Jak zbudować strategię marketingu szeptanego, która zwiększa świadomość marki

Udostępnij teraz w social media:

Dzięki skutecznej strategii marketingu szeptanego (WOM) marki mogą organicznie docierać do większej liczby osób i promować swoje produkty.

Ludzie spotykają się codziennie z setkami reklam, ale kiedy muszą podjąć decyzję o zakupie, często wybierają produkt, który polecili im rodzina i znajomi.

Według Semrusha 64% marketerów uważa to za najbardziej owocną taktykę marketingową. Marketing szeptany może pięciokrotnie zwiększyć sprzedaż niż płatne reklamy.

To są powody, dla których coraz więcej firm interesuje się tą metodą marketingową. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak opracować zabójczą strategię WOM dla swojej marki.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany oznacza aktywne wywieranie wpływu w celu generowania organicznej dyskusji szeptanej na temat marki lub produktu. Mówiąc najprościej, marketerzy starają się stworzyć coś, o czym warto mówić, aby zachęcić ludzi do mówienia o tym.

Przed dokonaniem zakupu ludzie chcą potwierdzenia z wiarygodnych źródeł, zwykle członków rodziny, przyjaciół i współpracowników. Ta strategia marketingowa ma na celu rozpoczęcie wykładniczego łańcucha poleceń, który stale napędza ruch i sprzedaż marki.

Marketing szeptany i naturalne odniesienia ustne są różne. W marketingu WOM referencje są zwykle wynikiem kampanii, promocji lub zachęty firmy.

Niektóre przykłady marketingu WOM to ludzie opowiadający innym osobiście lub za pośrednictwem mediów społecznościowych o nowych przepisach na wykorzystanie ketchupu pomidorowego lub zdumienie wyjątkowym stylem serwowania jedzenia w restauracji.

Również ten marketing nie kończy się tutaj. Po nim następuje kaskada interakcji. Tutaj rolą firmy jest zachęcenie innych do rozmowy — zwykle poprzez podanie im powodu.

Rodzaje marketingu szeptanego

# 1. Reklama

Jest to najbardziej powszechny i ​​organiczny rodzaj marketingu WOM. Ten rodzaj marketingu koncentruje się na zwiększeniu widoczności marki w społeczeństwie i uświadomieniu większej liczbie osób usług, które oferujesz.

  Jak znaleźć kogoś bezpłatnie według numeru telefonu?

#2. Marketing szeptany lub wirusowy

Ten marketing WOM ma na celu wywołanie szumu wokół produktów lub promocji. Firmy inicjują rozmowy w mediach społecznościowych lub w kręgach osobistych, organizując wirusową promocję lub kampanię.

#3. Blogowanie i marketing internetowy

Innym rodzajem marketingu szeptanego mogą być blogi i treści wideo. Te samodzielnie publikowane treści umożliwiają prowadzenie rozmów na forach publicznych, gdzie klienci rozmawiają między sobą o swoich doświadczeniach.

#4. Marketing mediów społecznościowych

Ponieważ marketing szeptany może docierać do klientów zarówno online, jak i offline, media społecznościowe są popularnym kanałem promocji tego marketingu. Pozwala dotrzeć do grupy docelowej i zintegrować inne typy z tą platformą.

Firmy muszą odpowiednio wykorzystywać swoje kanały społecznościowe, aby dotrzeć do jak największej liczby osób. Możesz użyć różnych narzędzi kalendarza mediów społecznościowych, aby zaplanować swoje posty.

#5. marketingu emocjonalnego

Marketing emocjonalny wykorzystuje wyzwalacze emocjonalne, aby wpłynąć na konsumentów. Ten typ marketingu szeptanego jest zwykle oparty na obrazach i najnowszych wiadomościach lub wydarzeniach.

#6. Marketing poleceń

Marketing poleceń to rodzaj marketingu WOM, który oferuje zachęty w zamian za promocję ustną. To świetny sposób na zachęcenie obecnych klientów do dzielenia się swoimi opiniami i opiniami z innymi.

