Dlaczego otrzymuję spam z własnego adresu e-mail?

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się otworzyć wiadomość e-mail tylko po to, aby znaleźć spam lub szantaż, który wydawał się pochodzić z Twojego adresu e-mail? Nie jesteś sam. Fałszowanie adresów e-mail nazywa się podszywaniem się i niestety niewiele można z tym zrobić.

Jak spamerzy fałszują Twój adres e-mail

Okno dialogowe tworzenia wiadomości e-mail z

Podszywanie się to czynność polegająca na sfałszowaniu adresu e-mail, więc wydaje się, że pochodzi on od kogoś innego niż osoba, która go wysłała. Często podszywanie się ma na celu skłonienie Cię do myślenia, że ​​wiadomość e-mail pochodzi od znajomego lub firmy, z którą współpracujesz, na przykład banku lub innej usługi finansowej.

Niestety, fałszowanie wiadomości e-mail jest niezwykle łatwe. Systemy pocztowe często nie mają kontroli bezpieczeństwa, aby upewnić się, że adres e-mail wpisany w polu „Od” naprawdę należy do Ciebie. To bardzo przypomina kopertę, którą wkładasz do poczty. W miejscu adresu zwrotnego możesz napisać, co chcesz, jeśli nie obchodzi Cię, że poczta nie będzie w stanie zwrócić Ci listu. Poczta nie ma również możliwości dowiedzenia się, czy naprawdę mieszkasz pod adresem zwrotnym podanym na kopercie.

Podrabianie wiadomości e-mail działa podobnie. Niektóre usługi online, takie jak Outlook.com, zwracają uwagę na adres Od podczas wysyłania wiadomości e-mail i mogą uniemożliwić wysłanie wiadomości ze sfałszowanym adresem. Jednak niektóre narzędzia pozwalają wypełnić wszystko, co chcesz. To tak proste, jak utworzenie własnego serwera poczty e-mail (SMTP). Wszystko, czego potrzebuje oszust to Twój adres, który prawdopodobnie może kupić w przypadku jednego z wielu wycieków danych.

Dlaczego oszuści fałszują Twój adres?

Oszuści wysyłają Ci e-maile, które wydają się pochodzić z Twojego adresu z jednego z dwóch ogólnych powodów. Pierwsza to nadzieja, że ​​ominą twoją ochronę przed spamem. Jeśli wysyłasz do siebie e-mail, prawdopodobnie próbujesz zapamiętać coś ważnego i nie chcesz, aby ta wiadomość została oznaczona jako spam. Oszuści mają więc nadzieję, że używając Twojego adresu, filtry spamu nie zauważą, a ich wiadomość przejdzie. Istnieją narzędzia do identyfikowania wiadomości e-mail wysłanych z domeny innej niż ta, z której się podaje, ale Twój dostawca poczty e-mail musi je wdrożyć – i niestety wielu nie.

Drugim powodem, dla którego oszuści podszywają się pod Twój adres e-mail, jest uzyskanie poczucia legalności. Nierzadko zdarza się, że sfałszowana wiadomość e-mail potwierdza, że ​​ktoś włamał się na Twoje konto. To, że „wysłałeś sobie tego e-maila” służy jako dowód dostępu „hakera”. Mogą również zawierać hasło lub numer telefonu pobrane z bazy danych, w przypadku której doszło do naruszenia, jako kolejny dowód.

Oszust zwykle twierdzi wtedy, że ma zagrażające informacje o Tobie lub zdjęcia zrobione z Twojej kamery internetowej. Następnie grozi, że ujawni dane najbliższym kontaktom, chyba że zapłacisz okup. Na początku brzmi wiarygodnie; w końcu wydają się mieć dostęp do twojego konta e-mail. Ale o to chodzi – oszust fałszuje dowody.

Co usługi e-mail robią, aby zwalczyć problem

Nagłówek wiadomości e-mail zawierający dwa różne adresy e-mail: adres e-mail osoby i adres spamu.Wydawało się, że ten e-mail pochodzi z naszego osobistego adresu, ale spojrzenie na nagłówki ujawnia, że ​​jest to prosta sztuczka ze zmianą adresu e-mail.

Fakt, że każdy może tak łatwo sfałszować zwrotny adres e-mail, nie jest nowym problemem. Dostawcy poczty e-mail nie chcą irytować Cię spamem, dlatego opracowano narzędzia do walki z tym problemem.

