Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy sukces lub porażka Twojej firmy zależy od indywidualnych i zbiorowych ról odgrywanych przez członków Twojego zespołu.
Jednakże bardzo łatwo może być tak, że cały personel stanie się tak niezaangażowany, że organizacja zacznie tracić utalentowanych ludzi.
Co więcej, tajemnicą poliszynela jest to, że brak odpowiednich umiejętności zarządzania pracownikami przez menedżerów HR prowadzi do słabej retencji pracowników, co ostatecznie oznacza katastrofę dla wyników finansowych firmy.
Skuteczne zarządzanie talentami gwarantuje, że Twoje przedsiębiorstwo będzie miało odpowiednich ludzi na właściwym miejscu, aby Twoja firma mogła się rozwijać i prosperować.
Niezależnie od tego, czy próbujesz stworzyć strategię zarządzania talentami od dołu do góry, czy też próbujesz zoptymalizować istniejącą, zrozumienie procesu zarządzania talentami na najwyższym poziomie HR pomoże Ci stworzyć skuteczne podejście.
W tym przewodniku omówiono proces zarządzania talentami, którego potrzebuje każdy menedżer HR, aby stworzyć grupę wysoce utalentowanych pracowników, którzy pozostaną w organizacji bez względu na wszystko.
Zarządzanie talentami: przegląd
Zarządzanie talentami odnosi się do praktyk w zakresie zasobów ludzkich (HR), obejmujących procesy, strategie i narzędzia, których przedsiębiorstwa używają do przyciągania, angażowania, angażowania, rozwijania i zatrzymywania pracowników.
Pracownicy są podstawą każdej firmy i znacząco przyczyniają się do produktywności firmy, współpracy zespołowej, zadowolenia klientów i wzrostu przychodów. W rezultacie zarządzanie talentami staje się integralną częścią każdego procesu prowadzącego do osiągnięcia długoterminowego celu biznesowego firmy.
Do najważniejszych elementów funkcji zarządzania talentami zalicza się zatrudnianie, wdrażanie, strategiczne planowanie siły roboczej, szkolenia i rozwój oraz zaangażowanie i utrzymanie pracowników. Inne funkcje obejmują między innymi wynagrodzenia i świadczenia, zarządzanie wynikami i planowanie sukcesji.
Osoba lub zespół nadzorujący funkcje zarządzania talentami w firmie może się różnić w zależności od wielkości i wewnętrznych struktur organizacyjnych. Na przykład właściciel małej firmy może z łatwością zarządzać swoimi funkcjami zarządzania talentami, dopóki firma się nie rozwinie i nie będzie mógł stworzyć dedykowanego zespołu.
Większość dużych firm ma dedykowane zespoły ds. zasobów ludzkich i zarządzania talentami do realizacji tych funkcji. W większości przypadków takie zespoły będą składać się z rekruterów, menedżerów ds. pozyskiwania talentów, specjalistów ds. zasobów ludzkich oraz ekspertów ds. uczenia się i rozwoju.
Bez względu na to, jaką działalność prowadzisz, wdrożenie praktycznej strategii zarządzania talentami dopasowuje pracowników do ogólnych celów i wizji biznesowej, co jest kluczem do sukcesu.
Przeczytaj także: Najlepsze oprogramowanie do zarządzania talentami dla menedżerów HR
Znaczenie zarządzania talentami w organizacji
Zarządzanie talentami jest istotnym czynnikiem sukcesu organizacji, ponieważ obejmuje strategiczne praktyki, które pomagają przyciągać i rozwijać odpowiednich pracowników, którzy realizują cele firmy.
Według Gallupaz jednego z poprzednich badań wynika, że tylko 13% pracowników czuło się zaangażowanych w swoim miejscu pracy, podczas gdy pracownicy pozbawieni praw wyborczych kosztowali amerykańskie firmy aż 350 miliardów dolarów rocznie.
Inny Niedawne badanie odkryli, że firmy, które celowo postawiły sobie za cel poprawę zaangażowania pracowników, poprawiły swoją produktywność o 21%, co podkreśla znaczenie skutecznej strategii zarządzania talentami.