Znaczenie marketingu WOM

W każdej strategii marketingowej słowo-of-mouth powinno mieć kluczowe miejsce. Powód jest prosty — jeden zadowolony klient może zachęcić grupę potencjalnych nabywców do zakupu polecanego przez nich produktu.

Im bardziej możesz wpłynąć na nich, aby wydać rekomendację, tym większa szansa na posiadanie większej bazy klientów. Znaczenie marketingu WOM jest następujące:

Promuj produkty

Być może promujesz swoje produkty za pośrednictwem różnych kanałów online i offline. Jednak nie wszystkie mogą być tak skuteczne jak marketing WOM.

O Twoich produktach i marce wypowiadają się prawdziwi ludzie, dzięki czemu odbiorcom nawet nie przypomina tradycyjnej promocji. Niemniej jednak ma to lepszy wpływ na potencjalnych klientów.

Większa sprzedaż i zwrot z inwestycji

Firmy mogą uzyskać większy ruch lub potencjalnych klientów dzięki strategii marketingowej FOMO, ale aby zmienić ich w klientów i zwiększyć sprzedaż, potrzebują marketingu WOM. Ludzie polegają na dobrych recenzjach osób, którym ufają, dlatego ta strategia marketingowa może pomóc Ci osiągnąć docelową sprzedaż i przychody.

Buduj zaufanie do marki

Zdobycie zaufania nowego klienta do Twojej marki nie jest łatwe. Budowanie relacji wymaga czasu, a jednorazowe zakupy często nie są jedyną rzeczą, której szuka firma. Marketing szeptany zapewnia wiarygodność Twojej firmy dla nowych klientów. Po ustanowieniu zaufania możesz utrzymać związek.

  Jak naprawić Microsoft Teams, który utknął podczas ładowania

Buduj lojalność klientów

Podczas gdy dodawanie nowych klientów do bazy klientów jest coraz trudniejsze i droższe, firmy koncentrują się bardziej na lojalnych klientach. Mając grono zadowolonych klientów aktywnie promujących Twoje produkty, możesz łatwo pozyskać kolejnych stałych klientów lojalnych Twojej marce.

Jak zbudować przekaz ustny

Jak wspomniano, marketing WOM nie polega na pozostawianiu przypadkowi, że ktoś może rozpowszechniać dobre słowa o twoich produktach i markach. Musisz mieć zdefiniowaną strategię marketingu WOM, aby ludzie mówili o Twojej marce. Oto kilka kroków do zbudowania strategii WOM dla Twojej firmy:

# 1. Ustaw odpowiednie wyzwalacze

Twoje produkty i usługi powinny zawierać czynniki X lub wyzwalacze. Są to zwykle niezapomniane lub wyjątkowe uczucia, które sprawiają, że Twoi obecni klienci mówią o Twojej firmie.

Jeśli zarządzasz restauracją, możesz uczynić ją przyjazną zwierzętom. W ten sposób miłośnicy zwierząt domowych i ich właściciele będą rozmawiać o Twojej restauracji z podobnie myślącymi ludźmi, których możesz zaliczyć do grupy docelowej.

#2. Użyj wyzwalaczy wizualnych

Word-of-mount nie zawsze powinien być ustny. Możesz dotrzeć do większej liczby osób dzięki żywym doświadczeniom wizualnym. Załóżmy, że Twoja firma produkuje kosmetyki wolne od okrucieństwa lub zieloną technologię.

W takim przypadku możesz poprosić klientów o zrobienie zdjęć ze swoimi zwierzakami lub w naturalnych krajobrazach i udostępnienie ich w mediach społecznościowych.

#3. Rozwijaj lub rób wyjątkowe rzeczy

Wyróżnienie się w tłumie to kolejny sposób na rozpalenie marketingu WOM. Możesz to zrobić, sprzedając unikalne produkty, naginając normy branżowe lub dostosowując nowe style marketingu lub wysyłki. Sprzedając produkty ekologiczne, możesz używać opakowań biodegradowalnych. Sprawi, że ludzie będą mówić o Twojej marce.

