Znajomość podstaw architektury informacji w projektowaniu [+4 Tools]

Architektura informacji (IA) to doskonały sposób organizacji treści w produktach cyfrowych.

Niezależnie od tego, czy budujesz stronę internetową, aplikację mobilną, czy sklep e-commerce, inteligencja jest ważnym czynnikiem podczas organizowania i przedstawiania treści.

Powodem jest to, że jeśli użytkownik może łatwo znaleźć to, czego szuka bez trudności, masz większą szansę na zdobycie go i przekształcenie go w klientów.

Ale jeśli nie zorganizujesz i nie wyświetlisz treści poprawnie, może to wprowadzić użytkowników w błąd i ostatecznie opuścić Twoją witrynę dla innej. Dlatego IA ma kluczowe znaczenie dla Twojej witryny.

W tym artykule omówię IA, jak to zrobić, oraz niektóre z najlepszych narzędzi IA.

Zaczynajmy!

Czym jest architektura informacji?

Architektura informacji to praktyka organizowania, strukturyzacji, etykietowania i prezentowania treści lub informacji w sposób zrównoważony i skuteczny.

Tutaj treścią może być wszystko, na przykład witryna internetowa, części witryny, post na blogu, oprogramowanie, aplikacja mobilna, społeczność internetowa, książka, sklep internetowy i tak dalej. Poprawia wyszukiwalność i użyteczność dla użytkowników, którzy odwiedzają witrynę i rozumieją dostępne treści.

W epoce informacyjnej IA jest używana przez projektantów UX, architektów informacji, menedżerów treści i projektantów interakcji do przedstawiania ich treści w znaczący sposób. Architektura informacji jest realizowana w oparciu o:

  • Użytkownik i czego szuka oraz jak będą korzystać z treści
  • Treści lub informacje, z którymi użytkownik będzie się kontaktować
  • Kontekst lub środowisko, w którym użytkownik będzie wchodzić w interakcję z treścią

Architektura informacji a UX

Projekt User Experience (UX) to sposób, w jaki użytkownik czuje się podczas korzystania z usługi, produktu lub systemu. Dotyczy postrzegania przez użytkownika wydajności produktu, łatwości użytkowania i użyteczności. UX wynosi architekturę informacji IA jako fundament na wyższy poziom.

Z drugiej strony, IA polega na organizowaniu i prezentowaniu treści witryny, aby pomóc użytkownikom szybko znaleźć treści, których szukają.

Podczas gdy IA dotyczy struktury, UX dotyczy emocji.

Dlaczego projektanci używają IA?

Architektura informacji ma kluczowe znaczenie dla doświadczenia użytkownika online. A doświadczenie użytkownika jest jednym z istotnych czynników decydujących o sukcesie Twojej witryny, aplikacji lub bloga.

Jeśli Twoi użytkownicy będą zadowoleni, z przyjemnością będą wracać i robić u Ciebie zakupy lub częściej czytać Twojego bloga. Ale jeśli nie znajdą szybko informacji lub będą mieli zbyt wiele rozpraszaczy uwagi, nie będą zadowoleni z Twojej witryny.

W związku z tym projektanci spędzają czas na odpowiednim rozmieszczeniu i przedstawieniu informacji w witrynie, aby ułatwić użytkownikom znalezienie potrzebnych informacji. I tym właśnie jest architektura informacji w swoim prawdziwym ja.

Architekci informacji starają się uprościć złożone treści, dodając do treści dostępnych w serwisie systemy nawigacji i odpowiednią strukturę. W ten sposób użytkownicy mogą łatwo korzystać z informacji i szybko i bezproblemowo dotrzeć do celu.

Główne zasady projektowania IA

Opracowanie architektury informacji dla serwisu wymaga czasu i cierpliwości, nie mówiąc już o dobrej strategii. Będziesz musiał wziąć pod uwagę kilka rzeczy, takich jak zachowanie użytkowników, zabezpieczenie na przyszłość itp., Oprócz logicznego organizowania danych.

