Jak zgłosić podejrzane aplikacje na Androida

Wystarczy jedna podejrzana lub złośliwa aplikacja na Androida zainstalowana na Twoim urządzeniu, aby zagrozić Twoim danym i bezpieczeństwu. Jeśli znalazłeś podejrzaną aplikację i chcesz zgłosić ją do Google, oto jak to zrobić.

Zanim zaczniesz, pamiętaj, że większość złośliwego oprogramowania na Androida nie ma banera ostrzegawczego. Wiedza o tym, jak przede wszystkim unikać złośliwego oprogramowania na Androidzie, jest najlepszą formą obrony. Możesz zacząć od zainstalowania tylko aplikacji ze sklepu Google Play.

Jeśli chcesz zainstalować aplikacje poza Sklepem Play, powinieneś mieć absolutną pewność, że ufasz źródłu, zanim prześlesz je na swoje urządzenie. Zewnętrzne sklepy z aplikacjami, takie jak Amazon Appstore, mogą okazać się lepsze w użyciu niż witryny oferujące bezpośrednie pobieranie plików APK.

Nie zakładaj jednak, że każda aplikacja w sklepie Google Play jest bezpieczna w użyciu. Podejrzane aplikacje od czasu do czasu wpadają w pułapki. Na szczęście Google oferuje użytkownikom możliwość zgłaszania aplikacji, które uważasz za podejrzane do sprawdzenia.

Zgłoś podejrzane aplikacje na Androida ze swojego urządzenia

Najłatwiejszym sposobem na zgłoszenie podejrzanej aplikacji jest zgłoszenie jej za pośrednictwem Sklepu Google Play na Twoim urządzeniu. Otwórz aplikację Sklep Play i wyszukaj podejrzaną aplikację.

W prawej górnej części listy aplikacji zobaczysz przycisk menu z trzema kropkami. Dotknij tego i kliknij „Zgłoś jako nieodpowiednie”.

Kliknij menu z trzema kropkami, aby wyświetlić szczegóły aplikacji w sklepie Google Play

Będziesz mieć listę siedmiu kategorii skargi, od treści seksualnych po podszywanie się. Wybierz powód, który najlepiej pasuje do Twojej skargi. Jeśli na przykład zgłaszasz aplikację pod kątem złośliwego oprogramowania, wybierz „Szkodliwa dla urządzenia lub danych”.

Jeśli opcja „Szkodliwe dla urządzenia lub danych” nie jest dostępna lub nie pasuje do Twojego wyboru, wybierz inny powód. Jeśli żaden z powodów nie pasuje, wybierz „Inny sprzeciw” u dołu listy.

Gdy skończysz, wybierz „Prześlij”.

Wypełnij formularz podejrzanych aplikacji w sklepie Google Play

Nie możesz dodawać komentarzy do swojej skargi, jeśli zgłaszasz ją za pośrednictwem Sklepu Google Play. Jeśli chcesz przejść do dalszych szczegółów lub dodać dowody, najlepiej złożyć skargę online.

Skorzystaj ze strony Centrum pomocy Sklepu Google Play

Google ma specjalny formularz raportu użytkownicy mogą zgłaszać aplikacje online, dostępne za pośrednictwem Witryna Centrum pomocy Sklepu Google Play. Ta metoda jest przydatna, jeśli nie masz urządzenia pod ręką lub, jak wspomniano wcześniej, musisz podać dodatkowe szczegóły dotyczące skargi.

Otworzyć Witryna Centrum pomocy, przewiń do „Pomoc według typu produktu” i kliknij „Sklep Google Play”.

Centrum pomocy Google Play, przewiń i wybierz Sklep Google Play w sekcji Pomoc według typu produktu

W sekcji „Rozwiąż problem” kliknij „Zgłoś problemy z treścią lub naruszenia”.

Kliknij Zgłoś problemy z treścią lub naruszenia

Na tej stronie przewiń do „Komputer” i w sekcji „Oznacz aplikacje, gry lub muzykę jako nieodpowiednie” kliknij link „Zgłoś nieodpowiednie aplikacje”.

Kliknij link zgłoś nieodpowiednie aplikacje tutaj

Formularz jest dość prosty i zawiera opcje zgłaszania aplikacji z powodów obejmujących treści seksualne lub drastyczne, spam, działania nielegalne i nie tylko. Tak jak w przypadku raportowania bezpośrednio przez Sklep Google Play, musisz wybrać powód zgłoszenia aplikacji.

Jeśli uważasz, że Twoja aplikacja zawiera złośliwe oprogramowanie, wybierz opcję „Szkodliwe dla urządzenia lub danych”. Możesz także wybrać opcję „Inne zastrzeżenia”, jeśli uważasz, że inne kategorie są zbyt wąskie, aby można było złożyć skargę.

Wybierz kategorię skargi w formularzu zgłaszania nieodpowiednich aplikacji

Tam, gdzie żąda tego formularz, podaj krótkie wyjaśnienie, dlaczego zgłaszasz aplikację, podając jak najwięcej szczegółów. Jeśli aplikacja jest nadal dostępna do pobrania, znajdź jej internetowy adres URL w Witryna sklepu Google Play i zapewnić to.

Potwierdź swoje imię i nazwisko oraz adres e-mail i kliknij „Prześlij”, aby zakończyć.

Wpisz komentarz do skargi, adres e-mail i imię i nazwisko, a następnie kliknij Prześlij

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zgłosić aplikację przez Sklep Google Play na swoim urządzeniu, czy przez Centrum pomocy, Twój raport zostanie wysłany do Google w celu sprawdzenia i analizy.

Po sprawdzeniu, jeśli Google uzna, że ​​Twoja skarga jest zasadna, aplikacja zostanie usunięta ze Sklepu Google Play.