Który jest najlepszy do filmów?

  • Aparaty cyfrowe oferują lepszą jakość obrazu, wymienne obiektywy i większą kontrolę nad głębią ostrości w porównaniu do kamer.
  • Aparaty bezlusterkowe dogoniły lustrzanki cyfrowe pod względem jakości zdjęć i zawsze miały przewagę w przypadku wideo.
  • Kamery wideo zostały zaprojektowane specjalnie do zastosowań wideo i oferują takie funkcje, jak długie obiektywy zmiennoogniskowe, lepsze nagrywanie dźwięku i dostępne elementy sterujące wideo.

Jeśli chcesz kręcić filmy i chcesz ulepszyć aparat w smartfonie, stoisz przed dużym wyborem: aparat cyfrowy czy kamera?

Oprócz zdjęć o wysokiej rozdzielczości wiele współczesnych aparatów cyfrowych może nagrywać świetnie wyglądające filmy. Kamery nie mają takiej wszechstronności, ale oferują kształt i inne funkcje przeznaczone specjalnie do filmów. W zależności od wymagań mogą okazać się tańsze.

W tym miejscu postaramy się ułatwić podjęcie decyzji, wskazując mocne i słabe strony każdej opcji.

Obudowa do aparatów cyfrowych

Podobnie jak wiele innych urządzeń elektronicznych, aparaty cyfrowe są dostępne w szerokiej gamie cen, specyfikacji i funkcji.

Niektóre kluczowe specyfikacje, na które należy zwrócić uwagę:

  • Czy ma wejście na mikrofon? Jest to niezbędne, jeśli nie chcesz polegać na wbudowanym mikrofonie. Więcej informacji znajdziesz w naszym przewodniku po najlepszych mikrofonach typu shotgun do lustrzanek cyfrowych i aparatów bezlusterkowych.
  • Czy ma stabilizację obrazu w samym aparacie czy w obiektywie?
  • Czy ma ekran z klapką? Jest to ważne dla vlogerów, którzy chcą zobaczyć siebie podczas kręcenia.
  • Jaki rodzaj autofokusa (AF) posiada? Ogólnie rzecz biorąc, AF z detekcją fazy jest lepszym rozwiązaniem niż wolniejszy AF z detekcją kontrastu, szczególnie jeśli chcesz uchwycić sceny z dużą ilością akcji.
  • Jak duży jest czujnik obrazu?

Ta ostatnia specyfikacja jest kluczowym czynnikiem w każdym aparacie cyfrowym. Przy założeniu, że wszystkie inne czynniki są takie same, większy czujnik oznacza większe piksele, które mogą zebrać więcej światła. Otrzymujesz ostrzejsze obrazy, mniej szumów i lepszą wydajność przy słabym oświetleniu, chociaż ogólnie w większej obudowie i zwiększonych rozmiarach plików.

Wiele aparatów kieszonkowych ma 1-calowy czujnik, ale modele konsumenckie z wymiennymi obiektywami zazwyczaj mają czujnik Cztery Trzecie, APS-C lub pełnoklatkowy.

Matryca Cztery Trzecie jest około dwukrotnie większa od matrycy 1-calowej, a format APS-C jest jeszcze większy. Na szczycie zestawienia znajdują się aparaty pełnoklatkowe z matrycami mniej więcej wielkości filmu 35 mm (36 x 24 mm).

Jak aparaty cyfrowe radzą sobie z kamerami

Aparat cyfrowy, który spełnia wszystkie lub większość tych kryteriów, będzie miał kilka zalet w porównaniu z kamerami wideo:

  • Lepsza jakość obrazu. Czujniki obrazu w kamerach wideo są zwykle znacznie mniejsze niż w aparatach cyfrowych, co może obniżyć jakość, szczególnie w warunkach słabego oświetlenia.
  • Możliwość stosowania wymiennych obiektywów. W zależności od projektu możesz wyposażyć swój aparat w obiektyw szerokokątny, teleobiektyw lub wybrać obiektywy zmiennoogniskowe o różnych zakresach ogniskowych.
  • Większa kontrola nad głębią ostrości. Dzięki różnym obiektywom i ustawieniom aparatu możesz fotografować z małą głębią ostrości, gdzie ostry jest tylko obiekt. Możesz też pojechać szeroko, gdzie wszystko jest w centrum uwagi.
  • Wysokiej jakości filmy i zdjęcia. Większość kamer kiepsko radzi sobie z fotografowaniem.

Aparaty bezlusterkowe a lustrzanki cyfrowe: co jest lepsze?