#4. Prowokuj klientów emocjonalnie

Emocje to najlepszy sposób na zaistnienie w ich sercu i mowie! Marketerzy muszą dołożyć wszelkich starań, aby ludzie byli emocjonalnie przywiązani do produktów. W tym celu możesz sprawić, że w Twojej reklamie pojawią się niewidzialne osoby.

#5. Promuj treści generowane przez użytkowników (UGC)

W dobie mediów społecznościowych ludzie wolą treści generowane przez użytkowników niż promocje markowe. Jako marka możesz kierować klientów do tworzenia i udostępniania treści, które będą zawierały marketing typu word-of-mount.

Takie treści pomagają również ustalić społeczny dowód słuszności. Możesz również poprosić zadowolonych klientów o udostępnienie treści z hashtagiem Twojej marki, a zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody.

#6. Zachęcaj klientów do wystawiania ocen i recenzji

Opinie i oceny klientów są kluczowym elementem nowoczesnego marketingu WOM. Możesz utworzyć kanał opinii, aby zbierać referencje, takie jak recenzje w mediach społecznościowych, e-maile i ankiety. Możesz promować entuzjastyczne oceny i recenzje na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych.

  Jak używać starego telefonu jako zwierzaka lub elektronicznej niani

#7. Uruchom program poleceń

Innym sposobem promowania marketingu WOM jest uruchomienie programu rekomendacji. Zachęci to zadowolonych klientów do promowania Twojej marki w ramach zachęt. Mogą to być kupony rabatowe, karty podarunkowe, zwrot gotówki lub prezenty.

Inspirujące przykłady marketingu WOM

# 1. Netflixa

Zdjęcie dzięki uprzejmości: Netflix

Netflix to platforma OTT, która wykorzystuje media społecznościowe do marketingu WOM. Tworzy memy ze swoich serii internetowych i publikuje je. Powoduje to, że użytkownicy dzielą się swoimi opiniami na temat tych serii internetowych. Te treści generowane przez użytkowników działają jako pozytywna recenzja dla potencjalnych widzów.

#2. Zawsze 21

Zdjęcie dzięki uprzejmości: Forever21

Forever21 to marka odzieżowa, która poprosiła klientów o udostępnianie zdjęć swoich stylizacji wraz z hasztagiem #F21xME. Tysiące osób wzięło udział w tej promocji na Instagramie, a hashtag dał marce oczekiwaną promocję bez inwestowania w influencer marketing.

#3. Wendy’s

Zdjęcie dzięki uprzejmości: Wendy’s

Popularna restauracja fast-food Wendy’s stworzyła popularne wydarzenie marketingowe WOM na Twitterze w 2017 roku. Twierdzili, że zapewnią klientowi roczną bezpłatną usługę samorodków kurczaka, jeśli post zostanie przesłany dalej 18 milionów razy.

Post został przesłany dalej ponad 3 miliony razy i zapewnił Wendy’s promocję szeptaną, której szukali.

#4. Dropbox

Zdjęcie dzięki uprzejmości: Dropbox

Aby przyciągnąć nowych klientów, firma zajmująca się przechowywaniem danych w chmurze, Dropbox, zaoferowała istniejącym klientom program poleceń. Zgodnie z nią klient otrzyma 500 MB wolnego miejsca, jeśli zaprosi znajomego i zmusi go do zainstalowania Dropbox.

Końcowe słowa

Marketing szeptany może w naturalny sposób wzmocnić promocję Twojej marki. Istnieją różne rodzaje marketingu WOM, które możesz wybrać dla swoich produktów.

Tutaj omówiliśmy dla Ciebie kilka udanych przykładów strategii marketingowych WOM. Możesz także łatwo utworzyć go dla swojej firmy, wykonując powyższe czynności.

Możesz także przeczytać o innych strategiach marketingowych, takich jak marketing partyzancki i marketing wyzwalający.

x