Jak stworzyć ścieżkę instrumentalną w Logic Pro w mniej niż 30 minut

Tworzenie własnego utworu instrumentalnego może wydawać się trudnym zadaniem. Jednakże, mając odpowiednie narzędzia i podstawowe ramy, możesz tworzyć własne ścieżki muzyczne w Logic Pro bez wcześniejszego szkolenia muzycznego i wiedzy teoretycznej.

Omówimy niektóre techniki i metody, których możesz użyć w Logic Pro, dzięki czemu możesz stworzyć podstawową, ale dobrze brzmiącą ścieżkę instrumentalną w mniej niż 30 minut.

Stwórz swój projekt i wybierz tempo

Kiedy tworzysz swój projekt w Logic, zaoszczędź trochę czasu, wybierając opcję Instrument programowy na górze i Wejście 4 lub 5 w polu na dole. Jeśli wiesz, jak grać na instrumencie, nagraj go.

Zanim zaczniesz tworzyć i komponować, warto ustalić tempo swojego projektu. Jeśli masz już w głowie melodię lub rytm, kliknij/stuknij, licząc cztery uderzenia na takt. Możesz wypróbować inną liczbę uderzeń na takt, ale cztery to dobry punkt wyjścia.

Naciśnij K, aby włączyć metronom w trybie Logic i rozpocznij odtwarzanie, aby usłyszeć kliknięcia metronomu. Kliknij i przeciągnij numer tempa na ekranie Tempo u góry, aby zmienić BPM. Dostosuj tempo, aż będzie odpowiadać pożądanemu rytmowi.

Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z Logic, możesz zapoznać się z naszym przewodnikiem dla początkujących po najlepszych skrótach klawiaturowych Logic i Logic Pro.

Wybierz swój klucz

Teraz nadszedł czas, aby wybrać tonację utworu. Dobrym punktem wyjścia jest rozpoczęcie od C-dur, jeśli chcesz uzyskać tonację durową, lub a-moll, aby uzyskać bardziej melancholijny nastrój. Pomoże Ci to, jeśli nie znasz klawiatur, ponieważ potrzebujesz tylko białych klawiszy.

Później zawsze możesz transponować swoje dzieło w górę lub w dół do innej tonacji — wybierz melodyjne regiony MIDI, kliknij i przeciągnij je w górę lub w dół do żądanej tonacji.

Zbuduj fundament swojego toru

Aby utworzyć tymczasową bazę ścieżki, kliknij jedną ze ścieżek instrumentu programowego i wybierz fortepian/instrument klawiszowy, taki jak fortepian Steinway. Naciśnij Cmd + K, aby otworzyć klawiaturę muzyczną, która będzie Twoim głównym narzędziem do tworzenia za pomocą instrumentów programowych. W tej sekcji użyjemy języka C-dur jako przykładu.

Naciśnij R, aby nagrać i zagrać każdy biały klawisz przez jeden takt, zaczynając od C i kończąc na C o oktawę wyżej niż pierwszy.

Następnie kliknij każdy z ośmiu regionów MIDI, naciśnij Shift + N​​​​​​ i zmień ich nazwę z „1” na „8”. Użyj przycisku kwantyzacji Q w edytorze Piano Roll (kliknij dwukrotnie region MIDI, aby otworzyć edytor), aby upewnić się, że wszystkie są idealnie dopasowane do tempa. Biorąc pod uwagę, że niższe C to ta sama nuta, co wyższe C, możesz usunąć ósmy region lub zmienić jego nazwę na „1”.

Masz teraz pozycję prymy wszystkich akordów w tonacji C-dur. Kombinacje tych akordów nazywane są progresjami i kadencjami akordów.

Dobrym pomysłem jest próba doprecyzowania akordów poza ich pozycją prymy. Jednym ze sposobów, aby to zrobić, jest otwarcie edytora Piano Roll, naciśnięcie klawisza Alt​​​​​​ i przeciągnięcie głównej nuty MIDI w górę, aby utworzyć nową nutę. Możesz dodać tercję (cztery półtony w górę dla durowej; trzy półtony w górę dla molowej) i kwintę (siedem półtonów w górę), aby wypełnić akord durowy lub molowy.

Ta praktyka pomoże Ci w dalszym dodawaniu kolejnych instrumentów i warstw. Zapoznaj się z najlepszymi narzędziami do edycji MIDI w Logic Pro, które pomogą Ci w tym procesie.

Progresje i struktura akordów

Następnym celem jest utworzenie kombinacji tych ponumerowanych regionów MIDI. Zacznij od 1, a następnie wypróbuj różne liczby (akordy) i kombinacje, aby ukończyć pierwszą mini sekcję złożoną z ośmiu taktów.

Ogólnie rzecz biorąc, możesz utworzyć następną ośmiotaktową mini sekcję, kopiując i wklejając pierwsze osiem taktów, ale pamiętaj o dodaniu pewnych odmian. Ostatnie dwa akordy 16-taktowej sekcji są szczególnie ważne, ponieważ przygotowują drogę dla następnej 16-taktowej sekcji.

