10 wezwań do działania, aby dwukrotnie zwiększyć liczbę konwersji w witrynie

Photo of author

By maciekx

Aby skłonić odwiedzających Twoją stronę do pożądanych działań, konieczne jest odpowiednie ich ukierunkowanie. Nie jest żadną tajemnicą, że jeśli nie zasugerujesz im kolejnego kroku, po prostu opuszczą witrynę, nie poświęcając jej nawet chwili uwagi.

W tym momencie niezastąpione okazuje się wezwanie do działania.

Jak sama nazwa wskazuje, wezwanie do działania (CTA) informuje odbiorców, jakie konkretne działanie mają podjąć. Jest kluczowe dla zwiększania konwersji na Twojej stronie internetowej.

Obecnie odbiorcy oczekują bardziej spersonalizowanych i przemyślanych wezwań do działania. Dlatego, jeśli chcesz wzbudzić ich zainteresowanie, musisz podejść do tego kreatywnie.

Spersonalizowane wezwania do działania potrafią generować nawet o 202% więcej konwersji niż ich standardowe odpowiedniki.

Co więcej, jeśli Twoje CTA nie będzie niosło dla nich wartości, zostanie bezlitośnie pominięte, a to z kolei zniweczy szansę na konwersję.

Na szczęście, istnieją sprawdzone sposoby, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność Twoich wezwań do działania i poprawić wskaźniki konwersji.

W tym artykule omówimy najważniejsze rodzaje wezwań do działania, które mogą znacząco podnieść współczynnik konwersji Twojej strony.

Czym są wezwania do działania i dlaczego są tak istotne?

Wezwania do działania to elementy tekstowe lub graficzne, których zadaniem jest zachęcenie odbiorców do przejścia do następnego etapu – zgodnie z Twoim zamierzeniem. Może to być dowolna akcja, począwszy od dokonania zakupu, poprzez zapisanie się na listę mailingową, aż po pobranie darmowego materiału.

Wezwania do działania są kluczowe w generowaniu pożądanych reakcji i konwersji wśród odbiorców. Poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych słów lub wyrażeń, skutecznie mobilizują ich do natychmiastowego działania. Są to swoiste wskazówki, które prowadzą odwiedzających Twoją stronę lub potencjalnych klientów do realizacji określonych celów, takich jak zakupy, wypełnianie formularzy czy zapisy do newslettera.

Podstawowym zadaniem wezwań do działania jest transformacja biernych odwiedzających w aktywnych i zaangażowanych klientów. Odpowiednio stosowane CTA pozwalają na zwiększenie efektywności działań marketingowych i sprzedażowych.

Jednak ważne jest, aby być świadomym pułapek, które mogą osłabić skuteczność wezwań do działania, oraz znać sprawdzone metody, które gwarantują lepsze wyniki. Aby podnieść wartość swojego CTA, musisz uświadomić użytkownikom korzyści płynące z podjęcia konkretnej akcji.

Ponadto, kluczowe jest zapewnienie użytkownikom możliwości łatwego wykonania tej akcji. W ten sposób możesz liczyć na wzrost współczynników konwersji i szybszy rozwój swojego biznesu.

Co więcej, wdrożenie skutecznych wezwań do działania ułatwia monitorowanie i analizę efektów działań marketingowych oraz reklamowych. Pozwala to na optymalizację strategii biznesowych i zwiększenie zysków.

Najlepsze praktyki tworzenia efektywnego wezwania do działania

Wezwanie do działania to element marketingu, który służy różnym celom, lecz ma jeden nadrzędny cel – wywołać reakcję użytkownika. Podczas projektowania efektywnego CTA, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów.

Postaw na prostotę i zrozumiałość

Przede wszystkim, upewnij się, że Twoje wezwanie do działania jest proste i łatwe do zrozumienia. Unikaj skomplikowanych terminów lub zawiłego języka, ponieważ może to zdezorientować odwiedzających i obniżyć wskaźniki konwersji.

Zadbaj o zachęcenie do działania

Stosuj język, który pobudza do akcji, np. „Zarejestruj się teraz”, „Dowiedz się więcej” lub „Zacznij”, aby w odbiorcach wywołać poczucie natychmiastowej potrzeby działania.

Użyj mocnych czasowników

Budując swoje wezwanie do działania, wykorzystaj silne i aktywne czasowniki, takie jak „Dołącz”, „Pobierz”, „Rozpocznij” czy „Odbierz”, aby nadać mu większej atrakcyjności.

Zadbaj o atrakcyjny wygląd

Wygląd Twojego CTA ma większe znaczenie, niż mogłoby się wydawać. Idealne wezwanie do działania powinno wyróżniać się kontrastującymi kolorami i pogrubionym tekstem. Postaraj się dodać coś, co sprawi, że „wyskoczy” ze strony i przyciągnie uwagę na tle reszty treści.

