Definicja, przykłady i jak stać się jednym

Czy ciekawi Cię sekret sukcesu seryjnych przedsiębiorców, takich jak Elon Musk, Richard Branson i nieżyjący już Steve Jobs? W tym artykule odkrywamy sekrety udanej seryjnej przedsiębiorczości!

Skutecznie żyjemy uchem przedsiębiorczości! Wynika to jasno z ostatnich faktów opublikowanych przez Pomyśl o wpływie że na całym świecie jest 582 miliony przedsiębiorców, z czego 31 milionów w Stanach Zjednoczonych.

Często jednak można zauważyć, że większość tych przedsiębiorców przekształciła swoje pomysły i kreatywność w jedno przedsięwzięcie i stale współpracuje z podmiotem, aby go rozwijać.

Niektórzy przedsiębiorcy nie zadowalają się jednym startupem. Zakładają jedno przedsięwzięcie, widzą jego sukces lub porażkę, zakładają kolejny startup, potem nowy, a liczba zakładanych przez nich startupów stale rośnie.

Chcesz zostać takim seryjnym przedsiębiorcą? Czytaj dalej do końca, aby dowiedzieć się wszystkiego, co musisz wiedzieć!

Kim jest seryjny przedsiębiorca?

Seryjny przedsiębiorca to założyciel firmy, który w ciągu swojego życia zakłada wiele firm. Mogą sprawować kontrolę nad wszystkimi przedsięwzięciami lub zatrudniać dyrektorów generalnych do zarządzania przedsiębiorstwami.

Niektórzy seryjni przedsiębiorcy zakładają wiele start-upów i sprzedają je zainteresowanym nabywcom, gdy stają się one opłacalne. Później ponownie inwestują zysk uzyskany ze sprzedaży poprzednich firm, aby rozpocząć kolejne przedsięwzięcia.

Wielu z tych założycieli wspiera także inne startupy pieniędzmi, mentoringiem lub zostając członkiem ich zarządu. Założyciele przedsiębiorstw odnoszących sukcesy często stają się seryjnymi przedsiębiorcami, ponieważ przekształcenie pomysłu w dochodowy biznes jest dla nich ekscytujące.

Są także podekscytowani marketingiem produktów lub usług na wczesnych etapach, tworzeniem wysoce produktywnych zespołów i zawieraniem umów finansowania z czołowymi agencjami kapitału wysokiego ryzyka.

Przeczytaj także: Etapy finansowania start-upu: objaśnienie zalążków, serii A, B, C i D

Charakterystyka seryjnych przedsiębiorców

Jeśli jako założyciel firmy posiadasz następujące cechy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że odniesiesz sukces jako seryjny przedsiębiorca:

#1. Myśleć poza szablonowo

Myślisz kreatywnie i znajdujesz rozwiązania problemów biznesowych z najbardziej niekonwencjonalnych perspektyw, o których ludzie biznesu nigdy by nie pomyśleli. Aby zakładać firmy jedna po drugiej i obserwować ich rozwój, nie należy ograniczać się do konwencjonalnych pomysłów. Jesteś skłonny podjąć ryzyko w badaniu nowatorskich podejść biznesowych, aby wyznaczyć trend, za którym inni będą chcieli podążać.

#2. Identyfikacja luk rynkowych

Znalezienie pustki w niektórych usługach lub produktach na rynku to świetny sposób na założenie nowego biznesu, który również może stać się dochodowy. Masz talent do dostrzegania okazji na rynku. Zauważasz niezaspokojone potrzeby klientów i firm oraz nisze, które inni mogą przeoczyć. Ta umiejętność pozwala tworzyć firmy, które wypełniają te luki i zapewniają wartość klientom.

#3. Ryzyko obliczone a nieobliczone

Nie boisz się podejmować ryzyka, ale nie jesteś też lekkomyślny. Dokładnie oceniasz ryzyko, rozważając potencjalne korzyści i potencjalne straty. Podejmujesz świadome decyzje, upewniając się, że ryzyko jest warte potencjalnych korzyści.

