Co to jest Adobe Bridge? Przewodnik dla początkujących po aplikacji do zarządzania treścią

Szybkie odnośniki

Najważniejsze informacje

  • Adobe Bridge to darmowe oprogramowanie usprawniające pracę kreatywną.
  • Wykorzystaj Adobe Bridge do masowej zmiany nazw plików, zarządzania strukturą folderów oraz konwersji formatów plików, i wielu innych operacji.
  • Adobe Bridge integruje się z szeregiem aplikacji Adobe Creative Cloud, w tym z Photoshopem.

Poznaj tajniki efektywnego wykorzystania Adobe Bridge w zarządzaniu Twoimi zdjęciami, nagraniami wideo i innymi zasobami twórczymi. W tym artykule przedstawimy Ci dokładny opis aplikacji Adobe Bridge oraz instrukcję obsługi jej różnorodnych funkcji. Dodatkowo dowiesz się, jak pobrać ten program.

Czym jest Adobe Bridge i jakie są jego możliwości?

Adobe Bridge to platforma do zarządzania zasobami, będąca częścią pakietu Adobe Creative Cloud. To narzędzie umożliwia porządkowanie różnorodnych formatów plików, w tym PSD, JPEG, a także RAW. Oprócz tego, że możesz przenosić foldery, masz także możliwość usuwania plików bezpośrednio z poziomu programu.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze funkcje, jakie oferuje Adobe Bridge:

  • Przeglądanie całej biblioteki multimediów. Podgląd plików graficznych oraz odtwarzanie plików wideo i audio.
  • Tworzenie bibliotek, które pozwolą na zebranie wszystkiego, czego potrzebujesz do konkretnych projektów.
  • Oszczędność czasu dzięki funkcji wsadowej zmiany nazw plików.

Adobe Bridge pozwala także na ocenianie plików za pomocą gwiazdek, filtrowanie ich w oparciu o te oceny oraz szybkie wyszukiwanie potrzebnych zasobów dzięki zaawansowanej funkcji wyszukiwania. Aplikacja oferuje kilka zakładek i funkcji, do których należą:

  • Essentials: To domyślny obszar roboczy, w którym można filtrować pliki według różnorodnych kryteriów.
  • Biblioteki: Prezentuje zawartość w bardziej szczegółowy sposób.
  • Taśma filmowa: Umożliwia przeglądanie miniaturek wszystkich plików w danym folderze.
  • Metadane: Pozwala na wyświetlanie nazw plików, szczegółów dotyczących zawartości i innych istotnych informacji.

Obszar roboczy Biblioteki jest przydatny, gdy chcesz przejrzeć całość swojej zawartości, natomiast Taśma filmowa idealnie sprawdzi się, jeśli zależy Ci na większych podglądach plików graficznych.

Kliknięcie dwukrotnie na dowolnym pliku graficznym w Adobe Bridge automatycznie otworzy go w programie Photoshop. Ta sama akcja w przypadku pliku wideo spowoduje jego uruchomienie w domyślnym odtwarzaczu wideo.

Jak pozyskać Adobe Bridge

Pobranie i korzystanie z Adobe Bridge jest całkowicie bezpłatne. Wymagania sprzętowe różnią się w zależności od posiadanego systemu operacyjnego. Szczegółowe informacje na temat wymagań dla konkretnego urządzenia znajdziesz na stronie Adobe Help.

Po upewnieniu się, że Twój sprzęt spełnia wymagania, wykonaj poniższe kroki, aby zainstalować aplikację:

  • Wejdź na stronę Adobe Creative Cloud, a następnie przejdź do opcji „Zaloguj się” (znajdującej się w prawym górnym rogu).
  • Na stronie logowania wybierz opcję „Utwórz konto” i dołącz do społeczności Adobe CC.
  • Przejdź do strony pobierania Adobe Creative Cloud i kliknij „Pobierz Adobe Creative Cloud”.
  • Po zainstalowaniu Adobe CC, w pasku wyszukiwania wpisz „Bridge” i pobierz aplikację.
  • Jak efektywnie korzystać z Adobe Bridge

    Teraz, gdy znasz już podstawowe informacje, przyjrzyjmy się szczegółowo, jak można wykorzystać potencjał programu Adobe Bridge.

    Wykorzystanie metadanych w Adobe Bridge

    Edytuj współrzędne GPS, dane o autorze oraz dodawaj słowa kluczowe i wiele innych informacji w sekcji Metadane w Adobe Bridge, postępując według poniższej instrukcji.

  • W górnej części aplikacji Adobe Bridge kliknij zakładkę „Metadane”.
  • Wprowadź szczegółowe dane metadanych w odpowiednim polu tekstowym. Nie będzie możliwości edycji właściwości, jeśli pole tekstowe nie jest widoczne.
  • Tworzenie nowych bibliotek w Adobe Bridge

    Niezależnie od tego, czy pragniesz zorganizować swoje pliki, czy pracujesz zespołowo, postępuj według poniższej instrukcji, aby utworzyć nowe biblioteki.

