8 powodów, dla których nie powinieneś korzystać z Apple Pay

Dzięki Apple Pay nie musisz nosić przy sobie kart płatniczych ani gotówki. Wszystko jest wygodnie zawarte w jednej aplikacji, z której możesz korzystać i dokonywać płatności, gdziekolwiek jesteś. Miliony ludzi na całym świecie już z niego korzystają — a Ty powinieneś?

Niezależnie od tego, czy jesteś konsumentem, czy sprzedawcą, uważamy, że powinieneś dokładnie rozważyć to pytanie. Choć Apple Pay ma niezaprzeczalne zalety, ma też mnóstwo wad. Oto dlaczego nie powinieneś korzystać z Apple Pay.

Wady Apple Pay jako konsumenta

Jako konsument możesz napotkać następujące zagrożenia bezpieczeństwa, jeśli będziesz polegać wyłącznie na Apple Pay.

1. Podatność na cyberataki

Ogólnie rzecz biorąc, Apple Pay jest bezpiecznym systemem odpornym na cyberataki, co czyni go doskonałą opcją płatności mobilnych. Jednak jailbreak iPhone’a zastępuje ograniczenia oprogramowania, które służą również jako bezpieczeństwo.

Jeśli masz iPhone’a po jailbreaku, zastanów się dwa razy, zanim skorzystasz z Apple Pay. Hakerzy mogą obejść ograniczenia transakcji i zduplikować poprzednie płatności zbliżeniowe.

Poza tym warto pamiętać, że wszystko, co cyfrowe, jest zawsze podatne na ataki hakerskie, dlatego normalne jest zadawanie sobie pytania w rodzaju „Czy Apple Pay jest bezpieczny?”. Dotyczy to nie tylko Apple Pay, ale także innych rozwiązań płatniczych.​

2. Publiczne połączenia Wi-Fi zagrażają bezpieczeństwu

Usługa Apple Pay wykorzystuje chipy komunikacji bliskiego zasięgu (NFC) do realizacji transakcji płatności zbliżeniowych, dzięki czemu nie potrzebujesz połączenia z Internetem. To fantastyczne, ponieważ możesz z niego korzystać bez ograniczeń.

Jednak iPhone’y domyślnie automatycznie wyszukują dostępne połączenia Wi-Fi. Sieci publiczne są często celem hakerów i przestępców czekających na obejście niepewnych transakcji finansowych, takich jak nieautoryzowane płatności zbliżeniowe.

Możesz przypadkowo użyć swojego urządzenia do płatności Apple Pay, nie zauważając, że jest ono już połączone z siecią publiczną. W końcu transakcje zbliżeniowe następują dość szybko. Niewiele osób zawraca sobie głowę sprawdzaniem sygnału telefonu i stanu łączności przed zapłaceniem. Biorąc jednak pod uwagę niebezpieczeństwa związane z korzystaniem z publicznych sieci Wi-Fi, radzimy za wszelką cenę ich unikać, szczególnie podczas dokonywania transakcji.

Na szczęście możesz szybko rozwiązać ten problem, wyłączając funkcję Poproś o dołączenie. Wybierz Ustawienia > Wi-Fi > Poproś o dołączenie do sieci, a następnie wybierz opcję Wyłączone. Po włączeniu tego ustawienia nie będzie wyświetlany monit o dołączenie do nieznanych publicznych sieci Wi-Fi.

3. Możliwość ominięcia limitów zbliżeniowych bez autoryzacji

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Birmingham ujawnia podatność Apple Pay na oszustwa związane z płatnościami kartami Visa, gdy włączony jest tryb Express Transit w iPhonie.

Zasadniczo hakerzy mogą potencjalnie ominąć limity płatności zbliżeniowych w przypadku małych płatności. Załóżmy na przykład, że użyłeś Apple Pay do zakupu biletu kolejowego. Ponieważ wymaga ona minimalnego uwierzytelnienia, hakerzy mogą pominąć transakcję i wielokrotnie ją replikować bez Twojej wiedzy.

Na szczęście kwestie te są stosunkowo odosobnione. Jeśli będziesz regularnie przeglądać swoje transakcje i płatności, nie padniesz ofiarą tego schematu.

4. Apple gromadzi istotne dane osobowe

Apple Pay wymaga ujawnienia różnych danych osobowych. Oprócz standardowych danych, takich jak Twoje imię i nazwisko oraz adres, firma będzie miała dostęp do Twojej historii transakcji – która może mieć bardzo duże znaczenie, jeśli będziesz z niej często korzystać.