#4. Strategie zarządzania ryzykiem

Jako seryjny przedsiębiorca jesteś przygotowany na nieoczekiwane wyzwania. Masz solidne plany, które pozwolą Ci ograniczyć ryzyko i zminimalizować negatywny wpływ na Twoją firmę. To proaktywne podejście pomaga skutecznie radzić sobie z niepewnością.

#5. Przyjmowanie zmian

Prawdopodobnie stale zmieniający się świat biznesu jest jednym z czynników napędowych, które przekształcają przedsiębiorcę w przedsiębiorcę seryjnego.

Załóżmy, że założyłeś firmę, aby świadczyć usługi analizy danych zarządzanych małym i średnim firmom. Następnie stajesz przed wyzwaniami związanymi z różnymi narzędziami sztucznej inteligencji, które mogą również robić to, co robi Twoja firma, po konkurencyjnych kosztach.

Wchodzisz więc także w biznes AI, opracowujesz, sprzedajesz i sprzedajesz narzędzia AI nowym i obecnym klientom. Dostosowałeś się do zmian na rynku i zamieniłeś wyzwanie w szansę!

#6. Obracanie w odpowiedzi na wyzwania

W obliczu przeszkód jesteś elastyczny. Szybko dostosowujesz swój model biznesowy lub strategię, aby stawić czoła wyzwaniom. Dzięki tej zdolności adaptacji niepowodzenia nie utrudniają Twojego postępu.

#7. Pokonywanie niepowodzeń

Porażki są częścią podróży przedsiębiorczej. Postrzegasz je jako cenne doświadczenia edukacyjne. Każda porażka uczy Cię cennych lekcji, które możesz zastosować w przyszłych przedsięwzięciach, dzięki czemu ostatecznie staniesz się silniejszym i mądrzejszym przedsiębiorcą.

#8. Pozostań trwały

Wytrwałość jest siłą napędową każdego seryjnego przedsiębiorcy. Nawet w obliczu kłopotów możesz prosperować, korzystając ze swojej wiedzy biznesowej. Zachowujesz determinację w dążeniu do swoich celów, wiedząc, że sukces często wymaga ciągłego wysiłku i bezkompromisowej wiary w swoją wizję.

Przykłady odnoszących sukcesy seryjnych przedsiębiorców

Elona Muska

Źródło obrazu: Rękojeść Elona Muska X

Elon Musk to znany seryjny przedsiębiorca z portfolio wielu startupów i biznesów. Jest współzałożycielem Zip2, internetowego serwisu katalogowego firm. Następnie założył także X.com, bank internetowy, który później stał się PayPalem.

Duch przedsiębiorczości Muska był kontynuowany wraz z utworzeniem SpaceX. SpaceX jest wiodącym na świecie prywatnym producentem samolotów i firmą zajmującą się transportem kosmicznym. Jest także pomysłodawcą Tesli, firmy zajmującej się pojazdami elektrycznymi i czystą energią.

Ponadto Elon Musk założył Neuralink, firmę neurotechnologiczną działającą w niszy związanej z opieką zdrowotną. Wreszcie firma The Boring Company (TBC) skupiła się na budowie tuneli transportowych.

Sir Richarda Bransona

Źródło obrazu: Rękojeść Richarda Bransona X

Założycielem Virgin Group jest seryjny przedsiębiorca Sir Richard Branson. Ten konglomerat biznesowy obejmuje 400 innych firm z różnych sektorów.

Najważniejsze spółki zależne jego grupy to Virgin Atlantic (linie lotnicze), Virgin Galactic (podróże lotnicze), Virgin Hotels (branża hotelarska), Virgin Megastores (sprzedaż detaliczna), Virgin Mobile (telekomunikacja), Virgin Radio (media i rozrywka) i tak dalej .

