Silnik Unreal Engine 5 to rewolucja w dziedzinie tworzenia gier i wizualizacji filmowych, otwierająca zupełnie nowe perspektywy.
Dzięki Unreal Engine 5, produkcje gamingowe charakteryzują się niespotykanym dotąd realizmem krajobrazów, wiernym odwzorowaniem ludzkich twarzy, naturalnym oświetleniem i szeregiem innych udoskonaleń.
Mówiąc wprost, ten silnik nie tylko ułatwia pracę deweloperom, ale także znacząco podnosi jakość wrażeń wizualnych dla graczy.
Jeśli jesteście ciekawi, jak to wygląda w praktyce, zachęcamy do obejrzenia filmu demonstracyjnego Unreal Engine 5, który został udostępniony po premierze silnika:
Podsumowując, poniżej przedstawiamy najważniejsze powody, dla których Unreal Engine 5 to przełomowe osiągnięcie:
Dlaczego Unreal Engine 5 robi tak ogromne wrażenie?
Unreal Engine 5 (UE5) wprowadza szereg nowości, które z pewnością wpłyną na kierunek rozwoju całej branży gier i filmów. Do najważniejszych funkcji należą:
- Lumen: Ta innowacyjna technologia globalnego oświetlenia w czasie rzeczywistym, działa znacznie szybciej niż tradycyjne metody śledzenia promieni (stosowane głównie w filmach) i jest bardziej zaawansowana niż jakiekolwiek inne techniki oświetleniowe wykorzystywane w grach. Efektem jest niezwykle realistyczne odwzorowanie refleksów, a jednocześnie minimalizacja nakładów pracy potrzebnych do osiągnięcia wysokiej jakości efektu.
- Nanite: Dzięki Nanite twórcy gier mogą teraz bez obaw o problemy z wydajnością implementować zasoby wysokiej jakości, dotychczas spotykane jedynie w produkcjach filmowych. Nanite umożliwia wykorzystanie tej samej koncepcji poziomów szczegółowości (LOD) bez kompromisów w zakresie pierwotnej jakości zasobów.
- Megascans: W skład Unreal Engine 5 wchodzi ogromna biblioteka obiektów 3D, powierzchni, elementów modułowych, roślinności i innych elementów, takich jak drzewa. Obiekty te są skanowane ręcznie z różnych zakątków świata, aby zapewnić fotorealistyczne elementy za darmo.
- MetaHumans: Animacja postaci, mimika i efekty wizualne zostały udoskonalone, a dzięki MetaHumans w UE5 uzyskujemy dostęp do wielu opcji personalizacji/tworzenia postaci i łatwego wprowadzania ich do gry. Dzięki temu postacie prezentują się wyjątkowo autentycznie.
- Prosta migracja z UE4 do UE5: Unreal Engine 5 jest kompatybilny z Unreal Engine 4, co oznacza, że każda gra stworzona na UE4 może zostać przeniesiona na nowy silnik, zyskując tym samym lepszą grafikę. To z pewnością zachęci deweloperów do tworzenia lepszych remasterów kultowych tytułów.
Teraz, gdy już macie ogólne pojęcie o możliwościach Unreal Engine 5, naturalne jest, że z niecierpliwością czekacie na nadchodzące gry wykorzystujące ten silnik. Jakie produkcje powinny znaleźć się na Waszej liście życzeń?
Oto kilka najbardziej obiecujących gier, w których potwierdzono wykorzystanie Unreal Engine 5:
Tomb Raider
Tomb Raider to seria kultowych gier przygodowych, dostępna na wielu platformach.
Od rebootu oryginalnej gry Tomb Raider, aż po najnowszą odsłonę Shadow of the Tomb Raider, wszystkie tytuły zostały stworzone przy użyciu autorskiego silnika Foundation. Nawet bez Unreal Engine gry prezentowały imponującą jakość grafiki.
Jednak w kolejnej części serii, studio Crystal Dynamics zapowiedziało, że skorzysta z silnika Unreal Engine 5.