Umieść je w widocznym miejscu

Umieść swoje wezwanie do działania w dobrze widocznym miejscu, na przykład na górze strony lub w jej widocznej części, aby było łatwo dostrzegalne i intuicyjne.

Personalizuj je

Dostosuj wezwanie do działania do swojej grupy docelowej, używając języka i grafik, które do niej przemawiają. Pokaż im, że zwracasz się bezpośrednio do nich.

Testuj i optymalizuj

Na koniec, eksperymentuj z różnymi wezwaniami do działania i sprawdzaj, które z nich najlepiej rezonują z Twoją publicznością. Regularnie optymalizuj i ulepszaj swoje CTA na podstawie analizy danych o ich efektywności, które możesz zbierać za pomocą narzędzi do mapowania cieplnego.

Przejdźmy teraz do omówienia najważniejszych typów wezwań do działania, które z pewnością mogą podnieść współczynnik konwersji Twojej witryny.

Czytaj/Dowiedz się więcej

To jedno z najczęściej stosowanych, a zarazem najskuteczniejszych wezwań do działania! Jest to doskonały sposób, by poprowadzić użytkowników do kolejnego etapu, oferując im w zamian dodatkową wartość. Budujesz w ten sposób zaufanie i wiarygodność, dostarczając potencjalnym klientom pogłębionych informacji.

Tak prezentuje się przycisk „Dowiedz się więcej”:

Staraj się, aby to wezwanie do działania było zwięzłe i jasne, co sprawi, że będzie jeszcze bardziej przekonujące. Pamiętaj również, aby umieścić je w strategicznym miejscu na stronie, tam gdzie będzie dobrze widoczne i łatwo dostępne.

Możesz je uzupełniać o znane frazy, takie jak „Dowiedz się więcej o tym, czym się zajmujemy” itp. Dobrze zaprojektowane CTA powinno kierować użytkownika do istotnych informacji i budować poczucie pilności. W ten sposób pomoże Ci przekształcić więcej odwiedzających w klientów i zwiększyć wskaźniki konwersji Twojej witryny.

Wezwanie do działania z magnesem ołowiowym

Wezwania do działania typu lead magnet, działają poprzez zachęcanie odbiorców do wykonania określonej akcji, zwykle polegającej na udostępnieniu danych kontaktowych w zamian za coś wartościowego. Magnes ołowiowy (lead magnet) to w terminologii marketingowej darmowy produkt lub usługa. To oferta wartości – może to być e-book, webinar, kupon rabatowy itp.

Tak wygląda wezwanie do działania generujące leady:

Wezwanie do działania z magnesem ołowiowym umieszcza się zazwyczaj w materiałach marketingowych, które mają na celu przyciągnięcie uwagi grupy docelowej, na przykład na stronie docelowej lub w treści artykułu. Może mieć postać przycisku, formularza lub hiperłącza, które przenosi odwiedzającego na stronę, gdzie może wprowadzić swoje dane kontaktowe.

Po wykonaniu akcji, użytkownik otrzymuje magnes ołowiowy w zamian za pozostawione dane. Można to traktować jako pierwszy krok w lejku sprzedażowym, którego celem jest generowanie leadów, a następnie ich pielęgnowanie i konwersja.

Subskrypcja newslettera

Wezwanie do subskrypcji newslettera to zachęta lub przycisk, który nakłania odwiedzającego stronę do zapisania się na firmowy newsletter e-mailowy. Tego typu wezwania do działania najczęściej umieszcza się w strategicznych miejscach witryny, takich jak nagłówek, stopka czy pasek boczny.

Co więcej, wezwania do działania związane z subskrypcją newslettera są często wzmocnione językiem perswazyjnym, który zachęca odwiedzających do podjęcia akcji. Przykładami mogą być: „Otrzymuj ekskluzywne oferty” lub „Bądź na bieżąco z naszymi nowościami”.

Tak wygląda wezwanie do działania „Zapisz się do newslettera”:

Kliknięcie takiego CTA zazwyczaj przekierowuje użytkownika do formularza, w którym musi on podać swoje dane kontaktowe, takie jak adres e-mail, imię, nazwisko, lokalizacja itp.

Po poprawnym przesłaniu formularza, użytkownik zostaje oficjalnie zapisany do newslettera Twojej firmy. Możesz następnie dodać jego adres do swojej listy mailingowej w narzędziu do e-mail marketingu. Od tej chwili, subskrybent będzie otrzymywał regularne aktualizacje od Twojej firmy.