Steve’a Jobsa

Steve Jobs to seryjny przedsiębiorca z wizją. Był współzałożycielem Apple Inc., wiodącej na świecie firmy technologicznej produkującej iPhone’a, Maca, iPoda i inteligentne aplikacje, które pomagają użytkownikom domowym i biznesowym.

Po opuszczeniu Apple w 1985 roku założył NeXT Inc., firmę zajmującą się sprzętem i oprogramowaniem komputerowym.

Steve Jobs również odegrał kluczową rolę w sukcesie Pixar Animation Studios. Pixar to renomowane studio animacji odpowiedzialne za takie cenione filmy, jak Toy Story, Auta, Wall-E, Życie w robaku itp.

Jak zostać seryjnym przedsiębiorcą

#1. Badania i analizy rynku

Aby zostać seryjnym przedsiębiorcą należy zacząć od dokładnych badań i analiz rynku. Powinieneś rozumieć i uważnie monitorować trendy rynkowe i potrzeby konsumentów. Wiedza ta pomaga zidentyfikować szanse i luki w różnych branżach.

#2. Eksploracja niszy

Następnie eksploruj różne nisze w swoich obszarach zainteresowań. Szukaj nisz, które odpowiadają Twoim umiejętnościom i pasjom. Znalezienie odpowiedniej niszy może zapewnić przewagę konkurencyjną. Nisze, które wybierzesz dla seryjnych start-upów, muszą być zgodne z wcześniejszą analizą i badaniami rynku.

#3. Kontynuacja nauczania

Bądź zawsze na bieżąco z rozwojem branży i nowymi technologiami. Czytaj książki, uczęszczaj na warsztaty i bierz udział w kursach online. Ciągłe uczenie się pozwala Ci zachować przewagę w grze w zakresie przedsiębiorczości.

#4. Sieć

Niezbędne jest także tworzenie sieci kontaktów. Powinieneś nawiązywać kontakt z innymi przedsiębiorcami, potencjalnymi partnerami i inwestorami. Weź udział w seminariach branżowych i dołącz do konwencji biznesowych, aby rozwijać swoją sieć.

Nie zapomnij również dołączyć do niektórych społeczności startupów, które nie wymagają subskrypcji. Networking pomaga także zatrudniać talenty i menedżerów do startupów, dzięki czemu możesz łatwo zakończyć działalność i rozpocząć nowy.

#5. Mentoring i wskazówki

Koniecznie uzyskaj wskazówki od starszych przedsiębiorców i biznesmenów, którzy sprawują władzę w dziedzinie, w której działa Twój startup.

Będziesz w stanie wyciągnąć od swoich mentorów doświadczenia z pierwszej ręki i pomysły na rozwiązywanie problemów, dzięki czemu Twoja seryjna gra startowa nie napotka tych samych wąskich gardeł, z którymi borykali się już Twoi mentorzy.

Przeczytaj także: Platformy do wyszukiwania mentorów, którzy pomogą Ci rozwijać i przekształcać strategię biznesową

#6. Budowanie portfela przedsiębiorczego

Musisz zdywersyfikować swój portfel biznesowy. Nie zakładaj startupów tylko w tej samej branży. Bo jeśli w jednym sektorze nastąpi korekta na rynku, straty pokryją przedsiębiorcy z innych sektorów.

Twoja marka osobista jako przedsiębiorcy pomoże Ci także w zdobyciu funduszy na start przy zakładaniu seryjnych przedsięwzięć.

#7. Priorytetyzowanie zadań

Jako seryjny przedsiębiorca musisz także nauczyć się ustalać priorytety swoich zadań. Skoncentruj się na działaniach o dużym wpływie, które napędzają Twoje przedsięwzięcia do przodu. Zarządzanie czasem jest kluczem do nadzorowania wielu firm jednocześnie.

