Co oznacza „meta” w grach? I czy należy go przestrzegać?

  • Metas mogą pomóc w utrzymaniu świeżości gier i wprowadzeniu nowych metod gry, korzystając ze spójnych aktualizacji i ulepszeń.
  • Potężna meta może wypaczyć grę wokół niej, stawiając graczy w niekorzystnej sytuacji, jeśli jej nie zastosują.
  • To, czy powinieneś podążać za metą, zależy od twojej przyjemności i spełnienia w grze.

Jeśli kiedykolwiek grałeś w grę online, istnieje duża szansa, że ​​słyszałeś o określeniu „meta”. Meta może stworzyć lub zepsuć grę online, ale ustalenie, czym dokładnie jest meta, może być trudne. Przyjrzyjmy się więc, czym jest meta i czy powinieneś jej przestrzegać.

OpenAI/MakeUseOf

Projektowanie gry wieloosobowej jest trudne. Idealnie byłoby, gdyby gra zapewniała graczom wiele opcji do dyspozycji, umożliwiając im rozwijanie własnego stylu gry.

Jednocześnie twórca musi zrównoważyć każdy styl gry, tak aby wszyscy mieli równe szanse i nikt nie miał wrodzonej przewagi.

Na papierze brzmi to łatwo; w praktyce nie bardzo. Podczas gry gracze odkryją, że określony styl gry, przedmiot lub taktyka zapewni im lepsze wyniki. Aby zmaksymalizować swój sukces, gracze zaczynają opierać na tym swój plan gry.

Załóżmy na przykład, że istnieje gra typu gracz kontra gracz (PVP), w której gracze mogą wybierać pomiędzy Wojownikiem, Czarodziejem i Łotrem. Idealnie byłoby, gdyby twórcy chcieli, aby każda opcja miała taką samą moc, ale jeśli gracze stwierdzą, że Czarodziej jest najpotężniejszy, a Łotrzyk najsłabszy, więcej osób będzie grać w Czarodzieja, a mniej Łotra.

Ta zmiana zachowania stanie się „metą” gry. Pozostanie to prawdą, dopóki Czarodziej nie zostanie „znerfiony” (zmniejszona moc) lub Łotr nie zostanie „wzmocniony” (zwiększona moc), aby ustabilizować metę.

Meta nie ograniczają się tylko do gier o z natury nierównej dynamice, takich jak gry wideo z różnymi klasami postaci. Mogą mieć wpływ na mecze, w których obie strony mają równą pozycję. Gra w szachy daje obu stronom taką samą liczbę pionków, mimo to nadal istnieje meta dotycząca najlepszych otwieraczy i kontr-otwierających. Wiele aplikacji, które uczą ludzi gry w szachy, będzie uczyć graczy, czym są te ruchy oparte na meta. Meta można znaleźć nawet we wszystkich grach mistrzowie lochów muszą uważać na metagaming graczy przytłaczając radość z sesji Dungeons & Dragons.

W tym momencie możesz być ciekawy, skąd wziął się termin meta. Ludzie czasami twierdzą, że „meta” to akronim oznaczający „najbardziej efektywną dostępną taktykę”. Nie ma na to dowodów, chociaż jest to sprytny przykład „backronimu”, w przypadku którego ludzie z mocą wsteczną zamieniają słowo w akronim. Zamiast tego termin prawdopodobnie wywodzi się od istniejącego słowa „meta”, które oznacza coś, co odnosi się do samego siebie. Dzieje się tak, ponieważ meta jest zasadniczo grą opartą na grze, w której strategie i taktyki są opracowywane przed rozpoczęciem rundy.

Studio DC/Shutterstock

Nie można zdefiniować meta jako wyłącznie dobrej lub złej rzeczy w grach. Zależy to całkowicie od tego, jak rozwinie się meta i jak programiści poradzą sobie z nią po jej powstaniu.

To jedna z fascynujących rzeczy w meta. Podstawowa gra może pozostać i przetrwać zarówno dobre, jak i złe zmiany meta. Przyjrzyjmy się, jak meta może pomóc lub zaszkodzić grze.

Jak Metas mogą pomóc grom

Metaty mogą być czasami postrzegane jako „smaki miesiąca”. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku gier, które otrzymują spójne aktualizacje modyfikujące sposób grania. W ten sposób meta mogą pomóc zapobiec „zestarzeniu się” gry i wprowadzić nowe metody gry.

Na przykład kolekcjonerska gra karciana Magic the Gathering rozpoczęła swoje życie jako fizyczna gra karciana, ale teraz ma klienta cyfrowego o nazwie „Magic the Gathering Arena”, który jest jedną z najlepszych dostępnych darmowych gier na komputery PC.

Na marginesie, nie ma lepszego przykładu niż Magic the Gathering, ponieważ jego twórca, projektant gier Richard Garfield, wziął rzadko używany termin „metagra” i wprowadził go do głównego nurtu w latach 90. rozmowy na temat projektowania gier i „meta” strategii można znaleźć w systemie gier Magic the Gathering.

Magic the Gathering ma format Standard, w którym co sześć miesięcy wprowadzane są nowe partie kart, a gra w karty w standardzie staje się nielegalna po dwóch latach od ich wydania, chyba że zostaną ponownie wydrukowane. Dzięki temu Standard może mieć „rotacyjną meta”, w której napływają nowe karty, a starsze karty wypadają ze Standardu. Wszelkie szczególnie obezwładniające lub irytujące karty są blokowane.

