Kampanie e-mailowe oparte na sekwencjach to skuteczny sposób na rozwijanie relacji z potencjalnymi klientami, rozbudowę bazy adresów e-mail, pozyskiwanie nowych kontaktów, zwiększanie konwersji oraz obserwowanie wzrostu sprzedaży i dochodów.
Email marketing stanowi korzystne rozwiązanie zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów, pozwalając osiągnąć większy sukces biznesowy. Klienci mają okazję lepiej zapoznać się z Twoją ofertą i podjąć szybką decyzję, która będzie dla Ciebie korzystna.
Tego typu kampanie, w przeciwieństwie do tradycyjnych newsletterów czy jednorazowej wysyłki wiadomości do wszystkich odbiorców, są bardziej efektywne. Dostosowuje się je do aktualnych wydarzeń w Twojej organizacji, a treści są przekazywane stopniowo, utrzymując zaangażowanie odbiorców.
Kluczowe jest oferowanie rozwiązań, które pomogą klientom w zaspokojeniu ich specyficznych potrzeb. Kampanie kropelkowe mogą okazać się w tym bardzo pomocne. Jak wskazują dane, przedsiębiorstwa stosujące drip marketing mogą odnotować wzrost sprzedaży o 80% oraz cieszyć się wysokim współczynnikiem otwieralności e-maili.
Jeśli więc Twoim celem jest lepsze nawiązanie relacji z odbiorcami i podniesienie wskaźników konwersji, wdrożenie kampanii sekwencyjnej może przynieść wymierne korzyści.
Porozmawiajmy o tym, czym właściwie jest kampania drip i jakich rezultatów możesz się po niej spodziewać.
Co to jest kampania marketingu sekwencyjnego?
Kampania marketingu sekwencyjnego to rodzaj zautomatyzowanego marketingu, w ramach którego seria e-maili jest rozsyłana automatycznie, w określonym czasie. Te małe „krople” treści są wysyłane regularnie na adresy e-mail docelowej grupy odbiorców, zamiast przesyłać całą treść marketingową za jednym razem.
Drip marketing to doskonała metoda na dotarcie z przekazem do odpowiednich odbiorców. Skupia się na pielęgnowaniu leadów, czyli potencjalnych klientów, poprzez wysyłanie wartościowych wiadomości, które edukują, informują i są w pewien sposób pomocne. Dzięki temu możesz regularnie wchodzić w interakcję z odbiorcami, przyciągać ich uwagę i prezentować swoje produkty lub usługi wraz z korzyściami, których mogą się po nich spodziewać. Wszystko to przyczynia się do wzrostu zaangażowania klientów, wskaźników konwersji i przychodów.
Zazwyczaj e-maile wysyłane w ramach kampanii drip są wcześniej przygotowane, spersonalizowane i dopasowane do odbiorcy na podstawie jego imienia, podjętych działań, płci, zainteresowań i innych istotnych informacji. Sekwencja e-maili może zostać uruchomiona, gdy odwiedzający:
- Zapisze się na webinar
- Złoży zamówienie
- Weźmie udział w organizowanym przez Ciebie wydarzeniu
- Zarejestruje się, aby otrzymać e-booka
- Skontaktuje się z obsługą klienta
- Porzuci koszyk zakupowy
- Pozostanie nieaktywny przez pewien czas i tak dalej…
Przykład: Jednym z przykładów dobrze działającej kampanii sekwencyjnej jest Netflix. Ta platforma rozrywkowa ma widzów na całym świecie. Jednak, tak jak w innych branżach, również Netflix doświadcza rezygnacji z subskrypcji. Użytkownicy mogą przestać korzystać z serwisu z różnych powodów, na przykład z powodu pojawienia się lepszej alternatywy lub utraty zainteresowania.
W takim przypadku przydają się działania, które mogą pomóc Netflixowi odzyskać tych subskrybentów. Kampania sekwencyjna to idealne rozwiązanie. Gdy subskrybent anuluje swój abonament, Netflix wysyła do niego e-mail z potwierdzeniem oraz zachęcającą wiadomością i linkiem umożliwiającym ponowne dołączenie do serwisu, jeśli użytkownik zmieni zdanie.
