5 podstawowych i bezpłatnych narzędzi do analizy konkurencji

Każda działalność gospodarcza staje w szranki z rywalami, dlatego śledzenie ich poczynań jest niezwykle ważne, a wcale nie musi być drogie ani czasochłonne.

Ten artykuł przedstawia pięć kroków, które pozwolą Ci szybko, bo w mniej niż pięć minut, wdrożyć solidny system monitorowania działań konkurencji.

Konkurencja w branży to jedno z największych wyzwań dla każdego biznesu. Zarówno nowi, jak i ci już ugruntowani gracze mogą stanowić przeszkodę w rozwoju firmy lub przyczynić się do jej upadku (Yahoo!, MySpace, pamiętamy o Was!).

Osoby zarządzające firmami nieustannie myślą o rywalach i naturalnie odczuwają frustrację, gdy konkurent ogłasza nowy produkt, awansuje pracownika lub zatrudnia znakomitego specjalistę, którego chcieli pozyskać.

Dlatego niezbędne jest opracowanie precyzyjnej strategii wywiadu konkurencyjnego. Zazwyczaj jednak wiąże się to z dużym nakładem pracy, kosztów i czasu. Jednak dzięki inteligentnej automatyzacji, tak wcale nie musi być.

Kto powinien korzystać z narzędzi do analizy konkurencji?

Każdy powinien prowadzić analizę konkurencji!

Myśląc o analizie konkurencji, najczęściej na myśl przychodzą nam zaciekłe rywalizacje gigantów. Na przykład, legendarna walka Coca-Coli z Pepsi czy Apple z Samsungiem. Te firmy nieustannie wprowadzają innowacje i publikują nowe materiały marketingowe, aby zdobyć większy udział w rynku. Nie byłoby to możliwe bez rozbudowanych zespołów analityków.

Jednak, bez względu na wielkość Twojej firmy, posiadanie efektywnego procesu analizy konkurencji jest kluczowe. Dobrą wiadomością jest to, że współczesne technologie pozwalają na zautomatyzowanie wywiadu konkurencyjnego bez większego wysiłku i inwestycji. Teraz możesz monitorować ceny konkurentów, premiery nowych produktów, zmiany w personelu, promocje, ruch na stronach internetowych, konta w mediach społecznościowych i wszystko inne, co chcesz mieć na oku.

Poniżej zebraliśmy pięć kroków, które możesz wykonać, wykorzystując łatwe w obsłudze narzędzia online do zautomatyzowania analizy konkurencji w mniej niż kwadrans. Wszystkie te narzędzia są dostępne bezpłatnie (lub w wersji premium), a większość z nich nie wymaga zakładania konta, aby je wypróbować.

# 1. Wykorzystaj Visualping do monitorowania stron internetowych konkurencji

Visualping to usługa online, która monitoruje zmiany na dowolnej stronie internetowej. Otrzymasz powiadomienie e-mail ze zrzutem ekranu monitorowanej strony, gdzie zmiany będą wyróżnione.

Jak podaje serwis, korzysta z niego ponad 1,5 miliona użytkowników i 250 000 firm, w tym 83% firm z listy Fortune 500, w różnych celach, w tym do monitorowania konkurencji.

Wystarczy, że wkleisz adres URL strony, którą chcesz obserwować, wybierzesz interesujący Cię obszar i podasz adres e-mail, na który mają przychodzić powiadomienia. System będzie sprawdzał strony z wybraną częstotliwością: co pięć minut (gdy czas ma krytyczne znaczenie), co godzinę, codziennie lub co tydzień.

Dzięki Visualping będziesz na bieżąco ze zmianami wprowadzanymi przez konkurencję. Polecane strony do monitorowania to strona główna, gdzie zazwyczaj ogłaszane są najważniejsze nowości, strona z cennikiem, strony produktów oraz strona zespołu. Za pomocą Visualping możesz również śledzić zmiany na stronach konkurencji na YouTube, Twitterze i Facebooku, jak również monitorować dane z innych narzędzi opisanych poniżej.

Poniższy przykład przedstawia monitorowanie strony z cennikiem DropBox. Wystarczy podać adres URL strony, którą chcesz monitorować, oraz adres e-mail, na który chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach.

Czas potrzebny na konfigurację: 10 sekund. Koszt: Bezpłatnie.

# 2. Skorzystaj z SimilarWeb do monitorowania zmian w ruchu internetowym konkurencji

SimilarWeb to platforma, która umożliwia analizę ruchu na Twojej stronie internetowej i porównanie go z wynikami konkurencji.

Narzędzie to dostarcza szerokiego spektrum danych, od źródeł ruchu i pojawiających się konkurentów, po informacje o lokalizacji i zaangażowaniu użytkowników.

Usługa posiada bardzo przydatną funkcję, która pozwala wybrać dwie strony internetowe do bezpośredniego porównania i śledzić zmiany w ich ruchu. Jeśli konkurent odnotuje nagły wzrost ruchu, warto sprawdzić, skąd ten ruch pochodzi i czy nie odbywa się to kosztem Twojej firmy. Typowy wzrost ruchu może być spowodowany lepszym pozycjonowaniem w Google (zwykle kosztem spadku Twojej pozycji w rankingach na niektóre słowa kluczowe), wzmiankami w mediach lub nową kampanią marketingową.

