Planujesz uruchomienie sklepu internetowego? Rozważ Nexcess StoreBuilder – wszechstronną i ekonomiczną alternatywę dla Shopify.
Branża e-commerce dynamicznie się rozwija. Wygoda i łatwość zwrotów sprawiają, że zakupy online są coraz bardziej popularne.
Prognozy sprzedaży detalicznej w e-commerce na lata 2014-2025: Źródło: Statista
Na rynku istnieje wiele platform do stworzenia własnego sklepu online, ale Shopify wyróżnia się na ich tle. Jest intuicyjny, oferuje sporo opcji personalizacji i pozwala na szybki start.
Jednak Shopify wiąże się z wysokimi prowizjami od transakcji (chyba że korzystasz z ich systemu płatności) oraz drogimi dodatkami. Ponadto, migracja z Shopify na inną platformę bywa problematyczna.
Z kolei StoreBuilder bazuje na WordPress – otwartej platformie, która napędza blisko 40% stron internetowych na całym świecie.
Dzięki temu zyskujesz większą kontrolę nad swoim biznesem online i unikasz ograniczeń narzucanych przez dostawcę.
Przejdźmy do sedna i podzielmy się naszym doświadczeniem z tworzenia testowego sklepu w Nexcess StoreBuilder.
Czym jest Nexcess StoreBuilder?
StoreBuilder to usługa, w ramach której Twój sklep internetowy, oparty na WooCommerce, jest hostowany na platformie WordPress. WooCommerce to wtyczka, która umożliwia właścicielom stron na WordPressie rozbudowę ich witryn o funkcje sklepu internetowego.
Zatem, abonament StoreBuilder to kompleksowy pakiet…
Szczerze mówiąc, oferta jest bardzo atrakcyjna. Co więcej, wszystkie plany objęte są 30-dniową gwarancją zwrotu pieniędzy.
Nie warto więc zwlekać! Przetestujmy to rozwiązanie w praktyce.
Pierwsze kroki
Możesz skorzystać z 30-dniowego darmowego okresu próbnego, rejestrując się w ciągu kilku minut. System poprosi o dane karty kredytowej lub PayPal, co może zniechęcić niektórych użytkowników, ale jest niezbędne do ochrony przed spamem.
Jednak podczas rejestracji nie ponosisz żadnych kosztów, a okres próbny jest całkowicie bezpłatny.
Po wprowadzeniu wymaganych danych, przejdziesz do panelu użytkownika, gdzie skonfigurujesz swój sklep internetowy na WordPressie.
W tym miejscu ustawisz podstawowe informacje o swoim sklepie, takie jak nazwa, slogan, lokalizacja, logo, adres, waluta, typ produktu itd.
Ale najciekawsze dopiero przed nami…
Szablony startowe
Znajdziesz je w sekcji „Zaprojektuj swoją witrynę”.
W momencie pisania tego artykułu dostępnych jest dziesięć szablonów, które powinny spełnić potrzeby większości użytkowników. Po wybraniu szablonu, masz możliwość dobrania odpowiedniej czcionki i kolorystyki, aby dopasować wygląd do swojej marki.
Ja wybrałem szablon „Camping”. Skonfigurowanie sklepu z domyślnymi ustawieniami zajęło mi zaledwie minutę. Oto efekt:
Pamiętaj, że „Sklep” to element „Witryny”. Wybrany przeze mnie szablon prezentuje się następująco:
Od tej chwili właściciel sklepu ma pełną swobodę w dostosowywaniu każdego aspektu witryny. Mimo że WordPress jest intuicyjny, warto znać jego podstawy.
Zapewniamy, że nie wymaga to kodowania.
Przejdźmy teraz do panelu administracyjnego i sprawdźmy, jakie opcje tam znajdziemy.
Panel nawigacyjny witryny
Oto portal użytkownika konta Nexcess:
Panel ten służy do zarządzania kontem, fakturami, aktywnymi witrynami i metodami płatności.