Dodatkowo, w ciągu kilku kolejnych dni lub tygodni, wysyłanych jest więcej wiadomości e-mail, w których prezentowane są najpopularniejsze filmy i seriale, które klient mógłby uznać za interesujące, na podstawie wcześniejszych wyborów. Następnie, mogą być wysyłane bardziej spersonalizowane wiadomości, zachęcające do ponownego wykupienia subskrypcji.
Rodzaje kampanii sekwencyjnych
Kampanie drip mogą być realizowane na różne sposoby, w zależności od zachowania odwiedzającego lub klienta. Główne typy kampanii sekwencyjnych to:
E-maile powitalne
Gdy użytkownik zapisze się, aby otrzymywać newsletter, skorzystać z serwisu internetowego lub usługi, możesz wysłać do niego powitalną wiadomość e-mail, w której znajdą się informacje o Twojej firmie i inne istotne dane. E-maile powitalne mają za zadanie poinformować i wyedukować nowych odbiorców, pomagając nawiązać z nimi kontakt i stopniowo ich przekształcać w potencjalnych klientów.
E-maile angażujące
E-maile angażujące mają na celu utrzymanie zainteresowania potencjalnych klientów i pielęgnowanie relacji z nimi. Możesz rozpocząć serię e-maili, gdy potencjalny klient wejdzie w interakcję z Twoją stroną internetową lub usługami, ale nie dokona zakupu lub nie wykona pożądanej akcji. Dostarczając niezbędnych informacji za pośrednictwem e-maili, możesz ułatwić im podjęcie szybkiej decyzji, tak aby przeszli do zakupu oferowanych przez Ciebie produktów.
E-maile segmentacyjne
Wiadomości e-mail segmentacyjne są wysyłane w celu podzielenia odwiedzających na kategorie na podstawie różnych kryteriów, takich jak lokalizacja, zainteresowania, płeć itp. Są one bardzo spersonalizowane, z wyraźnymi wezwaniami do działania, zachęcającymi do udziału w seminarium, zakupu konkretnego produktu lub usługi itp.
E-maile ofertowe
E-maile ofertowe mają na celu zachęcenie potencjalnego klienta do zakupu Twoich produktów lub usług poprzez przedstawienie mu specjalnej propozycji. Są bardzo ukierunkowane i konkretne. Trafiają do odwiedzających, którzy mogą być zainteresowani zakupem konkretnego produktu lub spełniają określone warunki. Możesz zaproponować atrakcyjną ofertę lub rabat, aby zachęcić klientów do zakupu Twoich produktów lub usług.
E-maile ponownego zaangażowania
E-maile ponownego zaangażowania, jak sama nazwa wskazuje, są wysyłane do klientów, którzy z jakiegoś powodu przestali korzystać z Twoich produktów, usług lub odwiedzać Twojej strony internetowej. Wysyłanie wiadomości e-mail zawierających istotne informacje i kuszące oferty może pomóc Ci w odzyskaniu tych klientów.
Jakie korzyści przynoszą kampanie sekwencyjne?
Poprawne przeprowadzenie kampanii marketingu sekwencyjnego, z uwzględnieniem zainteresowań i preferencji klientów, może przynieść Ci większy sukces pod względem liczby transakcji oraz przychodów. Oto jak:
Wyższe zaangażowanie
Kampanie sekwencyjne mają na celu zwiększenie zaangażowania potencjalnych klientów w Twoją markę, poprzez wysyłanie wartościowych wiadomości e-mail w regularnych odstępach czasu. Pozwala to na nawiązanie z nimi kontaktu i sprawia, że klienci czują się ważni. Utrzymuje ich przywiązanie do Twojej marki i wzmaga ich interakcję z Twoimi e-mailami. Gdy tak się stanie, Twoja marka będzie stale obecna w ich świadomości, gdy będą myśleć o produktach, które oferujesz. W rezultacie, mogą zdecydować się na zakup oferowanych przez Ciebie produktów i usług.