W tym celu muszą również zrozumieć funkcjonalność witryny i inwentaryzację treści. Kiedy będziesz gotowy, musisz wziąć pod uwagę następujące zasady określone przez Dana Browna, architekta informacji:

  • Zasada wyborów: Tutaj obowiązuje strategia – mniej znaczy więcej. Musisz zachować minimalną liczbę opcji, aby uniknąć zamieszania i zwiększyć precyzję.
  • Zasada obiektów: Traktuj swoje informacje jak żywy obiekt o określonych atrybutach, zachowaniach i cyklach życia.
  • Zasada ujawniania: Zachowaj podgląd treści, aby użytkownicy mogli na nią spojrzeć i zrozumieć rodzaj zawartych informacji, zagłębiając się w treść.
  • Zasada drzwi wejściowych: załóżmy, że co najmniej połowa użytkowników korzysta z punktu wejścia innego niż strona główna Twojej witryny.
  • Zasada przykładów: dołączaj przykłady, opisując treść w różnych kategoriach.
  • Zasada wzrostu: załóżmy, że zawartość witryny będzie rosła i sprawi, że będzie skalowalna, aby dostosować się do wzrostu.
  • Zasada nawigacji: utrzymuj prostą nawigację w witrynie i unikaj mieszania różnych rzeczy, aby nie zwiększać złożoności.
  • Zasada wielu klasyfikacji: zapewnij swoim użytkownikom wiele schematów klasyfikacji podczas przeglądania treści.

Tak więc architektura informacji obejmuje wiele rzeczy. Biorąc pod uwagę rozmiar i typ witryny, musisz zrobić to dobrze i odpowiednio nią zarządzać, aby przyciągnąć więcej oczu i zwiększyć sukces swojej firmy.

Wspólne metodologie wokół IA

Architekci informacji wykonują wiele czynności, w tym tworzenie nawigacji, modelowanie danych, badania, etykietowanie, tworzenie szkieletów i tak dalej. Oto niektóre z metodologii związanych z architekturą informacji:

Badania użytkowników

Aby opracować dobry projekt, architekci informacji są potrzebni do przeprowadzenia dokładnych badań i analiz użytkowników. Pomaga im zrozumieć grupę docelową projektu. Odbywa się to za pomocą ankiet z użytkownikami, wywiadów z interesariuszami, ćwiczeń sortowania kart, testów użyteczności i tak dalej.

Techniki takie jak sortowanie kart pomagają architektom informacji dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownik będzie kategoryzował różne rzeczy i ich interakcje z aplikacją. Dzięki temu dowiadują się również, w jaki sposób użytkownicy będą wykorzystywać dane wyświetlane w aplikacji i co z nimi zrobią.

Po przeprowadzeniu badania, IA dokładnie przeanalizują dane prezentowane w postaci arkuszy kalkulacyjnych, rekomendacji, person użytkowników itp. Pokażą, kim jest użytkownik, jakie ma cele i jak korzysta z Twojej aplikacji.

Tworzenie nawigacji

Hierarchia i nawigacja to jedne z najważniejszych aspektów architektury informacji, więc robienie tego poprawnie i zgodnie ze strategią ma kluczowe znaczenie.

Aby stworzyć dobrą hierarchię, IA musi wziąć pod uwagę oczekiwania użytkowników co do tego, jakie treści chcą zobaczyć w Twojej aplikacji i w jaki sposób, aby mogli z nią łatwo wchodzić w interakcje i spełniać swój cel, jakim jest przejście do Twojej witryny.

Na przykład organizacja sprzedająca produkty na swojej stronie internetowej musi ostrożnie umieszczać opisy produktów wraz z niektórymi często zadawanymi pytaniami, aby pomóc użytkownikom odpowiedzieć na niektóre z typowych pytań, na które chcieliby zobaczyć odpowiedzi. Tak więc IA musi zapewnić umieszczenie obu pod każdą stroną produktu.

Etykietowanie

IW są ​​odpowiedzialne za podjęcie decyzji, gdzie iw jaki sposób umieścić informacje we wniosku. Po wykonaniu tej czynności muszą nazwać każdą sekcję. Proces ten może obejmować zarówno audytorów, jak i strategów treści.

Etykietowanie polega na odpowiednim rozmieszczeniu wszystkich linków i treści w witrynie przy jednoczesnym zapewnieniu, że hierarchia i nawigacja są dobrze zatytułowane. Jest to znaczący krok, który pomaga użytkownikom szybciej i łatwiej znaleźć informacje w aplikacji.

