli to zrobisz, możesz nie uzyskać od nich pożądanej uwagi.

Na przykład w powyższej wizualizacji danych Witryny marketingowej Google Analytics znajdują się cztery grafiki: wykresy liniowe, mapy geograficzne, poziome wykresy słupkowe itp. Teraz, jeśli przyjrzysz się uważnie obrazowi, zobaczysz różne definicje dla każdej wizualizacji.

  • Wykres liniowy trendu sesji witryny
  • Mapa geograficzna dla trendów krajowych
  • Poziomy wykres słupkowy dla trendu opartego na kanale

Korzystanie z właściwych elementów wizualizacji

Różne wykresy mają różne przypadki użycia. Nie możesz użyć wykresu sieciowego zamiast wykresu słupkowego. Dlatego zrozum dane, a następnie wybierz metodę wizualizacji. Więcej wskazówek dotyczących wyboru odpowiedniego wykresu znajduje się w sekcji „Typy wizualizacji danych i przykłady” powyżej.

Obecnie wiele narzędzi do manipulacji danymi, takich jak Arkusze Google, Excel itp., udostępnia trójwymiarowe wersje wielu popularnych wykresów i diagramów. Na przykład wykres kołowy 3D. Korzystanie z wykresów 3D wiąże się jednak z różnymi ograniczeniami.

Czasami trójwymiarowy wykres kołowy nie przedstawia danych w sposób, w jaki powinieneś to zrobić. W płaszczyźnie 3D musisz również umieścić wiele etykiet. Na koniec możesz zniekształcić wizualizację i historię. Dlatego trzymaj się wykresów i wykresów 2D, ponieważ publiczność łatwo je rozumie.

Prawidłowe oznakowanie

Nie zapomnij oznaczyć etykietami wykresów i wykresów, których używasz w swoim projekcie wizualizacji danych. Na przykład musisz podać wartości dla osi X/Y, nazwy elementów, legendy, ramy czasowe gromadzenia danych itp.

Na powyższym obrazku znajdziesz etykiety dla każdego elementu na slajdzie wizualizacji danych. Pomaga słuchaczom czytać wykresy, wykresy i tabele.

Zawsze, gdy używasz słupków i wykresów 2D, upewnij się, że zaczynasz wykres od punktu przecięcia X i Y, gdzie oba są równe zeru. Jeśli odwrócisz to i zaczniesz od punktu, w którym oś Y jest różna od zera, wizualizacja może wprowadzić użytkownika w błąd.

Przyswajalne i prostsze punkty danych

Dołącz tylko kilka wizualizacji z danymi na ekran. Polegaj głównie na obrazach, ilustracjach i filmach, aby opowiedzieć historię. Wyjaśniając punkty danych, używaj powszechnych terminów zamiast terminologii branżowej.

Na przykład na powyższym obrazie raportu ogólnego Google Ads użyliśmy tylko czterech narzędzi do wizualizacji danych: pulpitów nawigacyjnych, wykresów liniowych, wykresów kołowych i tabeli.

Możesz jednak ulepszyć tę samą wizualizację, wyjaśniając terminy branżowe, takie jak CTR, wyświetlenia, konwersje itp.

Prawidłowe użycie kolorów i czcionek

Do oddzielenia punktów danych należy użyć różnych kolorów. Używając kolorów, upewnij się, że cały slajd wygląda kojąco dla oczu. Nie używaj mocno kontrastujących kolorów. Publiczność będzie miała w oczach zmęczenie patrząc przez długi czas na wykresy.

Używaj także łatwych do odczytania krojów pisma dla liczb i alfabetów. Używaj czcionek Sans Serif, ponieważ wyglądają one znacznie lepiej, gdy prezentujesz duże zbiory danych. Ponadto spróbuj użyć dużej i pogrubionej czcionki, aby odbiorcy mogli łatwo wizualizować dane.

Tworzenie narracji

Twoje opowiadanie oparte na danych wymaga narracji lub fabuły. Zacznij od ważnego problemu, z którym publiczność może się osobiście utożsamić. Następnie zacznij wyjaśniać liczby generowane przez Twój produkt/usługę. Na koniec przedstaw swój produkt/usługę jako rozwiązanie.

Możesz stworzyć świetną narrację, korzystając z następujących elementów:

  • Linia trendu do wizualizacji strat w czasie
  • Wykres porównawczy pokazujący, czym Twój produkt różni się od innych
  • Utwórz tabelę kolejności rankingowej, aby pokazać, że Twój produkt znajduje się na szczycie, porównując różne funkcje z innymi produktami
  • Wykres punktowy pokazujący, że rozwój biznesu klienta jest proporcjonalny do korzystania z Twoich produktów lub usług

Postępuj zgodnie ze standardowymi projektami wizualnymi

Twoi odbiorcy na półkuli zachodniej czytają od lewej do prawej, potem od góry do dołu i ponownie od lewej do prawej. Ten wzorzec czytania jest znany jako wzorzec Z. Dlatego jeśli kierujesz reklamy na kraje zachodnie, umieść grafikę we wzorze Z.

Tak więc umieść pierwszy wykres w lewym górnym rogu slajdu. Następnie po jego prawej stronie umieść kolejną wizualizację danych, która odnosi się do wykresu po lewej stronie. Teraz umieść następny powiązany wykres w lewym dolnym rogu, a ostatni wykres po prawej stronie u dołu.

Synchronizuj opowiadanie danych

Dane, które prezentujesz, muszą wspierać Twoją historię. Czasami usterki witryny lub systemy bezpieczeństwa poczty e-mail mogą ograniczać zawartość lub obrazy. Wtedy publiczność nie będzie w stanie zrozumieć graficznej reprezentacji danych. Dlatego etykietowanie jest ważne, aby widzowie mogli zrozumieć historię bezpośrednio z elementów wizualnych.

Bez wątpienia możesz wizualizować od zera za pomocą aplikacji arkuszy kalkulacyjnych, takich jak Microsoft Excel lub Arkusze Google. Na rynku dostępne są jednak bardziej zaawansowane i inteligentne narzędzia do wizualizacji danych.

W takich narzędziach wystarczy zaimportować surowe dane, zdefiniować przypadek użycia i uzyskać sformatowane wizualizacje w ciągu kilku sekund. Możesz sprawdzić narzędzia takie jak Tableau Public, Looker Studio, Microsoft Power BI, Open Refine itp.

Podsumowanie

Do tej pory zapoznałeś się z podstawami wizualizacji danych, takimi jak jej definicja, rodzaje, sposób działania, ważność, przypadki użycia i przykłady. Ponadto poznałeś najlepsze praktyki wizualizacji danych, których musisz przestrzegać, aby opowiedzieć przekonującą i wciągającą historię za pomocą danych biznesowych.

Następne w kolejce są najlepsze narzędzia Business Intelligence i narzędzie do wizualizacji danych FusionCharts, których możesz nie chcieć przegapić.