Nie spodziewaj się, że modele cyfrowych lustrzanek jednoobiektywowych (DSLR) znajdą się na żadnej liście najlepszych aparatów cyfrowych do wideografii. W ostatnich latach aparaty bezlusterkowe w dużej mierze dogoniły lustrzanki cyfrowe pod względem jakości zdjęć, ale zawsze miały przewagę w przypadku wideo.

Dlaczego? Chociaż lustrzanki cyfrowe mogą nagrywać filmy, ich konstrukcja nie jest do tego specjalnie przystosowana. Problem sprowadza się do wizjera optycznego, który jest kluczowym atutem lustrzanek cyfrowych.

Wizjer pozwala zobaczyć to, co widzi obiektyw, zanim zrobisz zdjęcie. Wymaga to jednak stosunkowo nieporęcznego układu luster i pryzmatów, który działa jak peryskop i odbija światło z obiektywu do wizjera. Jednak aparaty bezlusterkowe są obecnie zwykle wyposażone w wizjery cyfrowe, które mogą konkurować z lustrzankami cyfrowymi.

Kiedy robisz zdjęcie lub nagrywasz film, lustro podnosi się, aby umożliwić światło przedostanie się do czujnika obrazu. Spowoduje to wyłączenie wizjera, co w przypadku zdjęć nie stanowi większego problemu, ponieważ dzieje się to w ułamku sekundy. Ale podczas kręcenia filmu musisz polegać na ekranie podglądu na żywo lub elektronicznym wizjerze, aby zobaczyć, co dzieje się przed obiektywem.

Większym problemem jest to, że systemy AF w wielu lustrzankach cyfrowych nie są przystosowane do wideo na żywo. Ponownie jest to związane z mechanizmem włączającym wizjer optyczny. Tradycyjne lustrzanki cyfrowe korzystają z czujnika AF z detekcją fazy, który jest częścią systemu tworzenia kopii lustrzanych. W aparatach bezlusterkowych AF jest wbudowany w czujnik rejestrujący obraz.

Lustrzanki cyfrowe firmy Canon są wyposażone w funkcję o nazwie Dual Pixel AF, która oprócz czujnika AF implementuje AF bezpośrednio w głównym czujniku obrazu. Jednak producenci mają tendencję do umieszczania najlepszych funkcji wideo w swoich modelach bezlusterkowych.

Ogólnie rzecz biorąc, wielkość lustrzanek cyfrowych spada – konsumenci wymagają coraz bardziej kompaktowych aparatów, a lustrzanki cyfrowe są dość nieporęczne. Dzięki drastycznym ulepszeniom specyfikacji aparatów bezlusterkowych w połączeniu z ich kompaktową obudową, aparaty bezlusterkowe wypierają lustrzanki cyfrowe.

Niektóre modele bezlusterkowe do rozważenia

Firma Panasonic mogła pierwotnie przodować w dziedzinie bezlusterkowych aparatów wideo zorientowanych na wideo, ale inni producenci, tacy jak Sony, nadrabiają zaległości, a w niektórych przypadkach wyprzedzają.

Dobrym wyborem dla początkujących jest Sony ZV-E10, kamera APS-C, która rejestruje wideo 4K z prędkością do 30 klatek na sekundę i jest wyposażona w port mikrofonu i odchylany ekran. Aparat ma również stabilizację obrazu, którą można połączyć ze stabilizacją w obiektywach. Tańszy zestaw zawiera obiektyw zmiennoogniskowy 16–50 mm, który można rozbudować o wiele obiektywów z systemem mocowania Sony E.

Pełnoklatkowy aparat Sony A7C jest przeznaczony raczej dla profesjonalnych kamerzystów. W momencie premiery był to najbardziej kompaktowy aparat pełnoklatkowy wyprodukowany przy zachowaniu profesjonalnych specyfikacji, takich jak 10-bitowa głębia kolorów 4:2:2. Jest to specyfikacja bez znaczenia dla konsumentów, ale znacznie ułatwia życie profesjonalistom zajmującym się wideo, którzy muszą dokonać korekcji kolorów lub kompozycji zielonego ekranu w postprodukcji.

Jednym z najnowocześniejszych aparatów hybrydowych klasy profesjonalnej firmy Panasonic jest Lumix S5 IIX z pełnoklatkowym czujnikiem, niesamowitą wbudowaną stabilizacją, ulepszonym autofokusem w porównaniu z innymi aparatami Panasonic oraz możliwością przechwytuj wideo w pro-res 5,8K.

