5 zestawów danych, które startupy mogą wykorzystać w celu uzyskania lepszych wyników

Od analizowania strategii cenowych konkurencji oraz monitorowania własnych danych sprzedażowych w sklepie internetowym, po analizę nastrojów w mediach społecznościowych i śledzenie trendów wyszukiwania wśród potencjalnych klientów – to właśnie zbiory danych, które pozwolą Twojej firmie osiągnąć sukces.

W tym opracowaniu poruszymy następujące kwestie:

  • Przeprowadzanie badań rynkowych w oparciu o dane
  • Odnajdywanie produktu idealnie dopasowanego do potrzeb rynku
  • Rozpoznawanie trendów konsumenckich i konkurencyjnych w czasie rzeczywistym

Badania rynkowe oparte na danych

Wiele firm na starcie podejmuje próby badania rynku, jednak tylko nieliczne z nich wykorzystują w tym celu konkretne dane. To właśnie dane pozwalają na stworzenie przejrzystego systemu informacji zwrotnej, dzięki któremu można w czasie rzeczywistym obserwować sytuację w branży i zachowania docelowych odbiorców. Przeanalizujmy zbiory danych przydatne w badaniach rynkowych, które umożliwiają start-upom wprowadzenie nowych produktów i zdobycie znaczącego udziału w rynku:

#1. Analiza modeli cenowych i członkostwa

Wiele nowo powstałych firm ma problem z ustaleniem optymalnej strategii cenowej dla swojego produktu:

  • „Produkt lub usługa jest darmowa, a przychody generowane są z reklam i dużej liczby użytkowników”.
  • „Produkt jest bezpłatny, ale klienci płacą za dodatkowe usługi.”
  • Model „Freemium”, czyli podstawowe funkcje są dostępne bezpłatnie, natomiast rozszerzone funkcje są płatne.

Zamiast rozważać ten ważny aspekt rozwoju produktu w oderwaniu od rzeczywistości, warto zacząć od analizy, jak inne, podobne firmy wyceniają swoje produkty i usługi. Zbieranie tych danych przy pomocy narzędzi automatyzujących ten proces, takich jak te oferowane przez Bright Data, pozwoli Ci podjąć decyzję, czy lepiej zastosować istniejący model cenowy, czy też zdobyć przewagę konkurencyjną, wprowadzając rozwiązanie, które obecnie nie jest stosowane na Twoim rynku.

Warto zastanowić się nad firmami, które stosują unikalne modele generowania przychodów. Weźmy na przykład Hukkster, start-up z branży e-commerce, który stworzył wtyczkę do przeglądarki, umożliwiającą śledzenie kuponów rabatowych w czasie rzeczywistym. Ich model opiera się na prowizji od sprzedaży na platformach partnerskich. Nie osiągnęliby jednak tak unikalnego podejścia, gdyby wcześniej nie przeanalizowali, co już funkcjonuje w ich branży.

#2. Gromadzenie danych transakcyjnych

Ten proces polega na identyfikacji miejsc, w których klienci dokonują zakupów. Kluczowe w tym przypadku jest pozyskiwanie alternatywnych danych transakcyjnych. Oto kilka przykładów:

  • Dostępność produktów w poszczególnych wariantach (SKU)
  • Dzienne zmiany cen
  • Poziom zakupów w Twoim własnym sklepie internetowym
  • Obrót produktami na platformach zewnętrznych

Większość firm powinna monitorować, jakie produkty są faktycznie sprzedawane i kupowane. Tego typu dane pozwalają rzucić światło na faktyczny popyt. Umożliwiają one start-upom zrozumienie, gdzie leży aktualne zapotrzebowanie na rynku, pozwalając założycielom podejmować opłacalne decyzje bez konieczności inwestowania w czasochłonne i kosztowne projekty typu Proof of Concept (przynajmniej na wczesnym etapie).