#8. Delegowanie obowiązków

Nigdy nie jesteś w stanie samodzielnie wykonać wszystkich zadań w wielu firmach. Już przy pierwszym startupie musisz delegować swoje zadania utalentowanym pracownikom. Następnie przed odejściem przekaż kontrolę kierowniczą odpowiedzialnemu dyrektorowi generalnemu. Zawsze możesz jednak pozostać w kontakcie z firmą jako zarząd, akcjonariusz większościowy itp.

#9. Analiza błędów

W swojej seryjnej podróży w kierunku przedsiębiorczości popełnisz wiele błędów. Nie bój się ich. Zamiast tego zapisz wszystkie błędy w dzienniku i przeanalizuj je. Dowiedz się, jak inaczej mogłeś podjąć działania, aby uniknąć podjęcia błędnej decyzji. Zastosuj wnioski do kolejnych startupów.

#10. Rozszerzanie przedsięwzięć

Jeśli widzisz, że Twój startup przynosi zyski, musisz natychmiast je ponownie zainwestować w rozwój startupu. Załóżmy, że Twoje przedsięwzięcie obejmuje jedną prowincję; powinieneś rozszerzyć to na inne stany. Jeśli sprzedajesz produkty, uruchom sekcje oparte na usługach, takich jak subskrypcje produktów, doradztwo dla innych startupów itp., Aby zdywersyfikować źródło przychodów firmy.

#11. Osiągnięcie zrównoważonego wzrostu

Należy stworzyć równowagę pomiędzy orientacją sprzedażową a koncentracją na kliencie w ogólnej orientacji biznesowej. Nie naciskaj tylko na sprzedaż krótkoterminową. Musisz stymulować sprzedaż, aby zwiększyć przychody, ale także nawiązywać relacje z klientami, aby uzyskać powtarzalną sprzedaż od istniejących klientów.

Plusy i minusy seryjnej przedsiębiorczości

Dowiedz się poniżej, dlaczego możesz lub nie chcesz zostać założycielem, który założył wiele startupów:

Plusy

#1. Nagrody finansowe

Zostanie seryjnym przedsiębiorcą może prowadzić do znacznych korzyści finansowych. Zakładając i pomyślnie prowadząc wiele firm, masz potencjał do generowania wielu strumieni dochodów i gromadzenia bogactwa.

Każde udane przedsięwzięcie może przynieść zyski, które z czasem mogą znacząco wzrosnąć, zapewniając bezpieczeństwo finansowe i swobodę.

#2. Twórcza wolność

Jako seryjny przedsiębiorca masz swobodę twórczą, dzięki której możesz realizować swoje pasje i poznawać różne branże i koncepcje biznesowe. Nie jesteś ograniczony do jednej niszy lub roli, dzięki czemu możesz stale stawiać sobie wyzwania i tym samym wprowadzać innowacje. Ta twórcza wolność może prowadzić do bardziej satysfakcjonujących i przyjemnych doświadczeń zawodowych.

#3. Budynek dziedzictwa

Przedsiębiorczość seryjna pozwala pozostawić trwałe dziedzictwo w świecie biznesu. Każde udane przedsięwzięcie wnosisz wkład w swoją społeczność, branżę lub społeczeństwo jako całość. Twoje innowacyjne pomysły, produkty i usługi mogą pozytywnie wpłynąć na życie ludzi. Budowanie dziedzictwa może być osobiście satysfakcjonujące i satysfakcjonujące.

Cons

#1. Wysokie ryzyko

Przedsiębiorczość seryjna wiąże się z wyższym stopniem ryzyka w porównaniu z koncentracją na pojedynczym biznesie. Każde nowe przedsięwzięcie niesie ze sobą własny zestaw niepewności. Im większą liczbą przedsiębiorstw zarządzasz, tym większe jest narażenie na potencjalne straty finansowe.

#2. Równowaga między pracą a życiem prywatnym

Zarządzanie wieloma przedsięwzięciami często wymaga znacznej ilości czasu i energii. Może to nadwyrężyć Twoją równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, powodując, że spędzasz długie godziny w pracy i zostawiasz mniej czasu na życie osobiste i rodzinne.

