Jak monetyzować dane we właściwy sposób

Monetyzacja danych to lukratywna strategia dla organizacji, pozwalająca zwiększać przychody, zwiększać innowacyjność i produktywność, podejmować lepsze decyzje oraz zapewniać klientom wartościowe produkty i usługi.

Ponieważ dane stały się cennym zasobem dla organizacji, prawidłowe ich wykorzystanie może przekształcić Twoją organizację i przynieść większe zyski.

Monetyzacja danych to świetny sposób, aby to osiągnąć.

Firmy takie jak Google, Facebook i Amazon są prawdopodobnie jednymi z pierwszych, które zarabiają na swoich danych o wysokiej wartości i rozwijają swój biznes wart bilion dolarów.

Oczekuje się, że światowy rynek monetyzacji danych będzie rósł w tempie ok 17,2% CAGR w latach 2023-2030, osiągając 9,10 mld USD z 2,99 mld USD.

Patrząc na ich sukces, inne firmy z całego świata i sektorów również podążają ich ścieżką i wykorzystują swoje dane do tworzenia możliwości.

W tym artykule omówię, czym jest monetyzacja danych, jakie daje korzyści, metody i rodzaje oraz w jaki sposób może Ci pomóc.

Zaczynajmy!

Co to jest monetyzacja danych?

Monetyzacja danych to strategia monetyzacji, w której organizacja wykorzystuje surowe dane i przekształca je w cenne produkty, usługi lub spostrzeżenia w celu wygenerowania dodatkowych strumieni przychodów.

W wyniku monetyzacji danych firmy mogą odnotować zwiększone przychody i zmniejszone wydatki. Firmy również wykorzystują swoje dane i udostępniają je firmom zewnętrznym, aby generować inne korzyści, takie jak ulepszanie warunków dostawców i nawiązywanie nowych partnerstw.

Na jakim typie danych możesz zarabiać?

Rodzaje danych, na których możesz zarabiać, obejmują:

  • Dane demograficzne
  • Dane historyczne
  • Informacje kontaktowe
  • Dane lokalizacji
  • Metryki wewnętrzne
  • Dane użytkownika
  • Wzorce pogodowe
  • Badania rynku
  • Trasy transportu
  • Projekcje na przyszłość
  • Spostrzeżenia klientów

Wszystkie te typy danych muszą być mierzalne, aby można było generować z nich wymierne przychody. Powyższe dane należy wykorzystać w celu stworzenia wartości dla użytkowników końcowych, partnerów itp. poprzez zrozumienie ich problemów i znalezienie rozwiązań przy użyciu tych danych.

Co więcej, dane można również podzielić na trzy typy w zależności od struktury.

  • Ustrukturyzowane: ten typ danych jest w pełni zorganizowany, kompletny, dokładny i aktualny. Firma agreguje swoje dane w celu monetyzacji, udoskonala je, porządkuje w określony sposób, a następnie prezentuje w zadanym formacie. Ułatwia to innym zrozumienie danych i wykorzystanie ich do generowania wartości.
  • Nieustrukturyzowane: firmy mogą również wykorzystywać swoje dane do monetyzacji w ich surowej, rzeczywistej formie, bez ich udoskonalania i wstępnego przetwarzania. Dane tego typu nie będą miały określonej struktury, układu ani formatu.
  • Dane częściowo ustrukturyzowane: tego typu dane mogły zostać poddane wstępnemu przetwarzaniu w celu zapewnienia ich aktualności lub kompletności. Ponieważ surowe dane mogą być niekompletne, nieaktualne lub trudne do zrozumienia, firma może dokonać pewnych ustaleń, aby uczynić je bardziej użytecznymi.

Rodzaj monetyzacji danych

Monetyzacja danych jest dwojakiego rodzaju:

#1. Pośrednia/wewnętrzna monetyzacja danych

Jest to powszechny rodzaj monetyzacji danych, w którym organizacja wykorzystuje swoje dane wewnętrznie, aby wygenerować wymierne korzyści w swojej gospodarce. Ma na celu poprawę wyników biznesowych i podejmowanie świadomych decyzji.

