01/20/2022

Jak włączyć lub wyłączyć konto użytkownika systemu Windows 10

Udostępnij teraz w social media:

System Windows umożliwia posiadanie wielu kont użytkowników lokalnych na tym samym urządzeniu. Dzięki temu każdy użytkownik może mieć własne miejsce na pliki, spersonalizowany pulpit i ustawienia niestandardowe.

Czasami jednak trzeba wyłączyć konto użytkownika bez usuwania go, ponieważ usunięcie konta spowodowałoby usunięcie wszystkich jego plików, aplikacji i spersonalizowanych ustawień. Wyłączenie konta powoduje usunięcie ikony konta z ekranu logowania oraz z menu umożliwiającego przełączanie użytkowników. Umożliwia to późniejsze ponowne włączenie konta bez utraty jakichkolwiek danych. Oto, jak możesz włączyć lub wyłączyć konto użytkownika w systemie Windows 10.

Uwaga: ten artykuł jest przeznaczony głównie dla osób korzystających z systemu Windows 10 w swoich domach lub małych firmach. Jeśli używasz systemu Windows 10 w większej firmie, prawdopodobnie nie będziesz mieć skonfigurowanych wielu lokalnych kont użytkowników w systemie, a te narzędzia prawdopodobnie i tak zostaną wyłączone.

Użytkownicy systemu Windows 10 Home i Pro: Wyłącz konta użytkowników za pomocą wiersza polecenia

Bez względu na to, której wersji systemu Windows 10 używasz (Home, Pro, a nawet Enterprise), możesz użyć szybkiego polecenia w wierszu polecenia, aby włączyć lub wyłączyć lokalne konto użytkownika. Chociaż istnieje graficzny sposób na zrobienie tego dla użytkowników systemu Windows 10 Pro (który omówimy w następnej sekcji), wiersz polecenia jest dostępny dla wszystkich i bardzo szybko.

Sprawdź -   Jak zmienić język aplikacji na iPhonie lub iPadzie

Najpierw otwórz wiersz polecenia jako administrator. Naciśnij Start, wpisz „cmd” w polu wyszukiwania, a jako główny wynik zobaczysz „Wiersz polecenia”. Kliknij ten wynik prawym przyciskiem myszy i wybierz „Uruchom jako administrator”.

W monicie wpisz (lub skopiuj i wklej) następujące polecenie, gdzie to nazwa konta użytkownika, które chcesz wyłączyć:

net user  /active:no

Po zakończeniu polecenia możesz zamknąć wiersz polecenia. Konto użytkownika zostanie wyłączone i nie będzie już wyświetlane jako aktywne konto do logowania. Możesz powtórzyć ten sam proces dla wszystkich innych kont, które chcesz wyłączyć.

Uwaga: Jeśli nie znasz dokładnej nazwy konta, wpisz polecenie net user, aby uzyskać pełną listę wszystkich użytkowników.

Sprawdź -   Co to jest i jak to naprawić?

Jeśli chcesz ponownie włączyć konto, wszystko, co musisz zrobić, to otworzyć kolejną sesję wiersza polecenia z podwyższonym poziomem uprawnień, ale wpisz „nie” zamiast „tak” dla active: switch. Polecenie będzie wyglądać tak, ponownie zastępując z nazwą konta użytkownika, które chcesz włączyć:

net user  /active:yes

Tylko użytkownicy systemu Windows 10 Pro: Wyłącz konto użytkownika za pomocą narzędzia do zarządzania komputerem

W przypadku tej metody będziemy używać narzędzia do zarządzania komputerem. To szybki i skuteczny sposób na dostęp do niezliczonych narzędzi administracyjnych, takich jak Harmonogram zadań, Monitor wydajności, Menedżer urządzeń, Menedżer dysków i nie tylko. Użytkownicy systemów Windows 10 Pro i Enterprise mogą korzystać z sekcji Użytkownicy i grupy lokalne, aby przyznać i ograniczyć dostęp użytkownika do urządzenia. (Ponownie jednak, jeśli używasz systemu Windows 10 Enterprise, prawdopodobnie jesteś częścią domeny Active Directory i nie będziesz mieć zastosowania ani dostępu do tego narzędzia).

Sprawdź -   5 podstawowych kroków rozwiązywania problemów w systemie Windows 10

W systemie Windows 10 Pro lub Enterprise otwórz menu Start i wyszukaj „Zarządzanie komputerem”.

Alternatywnie możesz nacisnąć Windows + X, a następnie wybrać „Zarządzanie komputerem” z menu Użytkownicy zaawansowani.

W oknie Zarządzanie komputerem przejdź do Narzędzia systemowe> Lokalni użytkownicy i grupy> Użytkownicy. Po prawej stronie zobaczysz listę wszystkich kont użytkowników w systemie.

Kliknij prawym przyciskiem myszy konto użytkownika, które chcesz wyłączyć, a następnie kliknij „Właściwości”.

W oknie Właściwości, które zostanie otwarte, zaznacz pole wyboru „Konto jest wyłączone”, a następnie kliknij „OK”, aby zapisać zmiany.

Powtórz poprzednie kroki dla wszystkich innych kont użytkowników, które chcesz wyłączyć. Następnie możesz zamknąć Zarządzanie komputerem, a wyłączone konta nie będą już wyświetlane na żadnych ekranach logowania.

Aby ponownie włączyć konto użytkownika, wróć do okna Właściwości tego konta i wyczyść pole wyboru „Konto jest wyłączone”.

x