Dodatkowo, znajdziesz tu zakładki do konfiguracji niestandardowych certyfikatów SSL, dodawania stref DNS, itd. Zakładka „Witryny” w lewym panelu pozwala skonfigurować bezpłatne środowisko testowe oraz środowisko programistyczne (za dodatkową opłatą miesięczną).
Kluczowym elementem tego panelu jest pulpit nawigacyjny witryny, dostępny przy każdej aktywnej witrynie, obok opcji „Wejdź do WordPressa”.
To centralne miejsce do zarządzania Twoim sklepem.
Przejdźmy do przeglądu kluczowych funkcji.
Kopie zapasowe
To funkcja o kluczowym znaczeniu na wypadek ataku na Twój sklep lub innych problemów. Dzięki niej, szybko wrócisz do działania bez konieczności rozpoczynania wszystkiego od początku.
StoreBuilder automatycznie tworzy codzienne kopie zapasowe, ale masz również możliwość tworzenia kopii ręcznie.
W przeciwieństwie do niektórych dostawców usług hostingowych, kopie zapasowe można pobrać, a nie tylko wykorzystywać do wewnętrznych potrzeb firmy. Ponadto, dostępna jest funkcja przywracania jednym kliknięciem – to duży plus.
Pamiętaj, że usunięcie kopii zapasowej uniemożliwi jej późniejsze przywrócenie. Warto więc przechowywać plik na serwerze (nawet jeśli zajmuje miejsce), aby mieć możliwość powrotu do konkretnej wersji.
Analityka
Ta sekcja prezentuje wykorzystanie zasobów serwera, takich jak pamięć masowa, przepustowość czy CDN.
Informacje te pomogą Ci oszacować, kiedy konieczne będzie ulepszenie planu lub zoptymalizowanie wykorzystania zasobów. Możesz na przykład usunąć ręczne kopie zapasowe, aby zwolnić miejsce na dysku.
Zarządzanie
Zarządzanie to kolejny ważny aspekt prowadzenia sklepu internetowego. Wśród darmowych opcji, jedną płatną, ale istotną funkcją, która jest domyślnie włączona, jest automatyczne skalowanie w chmurze.
Ta funkcja jest szczególnie przydatna w przypadku nagłych wzrostów ruchu i zapewnia płynne działanie strony. Jest ona jednak rozliczana godzinowo. Ciągła potrzeba skalowania chmury może generować wysokie koszty i sygnalizować potrzebę zmiany planu hostingowego.
W tej sekcji znajdziesz również opcję zabezpieczenia sklepu hasłem. Jest to przydatne podczas prac rozwojowych. Pamiętaj, aby wyłączyć tę funkcję, aby Twój sklep był widoczny dla klientów i wyszukiwarek.
W panelu administracyjnym znajdziesz też inne opcje, głównie dla programistów. Przejdźmy więc do panelu administratora WordPressa, aby sprawdzić, co tam na nas czeka.
Panel administratora WordPress
Możesz wejść do panelu, klikając „Wejdź do WordPressa” lub wpisując adres twojadomena.pl/wp-admin i logując się przy użyciu domyślnych danych.
W efekcie, trafisz tutaj:
Pierwszą rzeczą, którą warto zrobić, jest zakup nazwy domeny (np. przykladowysklep.pl). Na początku możesz z tego zrezygnować, ponieważ Nexcess Storebuilder udostępnia adres URL (np. https://8e1d85d4a2.nxcli.net/), ale warto to rozważyć po dodaniu produktów i skonfigurowaniu sklepu.
Import produktów
StoreBuilder ułatwia dodawanie produktów. Możesz wprowadzać je pojedynczo lub przygotować plik CSV i zaimportować je hurtowo.
Pobierz domyślny plik CSV produktów, aby poznać format danych. Następnie, postępuj zgodnie z tym formatem podczas tworzenia własnego pliku.
Domyślne atrybuty, takie jak cena regularna i promocyjna, SKU, waga czy wymiary, są powiązane z każdym produktem. Możesz jednak ustawić niestandardowe parametry dla konkretnego produktu lub całej listy.