Tutaj możesz wykorzystać analizę danych, aby odkryć spostrzeżenia i zwiększyć swoje zyski, zaoszczędzić koszty i zminimalizować ryzyko. Wymaga mniej własności intelektualnej, środków ostrożności prawnych i bezpieczeństwa. Jednak firma może generować ograniczoną ilość zysków z tego typu, ponieważ zależy to od jej bieżących scenariuszy i struktury wewnętrznej.

#2. Zarabianie na danych bezpośrednich/zewnętrznych

Wiąże się to z koniecznością udostępniania przez organizację swoich informacji w celu uzyskania korzyści.

Możesz zarabiać na swoich partnerach biznesowych lub sprzedając swoje dane samodzielnie lub bezpośrednio za pośrednictwem brokera osobom trzecim. Możesz także generować przychody, wykorzystując dane do tworzenia i oferowania produktów i usług opartych na danych.

Ten rodzaj monetyzacji nie jest zbyt powszechny. Poza tym może wymagać kilku metod dystrybucji danych do klientów, stron trzecich lub innych potencjalnych nabywców. Może to również wiązać się z pewnym ryzykiem, wydatkami i kwestiami bezpieczeństwa.

Korzyści z monetyzacji danych

Lepsze podejmowanie decyzji

Podejmowanie zyskownych decyzji biznesowych jest kluczowe dla każdej organizacji. Musisz ocenić pozytywne i negatywne strony decyzji, a następnie podjąć decyzję, czy ją wdrożyć, czy nie.

W tym celu potrzebne są wysokiej jakości dane, które są kompletne, dokładne, aktualne, spójne i istotne. Możesz wyodrębnić dane biznesowe i przetworzyć je, aby uzyskać przydatne informacje, które pomogą Ci podejmować lepsze decyzje biznesowe w czasie rzeczywistym.

Ukierunkowany marketing

Dzięki wewnętrznej monetyzacji danych za pomocą analityki poznasz bolączki swoich klientów oraz ich preferencje i oczekiwania. Pomoże Ci to kształtować Twoje produkty i usługi oraz ukierunkować działania marketingowe w kierunku pożądanym przez klientów.

Zwiększone przychody

Monetyzacja danych może pomóc bezpośrednio lub pośrednio zwiększyć przychody. Możesz wykorzystać analizę danych do pomiaru wydajności swojej firmy, wykrywania problemów, znajdowania rozwiązań i podejmowania decyzji. Pośrednio pomaga to zwiększyć Twoje zyski.

Podobnie monetyzacja danych generuje więcej strumieni przychodów. Możesz bezpośrednio sprzedać swoje dane podmiotom trzecim i zwiększyć swoje zyski.

Nowe partnerstwa

Zdrowe partnerstwo jest ważne, aby organizacja mogła się rozwijać, pozostać istotna i wywierać silniejsze wrażenie na rynku. Możesz współpracować z firmami zewnętrznymi i dostarczać im cenne dane. Dzięki temu utworzą się partnerstwa korzystne dla obu stron.

Możesz na przykład nawiązać współpracę z bankiem, aby zapewnić mu cenne dane biznesowe i otrzymać w zamian określone korzyści. Tego typu układ jest korzystny dla obu stron.

Efektywność operacyjna

Monetyzacja danych może nie tylko wpłynąć na Twoje zyski, ale także pomóc usprawnić operacje i zwiększyć efektywność procesu. Możesz wykorzystać analizę danych, aby znaleźć błędy w swoich operacjach, dotrzeć do pierwotnej przyczyny i znaleźć rozwiązanie. Poprawia to efektywność operacyjną i minimalizuje straty i wydatki.

Przewaga konkurencyjna

Dzięki monetyzacji danych zyskasz dostęp do przydatnych danych biznesowych i spostrzeżeń, takich jak trendy, zachowania klientów, preferencje itp.

Kiedy wykorzystasz te spostrzeżenia do stworzenia lepszej strategii lub produktu, zyskasz przewagę nad konkurencją, ponieważ zapewniasz klientom to, czego faktycznie potrzebują, mierząc ich wymagania, kłamstwa i niechęci.

Ponadto zapewnia to wspaniałe doświadczenia i satysfakcję klientów oraz poprawia reputację na rynku.

