Pożegnajmy na dobre irytujące błędy, które potrafi generować przeglądarka Chrome.
Zablokowanie dostępu do internetu w chwili, gdy musimy coś pilnie zrobić, potrafi być naprawdę frustrujące. Niestety, tego typu problemy dotykają każdego z nas, więc poszukujemy skutecznych i szybkich rozwiązań.
Zanim przejdziemy do naprawy, warto dokładnie przeanalizować komunikat o błędzie wyświetlony na stronie:
Na początku, odświeżmy stronę – naciśnij klawisz F5.
Nie pomogło? Skontrolujmy adres strony – sprawdź, czy został poprawnie wpisany.
Następnie, uruchommy diagnostykę systemu Windows lub zobaczmy, czy system podpowiada jakieś rozwiązanie.
Na koniec, przyjrzyjmy się kodowi błędu, aby odnaleźć odpowiednie instrukcje naprawcze.
Kolejnym krokiem jest ponowne uruchomienie przeglądarki Chrome. Jeśli to nie przyniesie rezultatu, zrestartujmy cały komputer.
Jeżeli te działania nie rozwiążą problemu, spróbujmy poniższych, ogólnych metod, zanim przejdziemy do bardziej szczegółowych kroków:
- Wyczyśćmy pamięć podręczną oraz pozostałe dane przeglądania: to szybkie rozwiązanie, ale usunie wszystkie dane z przeglądarki. Można jednak skorzystać z synchronizacji Chrome i wybrać, które informacje zachować.
- Wyłączmy program antywirusowy, VPN i serwery proxy: wyłącz wszystko, co może zakłócać działanie sieci, w szczególności program antywirusowy i VPN. Większość programów antywirusowych ma wbudowaną zaporę sieciową, a jej tymczasowe wyłączenie może ułatwić rozwiązanie problemu. Podobnie, VPN i serwery proxy mają bezpośredni wpływ na połączenie i często są przyczyną kłopotów z dostępem do internetu.
- Zsynchronizujmy czas i datę: nieprawidłowa data lub godzina w komputerze może powodować problemy. Można to naprawić, przechodząc do Ustawienia> Czas i język> Data i godzina. Tam należy aktywować opcję „Ustaw czas automatycznie”.
- Zaktualizujmy Chrome i Windows: regularne aktualizacje oprogramowania są istotne zarówno dla wydajności, jak i bezpieczeństwa. Warto zadbać o to, aby przeglądarka i system operacyjny były zawsze w najnowszej wersji.
- Sprawdźmy, czy problem nie powoduje oprogramowanie innych firm: w systemie może działać wiele dodatkowych programów. Aby sprawdzić, czy któryś z nich nie zakłóca działania sieci, warto wykonać tzw. czysty rozruch systemu Windows.
- Wypróbujmy tryb incognito: tryb incognito uruchamia przeglądarkę w wersji minimalnej – bez dodatkowych rozszerzeń i zbędnych skryptów. Jeżeli Chrome działa poprawnie w tym trybie, problem może tkwić w jednym z rozszerzeń. W takim przypadku spróbujmy dezaktywować rozszerzenia pojedynczo, aby zidentyfikować to problematyczne.
Jeśli wciąż czytasz ten artykuł, zapisz kod błędu i przejdź do odpowiedniej sekcji.
Ważne: każda sekcja opisuje kilka potencjalnych rozwiązań. Najlepiej po każdym z nich sprawdzić, czy problem został usunięty, zanim przejdziemy do kolejnego.
ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH
Jeżeli nie używamy przestarzałej wersji przeglądarki, najprawdopodobniej problem leży po stronie odwiedzanej witryny.
Przeglądarka chroni nas, blokując potencjalnie niebezpieczne połączenie.
Warto spróbować wyczyścić pamięć podręczną SSL, aby wykluczyć jej wpływ na problem.
W tym celu, wpiszmy „Opcje internetowe” w wyszukiwarce systemu Windows. Alternatywnie, możemy przejść do Panelu sterowania > Wszystkie elementy Panelu sterowania > Opcje internetowe. Następnie, w zakładce „Treść” kliknijmy „Wyczyść stan SSL”.
Po wykonaniu tych czynności, uruchommy ponownie Chrome i sprawdźmy, czy strona otwiera się poprawnie.
