Najważniejsze wnioski dotyczące podcastów
- Wideopodcasty umożliwiają budowanie silniejszej relacji ze słuchaczami, ponieważ mogą oni obserwować Twoje zachowanie, język ciała i mimikę, co zwiększa autentyczność i poczucie bliskości.
- Wideopodcasty z napisami są bardziej dostępne niż podcasty audio, pozwalając dotrzeć do szerszej publiczności, włączając w to osoby z wadami słuchu i bariery językowe.
- Wideopodcasty są łatwiejsze do udostępniania na platformach społecznościowych, które są zoptymalizowane pod kątem treści wizualnych. Krótkie fragmenty z napisami z Twojego wideopodcastu mogą zyskać popularność w sieci, co przyczyni się do wzrostu zaangażowania i liczby słuchaczy.
Platformy takie jak Spotify i Apple Podcasts rewolucjonizują świat podcastów. Szacuje się, że tylko na Spotify znajduje się 4,7 miliona podcastów, z których korzystają setki milionów słuchaczy.
Wraz z rosnącą konkurencją warto śledzić trendy, aby nie pozostać w tyle. Wzrost popularności wideopodcastów wydaje się być trwałym trendem. Oto kilka argumentów, które przemawiają za tym formatem.
1. Silniejsza więź między twórcą a słuchaczem
Jednym z głównych problemów podcastów audio jest trudność w nawiązaniu głębokiej relacji z odbiorcami. Z czasem może to prowadzić do spadku liczby słuchaczy, ponieważ większość osób chętniej angażuje się w treści tworzone przez osoby, z którymi czują więź.
Wideopodcasty w znacznym stopniu rozwiązują ten problem. Słuchacze mogą zobaczyć, jak Ty i Twój współgospodarz/gość wchodzicie w interakcję i dyskutujecie na różne tematy. Widzą Twoje gesty, mowę ciała i mimikę.
Jeszcze lepsze efekty można osiągnąć, omawiając tematy, które Cię pasjonują, ponieważ słuchacze widzą Twoje emocje. To sprawia, że odbiorcy czują się uczestnikami rozmowy, co zwiększa Twoją wiarygodność i poczucie wspólnoty.
2. Dostępność wideopodcastów z napisami
Mówiąc wprost, wideopodcasty z napisami są dostępne niemal dla każdego, w przeciwieństwie do podcastów audio, które wiążą się z istotnymi ograniczeniami.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) ponad 1,5 miliarda ludzi (20% populacji świata) cierpi na problemy ze słuchem. Publikowanie podcastów wyłącznie w formacie audio nie jest więc najlepszym rozwiązaniem. Podcasty audio uniemożliwiają poszerzenie grona słuchaczy, zniechęcając znaczną część potencjalnej publiczności.
Wideopodcasty umożliwiają dodawanie napisów, co sprawia, że są dostępne dla osób z częściowym lub całkowitym ubytkiem słuchu. Ponadto podcasty audio mogą zniechęcać potencjalnych słuchaczy z powodu barier językowych. Dzięki możliwości dodania napisów w różnych językach wideopodcasty są dostępne dla odbiorców z różnych zakątków świata.
Warto pamiętać: platformy społecznościowe są znacznie lepiej zoptymalizowane pod kątem treści wizualnych niż dźwiękowych. Na przykład dźwięk na Instagramie jest domyślnie wyciszony. To pokazuje, jak niekorzystne są podcasty zawierające wyłącznie dźwięk, jeśli chodzi o udostępnianie ich w mediach społecznościowych.
Krótkie fragmenty z wideopodcastów idealnie nadają się do publikowania w mediach społecznościowych, zwłaszcza jeśli zawierają napisy. Możesz udostępniać te klipy na wielu platformach, aby zwiększyć zaangażowanie i rozpoznawalność.
Co więcej, niektóre klipy mogą stać się viralowe w mediach społecznościowych, co może znacząco zwiększyć liczbę Twoich słuchaczy. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule o rozwijaniu podcastu na Instagramie.
3. Możliwość wielokrotnego wykorzystania wideopodcastów w celu zwiększenia ich widoczności
Istnieją setki milionów odbiorców podcastów, a wielu z nich poszukuje nowych treści. Wideopodcasty można wykorzystywać na różne sposoby, co sprawia, że są łatwiejsze do znalezienia niż tradycyjne podcasty audio.
Zazwyczaj podcasty audio są ograniczone do platform dystrybucyjnych takich jak Spotify i Apple Podcasts. Choć te platformy mają ogromną bazę użytkowników, możesz zyskać jeszcze większą widoczność, wykorzystując wideopodcasty na wielu innych platformach.
Prawdopodobnie najlepszym sposobem na zwiększenie widoczności wideopodcastu jest tworzenie krótkich klipów i fragmentów. Następnie możesz udostępniać je na różnych platformach, takich jak YouTube i Facebook.
Szczególnie YouTube jest doskonałym miejscem do publikowania krótkich klipów. Serwis ten ma dedykowaną do tego funkcję: YouTube Shorts. Dzięki ponad 2 miliardom aktywnych użytkowników miesięcznie Twój podcast ma większe szanse na odkrycie na tej platformie niż gdziekolwiek indziej.
Możesz stworzyć kanał YouTube dla swojego podcastu i przesyłać na niego fragmenty oraz zwiastuny. Na przykład 30-sekundowy klip z podcastu, poruszający ważny temat, może wywołać znaczące zaangażowanie.
Możesz również wykorzystać swój wideopodcast, tworząc memy z ciekawymi reakcjami Twoimi lub Twoich gości. Wszyscy lubią memy, ponieważ są zabawne i łatwo się z nimi utożsamić. Stworzenie kilku memów na podstawie podcastu może pomóc w zwiększeniu jego widoczności. Tworzenie memów jest proste, wystarczy program lub aplikacja do generowania memów, np. Photoshop lub Canva.
Zwiększ zaangażowanie dzięki wideopodcastom
Dla większości ludzi słuchanie podcastu to coś więcej niż tylko dźwięk. Istnieje zapotrzebowanie na obserwowanie rozmów prowadzonych na żywo lub nagranych. Dlatego warto dołączyć do trendu wideopodcastów.
Z przedstawionych w artykule punktów wynika, że wideopodcasty zwiększają zaangażowanie. Ludzie chcą czuć więź z twórcą, a wideopodcasty z pewnością zapewniają ją w większym stopniu niż tradycyjne podcasty audio.