Fajny, niedrogi skuter do dojazdów do pracy

Photo of author

By maciekx

Najważniejsze cechy hulajnogi na wynos

  • Hiboy Ecom 14 to elektryczna hulajnoga, która oferuje zasięg do 50 km i rozwija prędkość maksymalną 35 km/h. Te parametry sprawiają, że doskonale sprawdza się w codziennych dojazdach do pracy czy podczas wycieczek do sklepu.
  • Dzięki zastosowaniu większych kół oraz szerokiej platformy, Ecom 14 gwarantuje stabilność i wygodę nawet podczas jazdy po nierównym terenie. Dodatkowym atutem jest możliwość regulacji wysokości siedziska i kierownicy, co zwiększa komfort użytkowania.
  • Pomimo swojej masy i gabarytów, które ograniczają jej mobilność, hulajnoga została wyposażona w praktyczny koszyk na zakupy oraz czytelne światła hamowania. Jedynymi niedociągnięciami są brak amortyzacji i nietypowe umiejscowienie reflektorów.

WIDEO DNIA MUO

PRZEWIŃ, ABY DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ

Hulajnogi to świetny sposób transportu, jednak jazda na stojąco przez kilkadziesiąt kilometrów może być uciążliwa. Hulajnogi z siedziskiem, w odróżnieniu od tych stojących, przypominają bardziej pojazd. Hiboy Ecom 14 to stosunkowo niedrogi skuter elektryczny, który oferuje możliwość jazdy zarówno na siedząco, jak i na stojąco, choć główny nacisk położony jest na jazdę w pozycji siedzącej.

Dzięki większym kołom, które absorbują nierówności, zasięgowi około 50 kilometrów oraz wbudowanemu koszykowi, Ecom 14 wydaje się być doskonałym rozwiązaniem dla osób dojeżdżających do pracy. Jeśli tylko jesteśmy w stanie przymknąć oko na pewne drobne niedociągnięcia, to rzeczywiście tak jest.

Hiboy Ecom 14

Hiboy Ecom 14 to elektryczna hulajnoga z siedziskiem, charakteryzująca się zasięgiem do 50 km, prędkością maksymalną 35 km/h i wbudowanym koszem. Jest idealna do dojazdów do pracy, jak i na zakupy, a także poradzi sobie z drobnymi nierównościami na miejskich ścieżkach.

Producent: Hiboy

Waga: 26,5 kg

Zasięg: 50 km

Akumulator: 48V, 10Ah

Maksymalne obciążenie: 100 kg

Oświetlenie: Reflektor, światło stop

Składana: Tak

Silnik: 450W

Prędkość maksymalna: 35 km/h

Opony: 14 cali, pneumatyczne

Czas ładowania: 5-6 godzin

Zalety

  • Zasięg 50 km i prędkość maksymalna 35 km/h
  • Większe opony i szeroka platforma zapewniają większą stabilność
  • Zaskakująca stabilność na nierównym terenie
  • Mały promień skrętu w porównaniu z innymi skuterami
  • Regulowana wysokość siodełka i kierownicy
  • Czytelne i dobrze widoczne światła hamowania

Wady

  • Słaba mobilność, nawet po złożeniu
  • Brak amortyzacji
  • Nietypowe umiejscowienie reflektora

Konstrukcja i wygląd

Hiboy Ecom 14 ma konstrukcję, którą można nazwać półmodułową. Chociaż producent prezentuje hulajnogę jako model przeznaczony do jazdy na siedząco, istnieje możliwość zdjęcia siedzenia i używania jej jako hulajnogi stojącej. Jednak nie jest to idealne rozwiązanie. Demontaż samego siedziska nie stanowi problemu, jednak aby pozbyć się także stelaża, należy odkręcić kilka śrub przy podstawie skutera.

Wiele hulajnóg przeznaczonych do dojazdów do pracy i załatwiania codziennych spraw ma koła o średnicy od 8,5 do 10 cali. Hiboy zdecydował się na nieco większe, 14-calowe koła w modelu Ecom 14. Sama platforma jest również szersza niż w wielu modelach stojących, co dodatkowo zwiększa poczucie stabilności podczas jazdy w pozycji siedzącej.

W przeciwieństwie do wielu hulajnóg, w których możliwości regulacji są ograniczone, Hiboy oferuje ich całkiem sporo. Siedzisko ma możliwość regulacji, jednak jedynie w kilku z góry wyznaczonych pozycjach. Z kolei wysokość kierownicy możemy łatwo dostosować za pomocą szybko zwalniającego zacisku umieszczonego z przodu hulajnogi.

