Zdalne wsparcie urządzeń pracowników i klientów za pomocą Zoho Assist

Obsługa komputerów klientów lub personelu bezpośrednio w miejscu ich pracy staje się coraz bardziej niepraktyczna i trudna do zrealizowania, zwłaszcza w kontekście rozwijających się firm.

Aplikacje do zdalnego sterowania komputerem zapewniają bezproblemową łączność między specjalistami IT a użytkownikami. Zoho Assist to popularne narzędzie do wsparcia zdalnego, oparte na chmurze, które zdecydowanie warto przetestować.

Rynek oprogramowania do zdalnej pomocy technicznej dynamicznie się rozwija, co jest efektem coraz częstszego wdrażania modelu pracy zdalnej przez przedsiębiorstwa. Firma Fortune Business Insights prognozuje wzrost wartości rynkowej tych narzędzi z 2,27 miliarda dolarów w 2022 roku do 7,22 miliarda dolarów w roku 2029.

Ten imponujący wzrost o 18% jest możliwy, ponieważ startupy, firmy o statusie jednorożca, małe i średnie przedsiębiorstwa, a także międzynarodowe korporacje coraz częściej polegają na zdalnej obsłudze w zakresie wszelkich potrzeb związanych z administracją IT. Producenci sprzętu również rozszerzają swoją ofertę o zdalne wsparcie dla klientów. Nie można też pominąć faktu, że większość firm tworzących oprogramowanie komputerowe i aplikacje mobilne również korzysta ze zdalnej pomocy technicznej.

W miarę jak obsługa zdalnego pulpitu staje się kluczową gałęzią usług, nie wystarczy polegać na byle jakich aplikacjach do udostępniania ekranu. Potrzebne jest narzędzie, które nie tylko ułatwi obsługę techniczną, ale także zagwarantuje bezpieczeństwo danych klientów. Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się, dlaczego Zoho Assist może być idealnym rozwiązaniem do zdalnego dostępu, gdy przyjrzymy się bliżej temu oprogramowaniu.

Czym jest Zoho Assist?

Zoho Assist to pakiet oprogramowania do zdalnego sterowania komputerem, działający w chmurze. Umożliwia połączenie komputera lub smartfona technika z urządzeniem klienta (np. z systemem Windows, Linux, macOS, iPad, iPhone i Android) w celu świadczenia pomocy technicznej. Aplikacja tworzy szyfrowane połączenie end-to-end, dzięki czemu osoby niepowołane nie mogą ingerować w trakcie obsługi klienta lub pracownika.

Narzędzie posiada dedykowane moduły wsparcia, takie jak dostęp bezobsługowy, zdalna pomoc, pomoc za pośrednictwem kamery na żywo i inne. Pozwala to na serwisowanie komputera klienta nawet wtedy, gdy nie jest on fizycznie obecny, o ile wyraził zgodę na taką usługę.

Dodatkowo, zespoły administracji IT mogą naprawiać stacje robocze, instalować aktualizacje czy tworzyć kopie zapasowe systemu poza godzinami pracy, co przekłada się na wzrost ogólnej produktywności.

Jeśli chodzi o interfejs graficzny (GUI), to narzędzie jest bardzo lekkie i dostępne jako samodzielna aplikacja w chmurze. Warto zaznaczyć, że Zoho Assist oferowany jest w trzech różnych pakietach:

#1. Zdalna pomoc

Jest to rozszerzenie do zdalnej pomocy przeznaczone dla użytkowników końcowych, którzy korzystają ze wsparcia technika. Pracownik działu pomocy technicznej przesyła klientowi link do narzędzia, aby móc świadczyć mu zdalną usługę. Aplikacja jest dostępna dla systemów Windows, iOS i Android.

#2. Dostęp nienadzorowany

Dostęp nienadzorowany to osobna aplikacja dla klientów, którzy chcą zarządzać swoim domowym komputerem, laptopem w pracy oraz osobistym smartfonem za pomocą jednego, intuicyjnego interfejsu. Użytkownik ma możliwość sterowania nie tylko tradycyjnymi komputerami, ale również platformami programistycznymi typu Raspberry Pi.

Twórcy Zoho Assist udostępnili narzędzie na wiele platform, w tym Linux, macOS, Android, Windows oraz Raspberry Pi.

#3. Wersja dla technika

Oprogramowanie zdalnego pulpitu dla technika łączy w sobie funkcje dostępu nienadzorowanego oraz zdalnej pomocy, oferując kompleksowe wsparcie techniczne. Na przykład, kierownik działu pomocy technicznej może inicjować nowe sesje z klientami lub łączyć się z urządzeniem istniejącego klienta, po uzyskaniu jego zgody.

W ramach zdalnej pomocy, możliwe jest również dołączenie do trwającej sesji innego eksperta, na przykład pracownika drugiej linii wsparcia, który ma większe doświadczenie niż agent pierwszego kontaktu. Aplikacja jest dostępna dla większości systemów operacyjnych, zarówno na komputerach, jak i smartfonach.

