Wystarczy jedna podejrzana lub złośliwa aplikacja na Androida zainstalowana na Twoim urządzeniu, aby zagrozić Twoim danym i bezpieczeństwu. Jeśli znalazłeś podejrzaną aplikację i chcesz zgłosić ją do Google, oto jak to zrobić.
Zanim zaczniesz, pamiętaj, że większość złośliwego oprogramowania na Androida nie ma banera ostrzegawczego. Wiedza o tym, jak przede wszystkim unikać złośliwego oprogramowania na Androidzie, jest najlepszą formą obrony. Możesz zacząć od zainstalowania tylko aplikacji ze sklepu Google Play.
Jeśli chcesz zainstalować aplikacje poza Sklepem Play, powinieneś mieć absolutną pewność, że ufasz źródłu, zanim prześlesz je na swoje urządzenie. Zewnętrzne sklepy z aplikacjami, takie jak Amazon Appstore, mogą okazać się lepsze w użyciu niż witryny oferujące bezpośrednie pobieranie plików APK.
Nie zakładaj jednak, że każda aplikacja w sklepie Google Play jest bezpieczna w użyciu. Podejrzane aplikacje od czasu do czasu wpadają w pułapki. Na szczęście Google oferuje użytkownikom możliwość zgłaszania aplikacji, które uważasz za podejrzane do sprawdzenia.
Zgłoś podejrzane aplikacje na Androida ze swojego urządzenia
Najłatwiejszym sposobem na zgłoszenie podejrzanej aplikacji jest zgłoszenie jej za pośrednictwem Sklepu Google Play na Twoim urządzeniu. Otwórz aplikację Sklep Play i wyszukaj podejrzaną aplikację.
W prawej górnej części listy aplikacji zobaczysz przycisk menu z trzema kropkami. Dotknij tego i kliknij „Zgłoś jako nieodpowiednie”.
Będziesz mieć listę siedmiu kategorii skargi, od treści seksualnych po podszywanie się. Wybierz powód, który najlepiej pasuje do Twojej skargi. Jeśli na przykład zgłaszasz aplikację pod kątem złośliwego oprogramowania, wybierz „Szkodliwa dla urządzenia lub danych”.
Jeśli opcja „Szkodliwe dla urządzenia lub danych” nie jest dostępna lub nie pasuje do Twojego wyboru, wybierz inny powód. Jeśli żaden z powodów nie pasuje, wybierz „Inny sprzeciw” u dołu listy.
Gdy skończysz, wybierz „Prześlij”.
Nie możesz dodawać komentarzy do swojej skargi, jeśli zgłaszasz ją za pośrednictwem Sklepu Google Play. Jeśli chcesz przejść do dalszych szczegółów lub dodać dowody, najlepiej złożyć skargę online.
Skorzystaj ze strony Centrum pomocy Sklepu Google Play
Google ma specjalny formularz raportu użytkownicy mogą zgłaszać aplikacje online, dostępne za pośrednictwem Witryna Centrum pomocy Sklepu Google Play. Ta metoda jest przydatna, jeśli nie masz urządzenia pod ręką lub, jak wspomniano wcześniej, musisz podać dodatkowe szczegóły dotyczące skargi.
Otworzyć Witryna Centrum pomocy, przewiń do „Pomoc według typu produktu” i kliknij „Sklep Google Play”.
W sekcji „Rozwiąż problem” kliknij „Zgłoś problemy z treścią lub naruszenia”.
Na tej stronie przewiń do „Komputer” i w sekcji „Oznacz aplikacje, gry lub muzykę jako nieodpowiednie” kliknij link „Zgłoś nieodpowiednie aplikacje”.
Formularz jest dość prosty i zawiera opcje zgłaszania aplikacji z powodów obejmujących treści seksualne lub drastyczne, spam, działania nielegalne i nie tylko. Tak jak w przypadku raportowania bezpośrednio przez Sklep Google Play, musisz wybrać powód zgłoszenia aplikacji.
Jeśli uważasz, że Twoja aplikacja zawiera złośliwe oprogramowanie, wybierz opcję „Szkodliwe dla urządzenia lub danych”. Możesz także wybrać opcję „Inne zastrzeżenia”, jeśli uważasz, że inne kategorie są zbyt wąskie, aby można było złożyć skargę.
Tam, gdzie żąda tego formularz, podaj krótkie wyjaśnienie, dlaczego zgłaszasz aplikację, podając jak najwięcej szczegółów. Jeśli aplikacja jest nadal dostępna do pobrania, znajdź jej internetowy adres URL w Witryna sklepu Google Play i zapewnić to.
Potwierdź swoje imię i nazwisko oraz adres e-mail i kliknij „Prześlij”, aby zakończyć.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zgłosić aplikację przez Sklep Google Play na swoim urządzeniu, czy przez Centrum pomocy, Twój raport zostanie wysłany do Google w celu sprawdzenia i analizy.
Po sprawdzeniu, jeśli Google uzna, że Twoja skarga jest zasadna, aplikacja zostanie usunięta ze Sklepu Google Play.