6 Powodów, Dlaczego Mac-y Nie Są Najlepsze do Gry

Nowoczesne komputery Mac oraz laptopy MacBook, wyposażone w układy Apple Silicon, oferują imponującą moc i wydajność. Z tego powodu wielu użytkowników zadaje sobie pytanie: „Skoro mój komputer Apple dysponuje takimi możliwościami, to dlaczego nie mogę na nim grać w najnowsze produkcje AAA?”

Firma Apple dostrzega ten problem. W odpowiedzi na te potrzeby, podczas konferencji WWDC 2023 zaprezentowano narzędzie Game Porting Toolkit. Ma ono za zadanie ułatwić twórcom gier dostosowanie swoich tytułów do platformy Mac.

Pomimo tych starań, nie obserwujemy masowego napływu graczy do sklepów Apple, pragnących zaopatrzyć się w komputery Mac lub MacBooki do grania w najnowsze gry. Wyjaśnijmy, dlaczego tak się dzieje.

1. Wysokie koszty zakupu komputerów Mac i MacBook

MacBook Air, choć oferuje dużą moc w relatywnie przystępnej cenie, wciąż w swojej podstawowej wersji z układem M1 pierwszej generacji kosztuje 999 dolarów. Co prawda, Mac mini można nabyć już za 599 dolarów, jednak do tej kwoty należy doliczyć koszt monitora, klawiatury i myszy, co generuje dodatkowe wydatki rzędu 150-200 dolarów.

Jeśli priorytetem jest oszczędność, za kwotę poniżej 700 dolarów można kupić jeden z najlepszych budżetowych laptopów do gier. Alternatywnie, można złożyć dobrze zoptymalizowany komputer stacjonarny, który oferuje korzystny stosunek ceny do wydajności.

Dla osób z ograniczonym budżetem istnieje również rozbudowany rynek używanych podzespołów komputerowych. Stanowi on rozwiązanie pomagające przetrwać do momentu uzbierania środków pozwalających na zakup bardziej zaawansowanego sprzętu. Kanał Linus Tech Tips (YouTube) znany jest z budowania komputerów do gier nawet za 500 dolarów.

Podsumowując, gracze szukający przystępnego cenowo sprzętu do gier częściej wybiorą komputery oparte na procesorach Intel lub AMD, niż zdecydują się na zakup komputera Mac.

2. Brak możliwości rozbudowy komputerów z układami Apple Silicon

Układy Apple Silicon wzbudziły zainteresowanie graczy tematem gier na Macach, ale jednocześnie są jednym z głównych czynników ograniczających potencjał komputerów Mac i MacBook w tej dziedzinie. Wynika to z faktu, że układy Apple Silicon to układy SoC (System on a Chip).

SoC łączy w pojedynczym, niewielkim pakiecie najważniejsze komponenty – procesor, układ graficzny, pamięć RAM, a nawet dysk SSD. Taka bliskość fizyczna przekłada się na wyższą efektywność i gęstość energetyczną w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań.

Zdjęcie: Girts Ragelis/Shutterstock

Niestety oznacza to również brak możliwości rozbudowy komputerów z układem Apple Silicon. Sprzęt gamingowy charakteryzuje się zazwyczaj możliwością rozbudowy. Dzięki temu, nawet zaczynając od budżetowego komputera za 500 dolarów, z czasem można go rozwinąć do poziomu zaawansowanej maszyny o wartości 5000 dolarów.

Nawet laptopy gamingowe, które nie pozwalają na wymianę procesora i karty graficznej, często oferują możliwość rozszerzenia pamięci RAM i pojemności dysku SSD. Posiadając MacBooka Pro z dyskiem 512 GB i 16 GB pamięci Unified Memory, jesteśmy ograniczeni tymi parametrami, chyba że zdecydujemy się na zakup nowego laptopa.

3. Budżetowe modele MacBook Air bez aktywnego chłodzenia

MacBook Air z układem M1 to najtańszy laptop w ofercie Apple, co czyni go potencjalną opcją dla graczy z ograniczonym budżetem. Niestety, ten model nie oferuje aktywnego systemu chłodzenia – opiera się na pasywnym oddawaniu ciepła przez aluminiową obudowę.

Zdjęcie: Apple/YouTube

Choć rozwiązanie to sprawdza się w przypadku zadań biurowych o niewielkich wymaganiach, w grach jest niewystarczające. Podczas testowej rozgrywki w The Sims 4 na MacBooku Air z układem M1, już po 30 minutach komputer wyraźnie się nagrzewał. Powstaje pytanie, jak bardzo wzrośnie temperatura podczas rozgrywki w bardziej wymagające tytuły, takie jak Call of Duty?