Wszystkie przewody wychodzące z kierownicy zostały umieszczone w specjalnej osłonie biegnącej od kierownicy do podstawy pojazdu. Na głównej kolumnie hulajnogi znajduje się zacisk do mocowania, jednak sposób, w jaki można było tam zabezpieczyć kabel nie do końca mnie satysfakcjonował. Choć osłona trzymała się na miejscu, kabel zawsze wyglądał na lekko niedbały. Trzeba jednak przyznać, że ten problem można szybko rozwiązać za pomocą kilku pasków na rzepy lub innego podobnego rozwiązania.

Ecom 14 został wyposażony w koszyk zamontowany z tyłu. Służy on do przewożenia ładunku i można go złożyć, kiedy nie jest potrzebny. Po złożeniu kosz jest zabezpieczony zatrzaskiem i po jego zwolnieniu otwiera się samoczynnie. Należy przy tym zachować ostrożność, ponieważ kosz otwiera się z dużą siłą i może zrobić krzywdę palcom.

Zasięg i mobilność

Skuter został wyposażony w akumulator 48 V o pojemności 10 Ah, który pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 35 km/h przy najwyższym ustawieniu. Biorąc pod uwagę dodatkową wagę siedziska i szerszą konstrukcję, to całkiem przyzwoity wynik. Maksymalny zasięg hulajnogi wynosi 50 km.

Maksymalne obciążenie dla modelu Ecom 14 wynosi 100 kg, uwzględniając zarówno kierowcę, jak i przewożony przez niego ładunek. Dobra wiadomość jest taka, że nawet gdy przewozimy cięższy ładunek, nie musimy obawiać się, że skuter będzie jechał dużo wolniej. Przekroczenie limitu obciążenia może skrócić zasięg, jednak nie wpłynie na siłę silnika podczas pokonywania niewielkich wzniesień.

Po rozładowaniu akumulatora wystarczy podłączyć ładowarkę do portu, który znajduje się u podstawy hulajnogi po lewej stronie. Jest on zabezpieczony gumową osłoną, o której zamknięciu należy pamiętać po zakończeniu ładowania.

Podobnie jak w przypadku wielu innych hulajnóg, przednia kolumna modelu Ecom 14 jest składana, co ułatwia przenoszenie. Problem polega na tym, że ze względu na obecność siedziska hulajnoga nie składa się do małych rozmiarów i nie ma możliwości jej zablokowania w pozycji złożonej. Możemy co prawda zdemontować siedzisko, aby zaoszczędzić trochę miejsca, jednak nawet to nie daje spektakularnych rezultatów.

Oprócz ograniczonych możliwości składania hulajnoga jest również dosyć ciężka. Waga w połączeniu z gabarytami Ecom 14 sprawia, że wnoszenie jej po schodach nie będzie łatwe. Jeśli regularnie korzystasz z hulajnogi, staraj się przechowywać ją w miejscu, gdzie nie będzie trzeba jej przenosić.

Bezpieczeństwo i wyposażenie

W połączeniu z 14-calowymi kołami szersza podstawa Ecom 14 gwarantuje większą stabilność niż standardowa hulajnoga stojąca. Z jednej strony zwiększa to komfort jazdy, jednak może dawać też fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Należy zachować ostrożność i trzymać ręce na hamulcach.

Jeśli chodzi o hamulce, w tym modelu mamy do czynienia z hamulcami przednimi i tylnymi, w przeciwieństwie do tańszych modeli, które często polegają tylko na tylnym hamulcu połączonym z hamowaniem regeneracyjnym silnika. Skuter jest wyposażony w tylny hamulec tarczowy i hamulec bębnowy na przednim kole. Należy pamiętać o wyregulowaniu hamulców przed pierwszą przejażdżką, gdyż w testowym egzemplarzu były one dość luźne.

Hulajnoga ma reflektor, który jednak został zamontowany w dość nietypowym miejscu. Wiele hulajnóg ma reflektor umieszczony wyżej, w pobliżu kierownicy. Tutaj reflektor umieszczony jest niżej, co może ograniczać jego widoczność. Co więcej, lampka jest zamontowana na nieruchomej części przedniej kolumny, co oznacza, że nie zawsze będzie oświetlała dokładnie to, w którym kierunku patrzymy.

Ecom 14 posiada również tylne światło hamowania. Aktywuje się po naciśnięciu dźwigni hamulca i działa niezależnie od włączonych świateł przednich. Z lewej strony kierownicy umieszczono dzwonek, którego można użyć do ostrzeżenia przechodniów.

