Odkryj sprawdzone metody pozyskiwania informacji o klientach, które możesz wdrożyć na swojej stronie internetowej, w aplikacji mobilnej i innych kanałach cyfrowych.
Efektywność reklamy i marketingu internetowego w znacznym stopniu zależy od danych użytkowników pochodzących ze stron www, aplikacji mobilnych, materiałów edukacyjnych, blogów, e-booków, newsletterów i innych źródeł. Obecnie funkcjonują wyspecjalizowane agencje, które gromadzą i zarządzają danymi użytkowników, wykorzystując w tym celu m.in. pliki cookie.
Jednakże, wprowadzone przez firmę Apple w systemie iOS mechanizmy pozwalają użytkownikom na rezygnację ze śledzenia, a planowane przez Google wycofanie obsługi plików cookie w przeglądarce Chrome, które ma nastąpić w 2023 roku, ma zakończyć erę zbierania danych opartego na ciasteczkach.
Zanim to nastąpi, konieczna jest zmiana strategii pozyskiwania danych użytkowników na własną. Jak jednak opracować taki plan? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w niniejszym, zwięzłym i przystępnym poradniku, dotyczącym strategii wykorzystania danych własnych.
Czym są dane własne?
Mianem danych własnych określa się informacje, które użytkownik udostępnia bezpośrednio Twojej firmie. Sytuacja, w której klient podaje swój adres e-mail w celu otrzymywania newslettera lub skorzystania z rabatu, stanowi przykład gromadzenia danych własnych. W takim przypadku wymiana informacji odbywa się bezpośrednio i za zgodą użytkownika.
Korzystanie z dedykowanych linków do pobrania aplikacji, jak i zwykłe odwiedzanie strony internetowej, również kwalifikuje się jako dane własne.
Przedsiębiorstwa wykorzystują te dane do lepszego zrozumienia swoich odbiorców oraz precyzyjnego targetowania działań reklamowych i marketingowych.
Dane własne a dane drugiej i trzeciej strony
Istnieją istotne różnice pomiędzy danymi pierwszej, drugiej i trzeciej strony. Dane własne to informacje pozyskiwane bezpośrednio od odbiorców poprzez ich interakcje na Twojej stronie, w aplikacji, w wiadomościach e-mail itp. Ze względu na wyrażoną zgodę użytkownika, posiadają one wysoką wartość przy minimalnych obawach o prywatność.
Z drugiej strony, dane drugiej strony to te, które są udostępniane przez inną, niekonkurencyjną i godną zaufania firmę. Natomiast dane trzeciej strony stanowią zbiór informacji z wielu zewnętrznych źródeł, udostępniany przedsiębiorstwom. W tym przypadku należy zachować szczególną ostrożność co do uzyskania zgody użytkownika.
Popularne strategie wykorzystania danych własnych
Każda firma powinna opracować własną strategię wykorzystania danych. Powinna ona obejmować plan gromadzenia i wykorzystywania danych zebranych bezpośrednio od odbiorców, za ich wyraźną zgodą i za pośrednictwem własnych kanałów. Oto strategie, które pomogą Ci skutecznie zbierać i wykorzystywać dane własne.
Logowanie Jednokrotne (SSO) przez Google/Facebook
Logowanie jednokrotne (SSO) to rozwiązanie korzystne zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów. Umożliwia ono użytkownikom logowanie się na Twojej stronie za pomocą ich kont Google lub Facebook. Oszczędza to użytkownikom konieczności wypełniania długich formularzy rejestracyjnych.
Zamiast tego, mogą oni szybko zalogować się za pomocą swojego adresu e-mail lub konta na Facebooku. Dodatkowo, zapewnia to dostęp do danych własnych użytkownika bez wywoływania u niego frustracji.
Śledzenie oparte na zdarzeniach
Jeśli chcesz pozyskiwać szczegółowe dane behawioralne swoich klientów, śledzenie oparte na zdarzeniach jest znakomitym sposobem na rozpoczęcie gromadzenia danych własnych. W tym procesie gromadzisz informacje o swoich odbiorcach na podstawie ich kliknięć, dokonanych zakupów, dodawania produktów do koszyka itp.
Aby śledzenie oparte na zdarzeniach było proste i bezproblemowe, możesz skorzystać z pomocy różnych narzędzi analitycznych. Firmy mogą łatwo wdrażać te narzędzia do śledzenia zdarzeń i zbierać dane własne dla swoich systemów.
Ankiety i sondaże
Wiele osób lubi brać udział w ankietach i sondażach dotyczących interesujących ich tematów. Możesz wykorzystać ten fakt do pozyskiwania danych własnych od klientów. Jeśli sprzedajesz kosmetyki, możesz poprosić odbiorców o udział w ankiecie dotyczącej ich problemów skórnych i preferowanych składników w produktach kosmetycznych.
Oprócz pomocy w gromadzeniu danych, takie działania pozwalają Ci lepiej poznać preferencje klientów oraz segmentować ich w zależności od zainteresowań.
Udostępnianie treści
Gdy Twoi użytkownicy udostępniają interesujące treści (blogi, zdjęcia, podcasty, filmy) Twojego autorstwa, Twoja marka i firma zyskują ekspozycję na nowych odbiorców. Twórz angażujące treści dla swoich kanałów social media i zachęcaj użytkowników do udostępniania ich na swoich profilach.
Dzięki przemyślanej strategii dotyczącej treści, możesz mieć pewność, że Twoje materiały będą udostępniane, a Ty zdobędziesz jeszcze więcej danych o interakcjach użytkowników.
