Jak naprawić AirPlay, gdy nie działa

Funkcja Apple AirPlay, choć bardzo użyteczna, czasami potrafi sprawić kłopoty. Jeśli napotykasz problemy z jej działaniem, to dobrze trafiłeś, ponieważ ten artykuł ma na celu pomóc Ci w rozwiązaniu problemów.

Istnieje szereg przyczyn, dla których AirPlay może nie przesyłać poprawnie strumienia audio lub wideo. Niektóre z nich mogą wynikać z problemów z połączeniem internetowym, inne zaś z nieprawidłowej komunikacji pomiędzy urządzeniami Apple.

Na szczęście, większość problemów z AirPlay można rozwiązać za pomocą kilku prostych metod. Poniżej przedstawiamy szczegółowe instrukcje, jak naprawić AirPlay, gdy nie działa.

1. Zweryfikuj minimalne wymagania AirPlay

AirPlay nie jest kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami, dlatego na początku należy upewnić się, czy urządzenie nadające (to, z którego przesyłasz strumień) spełnia minimalne wymagania systemowe.

Dźwięk AirPlay działa z:

  • iPhone, iPad lub iPod touch z systemem iOS 11.4 lub nowszym
  • Apple TV HD lub Apple TV 4K z systemem tvOS 11.4 lub nowszym
  • HomePod lub HomePod mini z systemem iOS 11.4 lub nowszym
  • Mac z iTunes 12.8 lub nowszym albo macOS Catalina 10.15 lub nowszym
  • Komputer z systemem Windows i iTunes 12.8 lub nowszym

Wideo AirPlay działa z:

  • iPhone, iPad lub iPod touch z systemem iOS 12.3 lub nowszym
  • Mac z systemem macOS Mojave 10.14.5 lub nowszym

Odbiornik AirPlay (czyli urządzenie, na które przesyłasz strumień) również musi wspierać tę technologię.

Aby sprawdzić, czy urządzenie innej firmy, np. smart TV, obsługuje AirPlay, poszukaj na opakowaniu stosownej etykiety.

Jeśli szukasz inspiracji, zapoznaj się z naszymi rekomendacjami dotyczącymi najlepszych odbiorników AirPlay.

2. Skonfiguruj ustawienia odbiornika AirPlay w macOS

Nowoczesne komputery Mac, działające pod kontrolą systemu macOS Monterey lub nowszego, mogą pełnić również rolę odbiornika AirPlay. Umożliwia to przesyłanie zawartości z innego urządzenia na Maca, a nawet udostępnianie ekranu Maca za pośrednictwem AirPlay. Warunkiem jest włączenie ustawienia odbiornika AirPlay, które opisujemy poniżej.

W trosce o prywatność, jedynie urządzenia zalogowane na tym samym Apple ID co Twój Mac mogą przesyłać treści AirPlay. Aby zmienić to ustawienie, przejdź do: Ustawienia systemowe > Ogólne > AirDrop i Handoff. Po prawej stronie znajdziesz ustawienie odbiornika AirPlay, które należy włączyć.

Dzięki temu, nawet urządzenia korzystające z innego Apple ID będą mogły korzystać z AirPlay na Twoim Macu. Aby zezwolić pobliskim urządzeniom na wykrywanie Twojego Maca jako odbiornika AirPlay, kliknij opcję „Zezwalaj na AirPlay dla”, wybierz „Wszyscy” z menu, a następnie kliknij przycisk „Zezwalaj wszystkim”.

Możesz również umożliwić nowym urządzeniom korzystanie z AirPlay bez weryfikacji hasła, wyłączając opcję „Wymagaj hasła”.

Apple zaleca korzystanie z iPhone’a 7 lub nowszego oraz Maca wyprodukowanego w 2018 roku lub później, aby zapewnić optymalne wrażenia. Jednak AirPlay powinno działać również na starszych urządzeniach, choć może wiązać się to z niższą rozdzielczością wideo. Przykładowo, udało nam się przesyłać treści z iPhone’a 6s, mimo że nie znajduje się on na liście urządzeń kompatybilnych z AirPlay według Apple.

3. Upewnij się, że urządzenia są włączone i blisko siebie

Pamiętaj, że wszystkie urządzenia, które mają brać udział w procesie AirPlay, muszą być włączone i odblokowane. W przypadku Apple TV, upewnij się, że nie jest w trybie uśpienia, naciskając przycisk na pilocie.

AirPlay zazwyczaj wykorzystuje technologię peer-to-peer, więc aby zwiększyć siłę połączenia, umieść urządzenia możliwie blisko siebie.

Gdy Twój Mac wykryje w sieci odbiornik AirPlay, ikona Screen Mirroring pojawi się na pasku menu. Jeśli ikona nie jest widoczna, przejdź do: Ustawienia systemowe > Centrum sterowania, kliknij menu obok opcji „Screen Mirroring” i wybierz „Zawsze pokazuj na pasku menu”.

Teraz możesz szybko włączyć lub wyłączyć AirPlay, skopiować ekran Maca lub użyć pobliskiego iPada jako dodatkowego monitora – wszystko to z poziomu paska menu.

5. Wyłącz automatyczne AirPlay w telewizorach

iPhone lub iPad mogą automatycznie przesyłać treści AirPlay do Apple TV lub inteligentnego telewizora kompatybilnego z AirPlay za każdym razem, gdy z niego korzystasz. Aby tego uniknąć, wybierz: Ustawienia > Ogólne > AirPlay i Handoff > Automatycznie AirPlay, a następnie wybierz „Nigdy”.