Pielęgnowanie leadów
Drip marketing pomaga również w pielęgnowaniu leadów poprzez dostarczanie im informacji, które pomogą im w podjęciu decyzji. Musisz nieustannie informować ich o tym, jak dobrze możesz im służyć swoimi usługami i produktami.
Na przykład, jeśli klient wykazuje zainteresowanie niektórymi z Twoich produktów, możesz ustawić automatyczne wiadomości e-mail, aby pomóc mu lepiej zrozumieć te produkty, ich zalety i to, dlaczego Twój produkt jest lepszy od konkurencji.
Promowanie treści
Możesz promować swoje treści, takie jak artykuły lub newslettery, aby pomóc potencjalnym klientom, wykorzystując w tym celu drip marketing. Udostępnienie właściwych informacji odpowiednim potencjalnym klientom, którzy szukają czegoś, co oferujesz (na przykład konkretnego produktu lub szczegółowego przewodnika), przyniesie pozytywne rezultaty. Możesz również zamieścić recenzje produktów, studia przypadków, odpowiedzieć na często zadawane pytania, obalić mity i podjąć wiele innych działań, aby edukować potencjalnych klientów.
Utrzymanie klienta
Kampanie sekwencyjne doskonale sprawdzają się w przypadku prób odzyskania klientów, którzy przestali korzystać z Twoich produktów lub usług lub nie wchodzą w interakcję z Twoją stroną internetową. Klienci ci mogli dodać produkty do koszyka, ale z jakiegoś powodu nie dokończyli zakupu. W takim przypadku możesz wysłać spersonalizowaną wiadomość e-mail, przypominającą im o produktach pozostawionych w koszyku i podkreślającą aktualne oferty lub rabaty. Pomoże to im powrócić do zakupu.
Zwiększenie konwersji
Utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi klientami poprzez przesyłanie im wartościowych informacji, których poszukują, usprawnia proces zakupowy. Pozwala im lepiej zrozumieć Twoje usługi i produkty oraz rozwiać wszelkie wątpliwości, które mogą utrudniać im dokonanie zakupu.
Możesz wysyłać e-maile z powiązanymi treściami, aby zachęcić ich do podjęcia pożądanego działania. W ten sposób automatycznie przesuwasz ich w dół lejka sprzedażowego i zwiększasz prawdopodobieństwo, że dany potencjalny klient stanie się Twoim klientem. W ostateczności, pomaga to podnieść wskaźniki konwersji i przychody.
Kiedy rozpocząć kampanię sekwencyjną?
Możesz skonfigurować kampanie marketingu sekwencyjnego w następujących przypadkach:
- Gdy ktoś się zarejestruje: Gdy użytkownik zarejestruje się na Twojej stronie internetowej, w usłudze lub zapisze się do newslettera, możesz wysłać mu powitalną wiadomość e-mail. Możesz również zamieścić najpopularniejsze treści i produkty, aby przyciągnąć jego uwagę.
- Pielęgnowanie potencjalnych klientów: Niektórzy potencjalni klienci potrzebują dodatkowego wsparcia i informacji przed dokonaniem zakupu. Możesz im to zapewnić dzięki kampaniom drip. Wysyłaj im przydatne treści przez pewien czas, aż przekonają się do zakupu oferowanych przez Ciebie produktów.
- Onboarding: Uprość proces wdrażania nowych klientów lub subskrybentów, wyjaśniając im wszystkie kroki, które muszą wykonać, aby zacząć korzystać z produktu. Możesz przedstawić wartości swojej marki i sprawić, aby poczuli się komfortowo dzięki pomocnym przewodnikom, pokazującym jak w pełni wykorzystać oferowane przez Ciebie produkty lub usługi.
- Rekomendacje: Jeśli Twoi potencjalni klienci poszukują konkretnych produktów, na przykład obuwia, możesz polecić im najlepsze produkty ze swojego sklepu, na podstawie ich wcześniejszych wyborów. Pomoże im to w szybkim dokonaniu wyboru i sfinalizowaniu zakupu.
