W artykule tym przyjrzymy się metodom optymalizacji liczby klatek na sekundę (FPS) w grach oraz poprawie konfiguracji sieciowej, aby zapewnić bardziej płynną i wolną od lagów rozgrywkę.
Zaczynajmy!
Zrozumienie wydajności w grach
Zanim przejdziemy do praktycznych wskazówek, warto wyjaśnić dwa kluczowe aspekty wydajności, które są dla nas istotne: FPS oraz ping. Problemy z obiema tymi miarami są często określane jako „lag”, ponieważ wpływają na to, jak gra reaguje na nasze działania, ale są to różne zjawiska.
Wydajność w grze / liczba klatek na sekundę (FPS)
Na początku zajmijmy się FPS, który jest ściśle związany ze sprzętem. Większość gier, szczególnie te wieloosobowe, dąży do osiągnięcia 60 klatek na sekundę, co zapewnia oczekiwaną płynność. Niektóre gry na konsole są ograniczone do 30 klatek na sekundę. Jednak korzystając z komputera i monitora o wysokiej częstotliwości odświeżania, można znacznie zwiększyć tę wartość, co przekłada się na lepszą responsywność.
Im wyższa liczba klatek na sekundę, tym lepsze wrażenia z gry.
Jeśli interesuje Cię, jak FPS i częstotliwość odświeżania wpływają na doznania w grach, zachęcamy do obejrzenia poniższego filmu:
Wydajność sieci / ping i powiązane metryki
Oprócz FPS, który można poprawić lub pogorszyć w zależności od parametrów sprzętowych i ustawień gry, równie ważna jest wydajność sieci. W grach najczęściej mierzy się ją za pomocą wskaźnika ping, który określa czas w milisekundach (ms) potrzebny serwerowi na odebranie danych wejściowych.
W przypadku pingu, im niższy, tym lepiej.
Ping w zakresie 50 ms lub mniej jest uważany za doskonały, podczas gdy wartości 70-80 ms zaczynają wskazywać na zauważalne opóźnienia, a ping powyżej 100 ms prowadzi do znacznych problemów z lagiem. Gdy osiągniesz 200 ms lub więcej, gra może stać się wręcz niegrywalna.
Oczywiście chcesz unikać takich wartości, więc jeśli zauważysz wysokie pingi w grach, prawdopodobnie masz do czynienia z poważnymi problemami.
Jak zwiększyć FPS
Teraz warto zwrócić uwagę na kluczową kwestię:
Maksymalna liczba klatek na sekundę, jaką możesz uzyskać, zawsze będzie ograniczona przez procesor, a nie przez kartę graficzną. Możesz obniżyć ustawienia graficzne, aby zmniejszyć obciążenie GPU, ale procesor będzie musiał poradzić sobie z tym samym obciążeniem, niezależnie od wybranych ustawień. W przypadku gier typu battle royale, gdzie możesz zmniejszyć takie ustawienia jak odległość widoku, może to wpłynąć na twoją konkurencyjność, ponieważ niektóre elementy rozgrywki nie będą renderowane na czas.
Na przykład, jeśli dwóch graczy zbliża się do siebie na otwartej przestrzeni, gracz z wyższymi ustawieniami odległości widzenia dostrzega drugiego wcześniej, co daje mu przewagę czasową na reakcję.
Aby lepiej zrozumieć relacje między wydajnością CPU a GPU w grach, zapoznaj się z naszym artykułem na temat wąskich gardeł.
W tym momencie przedstawimy typowe ustawienia graficzne, które możesz dostosować, aby poprawić wydajność lub jakość grafiki w grach.
Uwaga: choć poniższa lista nie jest wyczerpująca, powinna wystarczyć, abyś mógł wprowadzić skuteczne zmiany. Zachęcamy do zadawania pytań poniżej w komentarzach, jeśli potrzebujesz pomocy w kwestii ustawień w konkretnych grach!