  • Wybierz kolejno: „Biblioteki” > „Utwórz nową bibliotekę”.
  • Nadaj nazwę nowej bibliotece i zatwierdź wybierając opcję „Utwórz”.
  • Przeciągnij i upuść dowolne pliki, które mają znaleźć się w bibliotece. Zawartość biblioteki jest dostępna przez kartę „Biblioteki”.
  • Jeśli chcesz zoptymalizować pracę związaną z fotografowaniem przy użyciu wielu urządzeń, rozważ wykorzystanie dedykowanych aplikacji dla fotografów na iPada.

    Zarządzanie plikami i folderami w Adobe Bridge

    Oprócz tworzenia nowych bibliotek, masz możliwość organizowania istniejących plików i folderów w Adobe Bridge. Jest to niezwykle proste.

  • Przejdź do zakładki „Biblioteki”.
  • Przeciągnij i upuść foldery, które chcesz umieścić w innych folderach. W ten sam sposób możesz postąpić z plikami.
  • Warto pamiętać, że przenoszenie plików za pomocą Adobe Bridge może wymagać ponownego wskazania źródeł plików, w przypadku zdjęć które zostały wcześniej przesłane do Lightroom i innych aplikacji. Po wykonaniu tej operacji będziesz mógł kontynuować ich edycję w normalny sposób. Zazwyczaj wystarczy ponowne wskazanie tylko jednego pliku z folderu, aby program odnalazł pozostałe.

    Wsadowa zmiana nazw plików w Adobe Bridge

    Jeśli posiadasz dużą ilość podobnych plików, ich masowa zmiana nazw w Adobe Bridge jest bardzo prosta. Oto jak to zrobić:

  • Zaznacz pliki, których nazwy chcesz zmienić.
  • Wybierz kolejno: „Narzędzia” > „Zmień nazwę partii”.
  • Dostosuj ustawienia zmiany nazwy, a następnie zatwierdź wybierając opcję „Zmień nazwę”.
  • Powrót do platformy edycyjnej za pośrednictwem Adobe Bridge

    Chociaż Adobe Bridge może być wykorzystywany bez programów takich jak Photoshop czy Lightroom, najefektywniejsze jego wykorzystanie ma miejsce w kontekście szerszego procesu edycji. Użyj ikony bumerangu, aby szybko wrócić do wybranej aplikacji do edycji.

    Wykorzystanie funkcji przepływów pracy w Adobe Bridge

    Zarządzanie projektami bywa dla twórców wyzwaniem, zwłaszcza przy pracy nad wieloma zadaniami jednocześnie. Funkcja „Przepływy pracy” w Adobe Bridge może pomóc w uporządkowaniu pracy. To narzędzie umożliwia tworzenie predefiniowanych ustawień na podstawie następujących zadań:

    • Masowa zmiana nazwy.
    • Zmiana formatu.
    • Zastosowanie metadanych.
    • Zmiana rozmiaru.

    Używanie ustawień wstępnych umożliwia szybsze wykonywanie powtarzalnych zadań. Oto jak utworzyć przepływ pracy w Adobe Bridge:

  • Wybierz kolejno: „Przepływ pracy” > „Utwórz przepływ pracy”.
  • Wybierz pierwsze zadanie, które chcesz uwzględnić w swoim przepływie pracy.
  • Dodawaj kolejne zadania przepływu pracy przy użyciu ikony „+”. Nie musisz dodawać wszystkich możliwych zadań. Po zakończeniu nadaj nazwę swojemu ustawieniu wstępnemu i wybierz „Zapisz”.
  • Aby przetworzyć plik w Adobe Bridge, przeciągnij go i upuść na utworzone ustawienie przepływu pracy.
  • Aby jeszcze bardziej zoptymalizować swój workflow, zapoznaj się z korzyściami jakie niesie ze sobą korzystanie z iPada w Twojej pracy kreatywnej.

    Eksportowanie zawartości z Adobe Bridge

    Adobe Bridge pozwala na eksport plików do różnych lokalizacji i w różnych formatach. Poniżej przedstawiamy, jak korzystać z tej funkcji:

  • Wybierz kolejno: „Plik” > „Eksportuj do” > „Eksport niestandardowy”.
  • Dostosuj ustawienia eksportu według swoich preferencji i wybierz miejsce zapisu pliku. Następnie kliknij „Rozpocznij eksport”.
  • Opanowanie Adobe Bridge wymaga czasu, jednak po zapoznaniu się z nim jest to doskonałe narzędzie do organizacji pracy twórczej. Wykorzystaj je do edycji metadanych, porządkowania plików oraz, w razie potrzeby, do konwersji formatów plików. Ponieważ aplikacja jest darmowa, zachęcamy Cię do jej pobrania i samodzielnego przetestowania wszystkich możliwości.