- Potwierdzenie: Wyślij e-mail z potwierdzeniem zakupu, gdy użytkownik dokona transakcji. Możesz dołączyć wiadomość z podziękowaniem oraz linki do powiązanych produktów lub pomocne przewodniki.
- Odnowienia: Wysyłaj e-maile do klientów, zachęcając ich do odnowienia subskrypcji. Przypomni im to o terminach płatności.
- Zaangażowanie: Regularne wysyłanie wiadomości e-mail pomoże utrzymać kontakt z potencjalnymi klientami zarówno przed, jak i po dokonaniu zakupu. Zwiększy to szansę na to, że ponownie skorzystają oni z Twojej oferty.
Jak rozpocząć kampanię marketingu sekwencyjnego
Oto kroki, które należy wykonać, aby uruchomić kampanię marketingu sekwencyjnego:
#1. Określ cele
Każda strategia marketingowa opiera się na określonym celu. Mogą to być cele krótkoterminowe lub długoterminowe. Zanim więc rozpoczniesz kampanię sekwencyjną, zastanów się nad swoimi celami. Może to być na przykład zwiększenie współczynników konwersji, wzrost sprzedaży, promocja treści, angażowanie potencjalnych klientów, odnawianie subskrypcji, czy reagowanie na porzucone koszyki. Znając swój cel, łatwiej Ci będzie wybrać odpowiedni rodzaj kampanii drip.
#2. Poznaj swoją grupę docelową
Kolejną bardzo ważną kwestią jest zidentyfikowanie grupy docelowej oraz poznanie jej problemów i potrzeb. Nie możesz wysyłać przypadkowych e-maili do wszystkich klientów. Wiadomości muszą być dostosowane do konkretnych odbiorców. Dlatego po zidentyfikowaniu swojej grupy docelowej, należy dokonać jej segmentacji, aby wiedzieć komu wysłać e-mail powitalny, wiadomość z potwierdzeniem, rekomendacje produktów czy poradniki.
#3. Zaplanuj strategię
Zaplanuj każdy krok z wyprzedzeniem, aby prawidłowo przeprowadzić kampanię marketingową. Zastanów się nad:
- Liczbą wiadomości e-mail w sekwencji, ich kolejnością oraz harmonogramem wysyłki.
- Tym, czy wiadomości mają być wysyłane w reakcji na konkretne działania potencjalnego klienta.
- Kwestiami logistycznymi.
- Tworzeniem spersonalizowanych wiadomości e-mail dla każdego potencjalnego klienta.
- Sposobami mierzenia sukcesu kampanii.
I wiele innych aspektów.
Znajdź odpowiedzi na te pytania i rozpocznij swoją podróż w celu stworzenia skutecznej kampanii sekwencyjnej.
#4. Uruchom kampanię
Możesz skorzystać z odpowiedniego oprogramowania, takiego jak ActiveCampaign, Zoho itp., aby rozpocząć swoją kampanię. Następnie, utwórz serię spersonalizowanych wiadomości e-mail, w oparciu o zachowanie użytkowników, i wysyłaj je w ustalonych odstępach czasu.
- Używaj imion klientów.
- Twórz atrakcyjne wiadomości e-mail, zawierające przydatne, spersonalizowane informacje.
- Zadbaj o odpowiednią strukturę treści, unikając błędów gramatycznych i ortograficznych.
- Podkreśl swoją wartość.
- Dodaj linki do powiązanych produktów.
- Zamieść przekonujące wezwanie do działania (CTA), aby zachęcić klientów do podjęcia szybkiej decyzji.
- Dodaj inne przydatne informacje.
#5. Oceń i optymalizuj
Oceń skuteczność kampanii, mierząc sprzedaż, współczynniki klikalności, liczbę pozyskanych leadów, odnowienia subskrypcji itp. Jeśli zauważysz, że coś nie działa, zoptymalizuj to, zmieniając wezwania do działania, dodając więcej wartościowych treści itp.
Jeśli więc szukasz dobrego oprogramowania do tworzenia kampanii sekwencyjnych, oto nasze rekomendacje.