Nadmierna temperatura może powodować ograniczenie wydajności procesora i układu graficznego. Skutkuje to obniżeniem osiągów w porównaniu do oczekiwanych. Podczas gry na laptopie gamingowym Acer Predator, można grać godzinami, nie zauważając spadku wydajności.

4. Brak niektórych aplikacji niezbędnych do gier na macOS

Wiele gier do poprawnego działania wymaga dodatkowych aplikacji. Część tytułów wykorzystuje DirectX 12 do renderowania grafiki. Apple jednak nie obsługuje DirectX, oferując w zamian własne API, o nazwie Metal. Aby uruchomić gry, które nie wspierają Metal API, niezbędne jest zastosowanie warstwy kompatybilności, takiej jak CrossOver.

Choć CrossOver obsługuje już DirectX 12, umożliwiając uruchamianie gier za pośrednictwem warstwy kompatybilności, pochłania on więcej zasobów niż w przypadku gier działających natywnie pod systemem operacyjnym.

Nawet jeśli deweloperzy zdecydują się na przeniesienie gry na macOS, niektóre tytuły e-sportowe wymagają do działania oprogramowania firm trzecich, takiego jak programy anty-cheat. Ponieważ większość z tych programów nie jest kompatybilna z macOS, uniemożliwia to uruchomienie gier.

5. Ograniczony wybór gier AAA na macOS

Pomimo że coraz więcej gier AAA trafia na komputery Mac, wciąż liczba dostępnych tytułów jest znacznie mniejsza niż byśmy sobie tego życzyli. Przykładowo, wiele popularnych produkcji, takich jak Call of Duty: Modern Warfare II czy Company of Heroes 3, nie jest dostępnych na platformę Mac.

Nawet popularne starsze tytuły, jak Grand Theft Auto V i Red Dead Redemption 2, nie są oficjalnie kompatybilne z macOS. Aby zagrać w te gry, konieczne jest skorzystanie z warstwy kompatybilności, takiej jak CrossOver lub Wine.

Chociaż technicznie jest możliwość grania w te tytuły za pośrednictwem dodatkowego oprogramowania, wrażenia z gry nie będą najlepsze, ponieważ nie są one zoptymalizowane pod kątem komputerów Mac. Warto jednak sprawdzić, czy dany tytuł uruchomi się na komputerze Mac, jeśli nie posiadamy dedykowanego sprzętu do gier.

6. Porty gier na Maca charakteryzują się niższą jakością

Zdjęcie: Apple

Z uwagi na to, że większość gier nie jest projektowana z myślą o platformie Mac, twórcy muszą przenosić tytuły na macOS, aby udostępnić je użytkownikom Apple. Warto zapoznać się z naszym szczegółowym wyjaśnieniem, czym jest port gry, remake, remaster i reboot. Najprościej ujmując, portowanie gry polega na dostosowaniu gry wydanej na jednej platformie (np. PlayStation 5), tak aby była kompatybilna z inną (np. PC).

Powszechnie wiadomo, że wiele portów gier AAA na PC jest niskiej jakości. Gry przenoszone z konsol na platformę PC często charakteryzują się błędami, artefaktami wizualnymi, a także problemami z wydajnością. Jeśli te problemy pojawiają się przy portach na PC, nad którymi deweloperzy pracują od lat, łatwo przypuszczać, że porty na macOS będą cierpieć z tych samych powodów.

Apple musi podejmować dalsze działania, aby przyciągnąć graczy

Moc i wydajność komputerów Mac z układami Apple Silicon dały wielu użytkownikom dostęp do potężnych urządzeń w relatywnie przystępnej cenie. Niemniej jednak, w porównaniu do podstawowych zestawów gamingowych, komputery Apple wciąż są drogie, a ich potencjał w grach jest ograniczony przez problemy związane z oprogramowaniem i sprzętem.

Dopóki nie nastąpi znacząca zmiana w postrzeganiu komputerów Apple przez graczy, firma musi zrobić znacznie więcej niż tylko oferować lepszy sprzęt. Konieczne jest połączenie popytu ze strony graczy, wsparcia deweloperów, postępu technologicznego i szeregu innych czynników. Dopiero wtedy może dojść do rewolucji w branży gier, podobnej do tej, jaką spowodowało Apple App Store, tworząc smartfon, jaki znamy dziś.


newsblog.pl