Jaka jest różnica i który warto kupić?

Najważniejsze wnioski dotyczące tych urządzeń

  • Apple Vision Pro cechuje się zaawansowaną technologią śledzenia ruchów dłoni, która przewyższa rozwiązania zastosowane w Meta Quest 3, jednakże brak kontrolerów fizycznych może skutkować pewnymi opóźnieniami.
  • Apple Vision Pro oferuje ekrany micro-OLED o imponującej rozdzielczości, ale użytkownicy mogą napotkać wyzwania związane z wagą urządzenia, żywotnością baterii i ogólnym komfortem noszenia, w przeciwieństwie do Meta Quest 3.
  • Apple Vision Pro prezentuje innowacyjne podejście do obliczeń przestrzennych, podczas gdy Meta Quest 3 skupia się przede wszystkim na wciągających doświadczeniach gamingowych i personalizacji funkcji.

W lutym 2024 roku Apple wprowadziło na rynek Vision Pro, zestaw AR wyceniony na 3500 dolarów. Apple unika nazywania go typowym zestawem AR/VR/XR, preferując określenie „przetwarzanie przestrzenne”, które ma sugerować nową kategorię urządzeń.

Jednym z powodów tego podejścia jest unikanie bezpośrednich porównań z istniejącymi na rynku goglami. Jednak Meta Quest 3, gogle VR z funkcją rzeczywistości mieszanej, które pojawiły się w 2023 roku w cenie około 500 dolarów, okazują się mieć zaskakująco wiele cech wspólnych.

Choć można by oczekiwać, że urządzenie siedmiokrotnie droższe będzie zdecydowanie lepsze we wszystkich aspektach, podobieństw jest więcej, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Sterowanie z użyciem lub bez kontrolerów

Apple Vision Pro wyróżnia się brakiem konieczności stosowania kontrolerów do poruszania się w wirtualnym lub rozszerzonym środowisku. Zamiast tego, nawigacja odbywa się za pomocą ruchów oczu, gestów dłoni oraz komend głosowych.

Oficjalna strona Apple

Meta Quest 3, z kolei, jest wyposażony w ergonomiczne kontrolery, które ułatwiają interakcję podczas korzystania z VR i AR. W przypadku gier, gdzie potrzebne jest np. trzymanie broni, kontrolery te są zdecydowanie bardziej efektywne niż same dłonie. Niemniej, po odłożeniu kontrolerów, zestaw rozpoznaje ruchy dłoni, umożliwiając poruszanie się po interfejsie za pomocą gestów. W większości codziennych interakcji działa to bez zarzutu.

Źródło: James Bruce / MakeUseOf

Technologia rozpoznawania dłoni w Apple Vision Pro jest bardziej zaawansowana niż w Quest 3. Kamery o szerszym polu widzenia i wyższej rozdzielczości pozwalają na precyzyjne śledzenie dłoni, nawet gdy nie znajdują się bezpośrednio przed użytkownikiem, co przekłada się na bardziej dokładne interakcje.

Z drugiej strony, użytkownicy Apple Vision Pro nie mają alternatywy – są zdani wyłącznie na sterowanie dłońmi, pomimo że w pewnych sytuacjach kontrolery mogłyby być szybsze i bardziej precyzyjne. Niektórzy użytkownicy zgłaszają trudności w grach na Vision Pro ze względu na duże obciążenie procesora związane ze śledzeniem dłoni, co skutkuje zauważalnym opóźnieniem w porównaniu z Quest 3. Istnieje możliwość poprawy tego aspektu poprzez dodanie w przyszłości mniej precyzyjnego trybu dla gier.

Kolejnym ograniczeniem sterowania w Apple Vision Pro jest konieczność patrzenia bezpośrednio na przycisk, który chcemy kliknąć, co stanowi dodatkowe potwierdzenie intencji. Chociaż zwiększa to precyzję, może być nietypowe. W Quest 3 przyciski można naciskać, nie kierując na nie wzroku. Jest to jednak element oprogramowania, który może ulec zmianie.

Specyfikacja Techniczna

Waga

Chociaż sam zestaw Apple Vision Pro jest nieco cięższy niż Quest 3, jego całkowita waga jest jeszcze większa ze względu na zewnętrzny akumulator, który można umieścić w kieszeni lub przypiąć do paska. Bateria Quest 3 jest wbudowana w przednią część gogli, ale dla zwiększenia czasu pracy można dołączyć dodatkowy akumulator z tyłu, co pomaga równomiernie rozłożyć ciężar.