Jak zarabiać na danych

Oto kilka kroków, które możesz wykonać na swojej drodze do monetyzacji danych.

#1. Planowanie

Zanim bezpośrednio zajmiesz się monetyzacją danych, musisz to zaplanować. W tym celu ważne jest, aby zyskać poparcie. Potrzeba monetyzacji danych musi być odczuwalna przez wszystkich w Twojej organizacji, od kierownictwa po kadrę kierowniczą i innych pracowników, którzy muszą współpracować, aby inicjatywa zakończyła się sukcesem.

Ponadto musisz ustawić cele monetyzacji danych. Wiele organizacji robi to wyłącznie w celu poprawy wyników biznesowych, zmniejszenia wydatków, sprzedaży danych stronom trzecim w ramach partnerstwa lub po prostu w celu stworzenia ukierunkowanych produktów i usług.

Weź także pod uwagę swoich odbiorców, przeprowadź badania rynku i analizę danych, aby dowiedzieć się, czy Twój plan lub projekt zadziała. Twoimi odbiorcami mogą być Twoi klienci, partnerzy, strona trzecia lub interesariusze z Twojej firmy.

#2. Identyfikuj i zbieraj dane

W tym procesie musisz zidentyfikować dane wysokiej jakości, na których możesz obecnie zarabiać. Może również zawierać dane ze źródeł zewnętrznych, które mogą ulepszyć aktualnie dostępne dane.

Możesz pobrać je ze swojej bazy danych, plików komputerowych, rejestrów, stosu technologii i innych źródeł. Po zidentyfikowaniu będziesz musiał zebrać wszystkie te dane i pracować nad nimi.

#3. Przetwarzanie danych

Po zebraniu danych z wielu źródeł konieczne będzie ich przetworzenie i udoskonalenie, aby zwiększyć ich wartość. W tym celu należy upewnić się, że są one kompletne, spójne, dokładne, aktualne i istotne.

Jednak w wielu przypadkach surowe dane są bezpośrednio wykorzystywane do monetyzacji danych, bez ich przetwarzania i udoskonalania.

Następnie musisz je zagregować i scentralizować, co oznacza przechowywanie ich w jednym miejscu. Ułatwi to przeprowadzanie analizy danych i tworzenie danych wysokiej jakości. Dane te muszą być również uporządkowane w określonej kolejności, aby każdy mógł je łatwo zrozumieć.

Ponadto należy zweryfikować i uwierzytelnić dane, aby zapewnić integralność organizacji. Gdy wszystko będzie już gotowe, przechowuj je w bezpiecznym, łatwo dostępnym miejscu, które możesz szybko udostępnić swojemu wewnętrznemu zespołowi lub firmom zewnętrznym.

#4. Wybierz typ i model monetyzacji

Na tym etapie będziesz musiał wybrać rodzaj i model monetyzacji danych w oparciu o swoje cele. Dobrą praktyką jest rozpoczęcie od monetyzacji wewnętrznej lub pośredniej, zanim przejdziesz do monetyzacji zewnętrznej lub bezpośredniej.

Ponadto wybierz model monetyzacji w oparciu o wybrany typ. Jeśli zdecydujesz się na monetyzację danych zewnętrznych w celu sprzedaży danych stronie trzeciej lub stworzenia produktu lub usługi przy użyciu Twoich danych, możesz wybrać model – płatność za użycie, subskrypcję lub freemium.

#5. Ustaw ceny i warunki

Ustaw warunki i ceny monetyzacji sprzedawanych danych lub tworzonego produktu/usługi. Tworzy to realistyczne oczekiwania, zamiast być niejasne i powodować konflikty.

Ustalając cenę swoich produktów i usług, musisz przeanalizować branżę i ceny konkurencji. Pomoże Ci to ustalić konkurencyjne ceny i zwiększy Twoje szanse na konwersję.

