Co to jest i jak to zrobić

Wszystko, co musisz wiedzieć o analizie łańcucha wartości i nie tylko…

Łańcuch wartości to zespół działań biznesowych i sekwencyjnych procesów rozpoczynających się od początku procesu projektowania, obejmujących marketing i dostarczenie gotowego produktu pod drzwi klienta. Zachęca do spojrzenia na pełną skalę i na każdym etapie procesu produkcyjnego, w którym identyfikowana jest wartość dodana w całym łańcuchu.

Proces obejmuje etapy zaopatrzenia, produkcji i marketingu. Analiza łańcucha wartości ocenia złożone procesy występujące na każdym etapie działalności organizacji.

Celem analizy łańcucha wartości jest zwiększenie wydajności produkcji, tak aby firma mogła dostarczyć maksymalną wartość przy najniższych realnych kosztach.

Czym są komponenty łańcucha wartości?

Łańcuch wartości wymaga znacznych nakładów i wyników, aby zapewnić wydajne usługi biznesowe. Każdy wkład w łańcuchu wartości ma swoje wymagania, w przypadku których wynik jest wyprowadzany z danych wejściowych. Wkład może pochodzić z innych działań w łańcuchu wartości usług, takich jak angażowanie i pozyskiwanie/produkcja, a także ze źródeł zewnętrznych, takich jak zarządzanie.

Podobnie produkty mogą być dostarczane do innych działań w łańcuchu wartości usług i do konsumentów zewnętrznych.

Niektóre elementy łańcucha wartości to: –

  • Planowanie: – Planowanie jest istotnym elementem łańcucha wartości, ponieważ stanowi pierwszy krok. Firma musi zdefiniować swoją wizję, cele i misję długoterminową, która odpowiada produktom i usługom organizacji. Komponent strategiczny wymaga dużego wysiłku, aby zapewnić działalność opartą na zysku. Możesz lepiej zdefiniować swoje cele biznesowe, korzystając z szablonów mapowania strategii, ponieważ dobrze zdefiniowany cel jest kluczem do prawidłowego planowania.
  • Doskonalenie: – Łańcuch wartości to proces ciągły, który wymaga doskonalenia na każdym poziomie. Firma powinna dostarczać najlepsze produkty i usługi we wszystkich przedziałach cenowych dostępnych na rynku, co przyciągnie klientów. Poprawa łańcucha wartości oznacza analizę konkurentów w celu wyprzedzenia ich i określenia, czego potrzebują klienci, aby zapewnić najlepszą możliwą wydajność.
  • Projektowanie: – Projektowanie i przejście to kosztochłonny element łańcucha wartości mający na celu zaspokojenie potrzeb popytu. Aby sprostać oczekiwaniom klientów i klientów, firma musi zdefiniować siebie jako najlepszą pod względem jakości, kosztów i usług. Najlepszy projekt obejmuje również sposób, w jaki produkt lub usługi firmy zaspokoją potrzeby docelowych odbiorców. Czynnik ten zwiększa zaufanie klientów do firmy. Narzędzia do tworzenia makiet są tutaj prawdziwą pomocą w tworzeniu prototypów, dzięki czemu możesz doświadczyć wyglądu i dotyku produktu końcowego, zanim się w niego zaangażujesz.
  • Dostawa: – Dostawa i wsparcie zapewniają, że usługi i produkty zostaną dostarczone klientom w sposób spełniający uzgodnione wymagania. Komponent tworzy niepowtarzalną wartość dla marki, w której klient widzi wartość. Aby zapewnić najwyższą wiarygodność na rynku, produkt lub usługa firmy musi odpowiadać temu, co przedstawia w marketingu.

Przykłady z życia wzięte łańcucha wartości

Starbucksa

Starbucks to międzynarodowa firma z siedzibą w USA, świadcząca usługi kawiarniane i palarni. Największa sieć kawiarni, działająca w ponad 80 krajach, powstała 30 marca 1971 roku.