Pierwszym był Zasady dotyczące nadawców (SPF) i działa z kilkoma podstawowymi zasadami. Każda domena poczty e-mail jest dostarczana z zestawem rekordów systemu nazw domen (DNS), które służą do kierowania ruchu do właściwego serwera hostingowego lub komputera. Rekord SPF współpracuje z rekordem DNS. Podczas wysyłania wiadomości e-mail usługa odbierająca porównuje podany adres domeny (@ gmail.com) z pierwotnym adresem IP i rekordem SPF, aby upewnić się, że są one zgodne. Jeśli wysyłasz wiadomość e-mail z adresu Gmail, powinna ona również zawierać informację, że pochodzi z urządzenia kontrolowanego przez Gmaila.

Niestety sam SPF nie rozwiązuje problemu. Ktoś musi prawidłowo utrzymywać rekordy SPF w każdej domenie, co nie zawsze się zdarza. Oszuści mogą również łatwo obejść ten problem. Gdy otrzymasz wiadomość e-mail, zamiast adresu e-mail możesz zobaczyć tylko imię i nazwisko. Spamerzy podają jeden adres e-mail, podając rzeczywistą nazwę, a drugi jako adres nadawcy, który pasuje do rekordu SPF. Więc nie zobaczysz tego jako spamu ani SPF.

Firmy muszą również zdecydować, co zrobić z wynikami SPF. Najczęściej zgadzają się na przepuszczanie e-maili zamiast ryzykować, że system nie dostarczy krytycznej wiadomości. SPF nie ma zestawu reguł dotyczących tego, co zrobić z informacjami; podaje tylko wyniki kontroli.

Aby rozwiązać te problemy, Microsoft, Google i inni wprowadzili Uwierzytelnianie, raportowanie i zgodność wiadomości w oparciu o domenę (DMARC) system walidacji. Współpracuje z SPF w celu tworzenia reguł określających, co zrobić z wiadomościami e-mail oznaczonymi jako potencjalny spam. DMARC najpierw sprawdza skan SPF. Jeśli to się nie powiedzie, zatrzymuje przechodzenie wiadomości, chyba że administrator skonfigurował inaczej. Nawet jeśli SPF przejdzie pomyślnie, DMARC sprawdza, czy adres e-mail pokazany w polu „Od:” odpowiada domenie, z której pochodzi e-mail (jest to nazywane wyrównaniem).

Niestety, nawet przy wsparciu Microsoft, Facebooka i Google, DMARC nadal nie jest powszechnie używany. Jeśli masz adres Outlook.com lub Gmail.com, prawdopodobnie skorzystasz z DMARC. Jednak, pod koniec 2017 rokutylko 39 firm z listy Fortune 500 wdrożyło usługę walidacji.

Co można zrobić w przypadku spamu, na który adresowana jest osoba

Folder wiadomości-śmieci, zawierający wiadomości e-mail, które wydają się być zaadresowane z osobistego adresu e-mail.Wiadomość e-mail u góry wydawała się pochodzić z naszego osobistego adresu e-mail; na szczęście trafił prosto do Junk.

Niestety nie ma sposobu, aby zapobiec fałszowaniu Twojego adresu przez spamerów. Miejmy nadzieję, że używany system poczty e-mail obsługuje zarówno SPF, jak i DMARC, i nie zobaczysz tych ukierunkowanych wiadomości e-mail. Powinni od razu przejść do spamu. Jeśli Twoje konto e-mail zapewnia kontrolę nad opcjami spamu, możesz je zaostrzyć. Pamiętaj tylko, że możesz stracić również niektóre wiarygodne wiadomości, więc pamiętaj, aby często sprawdzać skrzynkę ze spamem.

Jeśli otrzymasz od siebie sfałszowaną wiadomość, zignoruj ​​ją. Nie klikaj żadnych załączników ani linków i nie płać żądanego okupu. Po prostu oznacz go jako spam lub phishing albo usuń. Jeśli obawiasz się, że ktoś włamał się na Twoje konta, zablokuj je dla bezpieczeństwa. Jeśli używasz haseł ponownie, zresetuj je w każdej usłudze, która udostępnia bieżące hasło, i nadaj każdej z nich nowe, unikalne hasło. Jeśli nie ufasz swojej pamięci tak dużej liczbie haseł, zalecamy skorzystanie z menedżera haseł.

Jeśli martwisz się otrzymywaniem sfałszowanych wiadomości e-mail od swoich kontaktów, warto również poświęcić czas na naukę czytania nagłówków wiadomości e-mail.