Niektóre bezpośrednie korzyści z inwestowania w zarządzanie talentami obejmują:
#1. Motywacja pracowników
Skuteczny system zarządzania talentami daje pracownikom powody, takie jak wysoki cel lub znaczenie, które sprawiają, że nadal przyciągają ich do organizacji. Badania wykazały, że pracownicy, którzy czują się zaangażowani i zmotywowani, patrzą w organizację nie tylko na pieniądze.
#2. Przyciągnij najlepsze talenty
Dzięki strategicznemu programowi zarządzania talentami możesz przyciągnąć i rekrutować crème de la crème wykwalifikowanych i utalentowanych pracowników na rynku. Dzieje się tak, ponieważ możesz rozwinąć markę pracodawcy, która spontanicznie przyciąga idealnych pracowników, którzy z kolei przyczyniają się do wyższej wydajności Twojej firmy i długotrwałych wyników.
#3. Omów role krytyczne
Twoja firma będzie przygotowana do zidentyfikowania i szybkiego uzupełnienia luk w kluczowych umiejętnościach oraz będzie miała plan zajęcia się wszelkimi wysoce wyspecjalizowanymi krytycznymi rolami w organizacji, gdy tylko się one pojawią.
W rezultacie Twoje przedsiębiorstwo będzie miało stały dopływ talentów do pełnienia kluczowych ról, gwarantując płynny przepływ operacji, co skutkuje zadowolonymi klientami i interesariuszami.
Co więcej, będziesz mieć także zadowolonych pracowników, ponieważ nie będą zmuszani do podejmowania dodatkowych obowiązków, które w większości prowadzą do wypalenia zawodowego.
#4. Zwiększ wydajność pracowników
Strategia zarządzania talentami pomaga organizacjom wskazać „dobrze dopasowanych” pracowników zamiast podejmować przypadkowe decyzje rekrutacyjne, które nie są zgodne z ogólną strategią organizacyjną firmy.
Rezultatem będzie mniej skarg i problemów z zarządzaniem wynikami, a jednocześnie zapewnisz, że najlepsze talenty, które pozyskasz, pozostaną dłużej w organizacji.
#5. Więcej zaangażowanych pracowników
Twoje przedsiębiorstwo będzie mogło podejmować bardziej pewne i metodyczne decyzje dotyczące rozwoju personelu, a pozyskując kadrę o odpowiednich kompetencjach, zaoszczędzisz niepotrzebnie pieniądze przeznaczane na rozwijanie brakujących kompetencji u nowych pracowników.
Co więcej, zaangażujesz swoich obecnych pracowników w sprawiedliwe procesy rozwoju personelu, co oznacza, że poczują się bardziej zaangażowani, co zwiększy współczynnik zatrzymania pracowników i zapewni, że Twoja firma spełni swoje wymagania operacyjne.
#6. Trzymaj najlepsze talenty
Zarządzanie talentami opiera się na dobrze zorganizowanych praktykach wdrażania, które w udowodniony sposób zapewniają wyższy poziom retencji pracowników. W rezultacie Twoja organizacja będzie miała w dłuższej perspektywie budżet na rekrutację i zarządzanie wynikami.
#7. Wydajność biznesowa o wartości dodanej
Dobrze zaangażowani, zmotywowani i wykwalifikowani pracownicy są najlepszym katalizatorem dla firmy, która pragnie niepodzielnej uwagi na rzecz swoich celów biznesowych. Pracownicy posiadający takie cechy skutkują wzrostem zadowolenia klientów i lepszą wydajnością biznesową wnoszącą wartość dodaną.
#8. Większe zadowolenie klienta
Dobrze wdrożony plan działania w zakresie zarządzania talentami prowadzi do zintegrowanych osiągnięć w całej organizacji dzięki spójnemu podejściu do zarządzania.