Jeśli błąd nadal występuje, niewiele możemy zrobić. W takiej sytuacji, najlepiej skontaktować się z właścicielem witryny i poprosić o aktualizację protokołów bezpieczeństwa.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
Ten błąd można naprawić kilkoma metodami.
Opróżnianie pamięci podręcznej DNS
My wpisujemy nazwy domen (na przykład newsblog.pl.com), natomiast komputery posługują się adresami IP (na przykład 142.52.789.21).
Serwery DNS rozwiązują ten problem, tłumacząc nazwy domen na adresy IP. Nasze komputery przechowują lokalną kopię danych DNS, która jest okresowo aktualizowana, aby przyspieszyć łączenie z wcześniej odwiedzanymi stronami internetowymi.
Jeśli lokalne dane DNS są nieaktualne, możemy zobaczyć błąd DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN dla niektórych stron.
Aby opróżnić pamięć podręczną DNS w systemie Windows, wystarczy użyć wiersza poleceń. Wpiszmy „cmd” w wyszukiwarkę Windows, uruchommy wiersz poleceń jako administrator, wpiszmy „ipconfig/flushdns” i naciśnijmy enter.
Przeglądarka, z której korzystamy, również może przechowywać pamięć podręczną DNS. W zależności od przeglądarki (Chrome, Firefox lub inne oparte na Chrome) kroki do wykonania są różne. Możemy skorzystać z odpowiedniego poradnika, aby wyczyścić pamięć podręczną DNS w konkretnej przeglądarce.
Dodatkowo, warto wykonać polecenia „ipconfig/release” i „ipconfig/renew”, każde pojedynczo.
Następnie, polecenie „netsh winsock reset” może naprawić uszkodzenia Winsock i przywrócić łączność.
Na koniec, zrestartujmy komputer.
Sprawdzenie plików hostów
Plik Hosts służy do przypisywania określonych nazw domen do adresów IP.
Jest to pierwszy punkt, z którym kontaktuje się komputer, gdy wpisujemy adres internetowy. Jeżeli w pliku hosts domena jest przypisana do nieprawidłowego lub nieaktualnego adresu IP, możemy mieć problem z połączeniem się z nią.
Aby sprawdzić plik hosts, naciśnijmy klawisze 🪟 + R, a następnie wklejmy „%WinDir%System32DriversEtc” i zatwierdźmy enter.
Plik hosts możemy otworzyć w edytorze tekstowym, na przykład w Notatniku.
Przewińmy w dół i sprawdźmy wpisy, tak jak na poniższym obrazku:
Wpis powinien zawierać adres IP oraz odpowiadającą mu nazwę domeny. Należy zaktualizować adresy IP w pliku hosts, lub usunąć nieprawidłowe wpisy.
Ważne: nie możemy edytować pliku hosts bezpośrednio. Zmodyfikowany plik musimy zapisać w innym miejscu, a następnie zastąpić nim oryginalny. Do tej operacji potrzebne są uprawnienia administratora. Możemy też otworzyć Notatnik jako administrator, edytować plik hosts za pomocą opcji „Otwórz plik”, wprowadzić zmiany i zapisać.
Jeżeli mamy problem z edycją pliku hosts, warto skorzystać z szczegółowego poradnika, jak edytować plik hosts w systemie Windows.
Zmiana serwerów DNS
Podobnie, jak modyfikowaliśmy plik hosts, istnieje szansa, że problem z połączeniem powodują serwery DNS.
Zmiana serwerów DNS może rozwiązać ten problem.
Choć możemy skorzystać z płatnych, niestandardowych serwerów DNS, te bezpłatne zazwyczaj działają wystarczająco dobrze dla większości użytkowników. Dodatkowo, korzystanie z dobrego serwera DNS może przyspieszyć połączenie internetowe.
Serwer DNS zmienimy, przechodząc do Panelu sterowania > Wszystkie elementy Panelu sterowania > Centrum sieci i udostępniania.
Następnie, kliknijmy „Zmień ustawienia karty sieciowej” po lewej stronie, kliknijmy prawym przyciskiem myszy aktywną sieć i wybierzmy „Właściwości”.
Na kolejnym ekranie musimy przewinąć w dół, wybrać „Wersja protokołu internetowego” i kliknąć „Właściwości”.
