9 najlepszych bibliotek/frameworków do tworzenia gier w Pythonie [2022]

Czy marzysz o projektowaniu własnych gier w Pythonie? Zapraszam do zapoznania się z obszernym zestawieniem najlepszych bibliotek i frameworków tego języka, które pozwolą Ci przenieść pomysły na ekrany.

Średnie roczne zarobki programistów gier oscylują wokół 70 000 dolarów. Jeśli więc myślisz o tworzeniu gier, czy to hobbystycznie, czy zawodowo, kluczowe jest posiadanie solidnych podstaw programowania w wybranym języku. 👩🏽‍💻

Kolejnym krokiem jest wykorzystanie frameworków wspieranych przez ten język, a w dalszej perspektywie, opanowanie bardziej zaawansowanych silników, jak na przykład Unity. Ten artykuł skoncentruje się na bibliotekach do tworzenia gier w Pythonie, prezentując ich funkcje i możliwości.

Zaczynajmy!

Dlaczego warto wykorzystać Pythona do projektowania gier?

Python cieszy się dużą popularnością wśród programistów jako język uniwersalny. Jego nauka jest stosunkowo prosta, dzięki łagodnemu progowi wejścia.

Po solidnym opanowaniu podstaw Pythona, warto rozpocząć realizację własnych projektów. W zależności od Twoich zainteresowań, możesz zgłębiać i wykorzystywać frameworki Pythona do:

Tworzenie gier może być niezwykle satysfakcjonujące i zabawne, jeśli wykorzystasz zdobytą wiedzę z zakresu programowania. Po lekturze tego artykułu będziesz mieć do dyspozycji bogaty wachlarz opcji, które pozwolą Ci rozpocząć kodowanie Twojej pierwszej gry w Pythonie.

Podsumowując, Python jest dobrą opcją do tworzenia gier z następujących przyczyn:

  • Prostota nauki
  • Możliwość rozbudowy i tworzenia gier i aplikacji z interfejsem GUI, dzięki zewnętrznym platformom i bibliotekom
  • Elastyczność i bogate opcje dostosowywania

Biblioteki dla twórców gier w Pythonie

Poniżej prezentujemy listę najpopularniejszych bibliotek Pythona wykorzystywanych do tworzenia gier. Poza opisem kluczowych funkcji każdej z nich, udostępniamy również pomocne materiały, które ułatwią Ci rozpoczęcie pracy.

Biblioteka Arcade dla Pythona

Arcade to biblioteka przeznaczona do tworzenia gier 2D w Pythonie, wykorzystująca OpenGL.

Jest to biblioteka open source, oferująca następujące funkcje:

  • Wsparcie dla popularnych platform
  • Zbiór samouczków i przykładów
  • Szeroki zakres obsługiwanych elementów: od prostych kształtów i sprite’ów po złożone elementy graficzne
  • Arcade świetnie współpracuje z PyInstaller: umożliwiając pakowanie gier do plików wykonywalnych. Użytkownicy mogą uruchamiać Twoją grę bez konieczności instalowania Pythona i pobierania kodu źródłowego.

📚 Chcesz dowiedzieć się więcej o Arcade? Zachęcamy do lektury darmowego e-booka „Naucz się programować z Arcade”.

PANDA3D

PANDA3D to silnik gier łączący elastyczność z prostotą obsługi. Programiści Pythona mogą go zainstalować za pomocą pip. PANDA3D natywnie obsługuje języki C++ i Python.

Najważniejsze cechy PANDA3D to:

  • Silnik open source, przenośny i kompatybilny z różnymi platformami
  • Wbudowane narzędzia do profilowania, wspomagające optymalizację dużych aplikacji
  • Szybki rozwój z minimalną inicjalizacją
  • Możliwość rozszerzenia za pomocą bibliotek zewnętrznych, do symulacji, efektów dźwiękowych i innych

📚 Zapoznaj się z dokumentacją PANDA3D dla Pythona, aby zgłębić wiedzę na temat tworzenia, debugowania i optymalizacji aplikacji.

Framework HARFANG

HARFANG to silnik do wizualizacji 3D w czasie rzeczywistym. Choć początkowo napisany w C++, obsługuje popularne języki programowania, takie jak Python i Go. Doskonale sprawdza się nie tylko w tworzeniu gier, ale również w zaawansowanym modelowaniu i symulacjach.

Oto główne cechy tego frameworka:

  • Platforma niezależna od systemu, obsługująca szeroki zakres rozwiązań 3D
  • Wsparcie dla zaawansowanych aplikacji, takich jak AR i VR, oraz interaktywnych aplikacji 3D
  • Łatwa integracja z projektami komercyjnymi i systemami wbudowanymi
  • Potok renderowania i interfejsy API dla audio, VR, fizyki i innych aspektów

Ceny: wersja open source jest bezpłatna dla osób prywatnych. W przypadku projektów profesjonalnych i komercyjnych, miesięczna subskrypcja kosztuje 30 EUR, a roczna 300 EUR.

Ren’Py

Ren’Py to silnik open source do tworzenia powieści wizualnych. Został stworzony, aby ułatwić cyfrowe opowiadanie historii za pomocą tego gatunku. Możesz wykorzystać Pythona 3 do tworzenia powieści wizualnych i gier o bardziej złożonej mechanice.