Efektem końcowym jest meta, która zmienia się co sześć miesięcy, co sprawia, że ​​Magic the Gathering nie staje się nudne i pozwala graczom znajdować nowe kombinacje i style gry dzięki nowym kartom. I chociaż Magic the Gathering miało sporo opresyjnych meta, zostały one albo zbanowane, albo usunięte ze Standardu. To świetny przykład tego, jak gra może pozbyć się złej meta, wprowadzić dobrą i sprawić, że gracze będą zadowoleni i zaangażowani.

Jak meta mogą zaszkodzić grom

Meta nie zawsze są pozytywne. Jeśli meta jest zbyt „potężna”, wypaczy to grę wokół niej. W poważnych przypadkach gracze znajdą się w niekorzystnej sytuacji, jeśli nie zastosują się do wskazówek meta lub nie będą w stanie tego zrobić.

Pozostając w temacie kolekcjonerskich gier karcianych, Hearthstone to jedna z najlepszych dostępnych na rynku wieloplatformowych mobilnych gier wieloosobowych. Hearthstone miał okres, w którym jego meta obracała się wokół karty o nazwie „Dr. Boom”, który miał świetne statystyki i potężny efekt. Biorąc pod uwagę sposób zaprojektowania Hearthstone, w każdej talii można uruchomić Dr. Booma.

Karta była tak dobra, że ​​ludzie dodawali ją jako „niezbędną” kartę, bez względu na archetyp ich talii. A ludzie ustąpiliby, gdyby ich przeciwnikowi udało się zagrać w Doktora Booma, a on jeszcze nie zremisował. Konstruktorzy talii musieli zadać sobie pytanie, czy ich talia poradzi sobie z Dr. Boomem; jeśli nie, oznacza to, że jest to zły pokład.

W końcu Doktor Boom został osłabiony i meta ponownie się ustabilizowała, ale gracze Hearthstone na zawsze uznali kartę za meta-wypaczacz.

Ponieważ meta nie są wyłącznie dobre lub złe, ważne jest, aby wiedzieć, czy powinieneś ich przestrzegać.

Przyjrzyjmy się, dlaczego warto śledzić dalej, dlaczego warto zignorować meta i jak to zrobić selektywnie.

Podążanie za metą gry może zwiększyć Twoją przyjemność

Jeśli meta jest zdrowa i lubisz się nią bawić, nie ma nic złego w podążaniu za nią. W końcu meta rozwinęła się, ponieważ ludzie znaleźli najlepszy sposób na osiągnięcie czegoś w grze.

Tak naprawdę śledzenie mety może sprawiać ci przyjemność i znajdować dla niej swój własny, niepowtarzalny styl, pasujący do Twojego stylu gry. A może nawet znajdziesz jeszcze lepszy sposób na zabawę. Jedno i drugie może sprawić, że poczujesz się bardzo osobiście spełniony.

Być może zadajesz sobie pytanie, jak możesz „podążać” za czymś, co jest rodzajem abstrakcyjnej gry typu „gra na grę”, nałożonej na istniejące zasady i strukturę gry, którą widzisz?

Jeśli chcesz zgłębić metadane gier, które lubisz (lub chcesz dowiedzieć się o nich więcej), doskonałym miejscem na rozpoczęcie są fora gier. Sprawdź, czy Twoja gra ma dedykowany subreddit na reddit.com lub gdzie indziej, na przykład na forach w witrynie dewelopera, na platformie Steam itp. Blogi o grach też nie są złe, ale trudno będzie ci znaleźć jakąkolwiek publikację tak oddaną metaanalizie pojedynczej gry, jak subreddit tej gry.

To właśnie tam znajdziesz ludzi aktywnie dyskutujących, debatujących i często narzekających na metę danej gry. Będziesz miał mnóstwo materiałów do czytania!

Ale czasami podążanie za metą zabija zabawę

Z drugiej strony, niektórzy ludzie nie lubią podążać za metą. Zamiast tego wolą grać tak, jak chcą, niezależnie od tego, czy jest to najlepsza taktyka w grze.

W związku z tym, jeśli meta gry wydaje ci się nudna i strasznie się przy niej bawisz, nie warto inwestować w tę grę.

Jeśli potrzebujesz praktycznego podejścia do sprawdzania, czy powinieneś postępować zgodnie z metą gry, po prostu przejdź od razu do rzeczy. Jeśli dobrze się bawisz, graj dalej. Jeśli czujesz, że możesz się dobrze bawić, ale po prostu nie rozumiesz kluczowych pętli rozgrywki lub mechaniki, poczytaj trochę fora o grach lub blogi o grach, aby się o tym przekonać.

Możesz nauczyć się wystarczająco dużo, aby opanować podstawową meta bez poczucia przytłoczenia, lub możesz to pokochać i zagłębić się, aby dowiedzieć się wszystkiego, co możesz o aktualnej meta gry. Podejście stopniowane pozwala dać się wciągnąć w meta tylko tyle, ile chcesz.

Wiele gier opartych na rywalizacji lub współpracy ma jednak meta i ich całkowite uniknięcie może być trudne. To, czy będziesz ich przestrzegać, zależy od tego, czego oczekujesz od gry i od tego, jak zdrowa jest meta.

Dlatego nigdy nie powinieneś czuć się źle, wycofując się z gry, gdy zdasz sobie sprawę, że meta gry zmusiła Cię do grindowania lub stylu gry, który nie podoba Ci się!