Oficjalna strona Apple

Większa waga Vision Pro nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że zawiera on wiele elementów szklanych oraz dodatkowy ekran z przodu. Decyzja o zastosowaniu zewnętrznej baterii jest zrozumiała, ale fakt, że nie była szeroko promowana, można uznać za pewnego rodzaju przyznanie się do niedoskonałości konstrukcyjnej. Dodatkowe okablowanie gogli VR jest niekomfortowe i obniża wrażenia użytkownika. Quest 3 jest całkowicie samodzielny lub może być połączony bezprzewodowo z komputerem PC dla lepszej grafiki.

Czas pracy baterii

Zarówno Apple Vision Pro, jak i Quest 3 oferują około 2,5 godziny pracy na baterii, choć dokładny czas zależy od intensywności użytkowania aplikacji, głośności i jasności ekranu. Zazwyczaj mocniejszy układ, jak ten w Vision Pro, wymagałby więcej energii, ale jest na tyle efektywny, że działa szybciej, zużywając podobną ilość energii co Quest 3.

Jakość ekranu i pole widzenia

Jeśli chodzi o rozdzielczość, Apple Vision Pro zdecydowanie wyprzedza konkurenta, oferując przeskok jakościowy podobny do przejścia z HD na 4K. Jak wynika z analizy iFixit, Vision Pro posiada dwa ekrany micro-OLED o rozdzielczości 3660 x 3200 pikseli i przekątnej około 0,95 cala, co przekłada się na imponującą gęstość 3386 PPI (pikseli na cal). Quest 3 wykorzystuje dwa ekrany LCD o rozdzielczości 2064 x 2208 pikseli na oko, ale o większej przekątnej, co daje 1218 PPI. Jest to znaczący wzrost klarowności i największa gęstość pikseli na cal, jaką kiedykolwiek widziano w tego typu urządzeniu.

Niemniej jednak, pomimo najwyższej gęstości pikseli, ekrany Vision Pro znajdują się bardzo blisko oczu. Bardziej obiektywnym wskaźnikiem jest PPD, czyli piksele na stopień. PPD zależy od pola widzenia – im większy widoczny obszar, tym mniejsza liczba pikseli na stopień przy podobnej rozdzielczości. PPD Vision Pro szacuje się na około 34, a Quest 3 na 25. Warto zauważyć, że Pimax Crystal oferuje podobną gęstość pikseli na stopień jak Vision Pro.

Z drugiej strony, pole widzenia (czyli obszar, w którym widzimy obraz) w Vision Pro jest nieco mniejsze niż w Quest 3. Nie jest to duża różnica, a pomiar pola widzenia nie jest dokładny. Nieoficjalne doniesienia sugerują, że pionowe pole widzenia jest mniejsze.

Znaczące zwiększenie pola widzenia wymaga kompromisów w innych obszarach i skomplikowanych systemów soczewek, które mają swoje wady. Dlatego nie należy się spodziewać w najbliższym czasie dużych zmian w tym aspekcie. Mimo to, zarówno Quest 3, jak i Apple Vision Pro oferują znaczną poprawę w porównaniu z lżejszymi okularami AR, takimi jak Microsoft HoloLens. Konstrukcja „gogli narciarskich” jest niezbędna, aby osiągnąć odpowiednie wrażenie immersji.

Quest 3 może wyświetlać obrazy z częstotliwością do 120 Hz, podczas gdy Vision Pro osiąga maksymalnie 90 Hz. Większość aplikacji nie wykorzystuje pełnej częstotliwości odświeżania Questa 3 z powodu ograniczeń mocy obliczeniowej, więc ta specyfikacja jest dyskusyjna.

Należy jednak spojrzeć na to z innej perspektywy, jeśli chodzi o twierdzenie, że Vision Pro może zastąpić monitor. Wirtualny ekran w Vision Pro (lub Quest 3) nadal nie dorównuje prawdziwemu monitorowi. Chociaż Vision Pro oferuje rozdzielczość 4K, jest to rozdzielczość całego obrazu, więc wirtualny monitor umieszczony w jego niewielkiej części ma niższą rozdzielczość. Jeśli do pracy potrzebujesz wysokiej rozdzielczości, musisz na razie pozostać przy fizycznych monitorach.

Procesor i pamięć RAM

Materiał filmowy Apple

Apple Vision Pro jest wyposażony w procesor Apple M2, który można znaleźć w MacBook Air, MacBook Pro i iPad Pro. Dodatkowo, aby przetwarzać dane z kamer i przesyłać je na ekrany z minimalnym opóźnieniem, Vision Pro korzysta z dodatkowego układu o nazwie R1.

Meta Quest 3 jest napędzany procesorem Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2. Pod względem mocy obliczeniowej nie ma porównania z Vision Pro; to jak porównanie komputera stacjonarnego ze smartfonem.