Rezultatem jest ulepszona ogólna komunikacja, która pomaga wyeliminować silosy informacyjne w firmie, a takie zintegrowane systemy zawsze prowadzą do wyższych wskaźników zadowolenia klientów, ponieważ radzą sobie oni z mniejszą liczbą pracowników, którzy szybciej spełniają ich potrzeby.
Zasady zarządzania talentami
Słodki mariaż pomiędzy pracownikami a procesami firmy to jedna z podstawowych cech charakterystycznych wszystkich odnoszących sukcesy organizacji w stale zmieniającej się globalnej gospodarce.
Oznacza to, że poza tworzeniem ściśle określonych procesów pracy, nastawionych na realizację celów korporacyjnych, firmy świadomie skupiają się na swoich pracownikach, począwszy od pozyskania odpowiednich, aż po ciągłe angażowanie ich jako głównych czynników sukcesu firmy.
Podobnie jak wszystkie inne koncepcje, zasady przewodnie dotyczą znajdowania i zatrzymywania odpowiednich ludzi na dane stanowisko.
Poniżej przedstawiono strategie zarządzania talentami wspierające i usprawniające procesy rozwoju talentów:
Dostosuj się do ogólnej strategii
Punktem wyjścia każdej skutecznej strategii jest zapewnienie, że zasoby talentów są dostosowane do ogólnego obrazu Twojej organizacji. Możesz zmienić orientację istniejących procesów rekrutacyjnych, tak aby były one zgodne z większymi celami Twojej organizacji i pozwoliły Ci stać się liderem w swojej branży.
Wewnętrzna spójność
Innym istotnym czynnikiem w tworzeniu procesu zarządzania talentami jest zapewnienie pewnego stopnia spójności, aby płynnie ułatwiał on istniejący proces i przyszłe cele organizacyjne.
Ponieważ praktyki zarządzania talentami nie mogą działać w izolacji, zapewnienie wewnętrznej spójności sprawia, że wszystkie zasady firmy pasują do siebie.
Nie jest tajemnicą poliszynela, że organizacje konsekwentnie inwestujące w pracowników o wysokim potencjale muszą jednocześnie stosować praktyki kładące nacisk na zarządzanie karierą, konkurencyjne wynagrodzenie i utrzymanie pracowników, aby ich wysiłki przyniosły efekt synergii.
Zakorzenienie kulturowe
Istniejąca kultura firmy może stać się ważnym źródłem jej przewagi konkurencyjnej. W rezultacie menedżerowie HR muszą świadomie integrować zasady biznesowe i podstawowe wartości firmy z procesami zarządzania talentami.
Będzie to oznaczać włączenie kultury firmy do metod zatrudniania, systemów zarządzania wynikami, działań związanych z rozwojem przywództwa oraz programów świadczeń i wynagrodzeń dla pracowników.
Oceniając wartość kandydata i zgodność osobowości z kulturą korporacyjną, możesz łatwo przewidzieć jego wyniki i potencjał utrzymania. Dzieje się tak dlatego, że łatwiej jest rozwijać umiejętności niż postawy, wartości i cechy osobowości.
Zaangażuj najwyższe kierownictwo
Praktyki zarządzania talentami muszą wykraczać poza menedżerów HR i obejmować menedżerów innych szczebli i dyrektorów generalnych. Dzieje się tak dlatego, że skuteczny proces zarządzania talentami wykracza poza rekrutację i obejmuje elementy planowania sukcesji i rozwoju przywództwa.
Szersza odpowiedzialność za cały proces, obejmująca innych liderów wyższego szczebla, wprowadza świeże perspektywy, które mogą przyczynić się do tego, że pozostali menedżerowie będą odgrywać znaczącą rolę w zatrzymywaniu kluczowych pracowników.
Bilans potrzeb lokalnych i globalnych
Zarządzanie talentami może okazać się trudne w przypadku stosunkowo dużych organizacji lub tych, które działają w różnych lokalizacjach geograficznych, ponieważ muszą one uwzględniać lokalne i nadrzędne wymagania w swoich strategiach HR.