Modelowanie szkieletowe

Modele szkieletowe to dobry sposób na przedstawienie wszystkich połączeń między różnymi ekranami i określenie, jak strona internetowa będzie działać w praktyce. Wymaga to od IA wykorzystania danych zebranych w fazie badawczej i użycia makiet do pokazania hierarchii danych.

Modele szkieletowe to także kluczowe informacje udostępniane klientom. Ponadto projektanci i programiści używają makiet jako punktu odniesienia podczas budowania prototypów, makiet i produktów końcowych jako aplikacji internetowych lub mobilnych.

Modelowanie treści

Modelowanie treści można udostępniać strategom treści w organizacji. Ten proces łączy programistów i IA w celu określenia typów treści wraz z ich strukturą reprezentującą potrzeby użytkowników, praktyki redakcyjne oraz wymagania i logikę biznesową.

Aby przeprojektować witrynę internetową, możesz chcieć zmapować nowe modele danych, aby zapewnić bezproblemową migrację treści. Możesz to zrobić za pomocą arkuszy kalkulacyjnych do mapowania wymagań dotyczących relacji i typów plików. Alternatywnie można go zaimplementować bezpośrednio w systemie zarządzania treścią (CMS).

Metadane i taksonomie

Taksonomia oznacza zestaw różnych rzeczy, które można pogrupować. W świecie architektury informacji taksonomie to rekordy pokazujące, w jaki sposób pogrupowane są podobne typy danych.

Tak więc IA wybierze odpowiednią taksonomię dla witryny lub aplikacji w oparciu o model mentalny grupy docelowej. Mogą również oznaczać swoje treści metadanymi i pomagać użytkownikom w znajdowaniu poszukiwanych treści na podstawie rozważanej taksonomii.

Na przykład firma zajmująca się handlem elektronicznym może rozważyć jedną lub więcej taksonomii, każdą dla swojej kategorii produktów, takiej jak odzież, wystrój domu itp.

Systemy wyszukiwania

Jeśli posiadasz witrynę oferującą klientom dużą liczbę produktów, posiadanie opcji wyszukiwania jest bardzo przydatnym sposobem pomagania klientom w znajdowaniu odpowiednich produktów.

Architekci informacji są potrzebni, aby dodać do witryny potężną wyszukiwarkę z przydatnymi filtrami i opcjami sortowania. Decydują również o tym, jak będą wyglądać treści na stronie po każdym wyszukiwaniu.

Jak zacząć od IA w każdym projekcie?

IA jest ważnym krokiem podczas tworzenia dowolnego produktu cyfrowego, takiego jak aplikacja mobilna lub strona internetowa, ponieważ wymaga logicznej struktury. Jeśli masz doświadczenie w tej dziedzinie, możesz samodzielnie stworzyć architekturę informacji lub zatrudnić profesjonalistę, który zrobi to za Ciebie.

Architektura informacji wymaga współpracy różnych działów, w tym projektantów, inżynierów, programistów i twórców treści. Chociaż kroki mogą się różnić w przypadku różnych organizacji przeprowadzających OW, podstawy są mniej więcej takie same.

Oto kilka kroków, które należy wykonać, tworząc IA dla swojej witryny.

Utrzymuj spis treści

Rozpocznij inwentaryzację treści, gromadząc całą zawartość lub informacje w jednym miejscu. Pomoże Ci stworzyć katalog dla wszystkich treści cyfrowych, w tym treści i pomysłów w toku.

W ten sposób dowiesz się, jak działa Twoja istniejąca witryna, jej ważne strony i sekcje, główne podtematy i tematy, jakość treści oraz sposób, w jaki dane są obecnie zorganizowane.

Utrzymywanie spisu treści pomoże Ci również określić rzeczy do odrzucenia, zachowania i dodania innych rzeczy, których możesz potrzebować. Możesz umieścić wszystkie dane w arkuszach kalkulacyjnych, aby ułatwić zarządzanie.

Te dane będą oparte na projekcie, nad którym pracujesz. Na przykład, jeśli pracujesz nad witryną, w tym bieżące adresy URL, tytuł strony, data ostatniej aktualizacji, media, autor, typ strony, słowa kluczowe itp.

