9 najlepszych bibliotek/frameworków do tworzenia gier w Pythonie [2022]

Chcesz zacząć przygodę z tworzeniem gier w Pythonie? Oto obszerny przegląd najlepszych bibliotek i frameworków Pythona, których możesz użyć do tworzenia gier.

Średnia roczna pensja na stanowiskach twórców gier wynosi około 70 000 USD. Więc jeśli chcesz zajmować się tworzeniem gier, jako projekt poboczny lub zawodowo, powinieneś najpierw mieć podstawowe umiejętności programowania w wybranym przez siebie języku. 👩🏽‍💻

Następnie możesz użyć frameworków obsługiwanych przez język do tworzenia gier, a następnie nauczyć się nowego silnika, takiego jak Unity. Ten artykuł skupi się na bibliotekach do tworzenia gier w Pythonie i ich funkcjach.

Zacznijmy…

Dlaczego warto używać Pythona do tworzenia gier?

Python jest popularny wśród programistów i jest językiem programowania ogólnego przeznaczenia. Łatwo jest nauczyć się Pythona, ponieważ ma przyjazną dla początkujących krzywą uczenia się.

Kiedy już dobrze zrozumiesz podstawy programowania w Pythonie, powinieneś zacząć tworzyć projekty. W zależności od Twoich zainteresowań możesz odkrywać i uczyć się używać frameworków Pythona do:

Tworzenie gier może być zabawne i satysfakcjonujące, jeśli wykorzystasz swoją wiedzę z zakresu podstaw programowania. Pod koniec tego artykułu będziesz mieć wystarczająco dużo opcji do wyboru — aby rozpocząć kodowanie naszej pierwszej gry w Pythonie.

Podsumowując, Pythona można używać do tworzenia gier z następujących powodów:

  • Łatwość uczenia się
  • Rozszerzalny do tworzenia gier i aplikacji GUI przy użyciu zewnętrznych platform i bibliotek
  • Elastyczność i wsparcie dla dostosowywania

Biblioteki tworzenia gier w języku Python

Poniższa lista przedstawia najpopularniejsze biblioteki Pythona do tworzenia gier. Oprócz omówienia kluczowych funkcji różnych bibliotek, przedstawiamy również przydatne zasoby, które pomogą Ci rozpocząć pracę z tymi bibliotekami.

Biblioteka Pythona Arcade

Arcade to biblioteka do tworzenia gier w języku Python do projektowania gier wideo 2D korzystających z OpenGL.

Jest to biblioteka typu open source z następującymi funkcjami:

  • Wsparcie dla popularnych platform
  • Biblioteka samouczków i przykładów
  • Rozbudowane wsparcie: od prymitywów i sprite’ów po bardziej złożone grafiki
  • Ponadto Arcade dobrze współpracuje z PyInstaller: dzięki PyInstaller możesz spakować grę jako plik wykonywalny. Dzięki temu użytkownicy mogą bezpośrednio uruchamiać Twoją aplikację — bez konieczności instalowania Pythona i pobierania plików z kodem źródłowym.

📚 Chcesz dowiedzieć się więcej o Arcade? Zapoznaj się z bezpłatnym e-bookiem Naucz się programować z Arcade.

PANDA3D

PANDA3D to silnik gier, który oferuje zarówno elastyczność, jak i łatwość użytkowania. Jeśli jesteś programistą Pythona, możesz go zainstalować za pomocą pip. Jednak PANDA3D natywnie obsługuje zarówno C++, jak i Python.

Kluczowe cechy PANDA3D obejmują:

  • Silnik typu open source z przenośnością i obsługą wielu platform
  • Wbudowane profilowanie, które może pomóc w optymalizacji dużych aplikacji
  • Szybki rozwój przy minimalnej inicjalizacji
  • Rozszerzalny za pomocą bibliotek innych firm do symulacji, efektów dźwiękowych i nie tylko

📚 Sprawdź dokumentację PANDA3d dla Pythona, aby dowiedzieć się więcej o tworzeniu, debugowaniu i optymalizacji aplikacji.

Ramy HARFANG

Framework HARFANG to silnik wizualizacji 3D w czasie rzeczywistym. Chociaż pierwotnie został napisany w języku C++, obsługuje popularne języki programowania, takie jak Python i Go. Oprócz tworzenia gier doskonale nadaje się do złożonego modelowania i symulacji.

Oto kluczowe cechy tego frameworka:

  • Platforma niezależna od platformy, która obsługuje szeroką gamę rozwiązań 3D
  • Obsługa zaawansowanych aplikacji, takich jak rozwiązania AR i VR oraz interaktywne aplikacje 3D
  • Łatwa integracja z projektami komercyjnymi i systemami wbudowanymi
  • Potok renderowania i interfejsy API dla audio, rzeczywistości wirtualnej, fizyki i nie tylko

Ceny: jeśli jesteś osobą fizyczną, wersja open source jest bezpłatna. W przypadku projektów profesjonalnych i komercyjnych miesięczna i roczna subskrypcja kosztuje odpowiednio 30 EUR/miesiąc i 300 EUR/rok.

Ren’Py

Ren’Py to silnik powieści wizualnych typu open source. Został zaprojektowany w celu ułatwienia cyfrowego opowiadania historii za pomocą powieści. Możesz używać Pythona 3 do tworzenia powieści wizualnych i gier zawierających bardziej złożone symulacje.