Model łańcucha wartości Starbucks, który ma służyć na scenie globalnej, jest następujący: –

  • Logistyka przychodząca: – Ziarna kawy Starbucks odróżniają ją od innych konkurentów i pozyskują wysokiej jakości ziarna kawy z wielu krajów, które korzystają z transportu. Z całego świata dostępne są także inne surowce do produkcji napojów, co pozwala Starbucksowi na pobieranie wyższych cen za usługi. Ale w zamian międzynarodowa firma daje najlepsze produkty wysokiej jakości.
  • Działalność operacyjna: – Starbucks udostępnia w swoich palarniach kawę ziarnistą w różnych smakach i mieszankach. Firma utrzymuje najwyższej klasy obiekty i sprzęt, szkoli pracowników oraz przygotowuje żywność i napoje w swoich sklepach. Dlatego firma koncentruje się na zapewnieniu jak najlepszej obsługi w swojej działalności, nie rezygnując z jakości.
  • Logistyka wychodząca: – Kanały dystrybucyjne Starbucks działają w wielu krajach bez zakłóceń, sprzedając kawę pakowaną i inne towary w swoich lokalizacjach detalicznych. Starbucks dostarcza także surowce i inne towary do swoich sklepów poprzez sieć dystrybutorów i dostawców.
  • Marketing i sprzedaż: – Sprzedaż i wysiłki marketingowe to główne czynniki, które czynią firmę marką cieszącą się światową renomą. Atmosfera i wnętrza sklepu zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić klientom wspaniałe doświadczenia, które sprawią, że będą wracać. Dodatkowo Starbucks szkoli swoich pracowników, aby uczyli ich właściwych zachowań w kontaktach z klientami.
  • Usługa: – Starbucks oferuje szeroki wybór naczyń do pieczenia i kawy w różnych smakach. Klienci mogą korzystać z doskonałej obsługi klienta. Dodatkowe usługi, takie jak programy lojalnościowe dla klientów i metody interakcji, poprawiają jakość obsługi klienta.

Jeśli chodzi o ustalanie czynników, takich jak ceny, firmy korzystają również z platform śledzenia cen konkurencji. Dzięki temu firmy mogą pozostać w przedziale wygodnym dla swoich klientów, bez obniżania wartości produktu i uzasadniania kosztów operacyjnych.

Tesli

Tesla została założona 1 stycznia 2003 roku w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych. Globalna firma zajmuje się produkcją pojazdów wykorzystujących energię słoneczną i motoryzacyjną. W ponad 30 krajach Tesla jest dostępna w sprzedaży, a łańcuch wartości firmy to:-

  • Logistyka przychodząca: – Tesla jest firmą produkcyjną, dlatego do produkcji wymaga szerokiej gamy surowców. Niektóre materiały są rzadkie. Posiada ogromną globalną bazę dostawców, a wszystkie dane wejściowe są przesyłane wewnętrznie, przechowywane i odpowiednio dokumentowane zgodnie z logistyką przychodzącą.
  • Działalność: – Tesla posiada zakłady produkcyjne w Kalifornii, Holandii i Chinach. Skutecznie przetwarzają operacje wewnętrzne i koordynują działania pomiędzy jednostkami. Firma jest podzielona na dwa segmenty: pojazdy samochodowe i energię słoneczną oraz proces komunikacji zapewniający sprawne funkcjonowanie wyjścia.
  • Logistyka wychodząca: – Logistyka wychodząca globalnej firmy produkcyjnej obejmuje magazynowanie, przetwarzanie zamówień i transport. Łańcuch wartości Tesli wykorzystuje minimalne koszty, aby dotrzeć do klienta i stał się przyczyną jej globalnego sukcesu. W tym procesie koncentrują się na zadowoleniu klienta, dodając sprzedaż online w celu zwiększenia przetwarzania dostaw.
  • Marketing i sprzedaż: – Tesla opiera się na najwyższej jakości produkcji, co oznacza, że ​​promuje swoje usługi marketingowe zgodnie z ich produkcją. Zyskuje globalną przewagę dzięki pojazdom motoryzacyjnym przyszłości, które są przyjazne dla środowiska.
  • Usługi: – Najlepsza na żądanie firma usługowa, Tesla, stawia na pierwszym miejscu zadowolenie klienta. Tesla dotarła do każdego możliwego kraju na świecie, aby wzmocnić swoją globalną pozycję.

Zatem nie tylko chęć zapłaty powoduje sprzedaż, ale także ogólne zadowolenie, jakie klient odczuwa z zakupu produktu, a Tesli udało się znaleźć ten idealny punkt.

