Jak wycofywanie plików cookie stron trzecich firmy Google poprawi przeglądanie

  • Google wycofuje pliki cookie stron trzecich, aby zapewnić użytkownikom większą kontrolę nad ich profilami reklamowymi online i chronić ich prywatność.
  • Google Privacy Sandbox zastępuje pliki cookie stron trzecich modelem, który umożliwia ukierunkowane reklamy przy jednoczesnym zachowaniu lepszej prywatności.
  • Usunięcie plików cookie stron trzecich może prowadzić do zmian w reklamach ukierunkowanych, gromadzeniu danych i chaotycznym przeglądaniu.

Wreszcie nadszedł koniec plików cookie stron trzecich, jakie znamy. Przynajmniej dotyczy to użytkowników Google Chrome, ponieważ inne przeglądarki, takie jak Firefox i Safari, dokonały już zmiany i domyślnie blokują pliki cookie innych firm.

Jednak jako najpopularniejsza przeglądarka na świecie, Google Chrome w końcu porzuci pliki cookie innych firm, co znacząco wpłynie na ogólne wrażenia z przeglądania, ponieważ większość witryn stara się przestrzegać nowych zasad dotyczących plików cookie.

Dlaczego Google wycofuje pliki cookie stron trzecich

Czy zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób strony internetowe i reklamy śledzą Cię w Internecie? Możesz podziękować plikom cookie stron trzecich, małym plikom, które umożliwiają gromadzenie danych i śledzenie w witrynach internetowych, mediach społecznościowych i gdziekolwiek indziej, gdzie możesz zapuścić się w Internecie. Z biegiem czasu pliki cookie stron trzecich mogą stworzyć imponujący (lub niepokojący!) obraz Ciebie jako osoby: stan zdrowia, zainteresowania, praca, rodzina i tak dalej.

Zrozumiałe jest, że wiele osób nie chce, aby informacje te były tak łatwo rozpoznawalne i łatwo dostępne dla marketerów, firm zajmujących się mediami społecznościowymi itp.

Google

Według Blog Google The Keywordod 4 stycznia 2024 r. Google rozpocznie wycofywanie plików cookie innych firm, aby umożliwić użytkownikom lepszą kontrolę nad ich profilami online za pomocą piaskownicy prywatności Google, umożliwiając użytkownikom zarządzanie swoimi zainteresowaniami i ograniczanie wyświetlania niektórych tematów i treści. Pierwsza funkcja, Ochrona przed śledzeniem, zatrzymuje śledzenie w różnych witrynach, ograniczając dostęp do plików cookie stron trzecich. Jest to wstrząsająca zmiana dla branży reklamowej, która nastąpiła po wielu latach dyskusji i może mieć wpływ na nawyki przeglądania większości ludzi.

Jednak pliki cookie innych firm nie znikają natychmiast dla każdego użytkownika przeglądarki Chrome. Zgodnie z Portal programistów Google„Chrome planuje wyłączyć pliki cookie innych firm dla 1% użytkowników od 4 stycznia 2024 r., aby ułatwić testowanie”. Początkowa faza polega na ocenie i przetestowaniu działania nowego systemu, a zaledwie jeden procent z ponad trzech miliardów użytkowników przeglądarki Chrome jest nadal znaczący.

Co to jest piaskownica prywatności Google?

Celem piaskownicy prywatności Google jest zwiększenie prywatności użytkowników Internetu, a jednocześnie ochrona dochodów reklamodawców. Jest to wyraźnie trudna trasa, biorąc pod uwagę, że większość Internetu jest finansowana z reklam lub śledzenia. Podstawową funkcją Privacy Sandbox jest wycofywanie plików cookie stron trzecich i zastąpienie ich modelem opartym na FLoC (Stowarzyszone uczenie się kohort)zaprojektowane tak, aby umożliwić ukierunkowane reklamy, zapewniając jednocześnie większą prywatność.