Wprowadźmy adres publicznego serwera DNS i kliknijmy OK. Powyższe kroki dotyczą protokołu IPv4. Możemy je powtórzyć dla IPv6.
Wybierając publiczne serwery DNS, mamy do dyspozycji wiele opcji. Warto wypróbować serwery Google i Cloudflare.
Publiczny dostawca DNSIPv4IPv6Cloudflare 1.1.1.1, 1.0.0.12606:4700:4700::1111, 2606:4700:4700::1001Google8.8.8.8, 8.8.4.42001:4860:4860::8888, 2001:4860:4860::8844
Po dokonaniu zmian, uruchommy ponownie przeglądarkę.
ERR_NAME_NOT_RESOLVED
Ten błąd jest podobny do poprzedniego. Jednak oznacza on, że nazwa domeny może w ogóle nie istnieć.
Dlatego należy dokładnie sprawdzić wpisany adres internetowy i użyć wyszukiwarki WHOIS, aby zweryfikować jego istnienie. Jeżeli wszystko jest w porządku, zastosujmy rozwiązania, które opisano w poprzedniej sekcji.
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR
Jest to specyficzny problem, który występuje w Google Chrome, podczas gdy inne przeglądarki, takie jak Firefox, działają poprawnie.
Kilka rozwiązań jest jednak uniwersalnych. Zalecane jest wyczyszczenie stanu SSL (tak jak opisano w pierwszej sekcji), oraz zastosowanie metod opisanych w drugiej sekcji, aby sprawdzić, czy problem ustąpi.
Następnie, możemy wyłączyć protokół QUIC:
W pasku adresu wpiszmy „chrome://flags”, w pasku wyszukiwania wpiszmy „quic”, a następnie wyłączmy eksperymentalny protokół QUIC, tak jak pokazano na powyższym obrazku.
ERR_BAD_SSL_CLIENT_AUTH_CERT
Oznacza to problem z certyfikatem SSL odwiedzanej strony lub z konfiguracją naszego systemu.
Jeśli wypróbowaliśmy typowe metody naprawcze, wymienione na początku tego artykułu, jedyną rzeczą, którą możemy jeszcze spróbować, jest wyłączenie protokołu QUIC w Chrome, tak jak zostało to opisane w poprzedniej sekcji.
Jeżeli to nie pomoże, spróbujmy zresetować Chrome, tak jak opisano na końcu artykułu.
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT/ERR_TIMED_OUT
W idealnym przypadku, odświeżenie strony powinno naprawić błędy typu „timed out”. Dodatkowo, powinniśmy sprawdzić połączenie internetowe, jeśli problem występuje przy próbie otwarcia każdej strony.
Kolejnym krokiem jest zresetowanie ustawień sieciowych do domyślnych. Przejdźmy do Ustawienia systemu Windows> Sieć i Internet> Zaawansowane ustawienia sieciowe> Resetowanie sieci i kliknijmy „Resetuj teraz”.
Istnieje kilka innych metod, które możemy wypróbować, jeśli problem nadal występuje.
Powinniśmy zastosować rozwiązania opisane w drugiej sekcji, w tym: opróżnienie pamięci podręcznej DNS, sprawdzenie pliku hosts i zmianę serwerów DNS.
ERR_CONNECTION_RESET
Ten błąd powinien zniknąć po odświeżeniu strony. Jeśli problem występuje nadal lub pojawia się na każdej stronie, wypróbujmy metody naprawcze opisane w poprzedniej sekcji.
ERR_TOO_MANY_REDIRECTS
Prawie każda odwiedzana strona internetowa zapisuje pliki cookies w przeglądarce w różnych celach, na przykład po to, aby poprawić komfort użytkownika.
Zapisane pliki cookies mogą czasami wywołać pętlę przekierowań, a przeglądarka wyświetla błąd „zbyt wiele przekierowań”.
W pasku adresu wpiszmy „chrome://settings/siteData” i kliknijmy „Usuń wszystko”.
Następnie uruchommy ponownie przeglądarkę i sprawdźmy, czy problem został rozwiązany.
