Jak stworzyć własny tracker książek w Notion

Chcesz się zmotywować do czytania więcej? Najprostszym sposobem jest śledzenie tego, co już przeczytałeś! Dzięki niestandardowemu trackerowi książek i wirtualnej półce na książki możesz śledzić przeczytane książki, swoje przemyślenia i oceny na ich temat, a także mieć pod ręką swoją listę życzeń.

Dzięki Notion możesz stworzyć przestrzeń roboczą do śledzenia swoich nawyków czytelniczych i stworzyć wirtualną półkę na książki, z której będziesz dumny. Oto jak możesz użyć Notion do stworzenia własnego trackera książek.

Krok 1: Konfigurowanie bazy danych Book Tracker

Oczywiście pierwszym krokiem przy każdej konfiguracji Notion jest utworzenie bazy danych. W przypadku modułu do śledzenia książek istnieje kilka pól, które należy zachować, takich jak Tytuł książki, Autor, Stan czytania, Rozpoczęto, Zakończono, Ocena i Notatki. Oto jak utworzyć bazę danych:

  • Kliknij Dodaj stronę na pasku bocznym Notion, aby utworzyć nową stronę. Nazwij swoją stronę „Reading Database”.
  • Wpisz /database i wybierz Baza danych — pełna strona, aby utworzyć nową bazę danych. Nazwij tę bazę danych „Książki”.
  • Kliknij + w nagłówku tabeli, aby dodać nowe kolumny.
  • Skonfiguruj następujące właściwości w swojej bazie danych:
  • Tytuł (Zmień nazwę głównej kolumny o nazwie „Nazwa” na Tytuł)
  • Autor (typ właściwości: Tekst)
  • Status (typ właściwości: Wybierz)
  • Odczyt daty (typ właściwości: Data)
  • Gatunek (typ właściwości: wybór wielokrotny)
  • Ocena (typ obiektu: Wybierz)
  • Odczyt roku (typ właściwości: Wybierz)
  • Notatki (typ właściwości: Tekst)
  • Dla właściwości Status możesz ustawić opcje „Do przeczytania”, „Obecnie czytane”, „Zakończone”, „Nie ukończono” i „Ponowne czytanie”.
  • Dla właściwości Gatunek możesz ustawić opcje jako „Fikcja”, „Oparte na faktach”, „Satyra”, „Tajemnica” itp.
  • W przypadku właściwości Ocena można skonfigurować system oceniania zgodnie z potrzebami. Na przykład możesz użyć systemu oceny w postaci gwiazdek, dodając opcje od 1 do 5 gwiazdek.
  • W przypadku właściwości Odczyt roku można ustawić opcje dla lat — 2021, 2022, 2023, starsze itd.
  • Ponadto możesz dostosować wygląd tabeli, dodając ikony lub emotikony do każdej kolumny.

    Krok 2: Stwórz swoje poglądy

    Teraz, gdy baza danych jest gotowa, możesz skonfigurować widoki Notion, aby ułatwić dodawanie, edytowanie i przeglądanie wpisów. Oto jak możesz skonfigurować widoki Notion dla swojego modułu do śledzenia książek:

  • W tabeli Książki kliknij +, aby utworzyć nowy widok. Wybierz żądany typ widoku.
  • Możesz dodawać filtry i sortować w zależności od tego, jak chcesz wyświetlać swoje wpisy.
    • Na przykład widok z filtrem Status = Do przeczytania pokazuje wszystkie książki, które jeszcze nie przeczytałeś.
  • Teraz na nowej lub istniejącej stronie Notion wpisz /view, wybierz typ widoku, wybierz źródło danych Książki i wybierz jeden z widoków utworzonych w poprzednich krokach.
  • Na tym pulpicie nawigacyjnym możesz dodawać wiele widoków oraz dodawać/edytować wpisy bez ingerencji w oryginalną bazę danych.
  • Krok 3: Dodawanie / edycja wpisów

    Dodawanie/edytowanie wpisów w księdze jest podobne do dodawania wpisów w dowolnej tabeli Notion.

