Wielu twórców oprogramowania przekonało się o tym na własnej skórze, jednak istnieje możliwość bezpośredniego przetestowania alternatywnych platform dystrybucji dla Androida, co może przynieść większą stabilność finansową. Warto mieć to na uwadze.
System Android dominuje na rynku urządzeń mobilnych. W konsekwencji, to właśnie Google Play jest jednym z pierwszych miejsc, gdzie programiści decydują się umieszczać swoje aplikacje.
Niestety, algorytmy rządzące tym rynkiem ulegają zmianom, a błędy się zdarzają. Takie sytuacje mogą być katastrofalne dla małych firm oraz niezależnych twórców, sprowadzając ich dochody do poziomu początkowego.
Platformy alternatywne dla Google Play
W takich okolicznościach istotne staje się korzystanie z zewnętrznych sklepów z aplikacjami.
Zatem, idea „nie wkładania wszystkich jajek do jednego koszyka” może okazać się bardzo rozsądna, zwłaszcza że Google nie wprowadza ograniczeń w tej kwestii:
Źródło: Zasady Google Play
Zgodnie z tymi zasadami, nic nie stoi na przeszkodzie, aby aplikacje były dystrybuowane również w innych miejscach. Pozwala to na uniezależnienie się od systemu opłat Google oraz dywersyfikację kanałów dystrybucji.
W chwili obecnej, Google Play pobiera prowizję w wysokości 15% od pierwszego miliona dolarów zarobionych na danej aplikacji, a następnie 30% od pozostałych dochodów.
Alternatywne platformy, które zostaną przedstawione w dalszej części artykułu, pobierają prowizje w przedziale od 10% do 30%.
Biorąc pod uwagę, że tylko niewielki odsetek (około 1% według Google) programistów przekracza próg miliona dolarów przychodów, największą korzyścią z korzystania z alternatywnych kanałów dystrybucji jest możliwość ograniczenia ryzyka finansowego związanego z ewentualnymi problemami w Google Play.
Przejdźmy zatem do konkretnych propozycji.
Aptoide
Aptoide to niezależna platforma dystrybucji aplikacji, umożliwiająca publikację własnych programów. Oferuje również możliwość dystrybucji poprzez partnerskie sklepy za pomocą jednego panelu administracyjnego oraz systemu rozliczeń.
Mówimy tu o dostępie do ponad 430 milionów użytkowników, obecnych w 20 sklepach takich jak Aptoide, Oppo, VIVO, MI, dzięki platformie Catappult.
Catappult oferuje dwa modele podziału przychodów: „store” oraz „self”. W przypadku dystrybucji przez ich sklep prowizja wynosi 25%, natomiast przy samodzielnej dystrybucji – 10%.
Roczna subskrypcja programisty w Catappult kosztuje 79 USD, z możliwością zwrotu tej kwoty w ciągu 30 dni, pod warunkiem, że dystrybucja aplikacji nie została jeszcze rozpoczęta.
Amazon Appstore
Amazon App Store stanowi kolejną interesującą alternatywę dla dystrybucji aplikacji w 236 krajach, obejmującą urządzenia z systemem Android, Fire TV, tablety oraz wybrane komputery z systemem Windows 11.
Możliwe jest publikowanie zarówno bezpłatnych, jak i płatnych aplikacji. Standardowa stawka tantiem wynosi 70%, jeśli przychód przekroczy milion dolarów.
W przypadku mniejszych przychodów, istnieje możliwość skorzystania z programu Amazon AppStore Small Business Accelerator, który podnosi wypłaty do 80%. Dodatkowo, program ten zapewnia 10% kredytów Amazon Web Services, zwiększając potencjalny zysk do około 90%.
Standardowe stawki licencyjne zależą od kategorii aplikacji i typu urządzenia, co jest szczegółowo opisane w umowie z deweloperami Amazon.
Pozycjonowanie aplikacji w Amazon Appstore jest bezpłatne.
Uptodown
Uptodown to platforma, która skupia obecnie ponad 130 milionów użytkowników, dostępna w 26 językach na systemach Android, Windows i Mac. Jednak około 80% ruchu na tej platformie generują użytkownicy Androida.
Obecnie wszystkie aplikacje dostępne w tym sklepie są bezpłatne, a programiści nie mogą oferować programów płatnych za pobranie.
Publikacja aplikacji jest bezpłatna, a podział przychodów wynosi 80-20.
Galaxy Store
Galaxy Store, ze względu na rozległą bazę użytkowników urządzeń Samsung, może być dla wielu programistów ciekawą opcją. Publikacja aplikacji jest bezpłatna, jednak prowizja wynosi 30% bez względu na całkowite przychody twórcy.
Interesujący jest zapis „Revenue Share and Tax”, który pozostawia otwartą furtkę dla ewentualnych negocjacji warunków licencyjnych.
Należy mieć na uwadze, że Galaxy Store jest przeznaczony tylko dla urządzeń Samsung, w tym smartfonów, smartwatchów i innych.
AppGallery
AppGallery jest dedykowana dla użytkowników telefonów Huawei, choć jest dostępna także dla innych marek. Początkowo oferowała korzystny podział przychodów w wysokości 90-10, jednak w 2022 roku przeszła na model 70-30.
Dodatkowo, programiści z Chin kontynentalnych mogą liczyć na indywidualne warunki podziału przychodów, o których szczegóły należy dopytywać w dziale operacyjnym Huawei.
Opłaty za publikację w AppGallery zależą od usług wykorzystywanych przez twórcę. Niektóre z nich są bezpłatne, a te płatne mają określone limity bezpłatnego użytkowania.
W AppGallery dostępne są również płatne aplikacje.
F-Droid
F-Droid to darmowa platforma dystrybucji aplikacji o otwartym kodzie źródłowym, gdzie można udostępniać aplikacje bezpłatne z opcjonalnymi płatnymi aktualizacjami lub funkcjami.
Niestety, biblioteka aplikacji jest dość ograniczona, co wpływa na mniejszą bazę użytkowników.
Zatem, wybór F-Droid jest motywowany głównie ideą otwartego oprogramowania.
Niestety, nie ma idealnej alternatywy!
To gorzka pigułka do przełknięcia, ale rzeczywistość jest taka, jaka jest.
Google Play ma zbyt dużą skalę, aby istniały dla niego równoważne alternatywy. Wymienione platformy mogą przynieść jedynie ułamek przychodów, jakie generuje Google Play.
Mimo wszystko, warto je rozważyć, zwłaszcza jeśli napotkamy jakiekolwiek problemy z wydajnością lub blokadę w Google Play.
PS: Jako publikacja wspierająca programistów, na tym nie poprzestaniemy. Warto również zapoznać się z narzędziami, które mogą przyspieszyć proces tworzenia aplikacji na Androida.