3 powody, dla których BlackBerry spektakularnie upadło — i dlaczego mogą ponownie wzrosnąć

Na początku 2010 roku BlackBerry był siłą, z którą należało się liczyć w branży smartfonów. Jednak sytuacja zmieniła się w drugiej połowie dekady. Nawet wprowadzenie BlackBerry Messenger (BBM) na urządzenia inne niż BlackBerry nie mogło odwrócić losu, ponieważ narzędzie przestało działać na Androidzie lub iOS od końca maja 2019 r.

MUO WIDEO DNIA

PRZEWIŃ, ABY KONTYNUOWAĆ TREŚĆ

Ale dlaczego BlackBerry straciło tak mocną pozycję w sektorze smartfonów? Jak daleko upadł Blackberry i czy możemy spodziewać się renesansu w nadchodzących latach?

Jak daleko upadł BlackBerry?

Spadek BlackBerry był bardziej dramatyczny niż awarie smartfonów LG ze względu na to, jak silna była jego pozycja na tym konkretnym rynku. W Wielkiej Brytanii BlackBerry posiadał 33,02% udziału w rynku smartfonów w grudniu 2011 r. statystyka. Jednak w ciągu dwóch lat zmniejszył się on o prawie połowę do 17,44%. Od końca 2013 r. BlackBerry jeszcze bardziej zapadło się w przepaść, jeśli chodzi o Wielką Brytanię. W grudniu 2021 r. Statista poinformował w tych samych badaniach cytowanych powyżej, że BlackBerry ma teraz 0% udziału w rynku smartfonów w Wielkiej Brytanii.

Na całym świecie upadek BlackBerry był równie spektakularny. Jak Gartnera w lutym 2017 r. sprzedano zaledwie 210 000 urządzeń z jego systemem operacyjnym. To znacznie gorzej niż w czwartym kwartale 2015 r., który sam w sobie też nie był świetny — z mniej niż 907 000 sprzedanych urządzeń i 0,2% udziałem w rynku .

Dlaczego BlackBerry spadło tak bardzo

Upadek BlackBerry z łaski był spektakularny, a ten spadek nie zdarza się z dnia na dzień. Zwykle niepowodzenia tego rodzaju są punktem kulminacyjnym lat złych decyzji.

Więc gdzie to wszystko poszło nie tak dla BlackBerry?

1. Powolne dostosowywanie się

W szczytowym momencie innowacja BlackBerry utrzymywała nas wszystkich na nogach. Firma BBM zrewolucjonizowała komunikację błyskawiczną, a jej urządzenia pomogły również przyspieszyć działanie smartfonów do rozmiarów dzisiejszych przenośnych minikomputerów. Jednak na nieszczęście dla BlackBerry, Storm – który był wyposażony w ekran dotykowy – był być może zbyt wcześnie, aby konsumenci byli skłonni do masowego przyjęcia takiej technologii.

Problem pojawił się jednak później. Awaria Storm mogła wpłynąć na decyzje BlackBerry dotyczące przyszłych telefonów – z których wiele miało fizyczne klawiatury, mimo że więcej konsumentów było gotowych na przyjęcie technologii ekranu dotykowego.

Storm zawiódł jednak z wielu powodów innych niż ekran dotykowy. Jednym z takich problemów były trudności, z jakimi borykali się użytkownicy z Wi-Fi (lub jego brakiem). Można również przypisać upadek BlackBerry brakowi adaptacji w innych obszarach, takich jak aparat. I jak widzimy dzisiaj, wiele smartfonów ma aparaty, które mogą konkurować z lustrzankami cyfrowymi i bezlusterkowcami. Jeśli szukasz nowego urządzenia, zastanów się, który telefon ma najlepszy aparat.

2. Utrata głównego rynku

Innym powodem, dla którego upadek BlackBerry był tak gwałtowny, jest to, że nie poświęcono tyle uwagi telefonom stworzonym przez BlackBerry dla firm. W związku z tym nie postrzegał iPhone’a jako bezpośredniego konkurenta.

Pragnienie BlackBerry, aby zaspokoić potrzeby ludzi biznesu, było dość oczywiste w projektowaniu urządzeń. Chociaż mogłeś odpowiadać na e-maile, wysyłać wiadomości błyskawiczne, odbierać połączenia i przeglądać Internet, nie mogłeś zrobić nic w pobliżu tego, co umożliwiały nawet wczesne iPhone’y.