    • Aby utworzyć nowy wpis, kliknij Nowy w tabeli lub na stronie widoku i wprowadź żądane szczegóły.
      • Jeśli klikniesz Nowy w przefiltrowanym widoku, właściwości filtra zostaną automatycznie ustawione dla nowego wpisu.
    • Aby edytować istniejący wpis, najedź kursorem na tytuł książki i kliknij Otwórz, aby wyświetlić wszystkie właściwości wybranych wpisów.
      • W widoku tablicy lub galerii wystarczy kliknąć kartę, aby wyświetlić i edytować właściwości książki.
    • Możesz także dodawać okładki książek do swoich wpisów, aby Twoje widoki Notion były bardziej estetyczne. Aby to zrobić, po prostu dodaj obraz okładki książki do strony wpisu.
      • Możesz łatwo znaleźć okładki książek za pomocą wyszukiwarki grafiki Google. Po prostu skopiuj żądany obraz z wyników wyszukiwania i wklej go do wpisu Notion.
    • Aby śledzić, kiedy czytasz książkę, edytuj właściwość Data przeczytania, wprowadzając datę początkową i końcową, włączając przycisk Data końcowa.

    Krok 4: Konfigurowanie bazy danych autorów i pulpitu nawigacyjnego

    Jeśli często czytasz książki tych samych autorów, możesz również utworzyć bazę danych autorów, aby to śledzić. Oto jak to skonfigurować:

  • Przejdź do strony „Czytanie bazy danych”.
  • Wpisz /database i wybierz Baza danych — pełna strona, aby utworzyć nową bazę danych. Nazwij tę bazę danych „Autorzy”.
  • Przejdź do bazy danych „Książki” i kliknij właściwość Autor.
  • Zmień typ właściwości na Relacja i wybierz Autorzy bazy danych.
  • Włącz właściwość Pokaż u autorów.
  • Opcjonalnie: we właściwości Pokrewne w polu Autorzy wpisz „Napisane książki”.
  • Teraz, za każdym razem, gdy tworzysz nowy wpis w swojej bazie danych książek, możesz wybrać dowolnego z wcześniej dodanych autorów lub dodać nowego autora do bazy danych autorów. W tabeli Autorzy będziesz mógł zobaczyć wszystkich dodanych autorów wraz z listą książek napisanych przez każdego z nich.

    Krok 5: Skonfiguruj swój wirtualny regał

    Po dodaniu wpisów i obrazów do każdego z nich możesz je zwizualizować w postaci wirtualnego regału z wieloma półkami. Oto jak to zrobić:

  • Utwórz widok galerii bazy danych książek.
  • Edytuj właściwość Group widoku i ustaw ją jako Status.
  • W ustawieniach strony włącz opcję Pełna szerokość, aby uzyskać szerszy widok.
  • W ustawieniach Układu wybierz Rozmiar karty jako Mały i włącz opcję Dopasuj obraz, aby wyświetlić więcej wpisów w jednym rzędzie.
  • Zamknij pasek boczny, aby uzyskać jeszcze szerszy widok.
  • Twój wirtualny regał jest gotowy! Twoje książki są pokazane w formie kart. Książki na każdej „półce” tego regału są oddzielone na podstawie Twojego stanu czytania. Możesz łatwo przeciągać i upuszczać karty z jednej półki na drugą, a także edytować wpisy, po prostu klikając kartę książki.

    Wirtualny regał wygląda najlepiej, jeśli do każdego wpisu książki dodano zdjęcie okładki.

    Twoja niestandardowa półka na książki online z Notion

    Dzięki tym krokom możesz przekształcić swój obszar roboczy Notion w atrakcyjny i funkcjonalny moduł do śledzenia czytania. Niezależnie od tego, czy jesteś zapalonym czytelnikiem, czy początkującym bibliofilem, organizowanie i śledzenie czytania z pewnością zachęci Cię do nadążania za nawykami czytelniczymi.

    Notion to doskonałe narzędzie z mnóstwem funkcji do zarządzania cyfrowym życiem. Tworząc więcej obszarów roboczych i baz danych, możesz go również używać do kilku innych celów, takich jak nauka i śledzenie nawyków.