25 terminów księgowych, o których powinieneś wiedzieć jako początkujący

Poznaj najpopularniejsze i najczęściej używane terminy księgowe, aby wejść do wewnętrznego kręgu księgowych. Jeśli jesteś właścicielem firmy i często rozmawiasz z księgowymi, musisz również nauczyć się tych terminów, aby komunikacja była owocna.

Każda branża ma unikalny język. Pomaga ludziom z branży dowiedzieć się, kto jest ekspertem, a kto nie. Rachunkowość nie jest inna, a niektóre z jej wewnętrznych terminów branżowych są naprawdę mylące nawet dla ludzi biznesu.

Jeśli jesteś kimś, kto chce rozwijać karierę w księgowości, to dobrze trafiłeś. Ponadto jesteś na miejscu, jeśli jesteś właścicielem firmy lub niezależnym profesjonalistą i musisz zrozumieć te pełne żargonu e-maile, które wysyłał Ci księgowy do zatwierdzenia. Czytaj dalej, aby poznać niektóre z kluczowych terminów księgowych w łatwym do zrozumienia języku.

Znaczenie rachunkowości dla firm

Dział księgowości jest nieodzowną częścią każdej firmy, ponieważ dostarcza dane potrzebne do prowadzenia działalności. Na przykład za pomocą księgowości można obliczyć wydatki biznesowe, płatności pracowników, zakupy surowców, płatności podatków i zysk.

Oto najważniejsze powody, dla których mikro, małe, średnie, startujące i duże firmy potrzebują solidnego systemu księgowego lub zespołu:

Sprawozdania finansowe jako status biznesowy

Księgowość generuje dokumentację finansową i transkrypcje, które pomagają zrozumieć ogólną kondycję firmy.

  • Czy firma dokonuje niepotrzebnych zakupów?
  • Czy zatrudniasz więcej pracowników niż potrzeba?
  • Czy zadłużenie biznesowe rośnie w niekontrolowany sposób?

Możesz uzyskać odpowiedzi na wszystkie te pytania, przeglądając wyciągi z konta.

Zaplanuj budżet biznesowy

Każda firma może upaść, jeśli nie ma budżetowania lub przekracza budżet. Aby stworzyć rozsądny budżet biznesowy, potrzebujesz danych księgowych dla swojej firmy. Na przykład wcześniejsze zakupy fiskalne zapasów, sprzedaż, płatności pracownicze, płatności na świadczenia pracownicze, wydatki marketingowe itp. pomogą Ci zaplanować kolejne lata.

Składanie sprawozdań finansowych firmy

Kraje ustanowiły organy regulacyjne, do których firmy muszą składać sprawozdania finansowe co kwartał, pół roku lub co rok. Ponadto organizacje notowane na giełdzie muszą składać sprawozdania księgowe firmy na odpowiednich giełdach. Musisz dostarczyć ustandaryzowane sprawozdania finansowe, które może sporządzić tylko zespół księgowy.

Przestrzeganie przepisów podatkowych i prawa pracy

Firmy muszą również dostarczyć organom regulacyjnym kilka innych oświadczeń, takich jak zestawienia podatków i płatności, zestawienia wypłat świadczeń pracowniczych, zarządzanie funduszem emerytalnym i jego zestawienia itp.

Ponownie, nie możesz po prostu napisać kwoty i wysłać jej do władz. Potrzebujesz sprawozdania finansowego w standardowym formacie z danymi audytowymi, które zespół księgowy może przygotować.

Bez dalszych ceregieli omówmy poniżej kluczowe dla Ciebie warunki księgowe:

Rozrachunki z dostawcami (AP)

Accounts Payable lub AP to konto transakcji w księdze głównej firmy. To konto reprezentuje odpowiedzialność Twojej firmy za spłatę zobowiązań lub długów wobec dostawców lub wierzycieli. Takie długi są zazwyczaj krótkoterminowe.