Tymczasem inni giganci smartfonów przyjrzeli się codziennemu konsumentowi. W ich urządzeniach chodziło o wygodę i dostępność, dwie rzeczy, których – co jest dość wygodne – ludzie pracujący w dużych firmach również pragną ze swoimi urządzeniami.

Z biegiem czasu telefony konsumenckie stały się bardziej popularne również w środowiskach biznesowych. Mogli też zrobić wszystko, co potrafią urządzenia BlackBerry, a nawet więcej. Obecnie możesz korzystać z kilku bezpłatnych aplikacji do zarządzania własnym biznesem i usprawnienia współpracy jako pracownik.

3. System operacyjny BlackBerry

Innym kluczowym powodem niepowodzenia BlackBerry była jego lojalność wobec systemu operacyjnego — pomimo kilku istotnych wad.

Jednym z problemów z wczesnymi wersjami systemu operacyjnego BlackBerry była liczba aplikacji, które można było pobrać w porównaniu z urządzeniami Apple i Android. Podczas gdy BlackBerry ostatecznie otworzyło swój sklep z aplikacjami dla bardziej popularnych aplikacji, szkody zostały już wyrządzone do tego momentu.

Użytkownicy BlackBerry nie lubili korzystać ze swojego sklepu z aplikacjami z kilku powodów, a jednym z głównych zarzutów było doświadczenie użytkownika. Klienci zgłaszali również kilka problemów z wydajnością smartfonów, takich jak opóźnienia i zawieszanie się. I chociaż urządzenia BlackBerry później przestawiły się na Androida, trudno było zignorować te problemy.

Czy BlackBerry może powrócić?

Dni chwały BlackBerry w przestrzeni smartfonów już dawno minęły i jak wspomniano na stronie strona internetowa firmy:

4 stycznia 2022 r. firma BlackBerry wycofała z eksploatacji infrastrukturę i usługi używane przez nasze starsze oprogramowanie i systemy operacyjne telefonów.

Ale chociaż dni chwały BlackBerry w przestrzeni smartfonów już dawno minęły, firma niekoniecznie jest całkowicie martwa.

Nowe produkty i usługi

BlackBerry nie zbliża się do swojego starego rozmiaru. Na przykład w 2011 roku firma zarobiła prawie 20 miliardów dolarów przychodów statystyka. Dla porównania, w 2022 roku liczba ta wyniosła „zaledwie” 718 milionów dolarów.

Biorąc pod uwagę, ile miejsca na rynku smartfonów stracił BlackBerry, można argumentować, że to wciąż całkiem rozsądna liczba. Głównym powodem, dla którego BlackBerry nadal zarabia, jest to, że firma przeniosła swoją uwagę na nowe produkty i usługi.

Obecnie większość podstawowej oferty BlackBerry koncentruje się na bezpieczeństwie cybernetycznym. Na przykład firma zaczęła koncentrować się na tym, w jaki sposób firmy z umowami o pracę hybrydową lub zdalną mogą zapewnić bezpieczniejszy dostęp do swoich serwerów.

BlackBerry oferuje również różne inne kluczowe usługi B2B, takie jak systemy oparte na sztucznej inteligencji, które chronią przed oprogramowaniem ransomware. Jest więc szansa, że ​​w przyszłości będziesz pracować dla pracodawcy korzystającego z technologii BlackBerry.

W dużej mierze dzięki zmianie orientacji rynkowej firma przewiduje różową przyszłość. Jak poinformował o agencji Reutera w maju 2023 roku BlackBerry powiedział, że spodziewa się, że przychody w 2026 roku wyniosą od 800 do 960 milionów dolarów.

Awarie BlackBerry mogą wiele nauczyć firmy produkujące smartfony

Porażka jest często największym nauczycielem, a spadek udziału w rynku smartfonów BlackBerry wiele nauczył świat o biznesie i innowacjach. Chociaż można argumentować, że firmy takie jak Apple miały lepszą długoterminową wizję smartfonów konsumenckich (i tego, jak mogą działać w świecie pracy), wiele niepowodzeń BlackBerry było ich własną zasługą.

Decyzja BlackBerry o skupieniu się na bezpieczeństwie cybernetycznym wydaje się lepszym podejściem, a doświadczenie firmy w produktach i usługach B2B pozwoli na silniejsze skupienie się na jej mocnych stronach. Prawdopodobnie nigdy więcej nie użyjesz smartfona BlackBerry, ale z pewnością możesz wykorzystać jego technologię w taki czy inny sposób.