Co więcej, zaktualizuj swoje przestarzałe treści, usuwając nieistotne fragmenty, które nie dodają wartości odwiedzającym lub klientom. Pomoże Ci to zrozumieć brakujące dane, zarządzać uszkodzonymi linkami i zająć się innymi drobiazgami. Ten sposób przeprowadzenia audytu witryny zapewni jasne zrozumienie sposobu organizacji witryny.

Przeprowadź badanie użytkowników

Po przeprowadzeniu audytu witryny i zrozumieniu, co należy zrobić w celu jej zaprojektowania, następnym krokiem jest badanie użytkowników. Polega na stworzeniu persony kupującego oraz wywiadów z użytkownikami. Dzięki tym technikom będziesz w stanie zmapować potrzeby swoich użytkowników, niezależnie od tego, czy są to Twoi starsi klienci, czy nowicjusze.

Aby to zrobić, możesz wykonać następujące czynności:

  • Testowanie drzewa: pomoże Ci zobaczyć reakcje użytkownika na etykiety i nawigację. Odzwierciedla to, jak łatwo odwiedzający mogą znaleźć dane w Twojej witrynie.
  • Sortowanie kart: Pomoże Ci poznać nawyki i zachowania użytkowników, aby ułatwić kategoryzację.

Jedną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest robienie notatek po przeprowadzeniu każdego badania. Możesz zauważyć, która strategia działa, a którą należy zmienić, aby uzyskać lepsze wyniki.

Utwórz kategorie

Kategorie można tworzyć na wiele sposobów, na przykład na podstawie osobistych nawyków. Ale tworząc kategorie, musisz upewnić się, że dodaje to wartość dla użytkowników.

Na przykład, jeśli masz witrynę uporządkowaną według wewnętrznego słownictwa i akronimów, nowi użytkownicy mogą mieć trudności ze zrozumieniem. Aby więc utworzyć kategorie odpowiednie dla odbiorców, możesz zacząć od pełnej listy treści. Następnie zaimplementuj badania użytkowników, aby pogrupować i nadać priorytet treściom.

Możesz zacząć od utworzenia kategorii, które mają zastosowanie do większych grup treści o podobnej tematyce. Na przykład, jeśli masz różne produkty, takie jak t-shirty, sukienki, koszule, stroje wizytowe itp., Możesz je zgrupować jako „odzież”. Teraz możesz podzielić odzież na różne sekcje, takie jak odzież męska, odzież damska itp.

Aby uzyskać najlepszą kategoryzację, możesz przeprowadzać częste testy użytkowników i wykorzystywać badania dla każdej sekcji. Możesz także przeprowadzać badania konkurencji, aby napędzać wysiłki związane z kategoryzacją.

Oznacz swoje kategorie

Po utworzeniu wszystkich kategorii i podkategorii musisz oznaczyć każdą z nich. A jeśli chcesz utworzyć etykiety, upewnij się, że zostało to zrobione dobrze, ponieważ sposób oznaczania każdej kategorii ma wpływ na użytkowników podczas korzystania z witryny.

Niektóre z najważniejszych cech dobrej etykiety to:

  • Musi przyciągać uwagę użytkowników znanymi, łatwymi do zrozumienia terminami, takimi jak „O nas”, „Strona główna” itp. Pomoże użytkownikom zrozumieć, którą stronę chcą otworzyć i szukać informacji.
  • Etykieta musi pokazywać, czego użytkownik może się po niej spodziewać po kliknięciu etykiety.
  • Dodaj kontekst za pomocą obrazów i spraw, aby etykieta była łatwiejsza do zrozumienia dla użytkowników.
  • Etykieta musi być łatwa do zeskanowania, aby użytkownicy mogli szybko zlokalizować obszary, w których szukają odpowiedzi. W tym celu unikaj skomplikowanych lub rzadkich słów, które czytelnikom może być trudniej zrozumieć.

Gdy wszystko zostanie zrobione, możesz przeprowadzić testy użyteczności, aby upewnić się, że działa dobrze dla nich.

Dodaj metadane i taksonomie

Po ustawieniu etykiet uporządkuj każdą kategorię i ustal priorytety treści dla każdej grupy. Dzięki metadanym można łatwo znaleźć różne taksonomie. W ten sposób odwiedzający mogą szybciej znaleźć odpowiednie produkty lub treści.