ERR_SSL_FALLBACK_BEYOND_MINIMUM_VERSION
Ten błąd zazwyczaj zależy od konfiguracji strony internetowej. Mimo to, możemy spróbować wyczyścić stan SSL, tak jak zostało opisane w pierwszej sekcji, aby sprawdzić, czy problem ustąpi.
Następnie, wyczyśćmy pamięć podręczną DNS Chrome, tak jak opisano w drugiej sekcji.
Na koniec, skontaktujmy się z właścicielem witryny, jeżeli problem nadal występuje.
ERR_EMPTY_RESPONSE/ERR_CONNECTION_REFUSED
Pusta odpowiedź lub odmowa połączenia może oznaczać, że strona jest offline. Możemy skorzystać ze strony „Is It Down”, aby sprawdzić, czy serwer strony działa poprawnie z różnych lokalizacji.
Jeśli błąd nadal występuje, powinniśmy zastosować bardziej zaawansowane metody naprawcze. Jeżeli typowe rozwiązania opisane na początku tego artykułu nie przyniosły rezultatów, skorzystajmy z metod opisanych w drugiej sekcji, w tym: opróżnianie pamięci podręcznej DNS i zmianę serwera DNS.
NET::ERR_CERT_DATE_INVALID
Ten błąd jest najprostszy do naprawienia. Jeżeli wykonaliśmy synchronizację daty i godziny, jak opisano w sekcji „Typowe poprawki”, nie powinniśmy już go widzieć.
Niemniej jednak, jest kilka rzeczy, które możemy wypróbować, zanim zdecydujemy się na reset przeglądarki. Najpierw, warto spróbować połączyć się z inną siecią, najlepiej nie publiczną.
Następnie, zastosujmy po kolei następujące rozwiązania: wyczyśćmy pliki cookies, zresetujmy pamięć podręczną SSL i zmieńmy serwery DNS.
ERR_CACHE_MISS
Odświeżenie strony powinno rozwiązać ten problem. Następnie, spróbujmy ponownie uruchomić Chrome.
Jeśli błąd nadal się pojawia, może to oznaczać poważniejszy problem, który wymaga więcej diagnostyki. W takiej sytuacji, skorzystajmy z metody naprawczych takich jak: opróżnianie pamięci podręcznej DNS, czyszczenie plików cookie oraz zmiana serwerów DNS.
Resetowanie Chrome
Czasami, tylko reset przeglądarki jest w stanie naprawić problemy. Resetowanie przeglądarki bywa jednak męczące, biorąc pod uwagę liczbę zapisanych zakładek i haseł (zaleca się korzystanie z menadżera haseł).
Dlatego, zanim przejdziemy do resetu Chrome, warto na chwilę sprawdzić, jak możemy wykonać kopię zapasową zakładek i haseł. Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z synchronizacji Chrome.
Ponieważ mamy problem z obecnymi ustawieniami, najlepiej użyć synchronizacji „Dostosuj” i wybrać tylko niezbędne elementy.
Następnie, w pasku adresu wpiszmy „chrome://settings/reset” i wybierzmy „Przywróć ustawienia do ich oryginalnych wartości domyślnych”.
Domyślnie, reset nie usuwa zakładek, historii przeglądania ani haseł.
Reset przeglądarki powinien rozwiązać problem. Ostatnią rzeczą, którą możemy spróbować jest odinstalowanie przeglądarki, używając do tego celu darmowego programu innej firmy, na przykład Revo Uninstaller.
Zwykła dezinstalacja przez Panel sterowania zazwyczaj nie usuwa wszystkich danych. W tym miejscu przydają się skany Revo po odinstalowaniu.
Choć istnieje wiele dezinstalatorów innych firm, Revo jest moim ulubionym i korzystam z niego od wielu lat bez żadnych problemów.
Typowe błędy przeglądarki
Chrome jest najpopularniejszą przeglądarką z jakiegoś powodu. Jednak, czasami potrafi być frustrująca, gdy blokuje dostęp do internetu.
Ponieważ wiele błędów ma podobne objawy, większość rozwiązań jest uniwersalna.
Po zastosowaniu tych porad nie powinniśmy mieć już problemów. Internet potrafi jednak rozpraszać. Dlatego stworzyliśmy listę rozszerzeń do Chrome, które pomogą nam się skupić, poprzez usunięcie elementów rozpraszających.
newsblog.pl