ActiveCampaign
Zautomatyzuj obsługę klienta i przyspiesz swój wzrost dzięki narzędziom ActiveCampaign do email marketingu, CRM i automatyzacji marketingu. Platforma ta pomaga w rozbudowie listy klientów i angażowaniu odbiorców, poprzez wykorzystanie spersonalizowanych wiadomości, które pasują do ich preferencji.
Wzmocnij swoją więź z klientami, oferuj im dostosowane wskazówki i zwiększaj ich zaufanie, przypominając im o dalszych krokach, które powinni podjąć. Spraw, aby klienci poczuli się docenieni, dostarczając im dokładnie to, czego potrzebują, w odpowiednim momencie. Pomoże Ci to w zapewnieniu im doskonałych doświadczeń oraz pozyskaniu większej liczby leadów.
ActiveCampaign zapewnia, że otrzymasz wszystko, czego potrzebujesz, oferując 22 obietnice, takie jak gwarancja ceny na 2 lata, bezpłatne szkolenia online, bezpłatna migracja, bezpłatne wsparcie, płatność tylko za wykorzystane kontakty biznesowe i wiele innych. Wysyłaj wiadomości i newslettery do wybranej grupy odbiorców, dopasowane do ich zainteresowań, aby nawiązać z nimi głębszą relację.
Segmentuj odbiorców na podstawie ich lokalizacji, zainteresowań, wieku itp., docierając do nich za pomocą spersonalizowanych treści. Możesz także zautomatyzować swoją kampanię marketingową, korzystając z gotowych sekwencji powitalnych, a także łatwo zarządzać transakcjami, działaniami nastawionymi na podtrzymanie relacji oraz lejkiem sprzedażowym. Dzięki temu zaoszczędzisz czas, który możesz wykorzystać na inne ważne zadania.
Informuj swoich klientów o ofertach specjalnych, polecanych produktach, odpowiadaj na ich pytania i zbieraj opinie. Możesz również uporządkować wszystkie swoje dane w jednym miejscu i monitorować sytuację, korzystając z zaawansowanych narzędzi do raportowania. Ponadto, platforma ta oferuje zintegrowane formularze, narzędzie do śledzenia aktywności na stronie internetowej, szkolenia, rozszerzenie Gmaila oraz integrację z innymi narzędziami biznesowymi.
Wybierz plan, który pasuje do potrzeb Twojej firmy. Ceny zaczynają się od 9 USD miesięcznie za 500 kontaktów. Wypróbuj 14-dniowy bezpłatny okres próbny, przy wyborze dowolnego planu.
Drip
Zyskaj więcej klientów i zwiększ swoje przychody, korzystając ze spersonalizowanego email marketingu. Buduj lepsze relacje z klientami, poświęcając mniej czasu na wysyłanie e-maili. Wybierz preferowany szablon e-mail dla swojej firmy i wyróżnij swoją markę dzięki wizualnemu edytorowi Drip.
Drip zapewnia elastyczność w projektowaniu własnych wiadomości e-mail za pomocą edytora HTML. Procesy automatyzacji pozwalają zaoszczędzić czas i zwiększyć zyski Twojej firmy. Niezależnie od tego, czy chcesz wysłać sekwencję powitalną, czy też wiadomości e-mail dotyczące porzuconych koszyków, Drip oferuje wszystko, co jest Ci potrzebne.
Nawiązuj dobry kontakt z klientami, przesyłając im oferty, powiadomienia i kupony rabatowe w odpowiednim czasie. Możesz jeszcze bardziej zwiększyć zaangażowanie, stosując segmentację wiadomości e-mail, co pomoże Ci zwiększyć konwersję i zachęcić klientów do ponownych zakupów. Drip dokłada wszelkich starań, aby tworzyć spersonalizowane treści, w tym rekomendacje produktów, przypomnienia o porzuconych koszykach, oferty specjalne i wiele innych.
Na co czekasz? Skorzystaj z 14-dniowego bezpłatnego okresu próbnego już dziś i zacznij od planu za 19 USD miesięcznie (do 1500 kontaktów), obejmującego nieograniczoną liczbę e-maili i wiele więcej.