Analiza sklepu
Jest to coś innego niż analiza konta hostingowego w Nexcess. W skrócie, analiza sklepu dostarcza istotnych informacji o tym, co działa, a co wymaga poprawy. Przegląd pokazuje całkowitą sprzedaż i daje ogólny obraz funkcjonowania sklepu.
Jednak wchodząc głębiej, znajdziesz wiele danych, które pomogą Ci w podejmowaniu strategicznych decyzji.
Na przykład, w zakładce „Produkty” zobaczysz sprzedaż poszczególnych produktów. Możesz również porównać ze sobą kilka produktów i sprawdzić, który z nich sprzedaje się najlepiej.
Podobnie, możesz analizować dane według kategorii produktów. Istnieje możliwość porównania, która z nich przynosi największy zysk.
Sekcja „Kupony” pozwala sprawdzić skuteczność poszczególnych kodów rabatowych. Możesz w ten sposób ocenić, które promocje są najbardziej efektywne.
W sekcji „Analiza” znajdziesz również informacje o podatkach, stanach magazynowych i pobraniach (w przypadku produktów cyfrowych).
Blogowanie
Warto wiedzieć, że WordPress początkowo był platformą blogową. Jednak z czasem stał się wielofunkcyjnym narzędziem, pozwalającym na stworzenie praktycznie każdej strony internetowej.
Oprócz sklepu internetowego, otrzymujesz światowej klasy platformę blogową do promowania swojej firmy, produktów, ich zalet i wad oraz do pisania artykułów związanych z Twoją branżą.
Co więcej, WordPress jest idealny do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Wprowadzając kilka poprawek, możesz sprawić, że Twoje posty na blogu będą wyświetlane na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, Bing i innych wyszukiwarek.
Dzięki temu, Twoja firma dotrze do większej liczby potencjalnych klientów. Właśnie dlatego, prawie każda duża firma w każdej branży prowadzi bloga.
Na przykład, ten portal newsblog.pl również jest zbudowany na WordPressie. Regularnie publikujemy artykuły techniczne. Ponadto, nasze narzędzia newsblog.pl Tools oraz API newsblog.pl działają na platformie WordPress.
Podsumowując, jeśli planujesz prowadzić bloga, WordPress będzie idealnym wyborem.
Wygląd zewnętrzny
Estetyczny wygląd sklepu jest niezwykle ważny dla pozyskiwania nowych klientów. StoreBuilder doskonale zdaje sobie z tego sprawę.
Motyw premium, który otrzymujesz to Kadence Pro, a nie Astra Pro, jak to było wspomniane w sekcji z planami. Kadence Pro jest jednak tak samo potężny i nawet nieco droższy niż Astra.
Ten motyw premium pozwala Ci na pełną kontrolę nad każdym aspektem wyglądu Twojej strony, od logo po stopkę.
Dostępnych jest wiele szablonów startowych, tryb ciemny dla użytkowników, którzy preferują taki styl, możliwość ustawienia niestandardowej palety kolorów i wiele innych opcji, które pomogą Twojemu sklepowi wyróżnić się na tle konkurencji.
Płatności
Płatności są obsługiwane przez PayPal i Stripe. Możesz również z łatwością skonfigurować przelewy bankowe oraz płatności przy odbiorze.
WordPress daje Ci swobodę, dlatego nie musisz się ograniczać tylko do tych opcji. Istnieje wiele wtyczek do WordPressa, które możesz zintegrować i używać według własnych preferencji.
Pamiętaj jednak, że za korzystanie z usług firm zewnętrznych, będziesz musiał zapłacić.
Podsumowanie
Duża moc wiąże się z dużą odpowiedzialnością – to powiedzenie doskonale opisuje platformę WordPress. Swoboda, którą daje, jest niespotykana, ale wymaga od użytkownika pewnego zaangażowania.
Mimo, że możesz zarządzać stroną bez pisania kodu, potrzebna jest pewna wiedza techniczna.
Nie zniechęcaj się tym.
Skoro ja, osoba nie będąca programistą, mogę zarządzać trzema stronami na WordPressie, jednocześnie pracując na pełnym etacie, to każdy na tej planecie ma szansę!
newsblog.pl życzy Ci powodzenia!
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.