Jak dodać prefiks i sufiks do całej kolumny w programie Excel?

Photo of author

By maciekx

Sprawne dodawanie przedrostków i przyrostków do wielu komórek arkusza kalkulacyjnego Excel jest możliwe dzięki zaawansowanym funkcjom tego programu.

Szybkie dodawanie prefiksów i sufiksów do całej kolumny w Excelu

Pracując z rozbudowanymi arkuszami kalkulacyjnymi w Microsoft Excel, często pojawia się potrzeba dodania prefiksów lub sufiksów. Zamiast wykonywać to zadanie manualnie, co bywa czasochłonne, istnieje sposób na błyskawiczne wzbogacenie danych w całej kolumnie.

Ręczne dodawanie sufiksów lub prefiksów do każdej komórki w dużym arkuszu kalkulacyjnym może być nie tylko męczące, ale i pochłaniające cenny czas.

Istnieje kilka szybkich i prostych metod, które pozwalają na automatyzację tego procesu, znacząco redukując potrzebę ręcznej ingerencji, co zostanie przedstawione w kolejnych akapitach.

W tym artykule omówimy trzy różne sposoby dodawania sufiksów i prefiksów do danych w arkuszu Excel:

  • Wykorzystanie operatora „&”
  • Zastosowanie funkcji łączenia (CONCATENATE)
  • Użycie opcji formatowania komórek

Dodawanie prefiksów i sufiksów z użyciem operatora „&”

W programie Excel znak ampersand (&) umożliwia połączenie ze sobą różnych fragmentów tekstu, tworząc w ten sposób nowy ciąg znaków.

Przyjrzyjmy się teraz, jak za pomocą operatora „&” możemy dodać prefiks do danych w kolumnie Excela.

Dodawanie prefiksu za pomocą operatora „&”

W kolumnie B arkusza Excel, jak widać na poniższym przykładzie, znajdują się imiona. Naszym celem jest dodanie do każdego imienia przedrostka „Mr.”.

Aby to osiągnąć, umieść kursor w komórce C5, wpisz formułę = „Mr. ” & B5, a następnie zatwierdź klawiszem Enter.

Ten krok spowoduje dodanie przedrostka „Mr.” do wskazanej komórki.

Metoda ta jest łatwa do zrozumienia i zastosowania.

Aby rozszerzyć przedrostek „Mr.” na wszystkie komórki w kolumnie, wystarczy przeciągnąć prawy dolny róg komórki C5 w dół, co spowoduje automatyczne dodanie prefiksu do wszystkich komórek.

W ten sposób, w zaledwie kilka sekund, wszystkie komórki zostaną wzbogacone o pożądany prefiks. Oczywiście, zamiast „Mr.” można użyć dowolnego innego prefiksu, zależnie od potrzeb.

Dodawanie sufiksu z wykorzystaniem operatora „&”

Przejdźmy teraz do przykładu, w którym nauczymy się, jak dodawać sufiksy, posługując się operatorem „&”.

W kolumnie B, widocznej na poniższym zrzucie, znajdują się nazwy warzyw. Naszym zadaniem jest dodanie do każdej z nich sufiksu „- warzywa”.

W tym celu umieszczamy kursor w komórce C5, wpisujemy formułę = B5 & ” – warzywa”, a następnie zatwierdzamy klawiszem Enter.

W rezultacie w komórce C5 pojawi się tekst z dodanym sufiksem „- warzywa”.

Aby zastosować sufiks do wszystkich komórek, należy przeciągnąć prawy dolny róg komórki C5 w dół, co spowoduje automatyczne dodanie sufiksu do każdej komórki w kolumnie.

W zaledwie kilka chwil do każdej komórki został dołączony sufiks. Podobnie jak w przypadku prefiksów, zamiast „- warzywa” możemy użyć dowolnego innego sufiksu.

Wykorzystanie funkcji CONCATENATE do dodawania prefiksów i sufiksów

Kolejnym szybkim i prostym sposobem na dodawanie prefiksów i sufiksów w Excelu jest użycie funkcji „CONCATENATE”, która łączy dwa lub więcej ciągów tekstowych w jeden.

Oto przykład, jak można wykorzystać funkcję „CONCATENATE” do dodania prefiksu:

Za pomocą funkcji CONCATENATE dodamy przedrostek „Pani” do imion, jak pokazano w poniższym przykładzie:

Ustaw kursor w komórce, gdzie ma pojawić się wynik, wpisz formułę =CONCATENATE(„Pani. „, B5) i zatwierdź klawiszem Enter. Spowoduje to dodanie przedrostka „Pani. ” do zawartości komórki B5, jak widać poniżej.

Aby dodać prefiks „Pani.” do wszystkich komórek, przeciągnij prawy dolny róg komórki C5, co spowoduje automatyczne zastosowanie prefiksu w całej kolumnie.

W ten sposób, w krótkim czasie, do każdej komórki został dołączony prefiks.

Dodawanie sufiksu przy użyciu funkcji CONCATENATE

Zobaczmy, jak można szybko wykorzystać funkcję CONCATENATE do dodania sufiksu „Ph.D.”.

Ustaw kursor w kolumnie C, wpisz formułę =CONCATENATE(B5,”, Ph.D.”) i zatwierdź ją klawiszem Enter.

Aby szybko dodać sufiks do wszystkich komórek, przeciągnij prawy dolny róg komórki C5 w dół. Sufiks „Ph.D.” zostanie dodany do całej kolumny.

Dodawanie prefiksów i sufiksów za pomocą właściwości formatowania komórek

W poprzedniej części omówiliśmy, jak dodawać prefiksy i sufiksy w oddzielnych komórkach. Teraz zobaczymy, jak zrobić to bezpośrednio w tych samych komórkach.

Jest to szybka i łatwa metoda, więc przejdźmy od razu do rzeczy:

Dodawanie prefiksu za pomocą właściwości formatu komórki

Aby dodać prefiks „Mr.” za pomocą opcji formatowania komórki, zaznacz wszystkie komórki, kliknij prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz opcję „Formatuj komórki”, jak pokazano na poniższym zrzucie ekranu.

Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy pojawi się okno dialogowe właściwości komórki, jak na Rysunku 1.

W polu „Niestandardowe” wpisz formułę „Mr.” @ i kliknij przycisk „OK”.

We wszystkich zaznaczonych komórkach pojawi się prefiks „Mr.”, jak pokazano na Rysunku 2.

Zdjęcie 2

Dodawanie sufiksu za pomocą właściwości formatu komórki

Aby zilustrować dodawanie sufiksu, wykorzystamy ten sam arkusz Excela, co w poprzednim przykładzie.

Dodajmy do każdej komórki sufiks „Engg”

Podobnie jak w przypadku dodawania prefiksu, zaznacz wszystkie komórki, kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz z menu „Formatuj komórki”, aby dodać sufiks „Engg”.

W zakładce „Niestandardowe” okna właściwości komórki wpisz formułę @ ” Engg”, jak pokazano na Rysunku 1, a następnie kliknij przycisk „OK”. Do wszystkich komórek zostanie dodany sufiks, jak pokazano na Rysunku 2.

Zdjęcie 2

Podsumowanie

W tym artykule przedstawiliśmy szybkie i proste sposoby na uniknięcie ręcznego dodawania prefiksów i sufiksów do wielu komórek. Te metody pomogą Ci w szybkim i efektywnym formatowaniu danych w pliku Excel.

Zachęcamy do zapoznania się z innymi wskazówkami i poradami dotyczącymi programu Excel.


newsblog.pl