Ramy modelu łańcucha wartości Portera

Łańcuch wartości obejmuje wszystkie systemy, których organizacja lub firma używa do generowania przychodów. Obejmuje różne podsystemy, które współpracują w celu wytworzenia towarów i usług, co oznacza, że ​​łańcuch wartości obejmuje cały proces od początku do końca.

Michael Porter stworzył narzędzie do zarządzania strategicznego, aby zbadać łańcuch wartości firmy w świetle znaczenia łańcucha wartości. Porter, znany ze swoich pięciu sił, opisał swoje ramy analizy łańcucha wartości w swojej książce z 1985 r. „Przewaga konkurencyjna”.

Porter scharakteryzował przewagę konkurencyjną biznesu jako wynikającą z operacji wewnętrznych, takich jak marketing i funkcje wsparcia. Podzielił swój model na kategorie pierwotne i wtórne.

Źródło obrazu: Edrawsoft.com

Ponadto Porter wyjaśnił te dwie kategorie w kilku punktach:

Działalność podstawowa

  • Logistyka przychodząca: Termin „logistyka przychodząca” opisuje przepływ surowców przez różne gałęzie biznesu. Obejmuje wszystkie procesy wewnętrzne, takie jak odbieranie, przechowywanie i dystrybucja danych wejściowych. Dostawcy przedsiębiorstw znajdują zastosowanie w logistyce przychodzącej, dostarczając towar we właściwe miejsce i we właściwym czasie.
  • Operacje: Operacje, znane również jako produkcja, to proces tworzenia wartościowych usług z surowców. W procesie operacyjnym pojawia się wewnętrzna działalność związana z produkcją.
  • Logistyka wychodząca: Logistyka wychodząca odnosi się do dostawy towarów do klientów. Obejmuje systemy dystrybucji, przechowywania i gromadzenia, które przebiegają od wewnętrznego do zewnętrznego.
  • Marketing i sprzedaż: Marketing odnosi się do procesu wzbudzania zainteresowania klientów produktem. Poprawia kanały komunikacji firmy i zwiększa interakcję z klientami.
  • Usługi: Usługi w biznesie zobowiązują sprzedawcę do utrzymania wartości produktów w trakcie cyklu koniunkturalnego. Oznacza to, że firma musi świadczyć te same usługi przy każdej wizycie klienta.

Działalność drugorzędna

  • Infrastruktura firmy: Struktura firmy i styl zarządzania są znane jako jej infrastruktura. Systemy wsparcia biznesu i operacji to systemy prawne, administracyjne i księgowe, które umożliwiają dalsze funkcjonowanie.
  • Zasoby ludzkie: Zarządzanie zasobami ludzkimi jest również niezbędne. Obejmuje to zatrudnianie, rozwój i płacenie pracownikom. Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie mierzy, jak dobrze pracownik biznesowy jest odkrywany, wybierany, angażowany, rozwijany, motywowany, mentorowany i zatrzymywany.
  • Technologia: Pomoc badawczo-rozwojowa w ulepszaniu projektowania produktów i automatyzacji procesów. Jego funkcje związane są z przetwarzaniem, organizowaniem i ochroną bazy wiedzy organizacji. Tworzenie wartości biznesu następuje wraz z postępem technologicznym i utrzymaniem doskonałości technicznej.
  • Zaopatrzenie: Zaopatrzenie to pozyskiwanie surowców, co oznacza, że ​​organizacja podejmuje kroki w celu zdobycia zasobów potrzebnych do jej działalności.
  • Polega na zlokalizowaniu dostawców i negocjowaniu najlepszych stawek. Procesy pozyskiwania zasobów, surowców lub nakładów dla firmy są ściśle powiązane z logistyką przychodzącą, w ramach której firma chce odsprzedać zakupione produkty.

Jak przeprowadzić analizę łańcucha wartości

Oto kilka kroków do przeprowadzenia analizy łańcucha wartości:

Zdefiniuj działalność gospodarczą

Pierwszym krokiem w tworzeniu łańcucha wartości w firmie jest określenie potrzeby każdego etapu przetwarzania wymaganego do wytworzenia produktu końcowego dla firmy. Ustal priorytety działań podstawowych, zanim zajmiesz się działaniami drugorzędnymi.

Należy zapewnić szczegóły dotyczące każdej funkcji biznesowej; ten krok zajmie dużo czasu. Wiele firm korzysta z wielu technologii, aby przyspieszyć i poprawić jakość pracy, jednocześnie zachęcając do wzajemnej współpracy.