Saldo zobowiązań w bilansie Twojej firmy wskazuje sumę łącznych zaległych kwot, które jesteś winien dostawcom.

Branża księgowa czasami używa terminu rozrachunki z dostawcami (AP) w odniesieniu do działu biznesowego. Ten dział jest zwykle odpowiedzialny za wysyłanie płatności do wierzycieli, dostawców i sprzedawców, które są należne firmie.

Rozrachunki z odbiorcami (AR)

Należności (AR) to saldo środków należnych firmie za dostarczone usługi lub towary. AR to również pieniądze oczekujące od klientów na towary lub usługi, które zużyli przed dokonaniem płatności.

Księgowy zwykle wymienia należności jako aktywa obrotowe w bilansie firmy. Saldo AR jest wyraźnym wskaźnikiem zakupów dokonanych przez Twoich klientów na kredyt. Dlatego powinieneś sprawdzić rosnące saldo AR lub przyspieszyć proces windykacji, aby uniknąć kryzysu gotówkowego.

Zaleta

Zasób reprezentuje wszystko, co posiada Twoja firma, o wartości pieniężnej. Księgowi wymieniają aktywa w kolejności płynności, na przykład saldo na koncie bankowym firmy jest najbardziej płynne, a ziemia fabryczna jest najmniej płynnym aktywem.

Bilans

Jest to zestawienie księgowe, które oblicza zobowiązania, aktywa i kapitał własny, aby zapewnić zgodność obu części formuły księgowej. Po dopasowaniu zarówno uznań, jak i obciążeń, bilans powinien zawsze wynosić zero.

Wartość księgowa

Zasób zawsze traci na wartości w świecie biznesu. W związku z tym księgowy oblicza rzeczywistą wartość składnika aktywów, odejmując wszelkie amortyzację (utratę wartości) od jego pierwotnej ceny zakupu lub wartości. Jest znany jako wartość księgowa aktywów.

Kapitał

Kapitał biznesowy lub po prostu kapitał to pieniądze lub aktywa finansowe, których firma potrzebuje do prowadzenia działalności — wytwarzania produktów, świadczenia usług lub hostowania danych wymaganych do świadczenia usług IT.

Zwykle kapitał to płynny fundusz pozyskiwany z własnych lub innych źródeł. Kiedy pozyskujesz kapitał biznesowy z innych źródeł, staje się on długiem, ponieważ albo masz linię kredytową, albo pożyczkę od instytucji finansowej, takiej jak banki, i musisz zwrócić zasadę wraz z odsetkami we wspólnie ustalonym czasie.

Czasami kapitałem mogą być również akcje firmy notowanej na giełdzie, marka, patent naukowy, a nawet pomysł na biznes.

Przepływ środków pieniężnych

Rachunek przepływów pieniężnych pokazuje po prostu, w jaki sposób pieniądze lub środki pieniężne wpływają do firmy i z niej wypływają. W związku z tym przepływ środków pieniężnych wyjaśnia przepływ płynnych pieniędzy w całej firmie. Po odjęciu końcowego salda gotówkowego od początkowego salda gotówkowego księgi biznesowej uzyskuje się przepływ środków pieniężnych netto.

Musisz jednak ustawić okres dla takich obliczeń, aby uzyskać przydatne dane. Jeśli widzisz wartość ujemną, oznacza to, że szybciej tracisz gotówkę. Wręcz przeciwnie, widząc dodatnią liczbę, Twoja firma zyskała ogromny zastrzyk gotówki.

Kredyt

Kredyt znajdziesz jako wpis w prawej kolumnie bilansu Twojej firmy. Reprezentuje wzrost kapitału własnego lub zobowiązań lub spadek aktywów w księdze rachunkowej.

Zawsze znajdziesz rekord debetowy towarzyszący rekordowi kredytowemu w systemie księgowym z podwójnym zapisem, aby dać saldo zerowe netto.

Obciążyć

Debet to przeciwieństwo historii kredytowej. Jest on zawsze dostępny w lewej kolumnie księgi rachunkowej firmy.