Dane w SimilarWeb są aktualizowane w pierwszym tygodniu każdego miesiąca. Możesz użyć Visualping, aby zautomatyzować sprawdzanie, czy nie pojawiły się nowe dane o ruchu Twojej konkurencji.

Poniżej prezentujemy przykład porównania ruchu Dropbox z Box, w tym całkowitej liczby wizyt miesięcznie, średniego czasu trwania wizyty, liczby stron na wizytę i współczynnika odrzuceń. Tak jak w poprzednim narzędziu, potrzebujesz jedynie adresu URL strony, którą chcesz monitorować.

Czas potrzebny na konfigurację: 5 sekund. Konieczność utworzenia konta: Nie. Koszt: Bezpłatnie.

# 3. Wykorzystaj Ahrefs do śledzenia zmian w autorytecie domeny konkurencji

W zależności od charakteru Twojej działalności, większość ruchu prawdopodobnie pochodzi z Google. Pozycja w wynikach wyszukiwania jest uzależniona od kluczowego wskaźnika, jakim jest autorytet domeny. Im wyższy wynik autorytetu, tym większa szansa, że Twoja strona pojawi się na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli zajmujesz odległą pozycję lub pojawiasz się na drugiej stronie wyników, prawdopodobnie odnotujesz spadek ruchu.

Wszystkie firmy starają się poprawić swój wynik SEO, ale ponieważ Google ocenia Twoją stronę w porównaniu z konkurencją, musisz również monitorować autorytet domeny konkurentów. Dzięki temu będziesz informowany o wszelkich zmianach, co czyni autorytet domeny kolejnym kluczowym elementem do śledzenia.

Aby skorzystać z tego narzędzia, wpisz adres URL strony, którą chcesz monitorować i kliknij przycisk wyboru, aby zobaczyć jej wynik autorytetu domeny. Takie podejście może być przydatne podczas planowania strategii treści, aby mieć pewność, że publikujesz materiały, które przyniosą pozytywne rezultaty.

Poniżej znajduje się przykład autorytetu domeny DropBox w porównaniu z Box oraz liczba domen i linków zwrotnych do każdej z witryn, które są głównymi kryteriami obliczania autorytetu domeny. Podobnie jak w przypadku poprzednich narzędzi, potrzebujesz jedynie adresu URL witryny, którą chcesz sprawdzić.

Czas potrzebny na konfigurację: 10 sekund. Konieczność utworzenia konta: Nie. Koszt: Bezpłatnie.

# 4. Użyj Moat do monitorowania banerów reklamowych konkurencji

Moat to platforma do analizy marketingu cyfrowego, która umożliwia wyszukiwanie banerów reklamowych, miejsc docelowych, dat emisji i innych informacji o reklamach dowolnej firmy. Narzędzie to pozwala monitorować rodzaje komunikatów i reklam publikowanych przez konkurencję.

Moat jest świetnym źródłem inspiracji dla Twojej marki. Dzięki niemu możesz obserwować, jakie rozwiązania kreatywne działają u Twojej konkurencji, a jakie nie, i odpowiednio dostosowywać własną strategię. Biblioteka banerów reklamowych jest na bieżąco aktualizowana, dzięki czemu nowe reklamy konkurencji pojawiają się w Moat natychmiast po ich opublikowaniu.

Poniżej znajduje się przykład reklam DropBox. Podobnie jak w przypadku poprzedniego narzędzia, potrzebujesz jedynie nazwy firmy, którą chcesz sprawdzić.

Czas potrzebny na konfigurację: 5 sekund. Konieczność utworzenia konta: Nie. Koszt: Bezpłatnie.

# 5. Użyj Mention, aby śledzić wzmianki o Twojej firmie i konkurencji w mediach

Utrzymywanie kontaktu z odbiorcami ma kluczowe znaczenie dla budowania trwałych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Dzięki Mention możesz otrzymywać powiadomienia o nowych wzmiankach o Twojej marce w mediach społecznościowych, na blogach, forach i w wiadomościach. Pozwala to zwiększyć świadomość marki i zacieśnić relacje z odbiorcami.

Możesz również użyć Mention do analizy konkurencji, śledząc, co mówi się o Twoich rywalach, mierząc swoje wyniki w porównaniu z nimi i oceniając ich udział w rynku. Ta strategia pozwala skutecznie odkrywać, co Twoi odbiorcy lubią, a czego nie lubią u konkurencji, i podejmować bardziej świadome decyzje biznesowe.

Czas potrzebny na konfigurację: 10 sekund. Konieczność utworzenia konta: Tak. Koszt: Bezpłatnie.

Podsumowanie

Chociaż duże firmy mogą dysponować całymi zespołami analityków, prezentowane narzędzia umożliwiają monitorowanie konkurencji bezpłatnie i w mniej niż kwadrans. Wszystkie opisane narzędzia oferują bezpłatne plany z opcjonalnymi planami płatnymi, które mogą lepiej odpowiadać potrzebom Twojej firmy.


newsblog.pl