Recenzje i opinie
Każda firma powinna zachęcać klientów do dzielenia się recenzjami i opiniami na temat firmy na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Gdy użytkownicy podzielą się swoimi przemyśleniami, łatwo powiązać te informacje z bazą klientów firmy.
Oprócz gromadzenia danych własnych, proces ten pomaga w identyfikacji słabych stron oferowanych przez Ciebie produktów i usług. W ten sposób możesz wykorzystać feedback do optymalizacji przyszłych i istniejących produktów.
Rejestracja produktów użytkowników lub usług gwarancyjnych
Czy wiesz, że oferując gwarancje na swoje produkty i umożliwiając klientom rejestrację zakupionych produktów, możesz również pozyskiwać od nich dane własne? To skuteczny sposób na budowanie relacji z nowymi klientami, a jednocześnie gromadzenie informacji.
Możesz dołączyć kod QR do produktu lub opakowania, aby użytkownicy mogli w łatwy sposób uzyskać dostęp do Twojej bazy danych i zarejestrować produkt.
Profilowanie użytkowników
Metoda ta wykracza poza zbieranie podstawowych informacji kontaktowych o kliencie i polega na gromadzeniu dodatkowych danych, takich jak wiek, lokalizacja, nazwa firmy, branża, stanowisko, wielkość firmy itp.
Celem profilowania użytkowników jest pozyskanie wiedzy, która pomoże w planowaniu działań marketingowych i promocyjnych. Należy jednak starać się o pozyskiwanie dodatkowych informacji stopniowo, zamiast prosić o zbyt wiele danych na samym początku.
Newslettery i e-booki
Jednym z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania danych własnych, takich jak adresy e-mail, jest oferowanie w zamian wartościowych materiałów, takich jak e-booki lub newslettery. Jednak samo zebranie danych to dopiero początek.
Konieczne jest dostarczenie obiecanych materiałów, aby użytkownicy nie oznaczyli Twojego adresu e-mail jako spamu. Na tym etapie możesz również segmentować klientów, analizując, którzy z nich decydują się na otrzymywanie newsletterów o konkretnej tematyce.
Kampanie lead generation
Kampanie lead generation to doskonały sposób na pozyskiwanie danych własnych od klientów za ich zgodą. Możesz dodać wyskakujący formularz lead generation na swojej stronie internetowej. Obecnie również LinkedIn i Facebook stają się ważnymi źródłami gromadzenia danych własnych za pomocą reklam i promocji generujących leady.
Najlepsze praktyki gromadzenia danych własnych
Aby właściwie wykorzystywać dane własne i zachować zgodność ze standardami ochrony prywatności, firmy muszą przestrzegać następujących zasad:
#1. Opracowanie strategii zarządzania zgodami
Gromadzenie danych wiąże się z pełną odpowiedzialnością za zgodę na przetwarzanie danych. Dlatego konieczne jest posiadanie właściwej strategii zarządzania zgodami.
Pozwala ona zapewnić, że Twoja firma przestrzega wszystkich przepisów dotyczących ochrony prywatności konsumentów i zarządza zgodami, które z każdym dniem stają się coraz bardziej skomplikowane.
#2. Wybór platformy zarządzania danymi
W jaki sposób przechowujesz i zarządzasz zebranymi danymi klientów? Niezbędna jest niezawodna i wydajna platforma do zarządzania danymi klientów. Takie platformy zapewniają bezpieczeństwo danych, a zespołom marketingowym i sprzedażowym umożliwiają łatwy dostęp do nich. Twoim obowiązkiem jest więc wybór platformy, która pozwoli efektywnie zarządzać danymi własnymi i uzyskać lepszy zwrot z inwestycji.
#3. Zapewnienie aktywacji międzykanałowej
Po wdrożeniu odpowiedniej strategii i platformy, należy zadbać o prawidłowe kategoryzowanie, analizowanie i modelowanie danych klientów, a także udostępnianie ich w różnych kanałach. Zespoły zajmujące się mediami społecznościowymi i e-mail marketingiem mogą potrzebować dostępu do danych własnych z różnych powodów. Zapewnij im taką możliwość, aby wykorzystać dane do zwiększenia przychodów.
#4. Dostosuj cele biznesowe do celów klientów
Jednym z głównych problemów strategii gromadzenia danych przez firmy jest brak planu, który łączy gromadzenie danych ze sposobem ich wykorzystania. Rozwiązaniem może być synchronizacja celów klienta z celami biznesowymi. Ustal wymierne cele, które pomogą Ci gromadzić odpowiednie dane, by te cele osiągnąć.
#5. Zadbaj o wartość, tworząc przejrzystą politykę wykorzystania danych
Kiedy zbierasz dane od użytkowników lub potencjalnych klientów, muszą oni wiedzieć, w jaki sposób je wykorzystujesz. Aby zapewnić większą przejrzystość, musisz im pokazać, że odpowiedzialnie podchodzisz do ich danych. Możesz również oferować im ekskluzywne oferty i programy lojalnościowe, aby zwiększyć ich chęć do udostępniania informacji. Niezbędna jest również solidna polityka zarządzania danymi.
Podsumowanie
Gromadzenie danych własnych to klucz do utrzymania skutecznych strategii marketingowych i reklamowych, gdy era gromadzenia danych przez firmy zewnętrzne dobiegnie końca. Nie należy zwlekać z tworzeniem przystępnego cenowo, solidnego i wydajnego systemu gromadzenia danych o użytkownikach przy użyciu swoich usług online. Zacznij działać już teraz, korzystając z przedstawionych tutaj strategii.
Teraz, gdy zebrałeś już wiele danych użytkowników na potrzeby reklamy ukierunkowanej i marketingu, skorzystaj z najlepszych platform danych klientów, aby dobrze wykorzystać potencjał tych danych.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.