Wezwania do działania z subskrypcją newslettera służą przekształcaniu odwiedzających stronę w subskrybentów. Daje to firmom możliwość budowania relacji z odbiorcami i informowania ich o nowych produktach, usługach czy promocjach.

Formularz kontaktowy to narzędzie internetowe, które umożliwia użytkownikom przesyłanie wiadomości lub zapytań do właściciela lub administratora witryny. Jest to wygodny sposób, aby odwiedzający mogli skontaktować się z właścicielem witryny bez ujawniania swojego adresu e-mail.

Zazwyczaj formularz kontaktowy jest wyświetlany na stronie internetowej i zawiera zestaw pól, które użytkownik musi wypełnić.

Wymagane dane mogą obejmować:

  • Nazwę użytkownika
  • Adres e-mail
  • Temat wiadomości
  • Sama wiadomość

Właściciel strony otrzymuje powiadomienie o wiadomości po tym, jak użytkownik kliknie przycisk „Wyślij”, po wypełnieniu danych.

Wydarzenia lub promocje o ograniczonym czasie trwania to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców i szybkie przejście ich do następnego kroku. Te wezwania do działania informują odwiedzających o najnowszych promocjach prowadzonych przez Twoją firmę i zachęcają do zapoznania się z ich szczegółami.

Tak wygląda wezwanie do działania promujące wydarzenie:

Tworząc mocne, a zarazem mądre wezwania do promocji wydarzeń, pamiętaj o użyciu słów, które wywołują poczucie pilności u odbiorców. Dodanie nutki personalizacji może być przysłowiową wisienką na torcie.

Do najlepszych przykładów wezwań do działania promujących wydarzenie można zaliczyć: „Skorzystaj z mojej oferty”, „Kup teraz i oszczędź” czy „Odbierz zniżkę”.

Warto podkreślić, że te przykłady są sformułowane w pierwszej osobie. Taki zabieg dodatkowo wzmacnia siłę wezwań do działania.

Przyciski udostępniania w mediach społecznościowych

Przyciski udostępniania w mediach społecznościowych ułatwiają odbiorcom dzielenie się wartościową treścią, co z kolei pomaga w generowaniu większego ruchu. Jednak samo umieszczenie tych przycisków nie wystarczy, aby przyniosły one pożądany efekt; skuteczne wezwanie do działania jest niezbędne, aby w pełni wykorzystać ich potencjał.

Aby w pełni skorzystać z przycisków udostępniania, musisz zacząć od ich właściwego rozmieszczenia. Możesz umieścić je w dowolnym miejscu, od blogów po inne treści warte udostępnienia. Pamiętaj, aby były łatwo dostępne.

W tym przykładzie, gdy użytkownicy czytają artykuł, mogą udostępnić go w swoich mediach społecznościowych, jeśli uznają go za wartościowy.

Tak wygląda wezwanie do działania z udostępnianiem społecznościowym:

Opieka nad leadami

Opieka nad leadami to ważny element skutecznej strategii marketingowej, a wezwania do działania (CTA) odgrywają w tym procesie kluczową rolę. Oferując dopasowaną treść, wezwania do działania pomagają budować ścieżkę klienta, dostarczając odpowiednią wiadomość odpowiedniej osobie we właściwym czasie.

CTA wspierające proces pielęgnacji leadów mają na celu przyciągnięcie potencjalnych klientów, nawiązanie z nimi relacji i przekształcenie ich w lojalnych klientów. Te wezwania do działania koncentrują się na zapewnieniu, że doświadczenie użytkownika jest spersonalizowane, efektywne i dopasowane do jego potrzeb.

Tak wygląda wezwanie do działania związane z pielęgnowaniem leadów:

Typowe wezwania do działania w zakresie pielęgnacji leadów obejmują treści do pobrania, takie jak e-booki i oficjalne dokumenty, rejestrację na webinary i wydarzenia, formularze do planowania konsultacji, pobieranie wersji próbnych produktów oraz zniżki na określony produkt lub usługę.

Wykorzystując właściwe wezwania do działania, możesz pielęgnować potencjalnych klientów, angażować ich i upewnić się, że produkt lub usługa Twojej firmy jest dla nich ważna.

Powiązana treść

Niezależnie od tego, czy jest to post na blogu, czy newsletter, powiązane treści odgrywają kluczową rolę i są istotnym elementem w zwiększaniu skuteczności treści i marketingu.

Powiązane treści – Wezwania do działania, zachęcają czytelników do interakcji z Twoimi materiałami poprzez oferowanie im dodatkowych, powiązanych treści, które zwiększają wartość ich doświadczeń. Możesz włączać powiązane treści za pomocą hiperłączy, umieszczając sugerowane linki na końcu wpisów lub odpowiednie CTA w strategicznych miejscach.