Obsługa i sterowanie

Elementy sterujące są rozmieszczone w sposób intuicyjny, z przepustnicą i wyświetlaczem po prawej stronie oraz dzwonkiem po lewej. Dźwignia hamulca tylnego znajduje się po lewej stronie, a hamulca przedniego po prawej. Jeśli jesteś przyzwyczajony do jazdy na rowerze, możesz początkowo mieć problemy z odwrotnym ustawieniem hamulców, dlatego na początku należy zachować ostrożność.

Wyświetlacz jest bardzo prosty, a wszystkie funkcje kontrolujemy za pomocą trzech przycisków. Możemy przełączać jednostki wyświetlania prędkości między km/h i MPH, sprawdzać poziom naładowania baterii, przełączać się między trzema trybami prędkości oraz trybem, który całkowicie wyłącza przepustnicę.

Tryb najwolniejszy pozwala osiągnąć prędkość do 15 km/h i sprawdza się na chodnikach. Drugi tryb prędkości podnosi maksymalną prędkość do 30 km/h, a w trzecim trybie hulajnoga osiąga maksymalną prędkość 35 km/h.

Niestety, nie miałem okazji przetestować wyświetlacza, ponieważ w moim egzemplarzu był on uszkodzony. Podświetlenie się włączało, dzięki czemu wiedziałem, że hulajnoga jest włączona, jednak musiałem intuicyjnie wyczuwać, na którym trybie jazdy się znajduję. Robiłem to po prostu oceniając szybkość jazdy.

Z tego powodu nie byłem w stanie sprawdzić, jaką maksymalną prędkość udało mi się osiągnąć. Mimo to wiedziałem, kiedy przekraczałem limit prędkości, ponieważ na przykład podczas zjazdu z górki przepustnica przestawała działać, aż do momentu, kiedy hulajnoga zwolniła poniżej prędkości maksymalnej.

Dobrze wiedzieć, że nawet w przypadku awarii wyświetlacza, skuter można normalnie użytkować. Mimo to warto zaopatrzyć się w uchwyt na telefon, aby móc na nim monitorować aktualną prędkość.

Osiągi i komfort jazdy

Jeśli waga użytkownika nie przekracza maksymalnego obciążenia, Ecom 14 przyspiesza całkiem sprawnie, zwłaszcza w trybach drugim i trzecim.

Jazda na hulajnodze siedzącej to zupełnie inne doświadczenie niż na hulajnodze stojącej. Szczególnie w przypadku tego modelu, który ma uchwyty i dźwignie hamulca wzorowane na rowerowych, wrażenia z jazdy są bardzo zbliżone do jazdy na rowerze bez pedałów. Szeroka podstawa i duże koła zapewniają większą stabilność, choć w przypadku ostrzejszych zakrętów może ona nieco zanikać.

Mimo braku amortyzacji, 14-calowe koła i pneumatyczne opony całkiem dobrze absorbują wstrząsy na drodze. Początkowo obawiałem się wpływu siedzenia na sztywnej ramie i małych kołach, jednak Hiboy zapewnił zaskakująco komfortową jazdę.

Hulajnoga całkiem dobrze radzi sobie również w terenie, czego zupełnie się nie spodziewałem. Niski prześwit i błotniki sprawiają, że nie powinniśmy wybierać się w teren, jednak jazda po miejskich ścieżkach nie powinna stanowić problemu, o ile jedziemy nieco wolniej.

Chociaż mamy możliwość zdjęcia siedzenia, aby używać Ecom 14 jako hulajnogi stojącej, nie miałem okazji tego testować i podejrzewam, że większość użytkowników nie będzie chciała rezygnować z wygody jaką daje siedzenie. Poza tym, jeśli chcemy wstać tylko na chwilę, nie ma żadnych przeszkód, aby zrobić to bez demontażu siedziska.

Hiboy Ecom 14 jest łatwy w konfiguracji i obsłudze, świetnie nadaje się do przewożenia ładunków i zapewnia zaskakująco przyjemną jazdę nawet po zjechaniu z utwardzonych dróg. Jest również całkiem wszechstronny, dzięki możliwości regulacji wysokości kierownicy, odpinanemu koszykowi i siedzisku (choć jego demontaż jest bardziej skomplikowany).

Wszystkie te cechy sprawiają, że hulajnoga jest dość ciężka i może być trudna do umieszczenia w mniejszych przestrzeniach, zarówno w samochodzie, jak i w domu. Mimo to, jest to świetna hulajnoga do codziennych dojazdów do pracy w mieście.


newsblog.pl