#6. Zarabianie

Gdy wszystko będzie już gotowe, możesz zacząć zarabiać na swoich danych. Oto różne metody, aby to zrobić:

Dane jako usługa

Swoje dane możesz przekazać w formie abonamentu lub produktu jednorazowego. Wchodzący w zakres bezpośredniej monetyzacji danych jest to najprostszy model do wdrożenia i mający zastosowanie w modelu business-to-customer (B2C). Aby uzyskać przegląd na wyższym poziomie, potrzebne mogą być surowe, nieustrukturyzowane dane. Jeśli dane zawierają dane osobowe użytkownika, może zaistnieć potrzeba ich anonimizacji.

Informacje jako usługa

W przeciwieństwie do danych jako usługi zawierających surowe dane, wgląd jako usługa obejmuje podsumowane dane analityczne, takie jak zachowania klientów, spostrzeżenia dotyczące konkurencji itp. To również wchodzi w zakres bezpośredniej monetyzacji danych.

Organizacja może sprzedawać te dane w formie wbudowanych aplikacji analitycznych lub jednorazowego raportu. Wymaga więcej pracy w zakresie generowania i wizualizacji danych oraz musi być zgodny z wymaganiami biznesowymi kupującego. Oferuje również większą wartość dla kupującego, ale także generowanie większych przychodów dla sprzedającego.

Analityka jako usługa

W takim podejściu klienci mogą łatwo uzyskać dostęp do danych i wniosków, płacąc za to. Przypomina to usługę Insights as a Service, ale różni się zakresem funkcjonalności analitycznych i dostępem do danych. Podlega bezpośredniej monetyzacji i nie wymaga konserwacji ani konfiguracji dla strony kupującej.

Dostawcy danych mogą oczekiwać maksymalnych zwrotów z tej metody, ale wiąże się ona z większymi obciążeniami związanymi z zarządzaniem i konserwacją.

Monetyzacja danych oparta na danych

Podlega pośredniej monetyzacji danych i umożliwia organizacji wykorzystanie każdego dostępnego źródła danych, analizę ich i wykorzystanie w celu zwiększenia produktywności i wydajności.

#7. Zapewnij bezpieczeństwo i zgodność danych

Ponieważ cyberataki i problemy związane z prywatnością danych stają się coraz częstsze, konieczne jest włączenie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa w swoich procesach.

Dzięki temu możesz dostarczać wysokiej jakości i bezpieczne dane swoim partnerom, stronom trzecim i wewnętrznemu zespołowi zajmującemu się analizą danych. Uznają również, że jesteś godny zaufania, aby kontynuować z Tobą współpracę i korzystać z Twoich danych, produktów i usług.

Musisz chronić swoje dane za pomocą technologii i technik, takich jak uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA), oprogramowanie antywirusowe, sieci VPN, jednokrotne logowanie (SSO) i nie tylko. Ponadto musisz przestrzegać organów regulacyjnych, takich jak RODO, HIPAA itp., aby zapewnić prywatność danych.

Różne modele monetyzacji

Możesz sprzedawać dane za pośrednictwem internetowego sklepu z danymi lub rynku danych. Istnieją różne typy modeli monetyzacji danych, które możesz wybrać w zależności od swoich celów i potrzeb.

  • Freemium: Tutaj organizacja oferuje swoje produkty lub usługi za darmo. To najlepszy sposób na wejście na konkurencyjny rynek, oferując produkt lub usługę wzbogaconą o przydatne funkcje, do których użytkownicy mogą uzyskać bezpłatny dostęp. Możesz także utworzyć pewne poziomy cenowe, jeśli użytkownik chce odblokować funkcje premium.
  • Płatność zgodnie z rzeczywistym użyciem: wymaga od użytkowników płacenia określonej kwoty pieniędzy wyłącznie za usługi lub produkty, z których korzystają. Nie wiąże się z żadnymi zobowiązaniami ani umowami, co zapewnia większą elastyczność w zakresie płatności i użytkowania. Ilekroć użytkownik potrzebuje skorzystać z produktu lub usługi, może za to zapłacić i korzystać z niego do końca. Mogą zdecydować, czy do tego wrócić, czy nie.
  • Oparta na subskrypcji: w tym modelu organizacja może ustawić miesięczną lub roczną cenę produktu lub usługi. Zatem po zapłaceniu będziesz mieć cały miesiąc na korzystanie z niego. Możesz także ustawić różne poziomy i na tej podstawie oferować funkcje. Może być oferowany w ramach subskrypcji indywidualnej lub dla grupy.