Obniż ustawienia wymagające dużych zasobów
Ustawienia ray tracingu / DXR w czasie rzeczywistym – są niezwykle wymagające w momencie pisania tego tekstu i często nie przynoszą znaczących korzyści wizualnych. Zaleca się ich wyłączenie, szczególnie jeśli zależy Ci na wydajności.
[OSTATNIA DESKA RATUNKU W GRAZIE WIELOOSOBOWEJ] Odległość widoku – dość wymagająca i zazwyczaj bardziej obciążająca procesor niż GPU. W grach wieloosobowych, takich jak Fortnite, obniżenie tego ustawienia może wpłynąć na konkurencyjność, ale w grach dla jednego gracza nie powinno to być dużym problemem.
Roślinność / trawa – Ustawienia odległości widoku / poziomu szczegółowości – również wymagające. Można je obniżyć, gdy potrzebujesz większej wydajności, aż do momentu, gdy będą zbyt widoczne. W grach rywalizacyjnych niskie ustawienia mogą faktycznie dać przewagę.
Antyaliasing – dość wymagający, szczególnie przy wysokich rozdzielczościach. Zmniejsz lub wyłącz przy rozdzielczości 1440p i wyższej, aby uzyskać większą wydajność przy minimalnych kosztach wizualnych. FXAA i TAA są mniej intensywne pod względem wydajności niż MSAA, SSAA lub MLAA.
Tesselacja – może być dość wymagająca na starszym sprzęcie. Zmniejsz to ustawienie, jeśli napotykasz problemy z wydajnością.
HairWorks / TressFX / PhysX oraz inne specyficzne dla dostawcy ustawienia – zazwyczaj wymagają dużych zasobów. Obniż je, jeśli borykasz się z problemami z wydajnością.
Cienie – Wyższe ustawienia oferują ostrzejsze i bardziej szczegółowe cienie. Czasami ustawienie „Wysokie” może wyglądać bardziej realistycznie niż „Maksymalne” i zapewnia znaczny wzrost wydajności. Obniż to ustawienie przy rozdzielczości 1080p i niższej, aby zwiększyć wydajność.
Okluzja otoczenia – wpływa na renderowanie cieni i daje wrażenie, że obiekty są częścią otoczenia. Wyższe ustawienia mogą znacząco wpłynąć na wydajność.
Efekty / cząsteczki – takie jak płomienie, iskry, błyskawice itp. Zwykle są powiązane z tymi ustawieniami. Obniżenie ich do średniego poziomu często przynosi znaczącą poprawę wydajności przy minimalnych kosztach wizualnych.
Rozmycie ruchu – może sprawić, że ruch będzie wyglądał płynniej, ale także zasłonić ważne informacje w dynamicznych grach. Jeśli nie jest to coś, co bardzo ci przeszkadza, warto je wyłączyć dla lepszej wydajności.
Inne ustawienia i ich wpływ
[OSTATNIA DESKA RATUNKU] Rozdzielczość – dostosuj do natywnej rozdzielczości swojego ekranu, ponieważ ma to największy wpływ na jakość obrazu.
[OSTATNIA DESKA RATUNKU] Skala rozdzielczości / rozdzielczość 3D – podobnie jak powyżej. Zmniejszaj tylko w ostateczności, a jeśli to możliwe, zmniejszaj zamiast obniżać rzeczywistą rozdzielczość.
Szczegóły modelu – dotyczą one liczby wielokątów. Większe obciążenie niż szczegółowość tekstur. Różnice między ustawieniami Wysokie / Ultra powinny być minimalne, więc zmniejsz do Wysokiego przed zmniejszeniem szczegółowości tekstur.
Szczegółowość tekstur – dzisiaj nie ma to większego wpływu na wydajność, o ile korzystasz z nowoczesnej karty graficznej z dużą ilością VRAM. Jeśli masz ograniczoną pamięć VRAM, zmniejsz to ustawienie do średniego lub niskiego.