Firma Canon oferuje także pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe przeznaczone dla profesjonalistów zajmujących się wideo. Popularnym, niedrogim aparatem dla początkujących vlogerów jest Canon EOS M50, bezlusterkowy model APS-C. Może nagrywać wideo 4K z szybkością 24 klatek na sekundę, ale ponieważ przycina klatkę w tej rozdzielczości, lepiej nadaje się do nagrywania w nieprzyciętej rozdzielczości 1080p.

Obudowa do kamer

Kamery również są dostępne w szerokim zakresie możliwości i przedziałów cenowych, ale ogólnie rzecz biorąc, otrzymujesz rozmiar i inne funkcje dostosowane specjalnie do wideo:

  • W odróżnieniu od aparatów cyfrowych są one przeznaczone do trzymania w dłoni podczas wykonywania zdjęć seryjnych.
  • Mają długie obiektywy z zoomem, zwykle 20x lub więcej.
  • Zwykle lepiej nadają się do nagrywania dźwięku, nawet z wbudowanym mikrofonem.
  • Lepiej nadają się do długich sesji nagraniowych.
  • Elementy sterujące wideo są łatwiej dostępne.

Do czołowych producentów kamer należą Canon, JVC, Panasonic i Sony, a wszyscy oni oferują modele o szerokim spektrum funkcji i cen. Za stosunkowo przystępną cenę można uzyskać kompaktowe modele podstawowe z zoomem optycznym, stabilizacją obrazu i rozdzielczością w jakości HD.

Spodziewaj się, że zapłacisz więcej za model z rozdzielczością 4K. Więcej informacji na temat ofert tych firm można znaleźć w naszym przewodniku po najlepszych kamerach dla hobbystów wideo.

Nawet w kamerach średniej klasy czujniki obrazu są znacznie mniejsze niż w aparatach cyfrowych o podobnej cenie i zwykle mają mniej niż cal. Może to pogorszyć jakość wideo, jeśli nagrywasz w warunkach słabego oświetlenia. Co więcej, dominacja bezlusterkowych aparatów wideo i hybrydowych sprawiła, że ​​większość kamer pozostaje w tyle we wszystkich specyfikacjach poza ergonomią i łatwością obsługi.

W najwyższej klasie rynku znajdziesz cyfrowe kamery kinowe przeznaczone dla profesjonalnych filmowców. Łączą w sobie najlepsze cechy aparatów cyfrowych i kamer cyfrowych. Są one jednak niezwykle drogie i prawie zawsze przesadą poza scenariuszami kręcenia filmów i programów telewizyjnych.

W przypadku większej liczby przeciętnych użytkowników coraz liczniejsze stają się także małe, przeznaczone przede wszystkim do wideo aparaty typu „wyceluj i zrób zdjęcie”, takie jak Sony ZV-1F. Zwykle działają one bardziej jak kamery z wbudowanym obiektywem, dobrym wbudowanym mikrofonem i funkcjami obsługującymi przede wszystkim wideo. Ale ich kształt bardziej przypomina aparaty bezlusterkowe – zazwyczaj są to także aparaty bezlusterkowe, tylko bez wymiennych obiektywów.

Kamery akcji również zyskują na popularności. GoPro to najpopularniejsza marka, ale podoba nam się także Insta360 One R 1-Inch Edition z rozdzielczością wideo 5,3K i obiektywem wyprodukowanym przez firmę Leica.

Bezlusterkowiec vs. lustrzanka cyfrowa vs. kamera: jaki jest werdykt?

Podobnie jak w przypadku wielu innych decyzji o zakupie, wybór zależy od budżetu i tego, co planujesz zrobić z aparatem. Jeśli naprawdę chcesz tylko nagrywać filmy i robić to w prosty sposób, najlepszym wyborem może być kamera wideo, pod warunkiem, że parametry kamery odpowiadają Twoim potrzebom, np. rozdzielczości 4K.

Jeśli zależy Ci na elastyczności podczas wykonywania sporadycznych zdjęć lub jeśli planujesz nagrywać filmy w trudnych warunkach słabego oświetlenia, aparat bezlusterkowy będzie prawdopodobnie najlepszym wyborem. Większość vlogerów, którzy zwykle nagrywają w pomieszczeniach, woli także aparaty bezlusterkowe.

Kamery bezlusterkowe i tak poczyniły znaczne postępy w specyfikacji, jeśli chodzi o wideo, więc nawet jeśli planujesz głównie nagrywać wideo, prawdopodobnie powinieneś najpierw sprawdzić aparaty bezlusterkowe.