Ilekroć następuje spadek na rachunku kapitałowym lub pasywnym, jest to transakcja debetowa. W inny sposób, jeśli widzisz, że konto aktywów lub wydatków rośnie, jest to również rekord debetowy.

Deprecjacja

Amortyzacja daje wyobrażenie o tym, jak aktywa biznesowe tracą swoją wartość w czasie. Tylko aktywa o znaczącym koszcie zakupu mogą mieć wartość amortyzacji. Wartość amortyzacji znajdziesz w rachunku zysków i strat jako wydatek, zwykle wydatek niepieniężny. Aktywa takie jak pojazdy, maszyny fabryczne itp. mają wartość amortyzacji.

Wydatki

Ilekroć płacisz za coś z konta swojej firmy, jest to wydatek. Wydatki można ustalić, na przykład płacąc czynsz za biuro. Ponownie, istnieją zmienne wydatki, takie jak rekrutacja pracowników budowlanych, których wynagrodzenie zmienia się w czasie.

Dodatkowo mogą istnieć wydatki operacyjne, takie jak płatności ubezpieczeniowe, podatki od nieruchomości, wydatki marketingowe itp., które nie są związane z produkcją towarów.

Łączne koszty

Koszt napraw to wydatek, który ma się regularnie pojawiać i nie zmienia się wraz z przychodami Twojej firmy.

Na przykład musisz płacić czynsz biurowy, pensje pracowników, składki na ubezpieczenie pojazdu i odsetki od kredytów kapitałowych, niezależnie od wielkości sprzedaży produktów lub świadczenia usług. To są przykłady kosztów stałych.

Księga Główna

Księga główna to ogólny zapis wszystkich transakcji finansowych w cyklu życia firmy. Aby ułatwić zrozumienie, księgowi księgują transakcje na oddzielnych kontach księgi pomocniczej, w zależności od firmy.

Marża brutto

Marża brutto przedstawia rentowność Twojej firmy w procentach. Wartość marży brutto można obliczyć, dzieląc zysk brutto przez przychód za ten sam okres finansowy.

Firmy wykorzystują tę liczbę do określenia swoich zysków po odjęciu kosztów wejściowych dla towarów lub usług sprzedawanych klientom.

Krótko mówiąc, jeśli firma mówi, że jej rentowność za bieżący kwartał wynosi 40%, to znaczy, że z każdego dolara przychodu firma wpłaciła na swoje konto 40 centów, a resztę stanowiły koszty nakładów.

Zysk brutto

Zysk brutto pokazuje nam rentowność biznesu w dolarach. Księgowy obliczy wartość zysku brutto za ten okres bez uwzględnienia kosztów ogólnych za ten okres. Możesz obliczyć tę wartość, odejmując koszt sprzedanych produktów od przychodu za ten sam okres.

Zadłużenie

Firma zaciąga określone zobowiązania finansowe lub długi w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to znane jako zobowiązania w księgach rachunkowych każdej firmy. Zobowiązania są dwojakiego rodzaju: Zobowiązania Bieżące lub CL oraz Zobowiązania Długoterminowe lub LTL.

Płatności dostawcy lub dostawcy to CL, ponieważ musisz je spłacić w mniej niż 12 miesięcy. Wręcz przeciwnie, długoterminowe spłaty kredytu hipotecznego na pojazd transportowy, maszynę fabryczną lub budynek biurowy są doskonałymi przykładami LTL.

Płynność

Płynność wyjaśnia, jak szybko firma może zamienić materiały na gotówkę bez obniżania wartości materiału. Jednak ekspert branży finansowo-księgowej uważa, że ​​płynność firmy jest pozytywna — im większa płynność, tym łatwiej firmie spłacać swoje zobowiązania krótkoterminowe lub CL.