Wyzwania w monetyzacji danych

Niektóre wyzwania związane z monetyzacją danych to:

  • Sprzedaż lub udostępnianie danych stronom trzecim może wiązać się z ryzykiem związanym z bezpieczeństwem, prywatnością i zgodnością. Istnieje wiele rygorystycznych przepisów dotyczących zarządzania danymi dotyczących sposobu, w jaki firma zarządza danymi biznesowymi i danymi klientów, i mogą one skutkować karą, jeśli zostaną uznane za winne.
  • Monetyzacja danych na nieznanym rynku może być trudna.
  • Proces ten wymaga nowych, nowoczesnych umiejętności i wiedzy specjalistycznej, którymi nie dysponuje każda organizacja.
  • Monetyzacja wykorzystuje analizę danych i prognozy do podejmowania decyzji na podstawie danych, które nie zawsze są prawidłowe.
  • Wiele firm może być przytłoczonych ogromną ilością danych i zastanawiać się, jak najlepiej je wykorzystać.

Studium przypadku

Firmy z wielu branż wykorzystują monetyzację danych, od IT, marketingu cyfrowego, cyberbezpieczeństwa i handlu elektronicznego po finanse, rolnictwo, edukację i wiele innych.

Informacje: Infosys pomógł międzynarodowej firmie produkującej samoloty wygenerować większe przychody, udostępniając liniom lotniczym dane dotyczące wydarzeń i informacje dotyczące konserwacji samolotów.

Facebook: Ta firma z branży mediów społecznościowych wykorzystała monetyzację danych do zbudowania swojego kompletnego modelu biznesowego. Gromadzi ogromne ilości danych o użytkownikach i ich zachowaniach online, lokalizacji itp., aby oferować firmom ukierunkowane reklamy.

American Express: American Express dostawca usług finansowych monetyzuje dane, aby oferować handlowcom dostosowane usługi marketingowe na podstawie analizy informacji o transakcjach, zachowań konsumentów itp.

Przyjrzyjmy się teraz niektórym narzędziom do monetyzacji danych:

#1. Tasil

Tasil pomoże Ci zarabiać na danych klientów za pośrednictwem bezpiecznej, skutecznej platformy działającej w czasie rzeczywistym. Dzięki tej potężnej platformie możesz wykorzystywać dane w czasie rzeczywistym, przekształcać je w przydatne spostrzeżenia i osiągać wyższe przychody.

Tasil przyspiesza wprowadzanie produktów na rynek, spersonalizowaną komunikację i łatwą synchronizację z danymi przedsiębiorstwa. Chroni także Twoje dane i ich prywatność.

#2. Karta

Zwiększ swoje wysiłki w zakresie monetyzacji danych dzięki Karta, która zapewnia wszystkim Twoim klientom atrakcyjne rozwiązanie oparte na lokalizacji. Zapewnia również kanał, za pośrednictwem którego możesz odsprzedawać swoje dane biznesowe.

Carto to geoprzestrzenna platforma z pełnym stosem, na której możesz hostować i budować proces monetyzacji danych.

#3. Prywatny

Używać Prywatny i pokonaj bariery zaufania, aby móc śmiało udostępniać dane innym i współpracować.

Możliwości platformy dotyczące pochodzenia i prywatności zapewniają narzędzia umożliwiające wyszukiwanie bogatych spostrzeżeń i przekształcanie ich w lukratywne źródła przychodów. Pomaga także ograniczyć ryzyko narażenia danych.

Wniosek

Monetyzacja danych może stworzyć dla firm możliwości generowania większych przychodów, nawiązywania nowych partnerstw i rozwijania swojej działalności. Istnieje wiele rodzajów i metod monetyzacji danych, które możesz wybrać w zależności od swoich potrzeb i celów. Możesz także wykorzystać powyższe narzędzia, aby ułatwić sobie monetyzację danych.

Możesz także zapoznać się z oprogramowaniem do rozliczeń subskrypcji, które pomaga w zarządzaniu płatnościami cyklicznymi.