Firma musi zatem stworzyć „szyty na miarę” proces zarządzania talentami, który będzie uwzględniał lokalne potrzeby, nie zamazując jednocześnie ogólnej globalnej polityki organizacji dotyczącej zarządzania talentami.
W miarę jak technologia przybliża świat, a firmy zmierzają w stronę przyszłości pracy, w której granice geograficzne stają się coraz mniej istotne, menedżerowie HR muszą pracować nad integracją globalnych standardów, dostosowując się i podejmując decyzje na poziomie lokalnym.
Marka pracodawcy i dysproporcje
Wzrosła konkurencja o najlepsze talenty, co oznacza, że każdy pracodawca musi zaoferować przekonującą propozycję wartości, aby przyciągnąć odpowiednie talenty do swojej organizacji.
Potencjalni pracodawcy mogą prezentować się jako atrakcyjne kierunki dla osób pragnących pracować i przy okazji rozwijać swoją karierę. Jednym z najlepszych sposobów osiągnięcia tego byłoby wyselekcjonowanie przez pracodawców unikalnej marki.
Proces zarządzania talentami
Ponieważ już zrozumiałeś znaczenie wdrożenia strategii zarządzania talentami, przyjrzymy się siedmiostopniowemu procesowi zarządzania talentami i sposobom zastosowania go w Twojej firmie.
Krok 1: Określ swoje potrzeby w zakresie umiejętności
Pierwszym krokiem w procesie zarządzania talentami jest określenie rodzaju pracowników, których będziesz szukać, oraz konkretnych wymagań, jakie będą spełniać. Zadaj sobie pytanie, czy nie byłoby łatwiej i taniej przeszkolić obecnych pracowników, zamiast zatrudniać nową osobę.
Krok 2: Przyciągnij odpowiednich kandydatów
Twórz dobrze ukierunkowane ogłoszenia o pracę oznaczone marką HR i upewnij się, że docierają do wiodących witryn z ofertami pracy. W międzyczasie zaplanuj rozmowy kwalifikacyjne i inne procesy, które pomogą Ci odfiltrować najlepszych spośród wielu dobrych kandydatów.
Wyjdź poza zwykłe pytania podczas rozmów kwalifikacyjnych i uwzględnij referencje, oceny osobowości i inne oceny dotyczące kandydatów radzących sobie w rzeczywistych sytuacjach.
Krok 3: Wejście na pokład i rozpoczęcie pracy
Wskaż nowych pracowników i pomóż im poczuć się komfortowo, gdy dołączą do Twoich szeregów. Zaplanuj, jakie zadania im przydzielisz, oraz organizuj i planuj sesje szkoleniowe, nie zapominając o przydzieleniu obecnego pracownika, aby pomógł nowym bezproblemowo zadomowić się.
Krok 4: Zaplanuj naukę i rozwój
Rozwijanie umiejętności obecnych pracowników jest zawsze tańsze i łatwiejsze niż zatrudnianie nowych talentów. Co więcej, nawet jeśli zatrudnisz nowe, najlepsze talenty, zawsze będzie coś nowego, czego będą musieli się nauczyć.
W rezultacie chcesz stworzyć system, w którym Twoi pracownicy stale się uczą i rozwijają. Możesz organizować kursy i konferencje lub skompletować system zarządzania nauczaniem, który oferuje środowisko uczenia się.
Krok 5: Wdrażaj regularne oceny wyników
Regularne oceny wyników to najlepszy sposób na odkrycie ukrytych talentów i potencjału do dodatkowych obowiązków wśród stałych pracowników.
Ta jedna praktyka może zaoszczędzić dodatkowych kosztów zatrudniania nowych talentów, a także pomóc w przygotowaniu pracowników do ewentualnych awansów.
Krok 6: Opracuj strategię zatrzymania najlepszych talentów
Stwórz system nagród składający się ze świadczeń, awansów i taktyk motywacyjnych, które promują satysfakcję z pracy, a także poprawiają kulturę firmy, aby zapewnić zadowolenie pracowników.