Do kluczowych funkcji tej biblioteki należą:

  • Wieloplatformowość: poza obsługą systemów Windows, Mac OS i Linux, działa również na Androidzie i iOS.
  • Framework jest darmowy, zarówno do użytku osobistego, jak i komercyjnego.
  • Łatwość dostosowywania i dodawania nowych funkcji.
  • Wykorzystanie akceleracji sprzętowej do renderowania grafiki i scen w wysokiej rozdzielczości.

📚 Aby dowiedzieć się więcej, wyszukaj gry i powieści wizualne stworzone przy pomocy Ren’Py.

Kivy

Kivy to platforma do tworzenia gier w Pythonie, umożliwiająca projektowanie, tworzenie i publikowanie aplikacji z interfejsem GUI, w tym gier 2D.

Do funkcji Kivy dedykowanych tworzeniu gier należą:

  • Obsługa różnych układów, widżetów i animacji
  • Prosty opis interfejsu użytkownika, danych wejściowych i zdarzeń
  • Możliwość rozszerzenia za pomocą modułów

📚 Poszerz swoją wiedzę, tworząc grę Pong za pomocą Kivy.

Pygame

Pygame to biblioteka do tworzenia gier wideo w języku Python. Została zbudowana na bazie Simple DirectMedia Library (SDL) i jest aktywnie rozwijana od ponad dwóch dekad.

Do najważniejszych cech Pygame należą:

  • Wsparcie dla wielu platform
  • Optymalizacja pod kątem szybkości: kluczowe funkcje są napisane w C i asemblerze
  • Modułowa budowa z prostym rdzeniem: dodatkowe funkcje są delegowane do zewnętrznych modułów
  • Obsługa programowania z linii poleceń: bez konieczności korzystania z interfejsu GUI
  • Wykorzystanie wielordzeniowego procesora do renderowania grafiki

Sprawdź listę samouczków Pygame i innych przydatnych zasobów.

Pyglet

Pyglet to biblioteka multimedialna dla Pythona, powszechnie wykorzystywana w tworzeniu gier. Jest to projekt open source, udostępniony na licencji OpenBSD, co pozwala na jego wykorzystanie zarówno w projektach osobistych, jak i komercyjnych.

Główne cechy Pyglet to:

  • Środowisko czystego Pythona z łatwym w użyciu API
  • Brak zewnętrznych zależności, co ułatwia pakowanie i dystrybucję aplikacji za pomocą PyInstaller
  • Obsługa standardowych formatów audio i graficznych
  • Natywna obsługa grafiki OpenGL, zdarzeń interfejsu użytkownika i okienkowania

Zapoznaj się z tym krótkim przewodnikiem po Pyglet.

OGRE

Object-Oriented Graphics Rendering Engine (OGRE) to silnik 3D do tworzenia gier, z obsługą wielu platform i języków. Choć pierwotnie napisany w C++, oferuje wsparcie dla popularnych języków, takich jak Python, Java i C#.

Projekt rozpoczął się w 2001 roku i jest aktywnie rozwijany od ponad dwóch dekad. W momencie pisania tego artykułu najnowsza wersja ogre-python, biblioteki dla Pythona, została wydana 16 listopada 2022. Do tworzenia gier z wykorzystaniem python-ogre wymagany jest Python w wersji 3.6 lub nowszej.

Przyjrzyjmy się funkcjom biblioteki OGRE Python:

  • Obsługa efektów cząsteczkowych, animacji szkieletowych i cieni
  • Nadaje się do zastosowań w różnych obszarach, w tym w sztuce interaktywnej i wizualizacjach naukowych
  • Interfejs Pythona, który ukrywa niskopoziomowe detale struktur systemowych, takich jak OpenGL

Zapoznaj się z pełną listą funkcji oferowanych przez OGRE. Przejrzyj również samouczki OGRE, które omawiają konfigurację, tworzenie komponentów, siatek i innych elementów.

Cocos2d

Cocos2d to biblioteka Pythona do projektowania gier 2D i aplikacji z interfejsem GUI. Aby móc z niej korzystać, wymagana jest wersja Pythona 3.6 lub nowsza. Jest dostępna na PyPI jako pakiet instalacyjny Pythona.

Oto przegląd funkcji cocos2d:

  • Natywna obsługa OpenGL
  • Wbudowane wsparcie dla debugowania
  • Framework Pythona, który umożliwia komponowanie akcji i scen
  • Obsługa renderowania tekstu, map kafelkowych, przejść i innych efektów specjalnych

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że ten przegląd frameworków i bibliotek do tworzenia gier okazał się pomocny. Mając do dyspozycji tak wiele opcji, wybór odpowiedniej może być wyzwaniem.

Zacznij od przeanalizowania wymagań Twojej gry. Zwróć uwagę na niezbędne zależności, funkcje i łatwość obsługi, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. Możesz rozpocząć od stworzenia prostej gry, np. Pong lub Snake, korzystając z kilku frameworków, a następnie dokonać ostatecznego wyboru. Alternatywnie, możesz tworzyć aplikacje GUI, bazując na istniejących projektach Pythona.

Na koniec, sprawdź listę serwerów sieciowych Pythona, które mogą Ci się przydać w kolejnym projekcie. Udanej zabawy w kodowaniu! 👩🏽‍💻


newsblog.pl