Oprócz wspomnianych narzędzi, Zoho udostępniło również rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome, o nazwie Zoho Assist – BEZPŁATNE narzędzie do zdalnego wsparcia. Jest to przydatne rozwiązanie do użytku domowego, na przykład, gdy potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu problemów z komputerem lub smartfonem dla mniej zaawansowanego technicznie członka rodziny. Rozszerzenie oferuje zarówno darmowe, jak i płatne funkcje, dzięki czemu można wybrać opcję, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.

Warto również wspomnieć, że jeśli chcesz pobrać aplikację Zoho Assist ze sklepu App Store lub Google Play, znajdziesz dwie różne aplikacje. Zgodnie z nazwami, jeśli potrzebujesz pomocy technicznej, powinieneś zainstalować Zoho Assist – Klient. Natomiast, jeśli jesteś technikiem, powinieneś pobrać Zoho Assist – Zdalny pulpit na swój smartfon.

Funkcje zdalnego pulpitu Zoho Assist

Zoho Assist ma na celu zapewnienie bezproblemowej pomocy technicznej pracownikom i klientom dzięki szerokiej gamie funkcji i technologii oprogramowania do zdalnego pulpitu. Poniżej przedstawiamy funkcje tej aplikacji, które czynią z niej preferowane narzędzie wsparcia dla firm takich jak Merck, OnePlus, Hitachi, TATA ELXSI czy Radisson Blu.

#1. Zdalna pomoc

Zdalna pomoc to kluczowa funkcja Zoho Assist, dedykowana dla różnorodnych klientów, takich jak dostawcy usług zarządzanych (MSP), administratorzy IT w firmach oraz agencje pomocy technicznej. Dzięki tej funkcji, agenci mogą łączyć się z klientem za pośrednictwem Internetu, bez konieczności instalowania dodatkowych narzędzi po stronie klienta.

Podczas sesji zdalnej pomocy, możesz skorzystać z następujących funkcji, aby wywrzeć pozytywne wrażenie na klientach:

  • Bezpieczne przesyłanie poprawek, aktualizacji, oprogramowania i dokumentów.
  • Wbudowany czat umożliwiający komunikację między klientem a technikiem.
  • Zbudowanie zaufania do marki dzięki obsłudze urządzeń klientów za pomocą wideo i głosu.
  • Restartowanie urządzeń i dostęp do nich w trybie awaryjnym bez żadnych problemów.

#2. Zdalny dostęp bez nadzoru

Jeśli prowadzisz agencję usług IT, która obsługuje wiele firm, ta funkcja powinna być dla Ciebie szczególnie interesująca. Ponadto, zespoły pomocy technicznej IT w przedsiębiorstwach wykorzystują tę funkcję do obsługi serwerów, stacji roboczych oraz urządzeń mobilnych.

Aby umożliwić obsługę nienadzorowanych urządzeń, można skonfigurować wiele urządzeń poprzez ustawienie domeny i dystrybutora. Wszystkie obsługiwane urządzenia, podłączone do tej domeny, zostaną automatycznie dodane do Twojego narzędzia Zoho Assist.

Do innych istotnych funkcji, które ułatwiają zarządzanie wieloma grupami stacji roboczych, należą:

  • Konfiguracja dostępu do systemu, instalowanie aplikacji oraz nadawanie nazw stacjom roboczym.
  • Funkcja Wake on LAN, umożliwiająca sterowanie urządzeniami offline.
  • Dostęp do zaawansowanego oprogramowania systemowego, takiego jak Menedżer zadań, Terminal Windows, PowerShell, Menedżer urządzeń oraz Zarządzanie drukowaniem.

Agencje pomocy technicznej mogą również korzystać z funkcji zdalnego dostępu bez nadzoru do obsługi stałych klientów. Dla bezpieczeństwa klienta, Zoho Assist wyświetli komunikat z prośbą o zgodę na rozpoczęcie sesji.

#3. Udostępnianie ekranu

Ponieważ oprogramowanie do zdalnego pulpitu to w zasadzie aplikacje do udostępniania ekranu, nie ma potrzeby korzystania z innych narzędzi do udostępniania ekranu podczas spotkań. Zoho Assist udostępnia ten moduł bezpłatnie w ramach pakietu oprogramowania do obsługi komputerów. Dodatkowo, posiada innowacyjny tryb zmiany prezentera, który umożliwia uczestnikowi udostępnienie swojego ekranu za pomocą jednego kliknięcia.

Do innych ważnych funkcji udostępniania ekranu należą:

  • Wykorzystywanie funkcji udostępniania ekranu jako wirtualnej tablicy, dzięki technologii adnotacji na ekranie.
  • Generowanie raportów ze spotkań zespołu.

#4. Bezpieczeństwo

Zoho Assist chroni cały przesył danych za pomocą 256-bitowego szyfrowania AES. Wykorzystuje również protokół SSL (Secure Sockets Layer) do połączeń między serwerem a klientem. Ponieważ wszystkie dane, zarówno w spoczynku, jak i podczas przesyłania, są chronione za pomocą szyfrowania kryptograficznego, osoby niepowołane nie mogą ich przechwycić i ukraść danych osobowych.