Ustawienia przetwarzania końcowego (bloom, korekcja kolorów, wyostrzanie, aberracja chromatyczna) – generalnie mają niski wpływ na wydajność, z pewnymi wyjątkami (szczególnie w przypadku głębi ostrości) w zależności od gry. W dużej mierze są to osobiste preferencje, ale wyostrzanie może pomóc przy niższych rozdzielczościach / ustawieniach AA.
Ustawienia V-Sync i buforowania – jeśli masz monitor FreeSync lub G-Sync, możesz je wyłączyć bez obaw. W przeciwnym razie, V-Sync i buforowanie mogą zmniejszać rozrywanie ekranu, ale zwiększają opóźnienie wejściowe. Zaleca się ich wyłączenie w grach wieloosobowych dla lepszej wydajności.
Ograniczenie liczby klatek na sekundę – może być przydatne, aby utrzymać się w zakresie VRR na monitorach G-Sync i FreeSync bez włączania V-Sync, co zminimalizuje opóźnienie wejściowe.
Jak obniżyć ping i zmniejszyć opóźnienia
Po zapewnieniu sobie wysokiej wydajności w grach, czas skupić się na optymalizacji wydajności sieci. Nawet najlepsza konfiguracja z częstotliwością 240 Hz nie pomoże, jeśli masz wysokie pingi, zatory lub częste skoki opóźnienia!
W miarę możliwości korzystaj z Ethernetu
Przede wszystkim, jeśli to możliwe, użyj połączenia Ethernet. Stabilne połączenie przewodowe oferuje najlepszą prędkość i niezawodność, eliminując zakłócenia od innych urządzeń bezprzewodowych. Ethernet zawsze zapewnia niższe opóźnienia i bardziej spójną prędkość w porównaniu do Wi-Fi.
Jeśli Ethernet nie jest dostępny, wybierz AC / AX Wi-Fi lub szybkie połączenie mobilne
W przypadku korzystania z sieci bezprzewodowej, wybierz szybsze standardy, takie jak Wi-Fi 802.11 AC lub Wi-Fi 802.11 AX (Wi-Fi 6), które oferują mniejsze opóźnienia i wyższe prędkości w porównaniu do starszych technologii, chociaż z pewnym kosztem zasięgu. Połączenia 4G LTE i 5G z uznanymi dostawcami mogą oferować dobre czasy pingu, ale będą mniej niezawodne i generalnie wolniejsze niż połączenie Ethernet. (Dla tych, którzy martwią się limitami danych: nie ma się czym przejmować! Podczas gry na mobilnej transmisji danych trudno przekroczyć 150 MB na godzinę, ale pobieranie to inna sprawa).
Zamknij inne aplikacje korzystające z przepustowości
Dla niektórych może to być oczywiste, ale upewnij się, że podczas gry nie pobierasz dużych plików, szczególnie przy wolnym połączeniu! Pobieranie dużych plików może znacznie zwiększyć czasy pingu. Jeśli inne urządzenia w sieci także pobierają pliki lub przesyłają strumieniowo multimedia, możesz doświadczyć dodatkowego opóźnienia. Jeśli masz mniej niż 5 Mb/s, staraj się ograniczyć przesyłanie strumieniowe lub pobieranie podczas grania.
Zmodyfikuj ustawienia routera
Ustawienia QoS (Quality of Service) mogą być szczególnie przydatne w przeciążonych sieciach, ale korzystne dla każdej sieci. Jeśli masz nowoczesny router, powinieneś znaleźć opcję QoS w jego ustawieniach. QoS nadaje priorytet pewnym rodzajom ruchu, takim jak głos i gry, nad innymi, np. przesyłaniem strumieniowym czy pobieraniem. Nie wpływa to negatywnie na ogólny czas pobierania, ale znacząco poprawia wydajność aplikacji wrażliwych na opóźnienia, zwłaszcza gier.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że te informacje były pomocne!
Masz jakieś pytania? Zachęcamy do pozostawienia komentarza poniżej, postaramy się pomóc.
Do zobaczenia w kolejnych grach!