Apple Vision Pro ma 16 GB pamięci RAM, a Meta Quest 3 oferuje 12 GB, ale ta specyfikacja nie ma dużego znaczenia dla ogólnej wydajności.

Poniższa tabela zawiera podsumowanie najważniejszych specyfikacji.

Apple Vision Pro Meta Quest 3
Cena Od 3499 USD Od 499 USD
Procesor Układ M2, układ R1 Układ Snapdragon XR2 Gen 2
Pamięć RAM 16 GB 12 GB
Pamięć wbudowana 256 GB/512 GB/1 TB 128 GB/512 GB
Typ ekranu Micro-OLED LCD
Rozdzielczość ekranu 3660 x 3200 na oko 2064 x 2208 na oko
Częstotliwość odświeżania 90 Hz 120 Hz
Waga 600-650g 550g

Rzeczywistość rozszerzona i tryb przejścia

Kluczową zaletą Vision Pro jest możliwość nakładania aplikacji na widok świata rzeczywistego. Apple nazywa to „przetwarzaniem przestrzennym”, a w istocie jest to rzeczywistość rozszerzona. Ważnym elementem tego procesu jest wysokiej jakości system kamer przelotowych. W przeciwieństwie do okularów AR, które wyświetlają dodatkowe informacje na przezroczystej soczewce, Vision Pro i Quest 3 wykorzystują obraz z kamery na żywo. Przed pojawieniem się Vision Pro, Quest 3 był liderem w zakresie jakości transmisji z kamery w AR. Jednak Vision Pro ma lepszy system kamer, szybsze przetwarzanie i mniejsze opóźnienie. Dzięki temu obraz świata zewnętrznego jest ostrzejszy i ma mniejsze opóźnienie. Ponieważ oba systemy polegają na małych czujnikach kamer, słabe oświetlenie pogarsza jakość przejścia, zwiększając poziom szumów. Kamery przelotowe w Quest 3 i Vision Pro najlepiej działają w dobrze oświetlonych pomieszczeniach.

Kolejnym aspektem „obliczeń przestrzennych” jest możliwość pozostawiania okien i aplikacji w określonym miejscu i wracania do nich później. W Vision Pro działa to zgodnie z założeniami – niektórzy użytkownicy zgłaszali nawet problemy z zapamiętaniem, gdzie umieścili okna aplikacji. Te funkcje były zapowiadane dla Quest 3, ale jeszcze nie zostały wprowadzone. Obecnie użytkownik ma do dyspozycji trzy okna aplikacji umieszczone obok siebie, a nawet wtedy jest to dalekie od prawdziwej wielozadaniowości. Quest 3 nie oferuje też takiej mocy obliczeniowej jak Vision Pro. Apple Vision Pro nie jest tylko samodzielnym zestawem słuchawkowym, ale ma moc porównywalną z przyzwoitym laptopem, co pozwala na bezproblemowe uruchamianie aplikacji zwiększających produktywność.

System operacyjny, aplikacje i gry

Oficjalna strona Apple

W obecnej chwili oferta oprogramowania dla Quest 3 i Vision Pro znacznie się różni.

Apple Vision Pro działa pod kontrolą nowego systemu operacyjnego VisionOS, który pozwala na interakcję ze znanymi aplikacjami z iOS i macOS w środowisku rzeczywistości mieszanej. Użytkownicy mogą oglądać filmy (choć brakuje aplikacji Netflix i YouTube), przeglądać internet i pracować przy użyciu wirtualnej klawiatury. Możliwe jest otwieranie wielu aplikacji i przenoszenie ekranu laptopa do wirtualnego świata. To prywatna przestrzeń komputerowa z setkami wirtualnych monitorów. Wielu użytkowników uważa, że najbardziej wciągające doświadczenie w Vision Pro to oglądanie filmów.

Źródło: Will Graf / MakeUseOf

Meta Quest 3 oferuje podobne funkcje, ale działa na zmodyfikowanej wersji systemu operacyjnego Android. Użytkownicy znajdą na przykład kilka dobrych odtwarzaczy wideo, w których mogą oglądać filmy z innymi wirtualnymi znajomymi. Nie zastępują one jednak komputerów stacjonarnych.

Źródło: James Bruce / MakeUseOf

Meta Quest 3 został zaprojektowany głównie z myślą o wciągających grach VR. Kontrolery z dotykowym sprzężeniem zwrotnym dają wrażenie dotykania wirtualnych obiektów, takich jak broń czy miecze. Funkcje AR w Quest 3 służą bardziej wygodzie niż produktywności. Pozwalają na przykład zobaczyć ekran telefonu lub sprawdzić, czy kot, na którego się nadepnęło, nadal żyje.