Zoho Campaigns
Aby przekształcić firmę w rozpoznawalną markę, konieczne jest zwiększenie zaangażowania klientów. Zoho oferuje narzędzie do email marketingu, pozwalające na wysyłanie właściwych wiadomości do właściwych osób, w odpowiednim czasie.
Zaplanuj serię wiadomości e-mail po podzieleniu każdego odwiedzającego na segmenty, w oparciu o jego potrzeby, wykorzystując w tym celu spersonalizowane treści. Poinformuj odwiedzających o tym, czego dokładnie szukają, aby w łatwy sposób przekształcić ich w klientów i sfinalizować więcej transakcji.
Zrozum potrzeby swoich klientów, aby móc zacząć tworzyć właściwe treści oraz zautomatyzować proces wysyłania powiadomień o nowych produktach, ofertach specjalnych itp. w odpowiednim czasie. Zbuduj lepsze relacje ze swoimi klientami, aby rozwinąć swoją sieć, dzieląc poszczególnych klientów na grupy, na podstawie lokalizacji, wieku, potrzeb itp.
Zoho pomoże Ci stworzyć skuteczne kampanie sekwencyjne, które będą przynosić korzyści. Możesz wysyłać automatyczne wiadomości e-mail do docelowych klientów, aby zidentyfikować odbiorców, ustalić cele, stworzyć kampanie e-mailowe, zrealizować swój plan, zwiększyć sprzedaż i zobaczyć różnicę. Jest to idealne narzędzie do tworzenia e-maili powitalnych, pielęgnowania leadów, wdrażania klientów, ograniczania porzuconych koszyków oraz zwiększania subskrypcji i odnowień.
Zoho Campaigns jest bezpłatne dla maksymalnie czterech użytkowników, z limitem 6000 e-maili miesięcznie i 2000 kontaktów. Możesz wybrać dowolny plan płatny, jeśli chcesz korzystać z zaawansowanych funkcji.
EmailOctopus
EmailOctopus oferuje rozbudowane narzędzia, które usprawnią Twoją strategię email marketingu. Jego edytor „przeciągnij i upuść” pozwala na łatwe tworzenie wiadomości e-mail i dostosowywanie szablonów do wymagań biznesowych. Wykorzystaj dane o odbiorcach (pozyskane za pomocą formularzy internetowych lub poprzez subskrypcję), aby podzielić ich na grupy i wysyłać spersonalizowane e-maile do właściwych osób we właściwym czasie, zwiększając w ten sposób ich zaangażowanie.
Powitaj nowych klientów w swoim świecie i docieraj do nowych subskrybentów dzięki automatycznej sekwencji powitalnej, aby zaoszczędzić czas. Ponadto, monitoruj wszystko, od otwarć e-maili po współczynniki odrzuceń, dzięki raportom kampanii EmailOctopus.
Sprawdź, co działa, i zagłęb się w szczegóły, aby przeanalizować historyczne działania swoich kontaktów. Możesz zintegrować EmailOctopus ze swoimi ulubionymi aplikacjami, takimi jak Gravity Forms, Squarespace, Shopify i innymi, aby zsynchronizować nowych subskrybentów z listą kampanii EmailOctopus.
Bezpłatny plan jest dostępny dla maksymalnie 10 000 e-maili i 2500 subskrybentów. Plany płatne (z zaawansowanymi funkcjami) zaczynają się od 24 USD miesięcznie (5000 kontaktów i 50 000 e-maili).
Podsumowanie
Drip marketing może przyczynić się do sukcesu Twojej firmy poprzez pielęgnowanie potencjalnych klientów, zwiększanie ich zaangażowania w Twoją markę oraz podnoszenie sprzedaży. Opracuj skuteczną strategię, opartą na swoich celach i znajomości grupy docelowej, a następnie rozpocznij tworzenie kampanii sekwencyjnej, korzystając z omówionych przez nas narzędzi.
Możesz być również zainteresowany tematem najlepszego oprogramowania do automatyzacji marketingu.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.