W ostatnich latach platformy społecznościowe doświadczyły niespotykanego rozwoju, przyciągając coraz większą liczbę użytkowników. Obecnie media społecznościowe to nie tylko forma autoekspresji czy narzędzie komunikacji, lecz rozbudowana gałąź przemysłu.
Globalnie z mediów społecznościowych korzysta ponad 4,76 miliarda osób. Prognozuje się, że liczba ta będzie rosła wraz z postępem technologicznym i coraz łatwiejszym dostępem do internetu. Platformy społecznościowe przestały być domeną wyłącznie ludzi młodych i z wyższym wykształceniem. Dla wielu stanowią główne źródło informacji, rozrywki, nawiązywania kontaktów, prowadzenia działań marketingowych, a nawet sposób na zarabianie pieniędzy.
Niezależnie od tego, czy mowa o Facebooku, Instagramie, Twitterze, czy nowszych platformach, takich jak TikTok, każda z nich na swój sposób zrewolucjonizowała cyfrową przestrzeń. TikTok, pomimo pewnych ograniczeń, w ciągu zaledwie dwóch lat od 2020 roku osiągnął 100% wzrost, stając się najszybciej rozwijającą się platformą społecznościową.
Zapraszamy do lektury, aby dowiedzieć się, które platformy cieszą się największą popularnością i jak prezentują się statystyki użytkowania oraz trendy wśród użytkowników.
Użytkownicy mediów społecznościowych
Czy pamiętasz popularną kiedyś grę Farmville na Facebooku? Możesz pomyśleć, że Facebook jest już przeżytkiem! Nic bardziej mylnego. Wraz ze wzrostem populacji cyfrowej na świecie, zasięg i użytkowanie mediów społecznościowych znacznie wzrosły na wszystkich platformach. Przyjrzyjmy się bliżej statystykom korzystania z mediów społecznościowych:
- Ogólna liczba aktywnych użytkowników mediów społecznościowych wzrosła o 3% rok do roku.
- Facebook pozostaje najpopularniejszą platformą, z 2,96 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie.
- Instagram zajmuje 4. pozycję z 2 miliardami aktywnych użytkowników, ustępując jedynie WhatsApp.
- Drugą najczęściej używaną platformą jest YouTube, z 2,56 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie.
- Platformy takie jak Twitter i Pinterest plasują się znacznie niżej, z odpowiednio 556 i 445 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie.
Wykorzystanie mediów społecznościowych
Już wiemy, jak ogromny jest zasięg mediów społecznościowych. Teraz zobaczmy, jak intensywnie z nich korzystamy. Wraz z bardziej angażującymi formatami treści i rosnącą częstotliwością korzystania, spędzamy w mediach społecznościowych coraz więcej czasu. Traktujemy media społecznościowe jako zamiennik życia towarzyskiego, źródło wiadomości, platformę zakupową i wiele więcej. Oto kilka statystyk, które ilustrują to zjawisko:
- Na całym świecie ludzie poświęcają 38% swojego czasu na korzystanie z mediów społecznościowych.
- Przeciętny użytkownik mediów społecznościowych spędza w nich średnio 2,5 godziny dziennie.
- Internauci w wieku od 16 do 64 lat korzystają średnio z 7,2 platform społecznościowych miesięcznie.
- Facebook przoduje pod względem średniego dziennego czasu użytkowania, z 33 minutami. Poniżej prezentujemy czas spędzany na innych platformach:
- LinkedIn wciąż próbuje umocnić swoją pozycję jako popularnej platformy, ze średnim dziennym czasem użytkowania poniżej 1 minuty.
- Użytkownicy YouTube przesyłają średnio 694 000 godzin filmów w każdej minucie, co jest wynikiem wyższym niż w przypadku Netflixa!
- Blisko 47% użytkowników mediów społecznościowych korzysta z nich, aby być w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi, a 30-35% używa ich do zabicia nudy, czytania wiadomości i wyszukiwania interesujących treści.
- Prawie 26% użytkowników szuka produktów do kupienia, co nie dziwi, biorąc pod uwagę, że globalna sprzedaż za pośrednictwem platform społecznościowych wynosi około 992 miliardów dolarów.