W ten sposób, Twój iPhone nie będzie automatycznie łączył się z pobliskim odbiornikiem AirPlay, na przykład Apple TV, za każdym razem, gdy będziesz chciał przesłać coś na swojego Maca.

6. Wyłącz tryb samolotowy

Włączenie trybu samolotowego na iPhonie lub iPadzie wyłącza wszystkie moduły łączności bezprzewodowej, z wyjątkiem Bluetooth. AirPlay wymaga zarówno Wi-Fi, jak i Bluetooth, dlatego musisz wyłączyć tryb samolotowy, aby móc z niego korzystać.

Otwórz Centrum sterowania na iPhonie lub iPadzie, przesuwając palcem w dół od prawego górnego rogu, a następnie dotknij ikony samolotu, aby wyłączyć tryb samolotowy. Możesz też przejść do: Ustawienia > Tryb samolotowy, aby włączyć lub wyłączyć tę funkcję.

7. Włącz Bluetooth

Bluetooth musi być włączony na obu urządzeniach, aby nadawca i odbiorca mogli się nawzajem wykryć. Możesz włączyć Bluetooth na iPhonie i iPadzie na kilka sposobów.

Jednym ze sposobów jest otwarcie Centrum sterowania, przesuwając palcem w dół od prawego górnego rogu ekranu i włączenie przełącznika Bluetooth. Możesz też przejść do: Ustawienia > Bluetooth na swoim iPhonie i włączyć tę funkcję za pomocą przełącznika.

8. Użyj tej samej sieci Wi-Fi

Funkcja AirPlay peer-to-peer umożliwia działanie AirPlay nawet, jeśli urządzenia nie są w tej samej sieci Wi-Fi. Jednak jeśli wykrywanie peer-to-peer nie działa, dla uzyskania optymalnej wydajności, upewnij się, że oba urządzenia są podłączone do tej samej sieci Wi-Fi.

Aby sprawdzić, z jakiej sieci korzystasz na urządzeniu z systemem iOS lub iPadOS, przejdź do: Ustawienia > Wi-Fi i sprawdź aktualną nazwę sieci.

Aby sprawdzić sieć Wi-Fi na komputerze Mac, kliknij ikonę Wi-Fi na pasku menu lub przejdź do: Ustawienia systemowe > Wi-Fi.

W przypadku problemów, warto zapoznać się z naszymi wskazówkami dotyczącymi rozwiązywania problemów z połączeniem Wi-Fi na Macu. Użytkownicy Apple TV mogą sprawdzić sieć w: Ustawienia > Sieć.

Jeśli Apple TV jest podłączony kablem Ethernet, upewnij się, że jest podłączony do tego samego routera, który tworzy domową sieć Wi-Fi.

9. Uruchom ponownie swoje urządzenia

Czasami najlepszym rozwiązaniem jest ponowne uruchomienie wszystkich urządzeń, które mają brać udział w procesie AirPlay. W systemie iOS i iPadOS wybierz: Ustawienia > Ogólne > Wyłącz. W tvOS wybierz: Ustawienia > System > Uruchom ponownie. Aby ponownie uruchomić komputer Mac, kliknij menu Apple i wybierz „Uruchom ponownie”.

10. Uruchom ponownie router

Problemy z routerem mogą być przyczyną, dla której AirPlay nie działa. Może się okazać, że router blokuje dostęp do niektórych treści z powodu drobnego błędu oprogramowania. W większości przypadków, problemy z połączeniem można rozwiązać, wyłączając router, a następnie ponownie go włączając.

11. Zmodyfikuj ustawienia zapory sieciowej w macOS

Jeśli problem z AirPlay występuje na komputerze Mac, istnieje prawdopodobieństwo, że zapora sieciowa blokuje połączenia AirPlay. Na szczęście, konfigurację zapory sieciowej macOS można zmienić w kilku krokach.

Przejdź do: Ustawienia systemowe > Sieć i kliknij „Zapora sieciowa” po prawej stronie. Następnie kliknij „Opcje” pod przełącznikiem zapory, jeśli jest włączona. Wyłącz opcję „Blokuj wszystkie połączenia przychodzące” i włącz opcję „Automatycznie zezwalaj pobranemu podpisanemu oprogramowaniu na odbieranie połączeń przychodzących”.

Na koniec kliknij „OK”, aby zapisać zmiany.

12. Zaktualizuj swoje urządzenia do najnowszej wersji oprogramowania

Wszystkie urządzenia biorące udział w procesie AirPlay powinny korzystać z najnowszej dostępnej wersji oprogramowania. Zapoznaj się z naszymi poradnikami, które pomogą Ci zaktualizować system.

Inne sposoby na podłączenie urządzeń Apple

Może być frustrujące, gdy AirPlay przestaje działać w najmniej odpowiednim momencie. Zastosowanie powyższych wskazówek powinno pomóc rozwiązać problemy z AirPlay. Jeśli to nie pomoże, prawdopodobnie powinieneś skontaktować się z działem wsparcia Apple.

AirPlay to nie jedyny sposób na podłączenie iPhone’a lub iPada do smart TV. Warto poznać alternatywne metody przesyłania treści na telewizor, jeśli AirPlay nie działa z jakiegoś powodu.