Dochód netto

Dochód netto to kwota pieniężna, którą Twoja firma zarobiła jako zysk. Twój księgowy powinien obliczyć tę wartość, odejmując wszystkie wydatki w danym okresie od przychodów tego okresu. Wydatkami mogą być koszty sprzedanych towarów, koszty amortyzacji, wydatki ogólne i kwoty zapłacone w podatkach.

Nad głową

Firma nie zawsze ponosi wydatki na produkcję produktów lub świadczenie usług swoim klientom. Mogą istnieć inne wydatki, które są rejestrowane jako koszty ogólne lub koszty w księdze biznesowej.

W związku z tym wszelkie wydatki niezwiązane z produktem lub usługą sprzedawaną przez firmę są kosztami ogólnymi – na przykład czynsz biurowy, materiały biurowe, składki ubezpieczeniowe, personel administracyjny itp.

Lista płac

W księgowości księgowy używa konta Payroll do wykazania płatności zwolnionych na pensje pracowników, wynagrodzenia, potrącenia, świadczenia, fundusze emerytalne i premie/nagrody. Jeśli narosną wypłaty wynagrodzeń, takie jak niewypłacone wynagrodzenia, niewypłacone premie, oczekujące wynagrodzenie urlopowe itp., wówczas takie kwoty wynagrodzeń pojawią się w bilansie jako rekord zobowiązania.

Zysk

Zysk to zysk finansowy, który Twoja firma otrzymuje z postępowań biznesowych, takich jak sprzedaż produktów lub świadczenie usług nowym klientom itp. Jednak, aby zaksięgować zysk, przychody firmy muszą przekraczać wszystkie koszty wejściowe i wydatki, które musisz zapłacić odpowiednim stronom.

Rachunek zysków i strat

Rachunek zysków i strat jest również znany jako rachunek zysków i strat. Jest to sprawozdanie finansowe przygotowane przez księgowych, które podsumowuje wyniki Twojej firmy i jej status finansowy. Obejmuje wydatki, przychody i zyski netto przez pewien czas, np. Kwartalne, roczne itp.

Zwrot z inwestycji (ROI)

Zwrot z inwestycji (ROI) to miara oceny wyników inwestycji poprzez wykazanie poniesionej straty lub osiągniętego zysku. Możesz obliczyć ROI dowolnej inwestycji, dzieląc zysk netto przez koszt inwestycji.

Przychód

Przychody to zarobki, które Twoja firma otrzymuje z codziennych operacji biznesowych, takich jak sprzedaż towarów lub dostarczanie usług nowym klientom. To rzeczywiste pieniądze, które firma generuje w danym momencie.

Jednak pomogłoby, gdybyś odjął koszt wejściowy i inne wydatki od całkowitego przychodu w tym konkretnym okresie, aby znaleźć rzeczywisty zysk.

Obrót

Obroty to kolejna ważna koncepcja księgowa, która wskazuje, jak szybko firma prowadzi działalność gospodarczą. Czasami eksperci księgowi używają tego terminu również do określenia, jak szybko firma pobiera gotówkę od swoich klientów opartych na kredytach. Stąd też rotację znamy również jako szybkość operacji rozrachunków z należnościami (AR). Dodatkowo obrót może również odzwierciedlać tempo sprzedaży zapasów przez firmę.

Ostatnie słowa 💻

Do tej pory nauczyłeś się podstawowych terminów księgowych w prostym języku angielskim. Teraz możesz śmiało rozmawiać z innymi księgowymi w biurze lub szkole. Jeśli jesteś osobą biznesową, możesz aktywniej niż dotychczas uczestniczyć w spotkaniach i rozmowach z księgowymi.

Jeśli szukasz więcej wiedzy na temat rachunkowości, aby wyostrzyć swoje umiejętności, musisz wypróbować którąkolwiek z tych platform kursów księgowych online.

Alternatywnie, jeśli potrzebujesz zaawansowanych narzędzi księgowych dla swojej firmy, musisz przeczytać ten artykuł, Rozwiązanie księgowe oparte na chmurze dla małych i dużych firm.