Chociaż Apple nie sprzedaje danych użytkowników, wykorzystuje Twoje dane osobowe do celów marketingowych — na przykład ukierunkowanych reklam, sugerowanych postów itp. Jeśli wątpisz w warunki prywatności Apple, możesz całkowicie ponownie rozważyć korzystanie z Apple Pay.

5. Apple Pay działa tylko na urządzeniach Apple

Źródło obrazu: Jabłko

Choć wydaje się to dość oczywiste, warto zwrócić uwagę na tę kwestię. Jeśli chcesz korzystać z Apple Pay, musisz używać urządzenia Apple: iPhone’a, iPada, komputera Mac lub Apple Watch. Oznacza to, że nie będziesz mógł korzystać z usługi, jeśli zdecydujesz się przejść na urządzenie z Androidem.

Dzień przeprowadzki oznacza utratę dostępu do portfela Apple Pay. Nemezis Apple, Google, robi to lepiej, ponieważ możesz używać Google Pay do dokonywania płatności na Androidzie i iOS. Wszystko to jednak wynika ze sposobu działania Apple Pay (jest zintegrowany z oprogramowaniem Apple). Dlatego zanim zaczniesz korzystać z Apple Pay, upewnij się, że jesteś gotowy na długotrwałe korzystanie z ekosystemu Apple.

Wady Apple Pay jako sprzedawcy

Jeśli posiadasz konto w sklepie lub sklepie, zastanów się dwa razy, zanim zdasz się wyłącznie na płatności zbliżeniowe oferowane przez Apple Pay. W przeciwnym razie narazisz swój system płatności na następujące ryzyko:

6. Zamieszanie i drażliwość wśród nowych użytkowników

Według ankieta przeprowadzona przez eMarketer w 2021 r. Apple Pay był najbardziej dominującym rozwiązaniem płatności mobilnych w USA, z 43,9 mln użytkowników.

Mimo to nie możesz oczekiwać, że wszyscy Twoi klienci będą korzystać z portfela cyfrowego, takiego jak Apple Pay. Musisz być przygotowany na oferowanie alternatywnych metod płatności.

Możesz również napotkać pewne problemy, jeśli natkniesz się na klientów korzystających z Apple Pay po raz pierwszy. Prawdopodobnie będziesz spędzać więcej czasu na sprawdzaniu klientów, czy potrzebują pomocy przy płatnościach, co jest sprzeczne z celem Apple Pay: szybkimi i bezproblemowymi transakcjami.

7. Nieudane transakcje z powodu kolizji kart

Szybko poruszające się urządzenia do płatności zbliżeniowych są narażone na duże ryzyko „konfliktów kart”. Problem ten pojawia się, gdy dwa lub więcej rozwiązań płatniczych koliduje ze sobą w transakcjach – często w przypadku nowo wprowadzonych technologii zbliżeniowych.

Chociaż nie jest to wada występująca wyłącznie w Apple Pay, jest ona szczególnie narażona, jeśli na przykład klient przechowuje kartę zbliżeniową w telefonie. Może to spowodować zduplikowanie płatności, pobranie ich z niewłaściwego źródła lub nieprzetworzenie – a wszystko to spowoduje irytujące obciążenie administracyjne Twojej firmy.

8. Koszt wdrożenia

Chociaż Apple nie pobiera od Ciebie jako sprzedawcy żadnych opłat za akceptację Apple Pay (zarabia jedynie na opłatach transakcyjnych), powinieneś także wziąć pod uwagę koszt wdrożenia. Apple tego za Ciebie nie zrobi. Z wdrożeniem wiążą się dwa potencjalne koszty.

Najpierw musisz kupić terminal płatniczy NFC, wypożyczając go lub kupując od razu. Niemniej jednak nie będzie to stanowić problemu, jeśli Twój obecny sprzęt płatniczy obsługuje płatności zbliżeniowe.

Możesz ominąć ten koszt, używając swojego obecnego iPhone’a do akceptowania płatności klientów za pomocą aplikacji takich jak Square Point of Sale (POS) bez dodatkowego sprzętu, korzystając z funkcji Tap to Pay w Apple Pay. Po drugie, musisz przeszkolić swój personel w zakresie obsługi systemu. Te dwa koszty mogą dla niektórych nie stanowić problemu, ale warto o tym wspomnieć.

Czy warto płacić Apple Pay?

Chociaż płatności zbliżeniowe znacznie przyspieszają realizację transakcji, mają one również swoje wady. Dlatego nie zapominaj o nich dla wygody.

To powiedziawszy, może się okazać, że korzyści z Apple Pay przewyższają ryzyko, a Apple z pewnością z czasem ulepszy funkcje i bezpieczeństwo Apple Pay.