Biorąc pod uwagę, że już wcześniej wyznaczyli wysokie standardy wizualne w grach, z niecierpliwością czekamy na to, jak wykorzystają Unreal Engine 5 w kolejnej odsłonie przygód Lary Croft. Niestety, data premiery i jakiekolwiek szczegóły nie zostały jeszcze ujawnione.
Matrix Awakens
Matrix Awakens to fantastyczna demonstracja możliwości silnika Unreal Engine 5. Celem gry jest dostarczenie jak najbardziej immersyjnych wrażeń.
Udostępnione fragmenty rozgrywki budzą wielkie nadzieje i z pewnością podniosą poprzeczkę dla gier nowej generacji, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem.
Fabuły tej gry nie trzeba nikomu przedstawiać; zanurzymy się w świecie Matrix, w którym spotkamy także Neo (Keanu Reevesa), stworzonego przy użyciu technologii MetaHumans. Data premiery gry nie została jeszcze ogłoszona, ale wiadomo, że ukaże się na PlayStation 5 i Xbox Series X.
Redfall
Redfall to ciekawa produkcja Bethesdy, która powstaje po przejęciu studia przez Microsoft. Mimo potwierdzenia, że gra korzysta z Unreal Engine 5, data premiery została przesunięta na 2023 rok.
Fabuła to nic zaskakującego – „przetrwanie w świecie opanowanym przez zombie” i walka z nimi w drużynie ocalałych.
Jednak nie spotkamy tu zwykłych zombie. Czeka nas więc interesująca i wymagająca walka, która powinna być czymś więcej niż zwykłym przetrwaniem apokalipsy.
Jest to strzelanka FPS z otwartym światem, nastawiona na kooperację, dlatego najlepiej grać w nią ze znajomymi, aby uzyskać najlepsze wrażenia. Gra będzie dostępna na konsolach Xbox Series X/S oraz komputerach PC, a także w ramach subskrypcji Xbox Game Pass już w dniu premiery.
S.T.A.L.K.E.R. 2
Strzelanka pierwszoosobowa, osadzona w postapokaliptycznym świecie z elementami horroru. Jest to kontynuacja kultowej gry STALKER.
Tym razem nie jesteśmy ofiarą, lecz łowcą. Brzmi intrygująco? Z niecierpliwością czekamy na premierę.
Możemy spodziewać się rozbudowanej gry FPS z otwartym światem, w której nasze decyzje będą miały wpływ na świat. Z pewnością będzie to fascynujące doświadczenie.
Zgodnie z zaprezentowanym zwiastunem rozgrywki, gra prezentuje się imponująco i wykorzystuje silnik Unreal Engine 5. Data premiery została ustalona na 8 grudnia 2022 roku.
Wiedźmin
Potwierdzono, że jedna z najbardziej wyczekiwanych produkcji, Wiedźmin 4, wykorzysta silnik Unreal Engine 5, aby zagwarantować niezapomniane wrażenia w nowej sadze.
Możemy ponownie spotkać Geralta (głównego bohatera), ponieważ poprzednia gra nie zakończyła jego historii. Fabuła nie została jednak jeszcze potwierdzona. Możemy więc spodziewać się niespodzianek.
Biorąc pod uwagę rozczarowującą premierę Cyberpunk 2077, CD PROJEKT RED prawdopodobnie dwa razy się zastanowi, zanim ogłosi datę premiery Wiedźmina 4.
Kingdom Hearts 4
Kultowa gra Square Enix, Kingdom Hearts, doczeka się kontynuacji, która zachowa podobne scenerie i znane postacie.
Grafika powinna ulec znaczącej poprawie dzięki wykorzystaniu silnika Unreal Engine 5, w tym projekt postaci. Na ten moment nie ogłoszono daty premiery. Z ciekawością czekamy na zmiany w warstwie wizualnej.
Quantum Error
Quantum Error to nadchodzący horror, nawiązujący klimatem do izolacji z serii Alien. Trudno powiedzieć, czy okaże się równie dobry, jednak zwiastun prezentuje obiecujące elementy – bronie, potwory i pojazdy.