- Oczekuje się, że do 2026 roku sprzedaż w handlu społecznościowym osiągnie wartość 2,9 biliona dolarów.
Wskaźniki zaangażowania
Jak mierzyć sukces w mediach społecznościowych? Oczywiście za pomocą wskaźników! Zasięg, wyświetlenia, zaangażowanie to elementy każdej udanej kampanii. Sprawdźmy, które platformy wiodą prym w tej konkurencji:
- TikTok zdecydowanie przoduje w 2023 roku ze średnim wskaźnikiem zaangażowania na poziomie 5,69%, a na drugim miejscu plasuje się YouTube z wynikiem 5,24%.
- Średni wskaźnik zaangażowania na Facebooku i Instagramie spadł w tym roku odpowiednio do 0,06% i 0,47% we wszystkich branżach.
- Jeśli chodzi o średni wskaźnik zaangażowania, TikTok nadal dominuje, z wynikiem 4,25% (obliczony na podstawie obserwujących) i 5,1% (obliczony na podstawie wyświetleń).
- Instagram odnotował średni wskaźnik zaangażowania na poziomie 0,6%, a Facebook – 0,15%.
Częstotliwość postów
Facebook ma medianę postów na poziomie 5,04 na tydzień, podczas gdy Instagram notuje nieco niższą medianę 4,6 postów tygodniowo.
Mediana dla Twittera wynosi 3,91 tweetów tygodniowo, a TikTok – 1,75 filmów tygodniowo. (Wysokie zaangażowanie potwierdza, jak ważna jest forma treści!)
Zasięg w mediach społecznościowych
- SimilarWeb podaje, że YouTube to platforma z największą liczbą odwiedzin – 33,6 miliarda w marcu 2023 roku. Facebook, z 17,6 miliarda odwiedzin, zajmuje drugą pozycję.
- Twitter zanotował 6,6 miliarda odwiedzin, a Instagram – 6,4 miliarda.
- Z raportu Edison Research wynika, że Facebook przoduje pod względem świadomości marki (95%) wśród mieszkańców USA powyżej 12. roku życia.
- W tym samym raporcie Instagram zajął drugie miejsce (91%), a następnie TikTok (88%), Twitter (87%), Snapchat (84%), Pinterest (71%) i LinkedIn (64%).
- 42% użytkowników mediów społecznościowych uważa, że TikTok da najlepszy zwrot z inwestycji w 2023 roku, a 34% stawia na Instagram Reels.
Dane demograficzne użytkowników
Marketing uczy nas, że nie wszyscy klienci są tacy sami, dlatego komunikaty marketingowe powinny być dostosowane do różnych grup wiekowych, płciowych, narodowościowych itd. Istotne jest, aby wiedzieć, kto jest obecny na danej platformie i która z nich będzie najlepszym wyborem dla Twojej firmy.
Oto kilka ważnych statystyk demograficznych, które pomogą w podejmowaniu lepszych decyzji dotyczących marketingu w mediach społecznościowych:
- Globalny podział płci wśród użytkowników mediów społecznościowych wynosi 53,7% na korzyść mężczyzn.
- Facebook ma największą liczbę użytkowników w wieku od 25 do 34 lat (29,9% w styczniu 2023 roku).
- Kobiety stanowią blisko 43% całkowitej bazy użytkowników Facebooka.
- 30,8% użytkowników Instagrama to osoby w wieku od 18 do 24 lat, a blisko 17% wszystkich użytkowników to mężczyźni w tym przedziale wiekowym.
- Użytkownicy Twittera to w 62,9% mężczyźni i w 37,1% kobiety (największa różnica między płciami na platformach społecznościowych!)
- W styczniu 2023 roku 54% użytkowników YouTube stanowili mężczyźni.
- TikTok ma więcej użytkowników płci żeńskiej (54%).
- Hindusi spędzają najwięcej czasu w mediach społecznościowych – 44,4% swojego całkowitego dostępnego czasu.
- Najwięcej aktywnych użytkowników Instagrama pochodzi również z Indii (229 milionów obserwujących), a następnie ze Stanów Zjednoczonych (143 miliony).
- Dane demograficzne są ważnym czynnikiem przy określaniu grupy odbiorców. Użytkownicy w wieku 16-24 lat najczęściej korzystają z Instagrama, a TikTok zyskuje popularność w tej grupie wiekowej.