  • Dane przeglądania użytkownika pozostają na urządzeniu: w przeciwieństwie do tradycyjnych metod, w których dane użytkownika są wysyłane na serwery zewnętrzne, FLoC przetwarza historię przeglądania użytkownika lokalnie, na jego własnym urządzeniu. Dzięki temu osobiste dane przeglądania nie są udostępniane Google ani reklamodawcom.
  • Tworzenie kohort: FLoC wykorzystuje algorytmy do analizy historii przeglądania na urządzeniu użytkownika i na podstawie tej analizy grupuje użytkownika w „kohortę” z tysiącami innych użytkowników. Każda kohorta składa się z użytkowników, którzy wykazali podobne wzorce przeglądania lub zainteresowania. Kohorty są również dynamiczne i okresowo aktualizowane.
  • Udostępnianie identyfikatorów kohort, a nie danych indywidualnych: zamiast udostępniać indywidualne dane przeglądania, witrynom internetowym i reklamodawcom udostępniany jest wyłącznie identyfikator kohorty – unikalny identyfikator każdej grupy użytkowników o podobnych zainteresowaniach. W ten sposób reklamodawcy mogą kierować reklamy na podstawie ogólnych zainteresowań danej kohorty, nie znając indywidualnej historii przeglądania użytkowników w tej kohorcie.
  • Ochrona prywatności: techniki takie jak prywatność różnicowa uniemożliwiają wykorzystanie kohort do identyfikacji poszczególnych użytkowników, co ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania pobieraniu odcisków palców – powszechnej technice stosowanej do śledzenia użytkowników w witrynach internetowych.

To, czy piaskownica prywatności działa prawidłowo, czy nie, jest jednym z powodów, dla których Google początkowo przenosi tylko jeden procent użytkowników do nowego procesu. Google Privacy Sandbox jest również dostępny na Androida.

Jak usunięcie plików cookie stron trzecich zmieni Twoje doświadczenie przeglądania

Istnieje kilka różnych sposobów, w jakie wycofywanie plików cookie stron trzecich wpłynie na komfort przeglądania.

Jednym z wniosków jest to, że bez możliwości dokładnego śledzenia użytkowników niektórzy reklamodawcy mogą zastosować bardziej podstępne lub nieprzejrzyste metody śledzenia, aby zrekompensować różnicę. Ponadto nastąpią zmiany w reklamach ukierunkowanych, być może wprowadzając więcej procesów gromadzenia danych własnych w szerszej gamie witryn internetowych.

Na przykład może być konieczne utworzenie (jeszcze więcej!) kont, aby móc korzystać z witryny internetowej w celu wewnętrznego śledzenia danych. W fazie przejściowej mogą również wystąpić pewne rozbieżne doświadczenia; tam, gdzie wszystko przebiegało bezproblemowo, utrata plików cookie stron trzecich może spowodować, że witryny i usługi przyjmą różne podejścia do gromadzenia danych i reklam, zmieniając sposób przeglądania witryn internetowych, sposób działania usług i tak dalej.

Przychody z reklam to kolejna kwestia. Chociaż wiele mniejszych witryn internetowych czerpie korzyści z innych źródeł dochodów i zazwyczaj nie korzysta z wielu plików cookie stron trzecich, ogólne zmniejszenie przychodów z reklam może spowodować upadek niektórych witryn.

Większość tych zmian to jednak spekulacje. Przeglądarki Firefox i Safari wycofały już wcześniej pliki cookie innych firm, a strony internetowe nadal działają w tych przeglądarkach, choć pomijanie wpływu liczby użytkowników Chrome na jakiekolwiek zmiany byłoby krótkowzroczne.

Mimo to ogólnym skutkiem usunięcia plików cookie stron trzecich powinno być zapewnienie bardziej prywatnego Internetu, co może być dobrym posunięciem tylko dla zwykłych użytkowników.

Jak już wspomniano, początkowe wycofywanie plików cookie innych firm w przeglądarce Chrome rozpoczyna się 4 stycznia 2024 r., ale dotyczy tylko niewielkiej części wszystkich użytkowników przeglądarki Chrome. Jeśli wstępna faza testów zakończy się pomyślnie, Google przełączy przełącznik i przeniesie wszystkich pozostałych użytkowników do systemu w nieokreślonym terminie w 2024 r.