#3. Zarządzanie wieloma przedsięwzięciami

Kiedy znajdziesz się na czele wielu firm, efektywne zarządzanie nimi wszystkimi może być niezwykle trudne. Poświęcenie uwagi wszystkim startupom może być naprawdę trudne. Jeśli rozłożysz się zbyt słabo, ryzykujesz wypaleniem zawodowym i zmniejszoną wydajnością we wszystkich przedsięwzięciach.

Czym seryjny przedsiębiorca różni się od przedsiębiorcy społecznego?

Przedsiębiorcy seryjni i społeczni różnią się pod względem głównych celów i zainteresowań. Jako seryjny przedsiębiorca Twoim głównym celem jest tworzenie i prowadzenie przedsiębiorstw zapewniających zyski. Ostatecznie chcesz gromadzić bogactwo dzięki wielu udanym start-upom. Kieruje Tobą także chęć wprowadzania innowacji i doskonalenia się w różnych niszach biznesowych.

Z drugiej strony, jako przedsiębiorca społeczny Twoim głównym celem jest zajmowanie się kwestiami społecznymi lub środowiskowymi. Koncentrujesz się na tworzeniu firm lub organizacji, które mają pozytywny wpływ na społeczeństwo, takie jak poprawa edukacji, opieki zdrowotnej lub zrównoważonego rozwoju środowiska.

Książki, które trzeba przeczytać dla seryjnych przedsiębiorców

#1. Naciśnij przycisk Idź

Press Go opisuje rzeczywiste doświadczenia, takie jak wyzwania i historie sukcesu Billa Seibela, popularnego seryjnego przedsiębiorcy, który samodzielnie założył 9 startupów i współpracował z 30 innymi startupami.

Znajdziesz sprawdzone informacje na temat różnych etapów działalności, takich jak uruchomienie, marketing produktów/usług, skalowanie firmy i wychodzenie z firmy, aby rozpocząć kolejny start-up.

#2. DUŻE SZCZĘŚCIE

BIG LUCKY oferuje Ci sekrety seryjnej przedsiębiorczości opisane przez byłego stylistę gwiazd i założyciela PureOlogy, Jima Markhama.

Założył 5 odnoszących sukcesy firm, które łącznie sprzedały klientom detalicznym produkty o wartości 1,2 miliarda dolarów. Pozytywny przekaz zawarty w książce pomógł już setkom przedsiębiorców założyć pierwsze startupy.

#3. Wkraczanie w chwilę

„Wkraczając w tę chwilę” wyjaśnia, jak Roger Braswell, jeden z popularnych seryjnych przedsiębiorców, w wieku 15 lat założył firmę zajmującą się pielęgnacją trawników. Trzydzieści lat później firma weszła na giełdę.

Założył wiele innych odnoszących sukcesy biznesów obejmujących nisze związane z architekturą krajobrazu, sprzętem energetycznym, doradztwem dla start-upów itp. Jeśli więc planujesz zrobić coś podobnego, jest to książka, którą musisz przeczytać.

#4. Wzór mata

Książka Checkmate Formula jest owocem trzydziestu lat badań miliarderów i wizjonerów, którzy byli seryjnymi zwycięzcami.

Oferuje świeże spojrzenie na świat biznesu, dostarczając odpowiedzi na to, co decyduje o sukcesie lub porażce w biznesie oraz o tym, jak seryjni przedsiębiorcy konsekwentnie wygrywają.

Wniosek

W ten sposób kontynuuje się zawód seryjnej przedsiębiorczości. Oprócz stosowania się do wspomnianych tutaj sekretnych przepisów, aby seryjna zwycięska misja zakończyła się sukcesem, przeczytaj także sugerowane książki, aby zdobyć potrzebną mądrość.

Następny w kolejce: Nie masz pomysłów, ale chcesz założyć firmę? Sztuczna inteligencja jest tutaj, aby pomóc!