Krok 7: Stwórz plan sukcesji
Rozwijaj swoich pracowników potencjałem przywódczym, aby nie znaleźć się na rozdrożu, gdy starszy pracownik z jakiegokolwiek powodu odejdzie lub przejdzie na emeryturę.
Korzystaj z możliwości ciągłego uczenia się, aby ułatwić swoim pracownikom osiąganie optymalnych wyników i osiąganie najlepszych wyników.
Za każdym razem, gdy pracownik zdecyduje się odejść z pracy z własnej woli, staraj się przeprowadzić rozmowę końcową, aby poznać jego skargi, jeśli takie istnieją, aby uniknąć ponownego wystąpienia tego samego problemu w przyszłości.
Jak wdrożyć skuteczną strategię zarządzania talentami
Pomimo Twoich największych wysiłków i intencji wspólne bariery mogą powstrzymać Twój najlepiej przemyślany plan zarządzania talentami. Niezależnie od tego, czy chodzi o niedokładne dane, odmienne lub wykonywane ręcznie procesy, nieświadome uprzedzenia czy brak poparcia kadry kierowniczej, istnieją skuteczne strategie wdrażania zarządzania talentami, które można zastosować, aby pokonać te i inne wyzwania.
🔷 Ustalanie celów i określanie wskaźników: Ponieważ ludzie i ich umiejętności są podstawą każdej firmy, zarządzanie zasobami ludzkimi i talentami powinno aktywnie angażować się w budowanie celów i wizji firmy, zamiast działać w silosie.
🔷 Stwórz solidną markę pracodawcy: współcześni kandydaci szukają firm, w których działy HR opracowały planowanie talentów wykraczające poza wynagrodzenia i świadczenia. Ludzie chcą miejsc, w których mogą być dumni, lub takich, które są zgodne z ich wartościami.
🔷 Skoncentruj się na doświadczeniu pracowników: Obecnie pracownicy oczekują, że będą traktowani w taki sam sposób, w jaki traktowani są konsumenci, gdy odwiedzają sklepy internetowe lub witryny e-commerce. Rozważ wdrożenie rozwiązań HR opartych na chmurze z interfejsami użytkownika, które wspierają dzisiejszą mobilną siłę roboczą.
🔷 Promuj kulturę wysokiej wydajności: nowoczesne praktyki zarządzania talentami obejmują uczenie się i rozwój, nagrody i wynagrodzenia oraz wewnętrzne awanse, aby utrzymać produktywność i motywację pracowników na tyle, aby osiągać szczytowe wyniki i poprawiać wyniki biznesowe.
🔷 Dąż do elastycznego systemu: menedżerowie i pracownicy HR wolą widoczne i spójne systemy, które są wystarczająco elastyczne, aby dostosować się do potrzeb firm w stale zmieniającym się środowisku. Twój system powinien zapewniać całościowy wgląd w pracowników, a jednocześnie umożliwiać liderom identyfikowanie luk w wiedzy i rozpoznawanie potencjału pracowników za pośrednictwem jednego źródła danych.
Wniosek
Pozyskiwanie, rozwijanie, wdrażanie i doskonalenie skutecznej strategii zarządzania talentami ma kluczowe znaczenie dla szerszej strategii zarządzania Twojej firmy.
Chociaż należy to wziąć pod uwagę, ponieważ rekrutacja, szkolenie, promowanie i zatrzymywanie najlepszych talentów to główna arteria zapewniająca wyniki biznesowe i optymalną produktywność, nie powinno to być łatwe.
Stworzenie i prawidłowe wdrożenie skutecznej strategii zarządzania talentami to największa szansa działu HR na przyciągnięcie i utrzymanie najlepszych talentów.
Jeśli tego nie zrobisz, pozostawisz swoją firmę przypadkowi, ponieważ nie będziesz mieć strategii pracowniczej, która byłaby zgodna z ogólnym obrazem organizacji.
Następnie sprawdź, jak usprawnić proces rekrutacji dzięki mapowaniu talentów.