W Apple Vision Pro można grać za pomocą gamepadów Bluetooth, ale tylko w gry na płaskim ekranie, które są wyświetlane na dużym, wirtualnym ekranie kinowym. Brak dedykowanych kontrolerów ogranicza liczbę dostępnych gier VR. Apple może w przyszłości wprowadzić kontrolery, ale nie pasuje to do ich wizji urządzenia.

Odbiór z zewnątrz

Źródło: Will Graf / MakeUseOf

Apple Vision Pro ma z przodu szklaną płytę, pod którą znajdują się dwa wyświetlacze micro OLED, które imitują oczy użytkownika – a dzięki funkcji śledzenia wzroku nawet to, gdzie patrzy. Dzięki temu inni ludzie widzą oczy użytkownika podczas przebywania w rzeczywistości rozszerzonej. Jednak po przejściu do rzeczywistości wirtualnej (tryb immersyjny) oczy nie są widoczne na zewnątrz. W przyszłości te małe wyświetlacze mogą mieć dodatkowe funkcje.

Źródło: James Bruce / MakeUseOf

Tymczasem Meta Quest 3 jest po prostu dużą białą plastikową obudową. Użytkownicy mogą umieszczać na niej własne naklejki.

Komfort użytkowania

Źródło: Will Graf / MakeUseOf

Apple Vision Pro po wyjęciu z pudełka ma pojedynczy, wyściełany pasek na głowę z amortyzacją z tyłu. Z kolei Meta Quest 3 ma podstawowy pasek na głowę i dodatkowy pasek na górze, który lepiej rozkłada ciężar i zapobiega uciskowi oczu. Pierwsi użytkownicy Vision Pro zwracają uwagę, że największym problemem jest rozkład ciężaru, co sprawia, że długotrwałe noszenie jest niekomfortowe.

Informacja prasowa od Apple

Oba zestawy słuchawkowe oferują opcjonalne ulepszenia lub modyfikacje paska, takie jak podwójna pętla pokazana powyżej. Ekosystem akcesoriów dla Quest 3 jest bardziej rozwinięty, ale z czasem pojawi się szersza gama wygodniejszych pasków dla Vision Pro.

Cena

Cena Apple Vision Pro zaczyna się od 3499 dolarów, co czyni go zdecydowanie najdroższym zestawem VR/AR na rynku. Na jego cenę wpływają zaawansowane wyświetlacze micro-OLED, zewnętrzne ekrany, niezwykle wydajne procesory oraz wiele kamer i czujników śledzących wzrok i ruchy dłoni. Niezależnie od tego, jak imponująca jest jego technologia, jest to duży wydatek.

Informacja prasowa od Apple

Dla porównania, cena Meta Quest 3 ze 128 GB pamięci zaczyna się od 499 dolarów. Za jednego Vision Pro można kupić siedem zestawów Quest 3 i cieszyć się wirtualną rzeczywistością z całą rodziną i sąsiadami.

Czy to prawda, że ludzie zwracają Vision Pro?

Chociaż to gorący temat, a wiele wczesnych zamówień Vision Pro jest zwracanych w ciągu 14 dni, nie jest to zaskoczeniem. Nawet recenzent Vision Pro, Will Graf, zwrócił swój zestaw. Wielu pierwszych użytkowników Vision Pro ma niewielkie lub żadne doświadczenie z goglami VR. Apple reklamuje Vision Pro jako „nie VR”, a raczej jako zamiennik komputera stacjonarnego, na którym można pracować wiele godzin dziennie. Nieprzyzwyczajenie do noszenia zestawu słuchawkowego może powodować bóle głowy i szyi.

Inni pierwsi użytkownicy, którzy mają doświadczenie z wirtualną rzeczywistością, prawdopodobnie doświadczą rozczarowania po uświadomieniu sobie, że liczba dostępnych aplikacji jest ograniczona w porównaniu z tańszymi urządzeniami konsumenckimi.

Choć porównywanie obu urządzeń jest nieco nieuczciwe, ze względu na różnicę cen, Apple Vision Pro i Quest 3 mają więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać.

Vision Pro jest komputerem do noszenia dla wczesnych entuzjastów, którzy zainwestowali w ekosystem Apple, lub dla programistów, którzy chcą być na czele nowej ery informatyki. Meta Quest 3 to wciągający zestaw słuchawkowy VR z bogatą ofertą gier i aplikacji rozrywkowych, który jest dostępny w bardziej przystępnej cenie.

Wybór wydaje się oczywisty, ale gdyby budżet nie był problemem, z pewnością można by ulec pokusie.