Tak wygląda powiązane wezwanie do działania:

Pamiętaj, że wezwania do działania powinny być stosowane oszczędnie i strategicznie, aby zmaksymalizować ich skuteczność. Właściwie użyte wezwania do działania związane z powiązaną treścią, mogą pomóc w zwiększeniu zaangażowania w Twoje materiały, a jednocześnie w poszerzaniu ich zasięgu.

Bezpłatna wersja próbna/demonstracja

Wezwania do bezpłatnej wersji próbnej lub demonstracyjnej, mogą zachęcić odbiorców do wypróbowania Twoich produktów lub usług. Tego typu wezwania do działania są wykorzystywane, kiedy oferujesz odbiorcom możliwość przetestowania Twoich produktów, zanim zdecydują się na zakup.

Tak wygląda bezpłatne wezwanie do działania na wersję próbną:

Korzystając z bezpłatnych próbnych wezwań do działania, możesz skutecznie zwiększyć zainteresowanie odbiorców Twoimi produktami.

Kluczowe jest jednak, aby pamiętać, że aby skłonić odbiorców do działania, musisz przedstawić korzyści, które płyną z skorzystania z Twojej oferty, a jednocześnie rozwiać ewentualne obawy.

Firma BigCommerce doskonale wykorzystała ten zabieg w swoim darmowym okresowym CTA. Komunikują, jaką wartość może uzyskać odwiedzający w zamian za kliknięcie w przycisk bezpłatnej wersji próbnej.

Skontaktuj się z działem sprzedaży

Ten rodzaj wezwania do działania bezpośrednio zachęca odwiedzających do kontaktu z działem sprzedaży i jest bardzo skoncentrowany na sprzedaży. Te wezwania do działania są skierowane do potencjalnych klientów Twoich produktów lub usług.

Możesz rozważyć umieszczenie tych wezwań do działania na stronach produktów lub usług, ponieważ są one skuteczne w przekształcaniu potencjalnych klientów w klientów.

Często zadawane pytania dotyczące wezwań do działania

Jakie są typowe błędy w CTA?

Do najczęstszych błędów w wezwaniach do działania zalicza się: nieodpowiednie umieszczenie CTA, używanie niejasnego języka, brak poczucia pilności, brak zachęty, nieatrakcyjny projekt, zbyt wiele wezwań do działania na stronie, brak personalizacji i brak testów.

Czy można mieć za dużo wezwań do działania?

Zazwyczaj uważa się, że zbyt wiele wezwań do działania może przytłoczyć użytkownika i osłabić przekaz. Nieuporządkowany lub mylący układ z wieloma konkurującymi ze sobą CTA może powodować dezorientację i obniżać wskaźniki konwersji. Najlepiej postawić na jasny, zwięzły przekaz i jedno główne lub kilka uzupełniających się wezwań do działania na stronie.

Jak przeprowadzać testy A/B wezwań do działania?

Oto kroki, które należy podjąć, aby przeprowadzić test A/B wezwań do działania:
1. Wybierz dwa różne wezwania do działania: wybierz dwa różne wezwania do działania (CTA), które chcesz porównać.
2. Określ cel: zdecyduj, co chcesz osiągnąć za pomocą wezwania do działania. Czy chcesz zwiększyć wskaźniki klikalności i konwersji, czy generować więcej leadów?
3. Stwórz hipotezę: sformułuj hipotezę, które z dwóch wezwań do działania ma większe szanse na osiągnięcie celu.
4. Skonfiguruj test: wykorzystaj narzędzia takie jak Google Optimize lub VWO do ustawienia testu A/B.
5. Podziel ruch: narzędzie do testowania A/B losowo dzieli ruch na stronie pomiędzy dwa wezwania do działania. Dzięki temu możesz zobaczyć, jak każde CTA sprawdza się u różnych odbiorców.
6. Zbieraj dane i analizuj: monitoruj, jak każde wezwanie do działania sprawdza się w określonym czasie.
7. Podejmij decyzję i powtórz: na podstawie wyników testu A/B, zdecyduj, którego wezwania do działania użyć na swojej stronie. Nie zapominaj o ciągłym testowaniu i ulepszaniu swoich wezwań do działania.

Podsumowanie

Nie istnieje uniwersalne wezwanie do działania, które pasowałoby do każdego celu. Różne cele wymagają różnych, odpowiednio dopasowanych CTA. Jednak cechą wspólną wszystkich skutecznych wezwań do działania jest zdolność do wywołania reakcji u użytkownika. Dlatego postaraj się stworzyć przekonujące CTA, które będzie motywować odwiedzających do pożądanego działania.

Możesz również zapoznać się z najlepszym oprogramowaniem do generowania leadów dla startupów i przedsiębiorstw.


newsblog.pl