#3. Dopasowanie produktu do rynku

Start-upy często opierają się na subiektywnych założeniach. „Widzą”, że firma lub konkretna osoba ma problem, a ich produkt ma go rozwiązać. Najczęściej jednak te założenia dotyczące grupy docelowej i istniejących rozwiązań są bardziej fikcją niż faktem. Oto kilka alternatywnych źródeł danych, które mogą pomóc w weryfikacji pomysłów i osiągnięciu upragnionego dopasowania produktu do rynku.

#4. Analiza nastrojów w mediach społecznościowych

Sentyment odbiorców jest kluczowy w ocenie, czy dane rozwiązanie będzie akceptowane przez docelową grupę konsumentów. Weźmy na przykład aplikację do wspólnych przejazdów, w której nastroje kobiet mogą znacząco różnić się od nastrojów mężczyzn. Analiza danych dotyczących grup społecznych i zrozumienie prawdziwych obaw oraz niechęci związanych ze wspólnym przejazdem z mężczyzną, może być niezwykle istotna przy projektowaniu aplikacji. Na przykład, w ViaVan, popularnej aplikacji do współdzielenia przejazdów w Holandii, istnieje opcja udostępniania przejazdu jednej lub wielu osobom, co może zwiększyć poczucie bezpieczeństwa użytkowników.

Innym pomysłem wynikającym z analizy danych o nastrojach w mediach społecznościowych, może być umieszczenie w swojej Unikalnej Propozycji Sprzedaży (USP) możliwości wyboru, czy użytkownik chce podróżować z mężczyzną, kobietą, czy grupą osób. To tylko jeden przykład, jak nastroje społeczne mogą wpłynąć na dopasowanie produktu do rynku.

Identyfikacja trendów konsumenckich i konkurencyjnych w czasie rzeczywistym

Kluczowe znaczenie ma wiedza o tym, co klienci i konkurenci sprzedają, promują i czego szukają w danym momencie. Pozwala to na szybką reakcję i tworzenie strategii w kontekście Twojej branży. Oto kilka zbiorów danych, które warto monitorować:

#5. Monitorowanie trendów w wyszukiwarkach internetowych wśród docelowych odbiorców

Wiele ścieżek zakupowych rozpoczyna się od prostego zapytania w wyszukiwarce. Na podstawie tych informacji i oferowanych produktów klienci podejmują decyzje zakupowe. Korzystając z dedykowanego narzędzia do analizy wyszukiwarek, możesz zbierać dane dotyczące dwóch istotnych obszarów:

Słowa kluczowe: Wiedza o tym, jakie hasła wpisują potencjalni klienci w wyszukiwarkę, pozwoli Ci nie tylko zrozumieć ich zainteresowania, ale także tworzyć treści, kampanie marketingowe i strony docelowe, które pomogą w przekształceniu ich w klientów.

Rankingi stron w wynikach wyszukiwania: Są ważne, ponieważ algorytmy wyszukiwarek nie oceniają stron losowo. Indeksują strony w oparciu o jakość treści, jej trafność w stosunku do zapytania, czas spędzony na stronie oraz inne czynniki świadczące o wysokiej jakości i wartościowej treści. Śledzenie stron, blogów, witryn i forów, które osiągają najlepsze wyniki w Twojej branży, pozwoli Ci odkryć, co Twoi przyszli klienci uznają za wartościowe.

Podsumowanie

Niezależnie od etapu rozwoju, na jakim znajduje się Twój start-up, bieżąca analiza rynku, działań konkurencji i zachowań docelowych odbiorców pomoże Ci zwiększyć konwersję i utrzymać większą liczbę klientów. Jednocześnie, oparte na danych pętle informacji zwrotnej umożliwią Ci udoskonalanie doświadczeń użytkowników, pomagając jednocześnie znaleźć unikalne sposoby rozwiązywania problemów i ustalania strategii cenowych, co pozwoli zdobyć większy udział w rynku.

Zacznij korzystać z zaawansowanych narzędzi do gromadzenia danych, które są obecnie wykorzystywane przez firmy z listy Fortune 500.

Czy ten artykuł Ci się podobał? Podziel się nim z innymi!


newsblog.pl