
Najważniejsze informacje
- Nowa ładowarka Tesla V4 oferuje szybsze ładowanie dzięki maksymalnej mocy 250 kW, z potencjałem wzrostu do 350 kW, co przyspiesza proces ładowania pojazdów elektrycznych.
- Supercharger V4 został wyposażony w dłuższy kabel i terminal do płatności zbliżeniowych, co zwiększa dostępność sieci Supercharger zarówno dla kierowców Tesli, jak i innych pojazdów elektrycznych.
- Aktualnie stacje ładowania V4 są jeszcze mało dostępne, jednak Tesla planuje rozbudowę sieci poprzez instalację nowych stacji V4 oraz modernizację istniejących V3.
Firma Tesla od lat rozwija różne typy ładowarek, od szybkich stacji publicznych po ładowarki domowe. Pierwszy Supercharger V4 został wprowadzony w marcu 2023 roku. Co nowego oferuje ładowarka V4 i czy jest lepsza od poprzedniej wersji V3?
Czym jest Supercharger V4 Tesli?
Od 2023 roku Tesla oferuje cztery różne typy ładowarek: V1, V2, V3 oraz V4. Sieć ładowania Tesli opiera się głównie na stacjach V3. Ładowarki V1 i V2 o niższej mocy są odpowiednie do użytku domowego, natomiast V3 i V4 to Superchargery, dostępne tylko w stacjach publicznych.
W marcu 2023 roku w holenderskim Harderwijk uruchomiono pierwszy Supercharger V4. Pierwsza stacja V4 w Stanach Zjednoczonych pojawiła się w Oregonie w październiku 2023, a w Wielkiej Brytanii – kilka tygodni wcześniej.
Obecnie nowa ładowarka Tesla Supercharger oferuje prędkość ładowania do 250 kW. Jednak, jak wynika ze zdjęcia opublikowanego na platformie X ze specyfikacją ładowarki V4 w Holandii, Supercharger V4 może osiągnąć moc 650 kW.
Aktualnie ładowarki V4 oferują maksymalną moc 250 kW, tak samo jak V3, lecz w przyszłości ma się to zmienić. Docelowo ładowarki V4 mają osiągnąć 350 kW, co znacznie skróci czas ładowania. Z postu na X, przedstawiającego specyfikację holenderskiej ładowarki V4, wynika, że natężenie prądu V4 wynosi 615 A, w przeciwieństwie do 425 A w V3. Oznacza to, że ładowarki V4 powinny dostarczać mocniejszy prąd podczas ładowania.
Przy napięciu 1000 V, które pokazano w specyfikacji, ładowarka 615 A może teoretycznie wytworzyć moc 650 kW. Mimo że sama ładowarka może teoretycznie osiągnąć taką moc, moc na złączu ładowania jest ograniczona, prawdopodobnie do 350 kW.
Krótszy czas ładowania jest jednym z najważniejszych wymagań na rynku pojazdów elektrycznych, a V4 może pomóc w rozwiązaniu tego problemu.
Różnice między Supercharger V4 i V3
Pierwszą różnicą, jaką można zauważyć, jest odmienna konstrukcja V4. Stacje V4 mają dłuższy kabel (3 metry) i są wyższe niż V3. Obudowa w kolorze czarno-białym zawiera terminal płatniczy do transakcji zbliżeniowych za pomocą karty, smartfona lub smartwatcha.
Dłuższy kabel ma kluczowe znaczenie: umożliwia ładowanie innych pojazdów elektrycznych oraz Tesli Cybertruck. Początkowo stacje Tesli były dostępne tylko dla ich modeli, lecz obecnie są otwarte dla innych marek w wybranych krajach, jeśli oferują system ładowania CCS (Combined Charging System). CCS to standard szybkiego ładowania, który nie jest jednak uniwersalny.
Niektóre ładowarki V4 w Europie nie wymagają adapterów Magic Dock dla pojazdów innych niż Tesla, ponieważ są już wyposażone w porty CCS.
Lista producentów oferujących ładowanie zgodne z CCS:
- BMW
- Audi
- Mercedes
- Kia
- Honda
- Ford
- Volkswagen
- Jaguar
- Lincoln
Różne pojazdy elektryczne mają porty ładowania w odmiennych miejscach. Dlatego też dłuższy kabel ładowarki V4 umożliwia łatwiejsze ładowanie różnych modeli pojazdów spoza ekosystemu Tesli. Wdrożenie V4 może być ogromnym ułatwieniem dla właścicieli pojazdów elektrycznych innych marek, pragnących korzystać z sieci ładowania Tesli.
Gdzie można znaleźć Supercharger V4?
Obecnie dostępność ładowarek V4 jest ograniczona na całym świecie. Stacja V4 znajduje się w Oregonie (USA), a stacja w Alabamie jest w budowie. W Stanach Zjednoczonych działa prawie 2000 stacji Tesli z wieloma punktami ładowania, więc lokalizacji V3 jest sporo, lecz V4 stanie się powszechne dopiero z czasem. Podobnie jest w Wielkiej Brytanii.
Wiele krajów nie ma jeszcze pierwszej stacji V4. W Europie kilka stacji V4 działa w Austrii, Francji, Niemczech i Holandii, a Wielka Brytania otrzymała pierwszą stację V4 w sierpniu 2023.
Zwiększenie dostępności V4 obejmuje budowę nowych stacji V4, a także modernizację istniejących V3, aby oferowały funkcje V4, np. wyższą moc i płatności zbliżeniowe.
Superchargery V4 – lepsze życie milionów kierowców elektryków
Na rynku jest wiele publicznych stacji ładowania, lecz sieć Tesli jest łatwo dostępna w wielu krajach. Niezależnie od marki Twojego pojazdu elektrycznego, możesz skorzystać ze stacji V4. Dłuższy kabel, szybsze ładowanie i płatności zbliżeniowe podnoszą komfort użytkowania.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.