Kluczowe funkcje tej biblioteki gier w języku Python obejmują:

  • Platforma wieloplatformowa: oprócz obsługi dystrybucji systemów Windows, Mac OS i Linux obsługuje również systemy Android i iOS.
  • Ramy są bezpłatne zarówno do użytku osobistego, jak i komercyjnego.
  • Obsługuje łatwe dostosowywanie i dodawanie funkcji.
  • Wykorzystaj akceleratory sprzętowe do renderowania scen w wysokiej rozdzielczości i innej grafiki.

📚 Aby dowiedzieć się więcej, wyszukaj wszystkie gry i powieści wizualne opracowane z Ren’Py

Kivy

Kivy to platforma do tworzenia gier w języku Python, która umożliwia projektowanie, tworzenie i publikowanie aplikacji GUI w języku Python, w tym gier 2D.

Funkcje Kivy do tworzenia gier obejmują:

  • Obsługa różnych układów, widżetów i animacji
  • Łatwy opis interfejsu użytkownika, danych wejściowych i zdarzeń
  • Rozszerzalny dzięki modułom do dostosowywania

📚 Dowiedz się więcej, budując grę Pong za pomocą Kivy.

Gry hazardowe

Pygame to biblioteka do tworzenia gier przeznaczona do tworzenia gier wideo w języku Python. Jest zbudowany na bazie Simple DirectMedia Library (SDL) i jest aktywnie rozwijany od ponad dwóch dekad.

Do najważniejszych cech Pygame należą:

  • Obsługa wielu platform
  • Zoptymalizowany pod kątem szybkości: podstawowe funkcje są napisane w języku C i asemblerze
  • Modułowy framework z prostym rdzeniem; dodatkowe funkcje są delegowane do modułów zewnętrznych
  • Obsługa programowania z wiersza poleceń — bez konieczności korzystania z GUI
  • Wykorzystuje wielordzeniowy procesor do renderowania grafiki

Sprawdź listę samouczków Pygame i innych pomocnych zasobów.

Prosiaczek

Pyglet to biblioteka multimedialna dla Pythona, która jest szeroko stosowana w tworzeniu gier. Ta biblioteka jest open-source na licencji OpenBSD. Możesz więc używać go zarówno do projektów osobistych, jak i komercyjnych, które są dozwolone na mocy licencji.

Kluczowe cechy Pygleta są następujące:

  • Środowisko czystego Pythona z łatwym w użyciu API Pythona
  • Brak zewnętrznych zależności, co sprawia, że ​​nadaje się do pakowania i dystrybucji aplikacji za pomocą PyInstaller
  • Obsługa standardowych formatów audio i obrazu
  • Natywna obsługa grafiki OpenGL, obsługa zdarzeń interfejsu użytkownika i okienkowanie

Zapoznaj się z tym krótkim przewodnikiem po Pyglet.

OGR

Object-Oriented Graphics Rendering Engine lub OGRE to silnik 3D do tworzenia gier, z możliwościami międzyplatformowymi i międzyjęzykowymi. Chociaż pierwotnie napisany w C++, zapewnia gotową obsługę popularnych języków, takich jak Python, Java i C#.

Projekt rozpoczął się w 2001 roku i jest aktywnie rozwijany od ponad dwóch dekad. W chwili pisania tego listu, najnowsza wersja ogre-python, biblioteki Python, jest dostępna 16 listopada 2022 r. Aby tworzyć gry za pomocą python-ogre, potrzebujesz Pythona w wersji 3.6 lub nowszej.

Rzućmy okiem na funkcje biblioteki tworzenia gier OGRE Python:

  • Obsługa efektów cząsteczkowych, animacji szkieletów i cieni
  • Nadaje się do różnych zastosowań, w tym sztuki interaktywnej i wizualizacji naukowych
  • Interfejs Pythona, który wyodrębnia niskopoziomowe szczegóły struktur systemowych, takich jak OpenGL

Sprawdź pełną listę funkcji oferowanych przez OGRE. Zapoznaj się z samouczkami OGRE obejmującymi podstawy konfigurowania OGRE, tworzenia komponentów, siatek i nie tylko.

Cocos2d

Cocos2d to biblioteka Pythona do projektowania gier 2D i aplikacji GUI. Aby korzystać z Cocos2d, musisz mieć zainstalowaną wersję Pythona 3.6 lub nowszą. Jest dostępny na PyPI jako instalowalny pakiet Pythona.

Oto przegląd funkcji cocos2d:

  • Natywna obsługa OpenGL
  • Wbudowana obsługa debugowania
  • Framework Pythona, który pozwala komponować akcje i sceny
  • Obsługa renderowania tekstu, map kafelkowych, przejść i innych efektów specjalnych

Wniosek

Mam nadzieję, że ta lista frameworków i bibliotek do tworzenia gier okazała się pomocna. Przy tak wielu bibliotekach i frameworkach do rozważenia często trudno jest zdecydować, którego użyć.

Możesz zacząć od oceny wymagań swojej gry. Uwzględniając wymagane zależności, funkcje i łatwość obsługi, znajdź najlepsze dopasowanie do swojego projektu tworzenia gier. Równie dobrze możesz zacząć od zbudowania prostej gry, takiej jak Pong lub gra w węża, używając kilku frameworków, a następnie zdecydować, który wybrać. Alternatywnie możesz tworzyć aplikacje GUI na podstawie istniejących projektów Pythona.

Następnie sprawdź listę serwerów sieciowych Pythona, które możesz wypróbować w swoim następnym projekcie Pythona. Miłego kodowania!👩🏽‍💻