- Z kolei osoby w wieku 55-64 lat najczęściej korzystają z WhatsApp.
Reklamy w mediach społecznościowych to obecnie standard. Każda skuteczna strategia marketingowa wymaga dobrego połączenia mediów społecznościowych. Oto kilka ciekawych statystyk dotyczących reklam:
- Według danych ze stycznia 2023 roku na reklamę w mediach społecznościowych wydaje się rocznie 226 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 23,2% rok do roku.
- Miesięcznie 4 miliardy reklamodawców korzysta z reklam w relacjach na Facebooku.
- Przychody z reklam na Instagramie do 2024 roku osiągną 42 dolary, a na Facebooku 36 dolarów.
- Średni koszt kliknięcia wynosi 0,97 USD na Facebooku, 3,56 USD na Instagramie i 5,26 USD na LinkedIn.
- Średni koszt za tysiąc wyświetleń wynosi 7,19 USD na Facebooku i 7,91 USD na Instagramie, a najwięcej, bo 30 USD, na Pintereście.
- Facebook ma największy potencjalny zasięg reklamowy – 1,98 miliarda – dlatego nie można go pominąć przy planowaniu kampanii!
- Instagram i TikTok również konkurują o pozycję udanych kanałów reklamowych, z potencjalnym zasięgiem odpowiednio 1,32 i 1,05 miliarda.
Marketing influencerów
Marketing influencerów zrewolucjonizował świat mediów społecznościowych. Dał początek nowemu rodzajowi treści i pozwolił użytkownikom wykorzystać możliwości monetyzacji. Marketerzy i przedstawiciele różnych branż zyskali nowe źródło przychodów i mogli w innowacyjny sposób wykorzystywać media społecznościowe.
Oto kilka ważnych statystyk dotyczących marketingu influencerów:
- Wydatki na influencer marketing w USA w 2023 roku osiągną 4,6 miliarda dolarów.
- 87% marketerów i 90% twórców treści planuje zwiększyć swoją obecność na Instagramie.
- 68% marketerów planuje wykorzystać potencjał TikToka, a Snapchat jest najniżej na liście (4%).
- 45% wszystkich płatnych współprac miało miejsce na TikToku, a na drugim miejscu znalazł się Instagram (39%).
- Popularność treści wideo rośnie z roku na rok, co potwierdza średni wskaźnik zaangażowania na YouTube wynoszący 50% w porównaniu z innymi platformami wideo.
- W rezultacie YouTube oferuje najwyższe ceny za współpracę z influencerami (średnio 418 USD).
- Moda i uroda stanowią 25% treści na wszystkich platformach.
Dodatkowe statystyki
Po omówieniu najważniejszych statystyk i trendów, warto wspomnieć o istotnym aspekcie, jakim jest dostosowanie treści do wszystkich urządzeń.
Statystyki pokazują, że 91% użytkowników internetu korzysta ze smartfonów, 65,6% z laptopów lub komputerów stacjonarnych, a 27,3% z tabletów. Zachowania konsumentów różnią się w zależności od platformy, dlatego marketerzy muszą brać to pod uwagę.
Na przykład użytkownicy YouTube przeglądają średnio 4,63 strony w aplikacji, a 2,84 strony na komputerze. W dzisiejszych czasach, jeśli nie dostosujesz treści do różnych urządzeń, stracisz wielu potencjalnych odbiorców!
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że lektura tego artykułu była równie interesująca dla Ciebie, jak dla nas jego pisanie!
Przedstawione statystyki pozwalają zorientować się w aktualnej sytuacji w mediach społecznościowych. Ze względu na postęp technologiczny, zmiany demograficzne i coraz krótszą koncentrację uwagi, statystyki te mogą znacząco zmieniać się z roku na rok.
To, co jest na topie dzisiaj, za kilka lat może stracić na popularności. Dlatego marketerzy powinni monitorować zmieniające się trendy w mediach społecznościowych, aby w pełni wykorzystywać potencjał tego kanału i odnosić sukcesy w działaniach marketingowych.
Zachowaj te statystyki, planując swoją kolejną kampanię! 🙋♀️
newsblog.pl