Gra jest tworzona przez niezależne studio, dlatego będzie to dla nich okazja, by zaprezentować swój potencjał.
Twórcy potwierdzili, że gra ukaże się pod koniec 2022 roku, jednak podczas publikacji nie podano dokładnej daty. Wiadomo, że produkcja została przeniesiona na Unreal Engine 5.
Senua’s Saga: Hellblade 2
Jeden z najbardziej cenionych tytułów niezależnych, Hellblade, powraca z sequelem pod skrzydłami Microsoftu.
Dla przypomnienia, Hellblade to psychologiczna gra logiczno-zręcznościowa, w której bohaterka mierzy się z piekłem Wikingów, próbując ocalić duszę swojego zmarłego ukochanego.
Może nie jest to gra dla każdego. Jeśli jednak szukacie czegoś innego, co zapewni Wam unikalne wrażenia psychologiczne i świetną oprawę graficzną, warto rozpocząć od Senua’s Saga: Hellblade Sacrifice.
Oficjalna data premiery Hellblade II nie została jeszcze ogłoszona, jednak przewiduje się, że gra zostanie wydana pod koniec 2022 roku.
Mass Effect
Kultowa strzelanka sci-fi od BioWare doczekała się wreszcie nowoczesnej kontynuacji. Mimo braku oficjalnej daty premiery, wiadomo, że Mass Effect wykorzysta Unreal Engine 5, co sugerują oferty pracy BioWare, które dotyczą przejścia na ten silnik.
Premiera gry spodziewana jest w 2023 lub 2024 roku.
Echoes of the End
Echoes of the End to nowy tytuł niezależnego studia, pierwszy z trzech planowanych w serii.
Jest to gra przygodowa z elementami akcji, z perspektywą trzeciej osoby, w której główny nacisk położono na opowiadanie historii (narrację). Gra osadzona jest w fantastycznym świecie.
Możemy spodziewać się angażujących interakcji z postaciami, elementami w grze i NPC. Więcej szczegółów znajdziecie w powyższym filmie.
Dragon Quest XII: Płomienie Przeznaczenia
Kolejna odsłona serii Dragon Quest została zapowiedziana zwiastunem. Mimo że gra nie słynęła z imponującej grafiki, twórcy potwierdzili, że wykorzysta silnik Unreal Engine 5.
Czekamy więc z niecierpliwością na ujawnienie materiału z rozgrywki.
Dreamhouse: Gra
Jeśli lubicie symulatory budowania i projektowania, Dreamhouse z pewnością powinien znaleźć się w Waszej bibliotece.
Gra umożliwia tworzenie i projektowanie własnego domu tak jak w rzeczywistości. Data premiery nie została jeszcze ogłoszona, ale udostępnione materiały prezentują się wyjątkowo.
Jeśli zależy Wam na doświadczeniu realistycznej grafiki, oferowanej przez Unreal Engine 5, ta gra może być idealnym wyborem.
Unreal Engine 5 wyznacza kierunek dla gier nowej generacji
Z każdym pokoleniem gier, wrażenia stają się coraz bardziej immersyjne i zbliżone do rzeczywistego świata.
Im bardziej skomplikowane stają się produkcje, tym trudniej jest je zaimplementować studiom deweloperskim. Dlatego też prace nad niektórymi tytułami AAA trwają latami.
Unreal Engine 5 to ogromny krok naprzód w kierunku minimalizowania nakładów pracy, jednocześnie pozwalając twórcom w pełni wykorzystać obecne technologie. Mówiąc inaczej, Unreal Engine 5 ma na celu usprawnienie procesu tworzenia gier.
Nie każda gra zaprezentuje pełny potencjał Unreal Engine 5, ale wspomniane powyżej nadchodzące produkcje z pewnością będą intrygujące i warto je śledzić.
Przed rozpoczęciem przygody z nowymi tytułami, warto rozważyć zakup jednego z najlepszych biurek gamingowych.