Do innych funkcji bezpieczeństwa, które chronią zarówno klienta, jak i firmę, należą:

  • Uwierzytelnianie dwuskładnikowe, które zapobiega nieautoryzowanemu dostępowi do urządzeń.
  • Audytowanie urządzeń firmowych za pomocą przeglądarki dziennika działań.
  • Wbudowana zapora oraz program antywirusowy urządzenia natychmiast rozpoznają aplikację.

Korzyści z Zoho Assist

#1. Dla klientów

  • Łatwy dostęp do pomocy technicznej od dostawców usług internetowych, producentów komputerów i programistów.
  • Obsługa aplikacji nie wymaga żadnej wcześniejszej wiedzy technicznej, klient nie musi nic robić. Sesją zajmuje się agent wsparcia technicznego.
  • Dostęp do bezpłatnego narzędzia do zdalnego zarządzania urządzeniami do użytku domowego i osobistego.

#2. Dla pracowników

  • Możliwość bezpiecznej pracy na firmowych stacjach roboczych, z pewnością, że zespół wsparcia IT może łatwo pomóc za pośrednictwem Zoho Assist.
  • Brak konieczności marnowania czasu pracy, ponieważ dział IT może zdalnie serwisować urządzenie po zakończeniu zmiany.

#3. Dla firm

  • Startupy i małe firmy mogą zarządzać urządzeniami firmowymi i je serwisować za pomocą jednej prostej aplikacji, oszczędzając na kosztach dodatkowych narzędzi IT.
  • Możliwość wsparcia klientów w regionach wiejskich i miejskich, wszędzie tam, gdzie dostępny jest internet. Brak konieczności pokrywania wysokich kosztów transportu i diet techników pracujących w terenie.
  • Ekonomiczne i opłacalne narzędzie do obsługi milionów klientów na całym świecie. Narzędzie można z łatwością uruchomić na słabszych komputerach, co pozwala zaoszczędzić więcej na kosztach stacji roboczej.

#4. Dla przedsiębiorstw

  • Możliwość dostosowania aplikacji, poprzez dodanie logo firmy i kolorystyki, co nadaje jej bardziej natywny charakter.
  • Konfiguracja dostępu do urządzeń firmowych dla pracowników w czasie rzeczywistym pozwala na szybkie reagowanie w sytuacjach wymagających natychmiastowych zmian dostępu użytkowników.
  • Zastosowanie logowania jednokrotnego opartego na SAML 2.0, co jest niezbędne w większości przedsiębiorstw w celu spełnienia korporacyjnych zasad bezpieczeństwa.

Alternatywy dla Zoho Assist

#1. GoToMyPC

GoToMyPC to kolejne oprogramowanie do zdalnego pulpitu, które warto wziąć pod uwagę. Jest to przede wszystkim narzędzie do udostępniania ekranu w celu obsługi nadzorowanej lub nienadzorowanej komputerów i smartfonów. Ponadto, narzędzie wykorzystuje API Bitdefender, aby zaoferować usługę antywirusową GoToMyPC dla komputerów PC, na których zainstalowano oprogramowanie do zdalnej pomocy technicznej.

W odróżnieniu od Zoho Assist, nie umożliwia korzystania z aplikacji w chmurze do sesji wsparcia. Zamiast tego, zarówno klient, jak i technik, muszą zainstalować osobne narzędzia, aby móc korzystać ze zdalnej pomocy.

#2. TeamViewer

TeamViewer przez długi czas był niekwestionowanym liderem oprogramowania do zdalnego pulpitu, dopóki rynek nie zaczął dynamicznie rosnąć, a konkurenci nie wdrożyli zaawansowanych technologii. Mimo, że udział rynkowy TeamViewer zmalał, wielu klientów, zespoły IT oraz agencje obsługi klienta nadal preferują to rozwiązanie ze względu na rozpoznawalność marki.

Oferuje możliwość połączenia zdalnego pulpitu, zarówno w obecności, jak i nieobecności klienta. Możesz również obsługiwać dowolne urządzenie z dowolnego komputera lub smartfona. Jednak, zarówno Ty, jak i Twój klient musicie zainstalować osobne oprogramowanie. Jeśli preferujesz aplikacje działające w chmurze, TeamViewer może nie być odpowiednim rozwiązaniem.

Podsumowanie 💻

Przegląd narzędzia do zdalnej pomocy technicznej Zoho Assist powinien jasno pokazać, że jest to narzędzie warte uwagi, jeśli na pierwszym miejscu stawiasz bezpieczeństwo danych klientów, prywatność, wygodę i zaawansowane technologie.

Co więcej, Zoho Assist oferuje niedrogie pakiety zdalnej pomocy technicznej dla małych zespołów oraz możliwość skalowania, jeśli Twoja firma planuje stać się dużym graczem w branży IT. Dlatego warto przetestować to narzędzie, zanim podejmiesz ostateczną decyzję o zakupie najlepszego rozwiązania do zdalnej pomocy technicznej dla swojej firmy.


newsblog.pl