Przeanalizuj koszt

Kalkulacja kosztów to kolejny krok w analizie łańcucha wartości. Polega na obliczeniu kwoty pieniędzy potrzebnej do wydania na działalność firmy, w tym na opłacenie czynszu, mediów i wynagrodzeń pracowników.

Grupa odpowiedzialna za opracowanie analizy łańcucha wartości powinna rozważyć, w jaki sposób każda funkcja przynosi korzyści klientom i firmie. Ponadto firmy mogą określić koszt łańcucha wartości, porównując go z innymi łańcuchami dostępnymi na rynku i korzystając z oprogramowania do zarządzania wydatkami w celu realistycznego przedstawienia własnych kosztów biznesowych.

Sprawdź, czy działanie służy zamierzonemu celowi, porównując je do działalności gospodarczej próbującej zdobyć przewagę konkurencyjną.

Uważaj na konkurentów

Firma musi być świadoma działań konkurencji i pragnień swoich klientów. Zapewni przewagę konkurencyjną, a do produktu lub usługi można dodać maksymalną wartość. Każda firma przeprowadzająca analizę łańcucha wartości powinna uważnie śledzić wyniki, ponieważ zwiększą one Twoją przewagę konkurencyjną.

Badania rynku to pierwszy sposób na poznanie psychologii, problemów i potrzeb klientów. W tym przypadku prowadzenie grup fokusowych lub organizowanie ankiet online są formami badania rynku.

Po podjęciu decyzji, którą kategorię benchmarkingu przyjąć, firma może wybrać konkurentów, z którymi chce się zmierzyć. Ponadto firma może gromadzić dane i wykorzystywać zasoby wspierające odpowiednie badania oraz wykorzystywać w tym celu systemy optymalizacji cen.

Poznaj opinie klientów

Trwałość biznesu zależy od klientów, którzy zawsze mają rację. Oznacza to, że wartość firmy zależy od wartości, jaką klienci przywiązują do produktu lub usługi.

Firmy muszą wiedzieć, jak klienci postrzegają łańcuch wartości, co może być najważniejszym czynnikiem w definiowaniu przewagi konkurencyjnej. W pełni zrealizowana analiza łańcucha wartości polega na przeprowadzeniu ankiet klientów i narzędzi zbierania opinii klientów, aby mogli lepiej zrozumieć postrzeganie rynku docelowego.

Identyfikuj możliwości

Ostatnim procesem zakończenia analizy łańcucha wartości jest uzyskanie wszechstronnego zrozumienia mocnych stron firmy i obszarów wymagających poprawy operacyjnej po zakończeniu analizy łańcucha wartości. Proces rozpoczyna się od ulepszeń, które wymagają minimalnych dostosowań, a jednocześnie wywierają znaczący wpływ.

Po ustaleniu odstępów czasu firmy mogą zająć się bardziej krytycznymi problemami zmniejszającymi produktywność. Dodatkowe szczegóły pomagają firmie łatwo modyfikować zadania i procesy, aby zmaksymalizować wartość dla rynku docelowego i zwiększyć marże zysku.

Ostatnie słowa

Analiza łańcucha wartości to potężne narzędzie zarządzania, które pomaga nam określić, które działania organizacyjne skutkują wyższą jakością towaru lub usługi. Jeśli nasza firma dostarcza klientom towary i usługi za pomocą narzędzi do analizy łańcucha wartości, będą oni bardziej skłonni zapłacić, co zwiększy zyski firmy.

Tworzy, zachowuje i wzmacnia przewagę konkurencyjną do celów biznesowych. Pomaga nam zidentyfikować obszary, które możemy zoptymalizować, aby były bardziej wydajne i zyskowne.

Analiza łańcucha wartości jest niezbędna do oceny jakości produktu, kosztów i efektywności powiązanych działań. Możemy dodać wartość do każdego aspektu organizacji. Bada, w jaki sposób nasza organizacja może stworzyć solidną przewagę konkurencyjną, łącząc działania podstawowe i wspierające.

Następnie, gdy już wiesz o analizie łańcucha wartości, czas skupić się na dostawach za pomocą: Analityka łańcucha dostaw wyjaśniona w 5 minut lub mniej!