Podczas eksperymentowania ważne jest, aby pamiętać o kilku rzeczach. Niektóre kombinacje akordów lub rytmy mają specyficzne nazwy, które mogą pomóc Ci wiedzieć, kiedy je zastosować. Przyjrzymy się przykładom progresji akordów, które odnoszą się do dwóch ostatnich akordów dowolnej czterotaktowej sekcji.

Każda liczba, po której następuje 5, jest rytmem niedoskonałym; daje to poczucie niekompletności. 5, po którym następuje 6, to kadencja przerywana; dramatyczne uczucie, które znowu wydaje się niedokończone. 5, po których następuje 1, to rytm doskonały; daje to poczucie ostateczności, idealne na zakończenia niektórych sekcji i utworów.

Kiedy już stworzysz sekwencję 16 taktów, czas na następną 16-taktową sekcję. Możesz spróbować zmienić tonację na względną molową (6-moll), subdominantę (4) lub dominującą (5) i/lub dodać nowe wzory i rytmy.

Po ukończeniu drugiej sekcji 16-taktowej możesz powrócić do pierwszej sekcji 16-taktowej z dodatkowymi udoskonaleniami; i to może być to! Zrób to, a właśnie zbudowałeś standardową strukturę kompozycyjną ABA.

Dodaj trochę perkusji i rytmu

Teraz, gdy masz już gotowe podstawy akordowe i melodyczne, możesz dodać trochę uderzenia partią perkusyjną. Możesz użyć Ultrabeat Drum Machine lub Drum Machine Designer w Logic Pro, aby zrobić to szybko i sprawnie.

Kiedy już znajdziesz brzmienie zestawu perkusyjnego, które Ci się podoba, zacznij od stopy w każdym takcie (pierwsze uderzenie taktu) i werbla w optymistycznym rytmie (punkt środkowy między taktami). Wypełnij przestrzeń pomiędzy stopą a werblem wysokimi kapeluszami. Na początku będzie to brzmieć mdłe i nudne. Ale to tylko fundament, na którym można budować.

Użyj funkcji przyciągania do siatki (Cmd + G), aby eksperymentować z innymi rytmami dostosowanymi do tempa. Spróbuj wyciszyć dźwięki (Ctrl + M) i zmienić położenie kopnięcia lub werbla, aby dodać trochę ruchu i rytmu do swojej perkusji. Eksperymentuj, pamiętając, że mniej często znaczy więcej. Przyjrzyj się, jak EQ bębnów uzyskać dodatkowy dotyk wyrafinowania.

Dodaj warstwy

Szybkim sposobem na dodanie warstw do ścieżki jest użycie nut z rozbudowanych akordów dla innych instrumentów programowych, takich jak gitara lub dwie.

Jeśli w partii fortepianu lub syntezatora masz wolno poruszające się akordy (które stworzyłeś na początku), dodaj trochę rytmicznego kontrastu za pomocą dodatkowych warstw — na przykład kilka szybszych harmonii lub akordów w gitarach. Na początek spróbuj ograniczyć liczbę dodatkowych warstw do jednego lub dwóch instrumentów.

Aby tchnąć życie w swoje cyfrowe dzieła, dodaj trochę wariacji dynamiki do każdego z instrumentów programowych. Zmieni to sposób grania agresywnie/miękko podświetlonych nut. Możesz to zrobić, naciskając Cmd + A w wybranych regionach MIDI, a następnie przechodząc do opcji Funkcje > Transformacja MIDI > Random Velocity u góry edytora Piano Roll. Wybierz zakres prędkości, a wszystkie wybrane nuty zostaną losowo wybrane pomiędzy tymi wartościami.

Używaj pętli i próbek

Alternatywą dla napisania własnej linii perkusyjnej i niektórych instrumentów warstwowych jest użycie sampli i pętli (naciśnij O) z własnej biblioteki Logic lub sampli innych firm.

Przeglądaj najlepsze strony internetowe z próbkami audio lub pętle Logic i korzystaj z BPM i filtrów kluczowych, aby znaleźć próbki pasujące do Twojego projektu.

Twórz własną muzykę w rekordowym czasie

Jednym z kluczowych czynników płynnego procesu twórczego jest stworzenie solidnych podstaw. Wybierz tempo i tonację; następnie zaplanuj akordy wybranej tonacji. Użyj różnych kombinacji akordów w sekcjach cztero-, ośmio- i 16-taktowych, aby urozmaicić swoją ścieżkę instrumentalną.

Następnie dodaj wariacje, perkusję i warstwy, aby zakończyć aranżację muzyczną. Rozważ użycie własnej biblioteki pętli firmy Logic lub witryn stron trzecich do próbek audio, a w mgnieniu oka utworzysz ścieżkę instrumentalną.