Aby proces był efektywny, musisz działać powoli, być konsekwentny i korzystać z kilku przydatnych narzędzi.

Dołącz funkcję wyszukiwania

Dodanie funkcji „wyszukiwania” zwiększa możliwości wyszukiwania produktów lub treści w Twojej witrynie. Tak więc, kiedy tworzysz funkcję wyszukiwania dla swojej witryny, upewnij się, że masz wiele stron lub produktów w swojej witrynie, jej nawigacja jest dobra i weź pod uwagę nawyki użytkowników.

W tym momencie możesz również chcieć opracować dobrą nawigację dla swojej witryny, aby użytkownicy mogli łatwo zobaczyć wszystkie opcje i korzystać z nich, aby dostać się tam, gdzie chcą. Musisz także uzupełnić architekturę swojej witryny o odpowiednie tworzenie szkieletów, prototypowanie i modelowanie danych.

Testowanie użytkowników

Po wykonaniu powyższych kroków Twoja architektura informacji musi być gotowa. Aby upewnić się, że jest dobry, przeprowadź testy użytkowników. Alternatywnie możesz wykorzystać dane analityczne i uzyskać informacje od użytkowników, aby kształtować wysiłki związane z architekturą informacji.

Narzędzia architektury informacji

# 1. Optymalny warsztat

Aby pomóc użytkownikom znaleźć właściwe informacje, możesz skorzystać z Optimal Workshop i stworzyć oszałamiającą architekturę. Możesz z łatwością korzystać z ich narzędzi do testowania drzewa i sortowania kart, aby testować nowe IA lub porównywać istniejące projekty.

Ponadto możesz korzystać z wizualizacji danych i zyskać pewność, że Twój projekt pasuje do modeli mentalnych użytkowników. Optimal Workshop pomoże również przyspieszyć rozwój projektu, włączając interesariuszy na każdym etapie.

#2. Treejack od Optimal Workshop

Treejack to kolejna oferta Optimal Workshop, która pomoże Ci stworzyć rozsądną architekturę informacji dla Twojej witryny. Umożliwi Ci to uzyskanie w ciągu kilku sekund potężnych informacji o Twojej witrynie, dzięki czemu będziesz mógł podejmować lepsze decyzje biznesowe.

Treejack pomoże uniknąć zgadywania i pozwoli zrozumieć trudności użytkowników oraz sposoby tworzenia lepszych strategii.

#3. FlowMap

Zaprojektuj wyjątkową architekturę informacji dla swojej witryny, budując cyfrowe produkty, aplikacje i witryny za pomocą FlowMapp.

Zaufało mu ponad 200 000 użytkowników na całym świecie dzięki intuicyjnym narzędziom, które pomogą Ci zbierać, współpracować i organizować strategię projektowania, programowania, UX i treści. FlowMapp łączy się również z Zoho, Slack, Intercom itp., aby ułatwić Ci pracę.

#4. Cegła suszona na słońcu

Skorzystaj z programu Adobe XD, który poprowadzi Cię podczas tworzenia realistycznych prototypów opowiadających Twoje historie i pomagających w łatwy i szybki sposób urzeczywistniać ciekawsze pomysły. Niezależnie od tego, czy chcesz zaprojektować aplikację internetową, witrynę internetową czy grę, masz wsparcie.

Program Adobe XD został stworzony właśnie dla Ciebie i zawiera zaawansowane narzędzia wraz z samouczkami i poradami ekspertów. Od tworzenia szkieletów po programowanie — Adobe XD to kompleksowa aplikacja spełniająca wszystkie Twoje potrzeby projektowe.

Wniosek

Architektura informacji jest ważnym krokiem podczas zarządzania zawartością witryny, dzięki czemu użytkownicy mogą szybciej znajdować odpowiednie informacje. Powyżej wyjaśniono niektóre zasady i metodologie, które można rozważyć i wykorzystać jedne z najlepszych narzędzi IA do tworzenia oszałamiających projektów.

Możesz także zapoznać się z najlepszymi narzędziami modelowania szkieletowego, aby ulepszyć projekt produktu.